“Audiofiele” glaszekering

Gestart door Rowdy, december 30, 2021, 11:35:38

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Citaat van: jahtari op januari  1, 2022, 11:03:30
in dit kader de bewering dat een enkele zekering in een zeer lange keten van onderdelen, bekabeling en weergave in een ruimte een dusdanig groot effect kan hebben dat mensen horen dat zowel soundstage, detaillering, laagweergave etc. tegelijk allemaal duidelijk verbeteren - sterker nog - zelfs de vrouw die toevallig binnen kwam lopen hoorde het "dag en nacht" verschil direct.

Dat gaat er bij mij niet in. Als je in de hele keten voor elk stapje zo'n duidelijke verschillen zou horen, dan is het eindresultaat zonder of met tweaks  het verschil tussen AM radio en CD kwaliteit op dezelfde speakers. Daarnaast worden dit soort beweringen ook soms gedaan in ruimtes die verre van optimaal zijn. 

Ook van mij iedereen de beste wensen voor 2022

Of zekeringen iets uitmaken weet ik niet nooit getest.
Maar het is bekend dat de meeste zeg maar licht overdrijven net zoals vissers, de vissen zijn in werkelijkheid ook altijd kleiner.
Dat is het enthousiasme van de luisteraar en overdrijft wat om het duidelijk te maken.
Wel is het zo dat dat met veel kleine stapjes uiteindelijk verschil gaat maken, de meeste komen daar niet toe omdat ze van te voren alles van de hand wijzen.
En het mooiste is tegenwoordig dat het 7,50 kost om het te proberen als je het later terug wil sturen.
Maar voor sommige is dat nog niet simpel genoeg, zo maar wat roepen is makkelijker.

Rob

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op januari  2, 2022, 22:32:48

Maar voor sommige is dat nog niet simpel genoeg, zo maar wat roepen is makkelijker.

Zoals?

Citeer

Wel is het zo dat dat met veel kleine stapjes uiteindelijk verschil gaat maken, de meeste komen daar niet toe omdat ze van te voren alles van de hand wijzen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Tjeb

Citaat van: jahtari op januari  2, 2022, 21:59:36
Na 100 uur gaan de gordijnen open.

Oh, das vervelend... Zo lang doen veel mensen hier niet eens met hun apparatuur..... :lookaround:

Xander32

Zijn onderwijl de vragen van de ts al enigszins beantwoord?

Citaat van: Rowdy op december 30, 2021, 11:35:38
Ik lees op het forum bij meerdere forumleden dat een "audiofiele" glaszekering een verbetering geeft t.o.v. een standaard glaszekering. Heb een aantal vragen:
- Geldt dit voor alle merken?
- Welke merken zijn er allemaal?
- Wat zijn goede merken?

Op het internet heb ik o.a. dit merk gevonden voor een betaalbare prijs:
https://www.akikoaudio.com/nl/andere-merken/wilbrand-acoustics/527-wilbrand-acoustics-zilver-zekering

Maar ook deze:
https://degroefaudio.nl/stroomvoorziening/zekeringen/product/96-ahp-20x5mm-versie-2
Nadeel van dit merk vind ik dat de zekeringswaarde 25% verhoogd wordt t.o.v. de standaardwaarde. Heeft dit een nadelig invloed op je apparatuur bij een eventuele defect?

- Volgens onderstaande site zijn alle zekeringen richtingsgevoelig, klopt dit?
https://hifiproducts.nl/winkel/synergistic-research/synergistic-research-orange-fuses-5x20mm/

- Op welk apparaat heeft een "audiofiele" glaszekering het meeste invloed op, de bron of de versterker?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

- De zekering wat op dit moment op mijn verlanglijstje staat is Hifi-Tuning Supreme 3, omdat deze met 50 euro nog redelijk betaalbaar is. De SR zekeringen zijn qua prijs te hoog gegrepen.
- Heb o.a. op dit forum, maar ook op diverse website's, gelezen dat zekeringen richtingsgevoelig zijn.
- Wil als eerste de versterker van nieuwe zekering voorzien.

'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

i2Paq

Maar wat verwacht je er nu precies zelf van?

Wat denk jij dat een dergelijke zekering gaat doen in de keten?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Tjeb

Citaat van: Rowdy op januari  3, 2022, 10:39:55
.........maar ook op diverse website's, gelezen dat zekeringen richtingsgevoelig zijn....

Heb jij een gelijkstroom voeding dan??

vergeerr72

Citaat van: Rowdy op januari  3, 2022, 10:39:55
- De zekering wat op dit moment op mijn verlanglijstje staat is Hifi-Tuning Supreme 3, omdat deze met 50 euro nog redelijk betaalbaar is. De SR zekeringen zijn qua prijs te hoog gegrepen.
- Heb o.a. op dit forum, maar ook op diverse website's, gelezen dat zekeringen richtingsgevoelig zijn.
- Wil als eerste de versterker van nieuwe zekering voorzien.
De SR Orange zekeringen worden momenteel veel tweedehands aangeboden door de introductie van de nieuwe purple versie. Scheelt veel in de prijs. 
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Kjelt

Een zekering heeft een bepaalde doorsmeltkarakteristiek die wordt bepaald door de stroom en de tijd.
Alle zekeringen die een bepaalde waarde en karakteristiek hebben dienen daar aan te voldoen.
Dus simpel gezegd is een zekering een speciale laagohmige weerstand die bij een bepaalde stroom na verloop van tijd doorsmelt.

Oftewel je zet gewoon een weerstand in serie met wat er achter zit.
Daarnaast heb je nog meer overgangsweerstand door de vaak goedkope zekeringhouders.
Dus als je al winst wilt behalen waarom gebruik je dan geen pcb zekering? Dat scheelt de overgangsweerstand en ook nog eens mogelijke extra weerstand van corrossie over verloop van tijd.
Dit is trouwens een grote winst bij oude apparatuur, even je zekering eruithalen, schoonmaken , zekeringhouder schoonmaken en de klemmen checken of ze nog steeds goed klemmen.
Grotere winst dan vergulde of verzilverde contacten.
Nooit een audiofiel over gehoord overigens maar dat komt waarschijnlijk ook omdat je er geen geld aan kunt verdienen.

Rowdy

Citaat van: Tjeb op januari  3, 2022, 15:55:15
Heb jij een gelijkstroom voeding dan??
Nee

Hieronder een test van Snowmaster:
Citaat van: Snowmaster op december 18, 2009, 23:05:47Nu ik alles een paar weken heb gebruikt en ik ook de de AHP, Hifi-Tuning en De Groef vlakdraad heb gehoord in de meterkast met een High End set, denk ik dat het tijd is voor een conclusie.

Conclusie 1 : AHP (meterkast en componenten)Al enkele jaren heb ik een AHP klangmodule. In de componenten had ik de standaard glaszekeringen vervangen door de laatste versie van AHP.  Zonder uitzondering presteerde elke component beter met de AHP zekering.Met de AHP heeft alles net ietsje meer nadruk. De zekering is van goud wat het geheel een iets vol, warm karakter geeft.

Conclusie 2 : Hifi Tuning versie 3(meterkast en componenten)Afgelopen jaar heb ik AHP in de meterkast en alle componenten vervangen door Hifi-Tuning ultimate 3.Was dit beter?  Ja, een duidelijke ja, want deze zekering doet alles nog een stap beter dan de AHP.Het is ook geen glaszekering maar een keramische met zilver. De meterkastversie heeft de kappen verguld.Nadat je de Hifi Tuning versies geplaatst hebt, hoor je direct dat er meer controle, openheid en definitie is to.v. de AHP.De Hifi Tuning is de zekering met de minste weerstand (gemeten door een Duits kalibratiebedrijf) en dit merk je. Hij lijkt sneller en heeft meer controle dan de AHP's, maar kost ook duidelijk meer. Het geluidsbeeld krijgt ook iets meer dynamiek en punch en wordt volwassener.Ook het Pioneerbeeld (door de decoder) knapt er iets door op en oogt ietsje frisser. De Hifi Tuning doet gewoonweg alles beter dan de AHP zekeringen en ik kan geen reden bedenken waarom iemand de AHP's zou moeten kopen.  Het materiaal is volledig zilver, maar dit leidt nooit tot kilheid of metaligheid. Ze zijn richtinggevoelig en je kunt het beste direct proberen hoe ze het beste klinken. De ene richting is fris en geluid komt los van de speakers. De andere richting is terughoudender. Beeld reageert hier net zo op met meer scherpte en frisheid of met ietsje matheid en minder scherpte afhankelijk van de gekozen richting.

Conclusie 3 : De Furutech Padis (alleen voor componenten)Deze zekering is nauwelijks richtinggevoelig (blijkt ook uit de metingen van het Duitse kalibratiebedrijf) en hebben iets meer weerstand.  Dit lijkt in beeld te zien door minder frisheid en zwart dat ietsje dichtvloeit.  Het geluid lijkt ietsje minder muzikaal.Maar er lijkt ook meer controle te zijn en randjes en definitie worden iets beter hoorbaar. De nadelen verdwijnen na een inspeelperiode en wat overblijft is een zekering met meer controle en natuurlijkheid dan de Hifi Tuning. Niet veel, maar het is er.Ook de Pioneer oogt ietsje scherper met meer iets nuances (o.a. in het zwart), maar beeld oogt ietsje minder fel/terughoudender. Dit laatste is niet negatief omdat er meer controle voor terugkomt. Let wel : verschillen zijn er maar minimaalDe keuze voor Hifi Tuning of Padis Furutech zal dus ook van de set afhangen. Je kunt gewoonweg kiezen wat er het lekkerste klinkt.Te veel controle kan weer te clean gaan klinken en te veel frisheid kan stress of metaligheid blootleggen. Beide zekeringen kunnen echt niets verkeerd doen, dus gewoon proberen.

Conclusie 4: De Groef Vlakdraadzekering (alleen voor meterkast). Audiowinkel De Groef is importeur van AHP. Zij waren echter niet helemaal tevreden over de AHP meterkastzekering hebbenzelf deze vlakdraadzekering laten ontwikkelen. Ik kan maar één ding zeggen : Fantastisch dat wij in Nederland ook zoiets moois kunnen maken. Deze zekering heeft meer controle dan de Hifi Tuning, maar kan hierdoor ook ietsje weghalen van de emotie.Mijn Pioneerbeeld krijgt iets meer detail en zwart, op een andere Pioneer met andere decoder is het nauwelijks waarneembaar.Mijn TV geluidsbeeld krijgt meer volwassenheid, een andere decoder met Pioneer wordt dramatischer in zijn geluid doordat het hele geluidsbeeld ietsje zakt in toon. Meer midden en donkerder bas, maar minder fris in het hoog. Definitie in de bas lijkt minder of is dit meer controle? Dit laatste hebben wij niet specifiek niet onderzocht.Ditzelfde gebeurt ook op CD en DVD. Afhankelijk van de set leverde het ietsje meer controle of duidelijk meer controle.Als de set al veel controle heeft, kan het dus ook zijn dat je te clean of zakelijk wordt en ruimte of frisheid gaat missen. In dat geval is de sprankelender, snellere (?) en emotionelere Hifi Tuning een betere keuze. Beiden zijn duidelijk richtinggevoelig, uitproberen dus.

Richtingsgevoeligheid : Veel zekeringen zijn richtinggevoelig en je kunt dit het beste direct proberen. Gewoon erin stoppen luisteren, omdraaien en weer luisteren. De ene richting is fris en geluid komt los van de speakers. De andere richting is terughoudender. Beeld reageert hier net zo op met meer scherpte en frisheid of met ietsje matheid en minder scherpte afhankelijk van de gekozen richting.Meestal is de meest frisse richting de beste richting.Zekeringen hebben duidelijk inspeeltijd nodig. Na een paar uurtjes laten ze in ieder geval hun echte karakter horen, maar verbeteren nog verder. Het middengebied komt meestal al laatste tot wasdom.  Het kan geen enkel kwaad om zekeringen na 30 uur of langer nog om te draaien. Meestal is hij dan even de weg kwijt. Beeld en geluid zijn dan iets minder van kwaliteit, maar herstellen zich mits de gekozen richting goed is. Zitten ze verkeerd om dan benut je niet helemaal de maximale kwaliteit die de zekering kan leveren. Advies : uitproberen.

Tot slot : Als een set tegen een kritische grens aanzit met zijn geluidsbeeld, bv. stress in het hoog of controle in de bas, dan kan een andere zekering net "too much" zijn.  Dit komt omdat hij het geluidsbeeld nog ietsje benadrukt. Gun hem bij probleempjes wel even de nodige inspeeltijd.  Lost dit niets op dan kan een ander merk, met andere eigenschappen,  een oplossing zijn.  Probeer de zekering in dat geval ook even in de omgekeerde speelrichting. Ik denk dat de besproken zekeringen meestal alleen maar een verbetering zullen zijn.   

Rowdy

Citaat van: i2Paq op januari  3, 2022, 11:10:00
Maar wat verwacht je er nu precies zelf van?

Wat denk jij dat een dergelijke zekering gaat doen in de keten?
Ik heb mijn set nu sinds juni 2017. Mijn vorige set heb ik 18 jaar gehad. Ik hoef niet elke 6 of 12 maanden een nieuwe set, maar vind het leuk om zo nu en dan te tweaken. Daar is toch niets mis mee of wel?

Voordat ik met een tweak begin ga ik eerst vragen om gebruikerservaringen en ga informatie erover lezen op internet. Met de ervaringen en informatie maak ik mijn keuze. Geeft het een verbetering, prima. Geeft het geen verbetering, jammer. In ieder geval ben ik een ervaring rijker.

Tweaks als de AudioQuest Noise Caps, IsoAcoustics Gaia III en zelfbouw stekkerblok heeft voor mij goed uitgepakt.

Tjeb

Citaat van: Rowdy op januari  3, 2022, 16:35:24
Nee

Hieronder een test van Snowmaster:

Als je nu eens goed nadenkt over ons wisselspanningsnet dan kun je zelf de som wel maken schat ik zo...

50x per seconden heen en terug moet misschien een belletje doen rinkelen, of is het zo dat alleen de sinus de muziek bepaald en de cosinus niets doet?

Er zijn ook dingen die mensen willen horen, als er dan gevraagd wordt het gehoorde te reproduceren dan lukt het nooit..

mmuetst

Citaat van: Rowdy op januari  3, 2022, 16:49:24
Ik heb mijn set nu sinds juni 2017. Mijn vorige set heb ik 18 jaar gehad. Ik hoef niet elke 6 of 12 maanden een nieuwe set, maar vind het leuk om zo nu en dan te tweaken. Daar is toch niets mis mee of wel?i

Voordat ik met een tweak begin ga ik eerst vragen om gebruikerservaringen en ga informatie erover lezen op internet. Met de ervaringen en informatie maak ik mijn keuze. Geeft het een verbetering, prima. Geeft het geen verbetering, jammer. In ieder geval ben ik een ervaring rijker.

Tweaks als de AudioQuest Noise Caps, IsoAcoustics Gaia III en zelfbouw stekkerblok heeft voor mij goed uitgepakt.
Zou eens met akoestiek tweaks beginnen. Valt echt winst mee te halen ipv de tweaks die je op noemt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Nlmike

Citaat van: Xander32 op december 30, 2021, 13:36:34
Lekker gemakkelijk om vanachter je device of laptop vanalles in twijfel te trekken.
Kunnen jullie je stellige beweringen dat zo'n zekering niets doet staven?

Zelf ben ik (ook) terughoudend met tweaks als deze, heb zelfs vaak enige scepsis, maar ik sluit zaken ook niet zondermeer uit.

Ik zou het eerder willen omdraaien. Laat de mensen die beweren dat het werkt het maar aantonen. Burden of proof enzo.

Wat ik ook 99.9999% van de tijd mis zijn de voorwaardes om het te kunnen horen. Zoals, hoe duur moet de set wel niet zijn om het te horen? Idem voor de ruimte, opnames, oren, noem maar op.

Bij spullen die echt verdchil majen krijg je vrijwel altijd antwoord met data. Met snakeoil niet. Of je wordt aangevallen etc.

Audiofielen zouden een stuk kritischer mogen zijn. Teveel placebo nonsense
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

sandervg

Ik blijf het wonderbaarlijk vinden dat er mensen zijn die blijven theoretische uitleg/verklaringen verkiezen boven zelf luisteren en beoordelen. Natuurlijk, ik beluister ook niet alles. Ik denk dat een andere dakgoot m'n geluid niet beter maakt, dus steek ik daar geen moeite in, dus het is verstandig om een keuze te maken. Maar als iemand het vermoeden heeft dat een andere dakgoot wél impact kan hebben.... vooral uitproberen en je ervaringen delen, want daar kan ik weer wat van leren :-). Laten we dan niet proberen om met z'n alle uit te leggen dat het theoretisch onmogelijk is dat een andere dakgoot invloed kan hebben op hoe je muziek ervaart en leren van een nieuwe ervaring van iemand.

Oh ja, slecht voorbeeld natuurlijk want een dakgoot heeft héél veel invloed op de geluidskwaliteit zoals we allemaal wel weten, maar het is even een voorbeeld.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

DofN

Citaat van: sandervg op januari  3, 2022, 21:11:50
Maar als iemand het vermoeden heeft dat een andere dakgoot wél impact kan hebben.... vooral uitproberen en je ervaringen delen, want daar kan ik weer wat van leren :-).

Het begint dat het, als het nog niet bewezen is, op zijn minst aannemelijk moet zijn, anders loop je als een blinde tor achter fabeltjes aan. En ga nou niet zeggen dat dit weinig gebeurt.. Het gebeurt continue. En dat snap ik nou weer niet.

NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

sandervg

Citaat van: DofN op januari  3, 2022, 21:53:51
Het begint dat het, als het nog niet bewezen is, op zijn minst aannemelijk moet zijn, anders loop je als een blinde tor achter fabeltjes aan. En ga nou niet zeggen dat dit weinig gebeurt.. Het gebeurt continue. En dat snap ik nou weer niet.

Je gebruikt in je argument om je stelling te bewijzen juist de stelling zelf  :clapping:  Je weet dus niet wat wel of niet aannemelijk is / fabeltjes zijn.

Kijk ik las laatst een verhaal dat iemand zijn netwerk hub op de berken houtje legde en dat dit de muziek beter deed laten klinken (muziek werd gestreamd via deze netwerk hub voor de goede orde  ;)). Ik snap werkelijk niet hoe dit effect kan hebben en ik ga het ook niet uitproberen want ik verwacht er 0,0 van. Maar ik ga niet tegen anderen uitleggen dat dit geen effect kan hebben, een fabeltje is etc. Hoe zou ik dat moeten weten??? Ik heb het nooit zelf uitgeprobeerd en dan nog, is dat een experiment met 1 paar oren, 1 hub, 1 netwerk installatie etc. Ik zou het nogal zelf ingenomen vinden als ik zou vinden de wijsheid te hebben om overtuigd anderen van het stompzinnige idee af te praten om een berken plankje onde hun switch te leggen. Ik zou het leuk vinden als anderen dit uitproberen en geïnteresseerd zijn naar de uitkomsten van het experiment. Ik zou het kritisch bevragen hoe ze hebben geluisterd, of het blind is gebeurd etc. Om van te leren, niet om anderen te overtuigen van iets dat ik zelf niet weet. En mochten meer mensen effect horen (wat bij audiofiele zekeringen absoluut het geval is), dan zou ik wellicht zelf ook eens een berken houtje onder m'n hub leggen om te kijken of ik verschil hoor of niet. Zo niet, dat is dat jammer voor mij.

Ik weet niet of zekeringen wel of geen effect hebben. Ik heb het nooit geprobeerd. Ik kan me er iets bij voorstellen (de stroom gaat er doorheen en alles wat we horen is uiteindelijk een construct van de stroom die uit de mesterkast komt) maar ik kan me ook voorstellen dat het geen verschil maakt (het is zo'n ultra klein onderdeel dat je vervangt in een lange keten en als er al effect is zal dat nooit hoorbaar zijn). Maar de mensen die beweren dat het geen effect KAN hebben weten dat ook niet. Ze weten hooguit dat ze niet weten dat het wel effect kan hebben. Maar ja, dat betekent nog niet dat je weet dat het geen effect kan hebben.

Het zijn de mensen die zich vanuit deze redenering beroepen op de wetenschap (wat de wetenschap niet kan verklaren bestaat niet) die daarmee het minst wetenschappelijk bezig zijn. Wetenschap start bij empirische waarneming. Je kunt een discussie voeren wat de meest kansrijke waarnemingen zijn (zekering vervangen minder kansrijk dan voeding vervangen bijvoorbeeld) maar je kunt simpelweg niet stellen dat iets geen effect kan hebben. Zeker niet vanuit een inductieve redenering. Vanuit een deductieve redenering zou het kunnen, maar daarvoor is er te weinig begrip van welke elementen wel/geen impact kunnen hebben op je muziekbeleving dus daar ga je nooit uitkomen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mmuetst

Maar veel mensen beamen juist dat ze geen verschil horen. Waaronder ik zelf. Zekering in mijn Prima Luna maakte geen verschil. Meld dan in je topic dat je alleen positieve reacties t.o.v. het product wilt hebben.
Maar er werd naar ervaring gevraagd van verschil in zekeringen.
Maar goed @Rowdy heeft zijn keuze gemaakt en we gaan afwachten of het voor hem positieve verbetering geeft.

jossie

Laat ik beginnen bij de buitenste schil van dit uitje.

Ik probeer altijd onderscheid te maken (ja ik lieg) tussen het luisteren naar de zekering en de dooie tussentijd. Dan wordt het wel lastig omdat ik niet precies weet wanneer de zekering actief is en wanneer niet, kortom wat beoordeel ik?

Wat is het wezen van de voeding? Onze netspanning kunnen we natuurlijk niet veel mee, we hebben een stabiele plus en min voeding nodig rond de 0 waarde. Elektronica mannetjes hebben daarvoor de bruggelijkrichter met condensatorbank bedacht. Zie het plaatje dat ik gejat heb op hififorum.

Dat plaatje laat de spanning in de voedingsbufferelco's zien (blauw) als funtie van de tijd. Op de toppen van de gelijkgerichte  netspanning (rood) kan de elco weer bijgevuld worden en loopt er dus daadwerkelijk stroom door de zekering (primair/meterkast vul zelf maar in). Eigenlijk geldt dit voor elk audio apparaat, met een netvoeding.

Na het vullen tot de maxwaarde zakt de netspanning naar beneden en sperren de diodes in de bruggelijkrichter de stroom, in essentie is het apparaat nu afgesloten van de netspanning en draait het volledig op de lading/stroom die in de bufferelco's voorhanden is. Pas als de volgende netspanningspiek zich weer aandient gaan de diodes weer geleiden en loopt er weer stroom door de zekering.

De laadstroom zijn de zwarte verticale pulsen onderin, merk op dat die dus maar ongeveer 10% van de tijd aanwezig zijn. Nu komt mijn  probleem,

Hoe kan ik nou horen tijdens de muziek dat ik naar de Elco's luister of naar de actieve zekering? Lastig hoor, mij lukt het maar niet...  ::) En dan nog, gaan die elektronen dan eerst de elco in, koelen ze daar even af en stromen ze dan door of surfen ze bovenop de aanwezige elektronen en schieten ze meteen de eindtrap in?   :dozingoff:

Het volgende uischilletje heet PSRR.

Omni !

jossie

PSRR

Power Supply Rejection Ratio. Mooi begrip en meestal voorzien van een mooi grafiekje. In dit geval van een opamp. Merk op dat eigenlijk elke audioversterker een 'grote' opamp is en dat een vergelijkbare grafiek zal zijn te maken.

Het begrip geeft aan hoeveel kleiner een onregelmatigheid op de voedingspanning (rimpel, spike) ongewenst zal verschijnen in het uitgangssignaal. In dit geval zal dus bij 1 kHz een dergelijke onregelmatigheid 80 dB kleiner verschijnen op de uitgang. Bij flinke power in een eindtrap ontstaan er maximaal rimpels van enkele volts op de voedingspanning, afhankelijke van de voedingscapaciteit (grotere C's >> lagere rimpel). In dat geval zal die bv '1 Volt rimpel' 80 dB kleiner verschijnen op de volle mep uitgangsspanning van plus/min 50 Volt.

Reken zelf maar uit hoeveel procent dat is.

Daagt het een beetje? Al zou een zekering 'iets' kunnen veranderen aan de sound van een versterker, het zal al gauw 80 dB onder het uitgangssignaal liggen. Of veranderen de elektronen die door bijzondere zekeringen gaan?

Ik zou graag eens lezen wat er nou eigenlijk gebeurt in deze super onderdeeltjes...
Omni !

mmuetst

En dan is het maar de vraag hoeveel die versterker moet leveren om die kamer te vullen met muziek waarvan je niet doof wordt? In mijn geval zijn de luidsprekers bijna allemaal van type >90 dB.
Dus in normale omstandigheden zal die rimpel veel kleiner zijn, of je moet heel slecht rendement luidsprekers hebben met een verschrikkelijke fase en impedantie gedrag.
In voedingen voor DAC's en voorversterkers zal dat al helemaal geen probleem zijn.
Eindversterkers wil je trouwens nooit tegen hun voedingsspanning uitsturen en te zwaar belasten. De kans dat je versterker gaat klippen wil niemand en probeer je uit de buurt te blijven.

jossie

Dat klopt, bij een normaal luistervolume is de rimpel op de voeding minimaal, in 'audiofiele' versterkers met meestal aanzienlijk grotere condensatorbanken al helemaal klein.

Als je op 80 dBA luistert kun je rustig stellen dat de invloed van de voeding op 0 dB geluidsterkte ligt.

Dat is rond de 30 dB ONDER het omgevings gerommel, dat op zich is alweer 10 dB onder de alom geaccepteerde 20 dB maskeringsgrens.

Hoe diep moeten we zinken voordat deze  etc. etc.

Maar ik laat me graag informeren welke parameters beïnvloed worden door goed verhandelbare zekeringen. Elke tien centimeter koperspoor op een print is net zo (niet) discutabel als een zekering. Maar ja, dat verkoopt wat onhandig in een klik klak webshop.
Omni !

mmuetst

En vergeet niet alle draadbruggen in een versterker. Een goed ontworpen print van een versterker heeft zo weinig mogelijk van die draadbruggen.
En de draadjes naar de componenten zoals weerstanden diodes, noem het maar op. En de draadjes in de eindversterker torren zelf naar de chip.

DofN

Citaat van: sandervg op januari  3, 2022, 23:11:02
Je weet dus niet wat wel of niet aannemelijk is / fabeltjes zijn.

Jawel hoor, dat is allemaal niet zo moeilijk.

chansig

@Jossie: Dank voor je uitleg. Ik kwam her en der dingen tegen waarover jij schrijft. One million dollar question nu natuurlijk is : Heb je het wel eens geprobeerd ?  :D :D :D

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.