Denken als een debunker

Gestart door mmuetst, december 21, 2021, 00:42:40

Vorige topic - Volgende topic

gerard123

Citaat van: CinéHome op juli  5, 2026, 17:46:17Van hun eigen info - hier door AI samengevat:

Lyngdorf amplifiers use multiple types of filtering to reduce noise output and optimize sound quality. Because their amplifiers are Class-D and fully digital designs, they rely on both physical and digital filters rather than traditional analog signal processing.
They reduce noise output in the following specific ways:

Output Low-Pass Filters: Because Class-D amplifiers use high-frequency pulse-width modulation, they produce ultrasonic switching noise. Lyngdorf utilizes a physical output filter to remove this high-frequency noise and turn the digital output into a smooth analog signal for the speakers.

Mains Noise Filtering: Many models (such as the TDAI-3400 and custom install amplifiers) feature built-in power supply filters to reject interference from the power grid.

Geweldig toch? Dat is wat elke fatsoenlijke voeding zou moeten doen, troep eruit filteren.

En dat pwm filter, gelukkig maar anders hoorde ik de hele tijd die 250khz piep.

gerard123

Maar even serieus: Als ik zeg dat mijn versterker geen ruis doorlaat vanuit de voeding of van waar dan ook, dan wordt er opeens gesproken over 'verlies van detail'. Maar koop ik een peperduur audiofiel gezegend extern netfilter dat precies hetzelfde doet, dan is de invloed op het geluid opeens positief, meer detail, meer zwart tussen de noten.

CinéHome

Wanneer je een klasse D nCore van Hypex met dsp module hebt, heb je een optie om de SQ in te stellen in 3 stappen.
Bij stap 1 hoor je veel ruis maar is het geluid het meest realistisch en dynamisch;
Bij stap 3 is er totaal geen ruis, maar klinkt het geluid gepolijst en mist het emotie (sorry Hans);
Stap 2 is het beste van 2 werelden. Een beetje ruis en toch een dynamisch en realistisch geluid.

Vandaar mijn opmerking.

Je kan het perfect vergelijken met ruisonderdrukking bij TVs.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

CinéHome

Citaat van: gerard123 op juli  5, 2026, 18:33:05Maar even serieus: Als ik zeg dat mijn versterker geen ruis doorlaat vanuit de voeding of van waar dan ook, dan wordt er opeens gesproken over 'verlies van detail'. Maar koop ik een peperduur audiofiel gezegend extern netfilter dat precies hetzelfde doet, dan is de invloed op het geluid opeens positief, meer detail, meer zwart tussen de noten.
Dan beweer je dus dat in je Lyngdorf iets zit wat evenwaardig is aan een peperduur audiofiel gezegend externe netfilter.
Ik zou durven stellen dat er kwaliteitsverschillen zijn.
Persoonlijk ben ik niet zo van de filters. Gewoon omdat de meeste voor mij het realisme wat 'knijpen'. Ik hou het bij een licht filter in stekkerblok en de stabiliteit van een kwalitatief stroomsnoer.
Waarmee ik niet wil beweren dat er geen goede netfilters bestaan. Maar doorgaans te audiofiel voor mijn portemonnee (en die van de meeste van mijn klanten).
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

gerard123

Citaat van: CinéHome op juli  5, 2026, 21:08:54Dan beweer je dus dat in je Lyngdorf iets zit wat evenwaardig is aan een peperduur audiofiel gezegend externe netfilter.
...
Dat is inderdaad precies wat ik beweer. En er is niks audiofiels aan. Het moet gewoon goed zijn ontworpen en goed werken. Het is geen hogere materie, ook al is er een hele industrie omheen gebouwd die anders wil doen geloven.

Maar ieder zijn meug natuurlijk. Het is een leuke hobby. Ik vergelijk het altijd maar met de cosmetica-industrie. Daar gaat nog veel meer geld in om (gok ik) en rationeel gezien ongeveer even zinnig.

AudioLaan

Men, in mijn geval vrouwen, kunnen er significant beter uit zien met cosmetica. Vind ik. Sets die niet ruisen kunnen alsnog veel beter klinken met een powerconditioner. Enz.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

gerard123

Citaat van: AudioLaan op juli  5, 2026, 21:32:53Men, in mijn geval vrouwen, kunnen er significant beter uit zien met cosmetica. Vind ik. Sets die niet ruisen kunnen alsnog veel beter klinken met een powerconditioner. Enz.
Maar dat lukt met een potje van 25 euro net zo goed als met een potje van 250 euro.
Ik mag overigens zelf ook graag een lippenstifje opdoen, maar gewoon van de Hema.

AudioLaan

Ja, die van de Hema zijn best ok. Die heb ik ook jaren gebruikt.  Maar net als powerconditioners, een duurdere optie kan soms een stuk verder gaan. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/