Denken als een debunker

Gestart door mmuetst, december 21, 2021, 00:42:40

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

minplus

#475
Citaat van: Staaled op februari 20, 2022, 11:05:29
Stress en drukte hebben invloed op de spanning van het trommelvlies. Verantwoordelijke is de musculus tensor tympani, getriggerd door adrenaline.
Geluid klinkt dan hard, schel en storend.

Recept voor gehoorschade.

Daar zit je mi. helaas een klein beetje fout. Dit spiertje trekt reflexmatig aan bij harde geluiden om gehoorschade te voorkomen. Daardoor gaan de gehoorbeentjes minder hard bewegen waardoor via het ovale venster de basaalmembraan minder hard gaat fladderen en de haartjes van de zintuigcellen in je slakkenhuis minder snel aan flarden gaan. Door adrenaline zal deze gladde spier eerder aanspannen.
Ik denk dat het meer een hersenverwerking is waardoor hard geluid dan vervelend is, maar dat levert geen gehoorschade.

Maar goed, dit is meer iets voor het topic "Op welk volume draai jij".
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

vergeerr72

Citaat van: toetertje op februari 20, 2022, 14:49:06
Dat zegt in ieder geval, dat je set in staat is, deze details weer te geven,
en niet iedere set kan dat. Ook duurdere sets niet. Maar als je op deze set nu eens
alleen andere speakerkabels zou zetten, en je zou ze niet meer horen, zelfs niet als
je op je knietjes voor de speaker zit. Wat zegt dat dan? Want aan de kabel kan het
niet liggen.
Over de muziek zijn we het in ieder geval al wel eens.  ;)

En ps. ben wel een beetje jaloers op jou heartbeats en maggies. De Pl heb ik zelf ook gehad.  ;D
Zijn er ook sets die die krekels niet weergeven, irritante beestjes. Zo'n set wil ik ook [emoji3]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

gerard123

Ik had het nummer aangezet op vrij zacht volume terwijl de wind om het huis gierde en de regen tegen de zolderramen kletterde. Geen krekel gehoord, ik dacht steeds wanneer gaan ze beginnen met krekelen, tot het nummer afgelopen was. Daarna op de koptelefoon geluisterd. Aha daar zijn de krekels. Daarna het volume verhoogd om regen en wind te overstemmen en toen kwamen ze ook uit de speakers. Maar wel heel subtiel. Bij dit soort testjes vind ik wel dat de s/n ratio van mijn gehoor niet al te geweldig is.

mmuetst

Heb vanavond nogmaals getest met mijn Translator Reflexion luidsprekers. Het begin stuk komt op mijn dB meter op mijn iPad tot +/- 75dB (dit is voordat Chris gaat zingen). Maar ik hoor die krekels en vogeltjes toch duidelijk. Het is wel irritant is dat die Chris met zijn gitaar er continue doorheen zit te spelen  ;).
Omgevingsgeluid is +/- 30dB
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn luidsprekers allemaal toch zo'n 90+ dB gevoeligheid hebben.
Ik heb daarna mijn dropveter aansloten tussen mijn streamer en voorversterker, maar hoor nog steeds hetzelfde, geen verschil.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Gerald

Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

mmuetst

Citaat van: Gerald op februari 22, 2022, 21:44:09
Heb jij non-dropveters?  :wow:
Ja, vroeger maakte ik mijn kabels zelf, kocht ik kabel en pluggen bij Radio Centrum. De kabels die ik nu gebruik tussen mijn streamer en voorversterker zijn van Argon (huis merk van HiFiklubben) misschien is dat in sommige ogen nog steeds een dropveter ;D. De kabel tussen mijn voor en eindversterker is nog een zelf geknutselde kabel. De dropveter is zo'n kabel die standaard met een budget audio apparaat komt. Niks bijzonders dus. Van die Argon kabel heb ik wel eens de capaciteit gemeten, en die is helemaal niet verkeerd +/- 186pf voor een kabel van drie meter.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

DofN

Citaat van: mmuetst op februari 22, 2022, 21:20:46

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn luidsprekers allemaal toch zo'n 90+ dB gevoeligheid hebben.


De gevoeligheid van LS zegt toch niets over de mate waarin ze details laten horen?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

Citaat van: DofN op februari 22, 2022, 22:32:42
De gevoeligheid van LS zegt toch niets over de mate waarin ze details laten horen?
Dat denk ik niet, weet dat eigenlijk niet zo goed of dat een rol speelt, maar bedoelde meer dat er al snel een hoop herrie uit die luidsprekers komt bij een klein beetje vermogen. Daarom had ik ook het aantal dB's op de luisterplek vermeld, misschien luisteren die andere forum leden op een lager niveau volume.
Naast hoog rendement zijn ze ook allemaal versterker vriendelijk. Ze bieden geen moeilijke impedanties/fase aan. Ook weet ik niet wat het filter doet met details in muziek. Misschien dat andere forum leden hier iets meer over weten? Vaak hebben mensen die zelf luidsprekers bouwen meer ervaring.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Heb de titel even aangepast naar: denken als een debunker. Ik merk dat mensen soms ergeren aan mijn commentaar in bepaalde topic en dat is misschien ook terecht (mijn excuses daarvoor). Moet soms even leren om tot tien te tellen  :-X  (en dat op 50+ leeftijd  :confused:).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

Dit siert je  :thumbs-up:
En achja, leren; het motto bij m'n vorige werkgever was 'Een leven lang leren'.

Citaat van: mmuetst op februari 23, 2022, 14:43:50
Heb de titel even aangepast naar: denken als een debunker. Ik merk dat mensen soms ergeren aan mijn commentaar in bepaalde topic en dat is misschien ook terecht (mijn excuses daarvoor). Moet soms even leren om tot tien te tellen  :-X  (en dat op 50+ leeftijd  :confused:).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mmuetst

Citaat van: Xander32 op februari 23, 2022, 15:13:45
Dit siert je  :thumbs-up:
En achja, leren; het motto bij m'n vorige werkgever was 'Een leven lang leren'.
Als je in de IT werkt is dat ook het motto  :D Moet weer leren voor nieuwe versie VMware NSX-T netwerkvirtualisatie
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Citaat van: DofN op februari 22, 2022, 22:32:42
De gevoeligheid van LS zegt toch niets over de mate waarin ze details laten horen?
Zat er vandaag nog eens goed over na te denken en kwam tot de volgende gedachte. Als je een versterker zonder signaal op de ingang harder zet kun je soms (afhankelijk van de specs van de versterker) bij meer volume meer ruis horen. Dus zou een versterker op een hogere volume meer ruis mee versterken. Nu heb je bij gevoelige luidsprekers minder jus nodig om toch een bepaald volume te krijgen. Zou je dan niet mogen stellen dat dit gunstiger is?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

katwax

Citaat van: mmuetst op februari 23, 2022, 15:23:37
Als je in de IT werkt is dat ook het motto  :D Moet weer leren voor nieuwe versie VMware NSX-T netwerkvirtualisatie
NSX volgens mij was ik ooit certified in de eerste versie. Ondertussen ook al weer wat jaren geleden, was het begin van netwerkvirtualisatie, toen alle netwerk engineers mij zot verklaarde als ik zei dat het de toekomst was  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mmuetst

Citaat van: katwax op februari 23, 2022, 16:59:19
NSX volgens mij was ik ooit certified in de eerste versie. Ondertussen ook al weer wat jaren geleden, was het begin van netwerkvirtualisatie, toen alle netwerk engineers mij zot verklaarde als ik zei dat het de toekomst was  ;D
En met de komst van AVI als loadbalancer wordt het helemaal een mooi product:
https://docs.vmware.com/en/VMware-NSX-T-Data-Center/3.2/administration/GUID-FE14188D-9854-417F-9858-85F1867DAC71.html
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Gerald

Citaat van: mmuetst op februari 23, 2022, 15:53:32
Zat er vandaag nog eens goed over na te denken en kwam tot de volgende gedachte. Als je een versterker zonder signaal op de ingang harder zet kun je soms (afhankelijk van de specs van de versterker) bij meer volume meer ruis horen. Dus zou een versterker op een hogere volume meer ruis mee versterken. Nu heb je bij gevoelige luidsprekers minder jus nodig om toch een bepaald volume te krijgen. Zou je dan niet mogen stellen dat dit gunstiger is?
Maar die gevoelerige luidsprekers geven de ruis toch ook harder weer?

Tenzij je ervan uitgaat dat de ruistoename van de versterker meer dan proportioneel toeneemt bij meer 'volume'.
En als dat niet zo is, kun je juist beter minder gevoelige luidsprekers hebben.

Koffie?  :coffee:
Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

mmuetst

Citaat van: Gerald op februari 23, 2022, 17:49:19
Maar die gevoelerige luidsprekers geven de ruis toch ook harder weer?

Tenzij je ervan uitgaat dat de ruistoename van de versterker meer dan proportioneel toeneemt bij meer 'volume'.
En als dat niet zo is, kun je juist beter minder gevoelige luidsprekers hebben.

Koffie?  :coffee:
Tja, dat weet ik dus niet. Wanneer komt er meer ruis uit een versterker door de versterking, als je het volume verhoogt.
Maar als er minder ruis uit de versterker komt op een lager volume, wat is dan de verhouding t.o.v. de gevoeligheid van een luidspreker.
Ik geloof niet dat de ruis proportioneel toeneemt (tenminste dat is niet mijn ervaring met mijn eigen versterkers).
Maar ik weet wel dat een brommetje uit een buizenversterker door bijvoorbeeld AC gevoede gloeidraden op een gevoelige luidspreker beter hoorbaar is.
Zegt u het maar  :coffee:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op februari 23, 2022, 15:53:32
Zat er vandaag nog eens goed over na te denken en kwam tot de volgende gedachte. Als je een versterker zonder signaal op de ingang harder zet kun je soms (afhankelijk van de specs van de versterker) bij meer volume meer ruis horen. Dus zou een versterker op een hogere volume meer ruis mee versterken. Nu heb je bij gevoelige luidsprekers minder jus nodig om toch een bepaald volume te krijgen. Zou je dan niet mogen stellen dat dit gunstiger is?
Hoe hoger het rendement van een speaker hoe beter je de ruis gaat horen.
Als de ruis potmeter afhankelijk is zit de ruis voor de potmeter.
Bij dit soort testen moet je wel de ingang kortsluiten anders heeft dat geen zin.
Als versterkers gemeten worden word dat meestal afgezet tegen vol vermogen.
Dus in theorie kan een versterker met weinig vermogen met een slechter signaal ruis verhouding minder ruis hebben als een versterker met veel vermogen en een betere signaal ruis verhouding.
Ze zouden allemaal het getal weer moeten geven bij 1W en bijv 10W en eventueel bij vol vermogen veel interessanter.

Rob

mmuetst

Maar dan terug naar de vraag van @Dofn hoor je bij hoogrendement luidsprekers ook meer detail?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Dura

Citaat van: mmuetst op februari 23, 2022, 22:25:47
Maar dan terug naar de vraag van @Dofn hoor je bij hoogrendement luidsprekers ook meer detail?
Dat vraag ik me ook al tijden af. Dat soort gevoelige speakers, zoals grote Tannoys, Klipsch, JBL, klinken in mijn beperkte ervaring wel dynamischer, waarbij ik dan weleens het idee heb dat door dat grotere verschil tussen hard en zacht het oor zich ook makkelijker kan richten op zachte geluiden, de twee bronnen zijn makkelijker uit elkaar te houden door het verschil. Zolang de hardste bron niet te hard wordt, dan gaat de zaak wat dicht om beschadiging te voorkomen.
Jammer dat ik mijn kennis over zintuigfysiologie heb laten versloffen voor lange tijd, hier is vast veel meer onderzoek over dan ik me kan herinneren. Wat dingen over saillantie waarbij geluiden met een scherpere attack gedetailleerder over komen, het cocktailparty fenomeen waarbij we door auditieve [maar ook non-auditieve] keys toch iemand kunnen verstaan in hard geroezemoes, allemaal een beetje relevant als je zoals ik denkt dat een meer dynamische speaker dus ook iedere noot een grotere attack meegeeft, die dus beter waargenomen wordt. Geen harde feiten, maar een hypothese dus; als alle andere factoren verder gelijk blijven zal een meer dynamische speaker meer details laten horen, vanwege dat de attack groter is. Maar ja, gaat een hogere slew rate ook samen met meer vervorming, zijn de pieken dan niet te hoog zodat het oor wat 'dichtslaat'?
Ik vermoed dat mijn Harbeth P3's vanwege het gesloten systeem in een kleine kast met een kleine basmid driver weinig dynamiek hebben, ze klinken in mijn oren wel natuurlijk (lineaire frequentie response curve) maar niet erg realistisch (niet echt dynamisch).
Nogmaals, allemaal mijn hypotheses, ik heb  er niet voldoende belang bij om het voor eens en altijd uit te zoeken, in mijn appartement zijn grote dynamische speakers sowieso geen goed idee.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

mmuetst

Misschien is het toeval dat mijn Reference 3a speakers en mijn O.L.S. Lotus II allebei met een gevoeligheid van 92 dB /m /w mijn favoriete luidsprekers zijn. Er zijn natuurlijk meer factoren die bepalen of je een luidspreker kan waarderen.
De enige luidsprekers die een laag rendement hebben zijn mijn LS3/5a's (die ook nog 16 ohm zijn).
Zal eens kijken of het moeilijker is om op die luidsprekers de krekeltjes te horen van Chris Jones.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

bramsat


Een totaal overgewaardeerde speakertje de rogers ls3/5a....muziekaal doodgefilterd met zijn rendement.

Het origineel uit 1979 was leuk voor kleine kamertjes.....een aktuele tegenhanger van van deze kleine dwerg is de kef ls50

Alleen die klingt toch iets beter.....punt is je moet zoiets niet 1 dag effe snel beluisteren maar dagen lang....dan weet je zoveel

meer....toch? :smile:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

mmuetst

Citaat van: bramsat op februari 24, 2022, 08:19:29
Een totaal overgewaardeerde speakertje de rogers ls3/5a....muziekaal doodgefilterd met zijn rendement.

Het origineel uit 1979 was leuk voor kleine kamertjes.....een aktuele tegenhanger van van deze kleine dwerg is de kef ls50

Alleen die klingt toch iets beter.....punt is je moet zoiets niet 1 dag effe snel beluisteren maar dagen lang....dan weet je zoveel

meer....toch? :smile:
Klopt Bram, door de vraag uit Aziƫ maakt dat deze luidspreker onnodig duur is (vooral als het originele Rogers zijn). Ik wilde ze graag hebben omdat ik er goede herinneringen aan heb bij Lokale omroep Zwolle. Ze zijn ook ontworpen voor monitoren in kleine controle ruimtes (die ruimte bij de lokale omroep was ook niet groot). Ik verbind er zeker geen wonderen aan deze luidsprekers.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Gerald

Citaat van: mmuetst op februari 23, 2022, 22:25:47
Maar dan terug naar de vraag van @Dofn hoor je bij hoogrendement luidsprekers ook meer detail?
Hangt ook van de versterker af.

Je ziet in metingen vaak dat versterkers wat meer vervormen als ze heel weinig vermogen af hoeven te geven. Als het volume open gaat, gaat in het algemeen eerst de vervorming naar beneden, om bij hogere volumes weer toe te nemen. Het kan dus voorkomen dat, bij luidsprekers met een erg hoog rendement, niet in het optimale gebied van de versterker gewerkt wordt.
Hifiberry - Sonneteer Campion - Sonics Aguilla

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op februari 23, 2022, 22:25:47
Maar dan terug naar de vraag van @Dofn hoor je bij hoogrendement luidsprekers ook meer detail?
Nee

mmuetst

Citaat van: Gerald op februari 24, 2022, 09:48:40
Hangt ook van de versterker af.

Je ziet in metingen vaak dat versterkers wat meer vervormen als ze heel weinig vermogen af hoeven te geven. Als het volume open gaat, gaat in het algemeen eerst de vervorming naar beneden, om bij hogere volumes weer toe te nemen. Het kan dus voorkomen dat, bij luidsprekers met een erg hoog rendement, niet in het optimale gebied van de versterker gewerkt wordt.
Interessant, kun je uitleggen waarom dat zo is met een voorbeeld?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.