Het (bewust) kleine A*BNB actieve speakers en subwoofers topic

Gestart door CinéHome, maart 8, 2021, 21:15:34

Vorige topic - Volgende topic

CinéHome

Citaat van: Dura op september 15, 2025, 09:47:15Prachtige dingen allemaal! Ben je nog aan het experimenteren met die Purify drivers?
Dank!

Experimenteren niet zozeer. Ik heb er dat ene prototype mee gebouwd. Tot grote tevredenheid moet ik zeggen. Maar de Purifi drivers zijn wel heel prijzig en geven niet dadelijk een groot voordeel in mijn manier van bouwen.
Dat verklaart ik even nader... de Purifi drivers hebben een zeer grote lineaire uitslag zonder vervorming. Dat is leuk als je ze wil gaan inzetten in een gepoort ontwerp waarin je ze diep wil laten doorlopen. Zo zijn vrijwel alle ontwerpen met deze drivers opgevat. Soms met passieve radiator maar dat is een 'soort van' gepoort.
Ik bouw uitsluitend gesloten en verkies 2 kleinere mid-bas drivers boven 1 grote. Zo win je aan snelheid, dynamiek en heb je ook minder vervorming - mede door de output onder 80Hz te ontwijken. 2 Purifi drivers zou zeker geweldig zijn, maar zou de kosten enorm doen oplopen. Er zijn zeker alternatieven die net zo goed presteren (per 2 dan) en minder kosten.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

mel

Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

CinéHome

Citaat van: mel op september 15, 2025, 10:08:37Lijkt me allemaal prachtig afgewerkt
Dank Mel. Ik doe m'n best.😉

Doet me eraan denken dat @mel een fijne A*BNB nc4.250 4x250W nCore eindtrap in de aanbieding heeft voor 'geen' geld. Buitenkansje zou ik zeggen.
https://www.htforum.nl/index.php?topic=188512.msg3830628#msg3830628
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Dura

Citaat van: CinéHome op september 15, 2025, 09:57:48Dank!

Experimenteren niet zozeer. Ik heb er dat ene prototype mee gebouwd. Tot grote tevredenheid moet ik zeggen. Maar de Purifi drivers zijn wel heel prijzig en geven niet dadelijk een groot voordeel in mijn manier van bouwen.
Dat verklaart ik even nader... de Purifi drivers hebben een zeer grote lineaire uitslag zonder vervorming. Dat is leuk als je ze wil gaan inzetten in een gepoort ontwerp waarin je ze diep wil laten doorlopen. Zo zijn vrijwel alle ontwerpen met deze drivers opgevat. Soms met passieve radiator maar dat is een 'soort van' gepoort.
Ik bouw uitsluitend gesloten en verkies 2 kleinere mid-bas drivers boven 1 grote. Zo win je aan snelheid, dynamiek en heb je ook minder vervorming - mede door de output onder 80Hz te ontwijken. 2 Purifi drivers zou zeker geweldig zijn, maar zou de kosten enorm doen oplopen. Er zijn zeker alternatieven die net zo goed presteren (per 2 dan) en minder kosten.

Bedankt, duidelijk verhaal, en houtsnijdende argumenten.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

CinéHome

De nc4.250DSP of nc4.500DSP zijn bi-amp modellen met dsp op alle uitgangen.
Deze zijn niet enkel geschikt voor 2-weg actieve speakers (of 3-weg met 100W uitbreiding), maar kunnen ook ingezet worden als eindtrap in een 2.1 of 2.2 passieve stereo setup.

Het biedt tal van room-eq oplossingen. Je full range signaal dat binnen komt kan worden gescheiden met een zelf in te stellen crossover. En op de beide kunnen filters worden toegepast.
Als extra voordeel kan je ook een delay instellen - doorgaans op de stereo speakers - om de weergave van de speakers en subwoofer(s) beter te laten samenvallen. Iets wat met een 'klassieke' stereo versterker niet mogelijk is.
Meestal zal een traditionele actieve subwoofer verder weg staan dan de stereo fronts. Daarbovenop zal de dsp in de subwoofer voor een vertraging zorgen equivalent aan zo'n 80cm. Dat maakt al snel dat een sub in werkelijkheid makkelijk 1m tot 1,5m verder weg staat dan je speakers. Dan is het mooi wanneer je de front speakers een delay kan geven van 45ms, wat overeen komt met 1,5m.

Logisch voordeel van de dsp in de eindtrap: je hoeft het niet in de bron te hebben zitten.

Op de foto zie je een versterker met dsp voorziening, maar met slechts 1 versterker/kanaal. Te herkennen aan slechts 1 set banaanpoorten per kant. Hier gelabeld 'low' omdat het een model is om 2 subwoofers aan te sturen.

CinéHome

Het instellen van crossovers en room-eq gaat trouwens niet geautomatiseerd. Het vergt het gebruik van Hypex Filter Design software. Iets wat CinéHome voor jou kan doen, maar wat je zelf ook kan leren indien je van meten en instellen houdt.
Het geeft je alvast een ton aan mogelijkheden voor wie graag tweakt. 😉

CinéHome

In het @AudioLaan topic kwam een opmerking dat de gemeten curve van de A*BNB Hifi18 te vlak was om lekker te klinken.

Onderstaande grafiek toont de meetcurve van de speaker op 30cm afstand. Wat een technische meting is en niet te vergelijken valt met een meting op de luisterpositie waar het hoog bijvoorbeeld altijd wat zal afzwakken hoe hoger de frequentie.

De 2de grafiek is een 'correctiegrafiek' die aangeeft hoeveel dB je zou moeten boosten of afzwakken om voor de gevoeligheid van het menselijk gehoor te compenseren.

morca

Die oplopende curve hangt van meer dingen af imo
Ik gebruikte altijd house curve voor de subs.
Maar sind ik een Arcam receiver heb klinkt vlak veel beter.
De house curve maakt het nu opgeblazen en niet mooi .

CinéHome

Zoals die 2e grafiek toont, is de benodigde correctie groter naargelang de gehele output lager is.
Om die reden werd ooit de 'loudness' knop ingevoerd om ook op lagere volumes nog voldoende bas te horen.

Aangezien al mijn monitoren in het laag begrensd zijn en in principe pas vanaf 80Hz worden ingezet, is het duidelijk dat de subwoofer de nodige aanvulling dient te geven. En daar is het zeker wenselijk dat je een curve instelt waar de output oploopt hoe lager de Hz.

De A*BNB actieve luidsprekers bieden allemaal de optie tot het instellen van 3 presets. Het is dus perfect mogelijk om bvb de subwoofer een steilere curve te geven voor gebruik bij lagere volumes en een wat vlakkere wanneer je voluit draait.
Net zo kan een monitor een preset hebben waarbij bepaalde frequenties wat worden gemilderd - ik denk aan het gebied rond 4kHz waar ons gehoor net wat gevoeliger is.
Dat is het grote voordeel van actief filteren. Het ontwerp kan niet enkel op de ruimte worden gestuurd, maar ook op de oren van de klant.