Televisie of projector bij 1,8m breed scherm in batcave?

Gestart door sandervg, juni 9, 2020, 18:16:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sandervg

Dat klopt, die optie TV is ondergeneeuwd, waarschijnlijk omdat vrij helder was dat ik geen TV wilde :). Maar, ik vind dit toch wel een intrigerende optie...

Laten we het hier nog eens over hebben: als ik op 1,8m breed blijf projecteren, zou ik dan beter in een grote TV kunnen investeren? Voor het budget van een N5 kun je een knappe TV kopen. 

Dus een leuke herstart voor dit topic :-)

Dus nog even de randvoorwaarden:
- Ik projecteer 1,8m breed. Ik zou achteraf graag 2,0m breed willen, maar de investering om m'n scherm hiervoor te gaan vervangen vind ik denk ik te groot (ik heb een akoestisch transparant scherm)
- Ik heb een volledig, 100% verduisterde ruimte
- Op dit moment is alles ingericht om met een projector te werken. Omschakeling naar TV betekent compleet andere inrichting en dus bekabeling etc.

Waarom neig ik naar projectie?
- Eigenlijk maar om één echte reden. Voor mijn gevoel is het prettig om naar te kijken omdat het indirect licht is. Zeker omdat ik altijd 100% verduisterd kijk (en zal blijven doen). Ik ben meestal niet zo onder de indruk van TVs, maar toegegeven: ik heb nog nooit een 85 inch OLED TV in een batcave gezien
- Center speaker kan niet achter de TV staan, dus komt onder de TV. Dat is een boekenplank luidspreker dus die komt bijna op de grond te staan. Lijkt me raar om de dialogen zo laag te hebben (nu staan alle vijf de luidsprekers op exact dezelfde hoogte)
- Mocht ik een 2e hands akoestisch scherm tegenkomen op 2,0m breed, dan kán ik nog breder gaan

Waarom overweeg ik toch een TV?
- Tja, het is hiervoor aangegeven: betere zwart waardes, beter contrast, meer nits, beter HDR. Maar WIL je wel meer nits in een verduisterde ruimte? Ik heb laatst bij een film m'n Epson toch weer van high naar low lamp modes gezet omdat ik het té fel vond aan m'n ogen.
- Geen vervangingskosten voor de lamp (ik verbruik ca. 400 - 500 uur per jaar en wissel de lamp na 1500 uur)
- Ik heb een manier gevonden om m'n speakers naast het scherm te kunnen plaatsen zonder toegang tot de knieschotten te verliezen. Daarmee wordt het iig een optie. Nog sterker: Ik ga de fronts denk ik sowieso ernaast plaatsen, want ik denk dat het geluidsbeeld hier beter van wordt omdat ze iets verder uit elkaar komen te staan.

Eén verzoek: probeer niet te veel in welles/nietes te belanden. Ik vind het vooral interessant om ervaringen en meningen te horen. Hoe je film ervaart op TV of juist projector. Zit er echt verschil tussen de film ervaring (ophetzelfde formaat) tussen TV en projectie? En wat is dat verschil dan? Maar laten we het wel beperken tot 1,8m breed dus 'met een projector kan ik op 3m breed projecteren' die kennen we en is voor mij (helaas) niet relevant :)'

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Martijnst1990

Citaat van: reza op juni 25, 2020, 22:27:49
TV kijken hoort toch ook niet echt bij het "bioscoop gevoel"? Dat wilde de TS volgens mij ook wel behouden.
Precies dit!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

pameijer

Bioscoopgevoel is een vaag begrip. Iedereen wil, en de producenten proberen, de projectoren dichter bij de TV-kwaliteit te brengen. Dat gevoel zit 'm voor mij vooral in de grootte, en natuurlijk de film zelf. Als je gaat voor dat gevoel en dan bedoelt een beetje grainy, niet topscherp, geen hoge nits, geen mindblowing HDR...., tsja, dan is de optie N5 een veel te dure en kun je beter voor een goedkopere pj gaan. Projecteren doe je imho voor een G R O O T  scherm, niet voor 80".
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

denoontje

Vraag 1..krijg je zo'n grote tv boven?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sandervg

Dat is een goede vraag... Ik denk het wel, maar ik zou het moeten testen met een stuk MDF op die maat. Maar laten we voor de discussie er vanuit gaan dat dit te fixen valt.

Ik ben vooral benieuwd naar het bioscoop gevoel / filmisch gevoel / indirect vs direct licht.

Voor mij zit er verschil, maar ik kan er niet de vinger op leggen. Waarom geeft een projector meer het bioscoop gevoel? Is een TV gewoon te fel in het donker dus moet je dan wel een lampje aan doen (weg bioscoop gevoel)? Of is het echt alleen een formaat kwestie? Is het licht geven/ indirect licht (wat ik denk) de crux? En hoe groot is het nadeel dat je center zo laag bij de grond staat? Dat vind ik wel interessante vragen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Richard70…

Citaat van: sandervg op juni 25, 2020, 23:41:34
Dat is een goede vraag... Ik denk het wel, maar ik zou het moeten testen met een stuk MDF op die maat. Maar laten we voor de discussie er vanuit gaan dat dit te fixen valt.

Ik ben vooral benieuwd naar het bioscoop gevoel / filmisch gevoel / indirect vs direct licht.

Voor mij zit er verschil, maar ik kan er niet de vinger op leggen. Waarom geeft een projector meer het bioscoop gevoel? Is een TV gewoon te fel in het donker dus moet je dan wel een lampje aan doen (weg bioscoop gevoel)? Of is het echt alleen een formaat kwestie? Is het licht geven/ indirect licht (wat ik denk) de crux? En hoe groot is het nadeel dat je center zo laag bij de grond staat? Dat vind ik wel interessante vragen.

Hoe hoog ga je de tv hangen dan? Neem aan toch een cm of 70 van de grond
Dan kan de Center daar toch strak onder?
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

sandervg

#206
Ca. 50 cm van de grond. Dus center komt aanmerkelijk lager dan de fronts/rears.
EDIT: topic titel aangepast voor de helderheid
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Richard70…

Citaat van: sandervg op juni 25, 2020, 23:47:33
Ca. 50 cm van de grond. Dus center komt aanmerkelijk lager dan de fronts/rears.
EDIT: topic titel aangepast voor de helderheid
Kun je niet hoger? Ik vond persoonlijk 50cm niet fijn kijken .
Hangt bij mij op 75 cm .
Heb best een flinke center er onder, meen zo'n 25 cm hoog
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

PascalP

#208
Je geeft aan je lamp bij 1500 uur te vervangen, dit is inderdaad wel eens zo bij de oudere projectoren, maar JVC geeft bij de N5 bijvoorbeeld een levensduur op van 4500uur in low modus.

Dus dit zou ik niet de doorslag laten geven ivm kosten ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

#209
Citaat van: reza op juni 25, 2020, 22:27:49
TV kijken hoort toch ook niet echt bij het "bioscoop gevoel"? Dat wilde de TS volgens mij ook wel behouden.
Onzin toch tv kijken is jarenlang op max 55'' geweest nu de grotere tv' s meer en meer in opmars komen passen die zeker in een thuis bioscoop setiting.

Alle je kan moelijk gaan verkondigen 1.80 projecteren is thuis biscoopwaardig en 190 (85'') op een tv niet.


Teejoo

#210
Met die maat zou ik als N7 eigenaar een mooie Oled kopen. Beste beeld, geen fan (ook al is die heel stil en niet storend bij de N7)

Aanvulling: van die lager geplaatste center zul je geen last hebben.

MLCinema

#211
Een OLED tv is gewoon technisch superieur op álle vlakken ten opzichte van een projector wanneer je vasthoud aan ongeveer 80". Beter contrast, meer helderheid, betere HDR weergave.

Maar zoals ik in het andere topic aangaf mist een tv een elementair onderdeel voor mij is dat is de filmbeleving. Die is gewoon minder met een tv. Dat is geen objectief gegeven maar een subjectieve waarneming die bij mij van toepassing is.

Edit: een 77" in de woonkamer voor series en voetbal daarentegen. Maar die situatie en behoefte is niet te vergelijken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

toetertje

Ik heb een aantal jaren terug ook even gestoeid met een projector.
Heb geen aparte ruimte, dus er werd ook tv op gekeken. Nu heb ik
een doorzonkamer, dus als ik overdag even een jounaal of zo wou
kijken, moest ik steeds de verduisterende gordijnen dichttrekken.
Dan zat er ook nog een zoemend ding boven mijn hoofd, daar bij
opgeteld nog de bekabeling naar de beamer. Dat hele pakketje heeft
mij doen besluiten, dat een beamer voor mij, in mijn geval niets is.
Maar ik geniet nu met volle teugen van mijn oled met ambilight.
Ook als de gordijnen open zijn.  ;)

reza

Citaat van: darkrunner op juni 26, 2020, 08:01:33
Onzin toch tv kijken is jarenlang op max 55'' geweest nu de grotere tv' s meer en meer in opmars komen passen die zeker in een thuis bioscoop setiting.

Alle je kan moelijk gaan verkondigen 1.80 projecteren is thuis biscoopwaardig en 190 (85'') op een tv niet.



Een tv blijft ten alle tijden een tv, hoe groot die ook is..
Met een tv doe je tv kijken daar is die voor gemaakt. Lekker iedere avond een paar uur aan te staan, journaal op te kijken, wat andere programma's af en toe een filmpje.

Volgens mij kan je dat ook nog wel doen met een beamertje, leuk groot het journaal kijken, aan je kennissen laten zien, " kijk eens, wat voor een leuk apparaatje ik heb gekocht".

Maar met een JVC projector (Sony, Epson) van 15+ kilo, die start je (ik dan) niet op om naar het journaal te kijken, daar ga ik voor in mijn bioscoop stoel zitten, gordel om, andere riemen vast, jongens de voorstelling gaat beginnen! Gespannen wachten we op het Dila logo en de glimlach komt al rond mijn mond ( ook van alle bezoekers ) dit is een unieke ervaring! Dit hebben mensen niet thuis, dit is een ervaring zoals je hem in de bioscoop vind..
Maar nu "gewoon" in mijn eigen huis. Voor mijn dochter maak ik zelf bioscoop kaartjes en de bios heet inmiddels Eviscoop.

Dat ga je toch niet krijgen met een 70/80 inch Oled..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Martijnst1990

Ik denk dat het sowieso een verschil is of de lichtbron voor je (TV) of achter je (projector) is, zeker in een volledig verduisterde ruimte. Ik vind een grote TV in een volledig donkere kamer vaak toch wat fel. Je kan de helderheid terug schroeven natuurlijk, maar dat is het toch niet helemaal.

Het zal altijd een persoonlijke keus zijn, de 1 zweert bij een PJ voor films/series en de ander blijft bij een TV. Allemaal prima natuurlijk.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

PascalP

Citaat van: reza op juni 26, 2020, 10:15:01
Een tv blijft ten alle tijden een tv, hoe groot die ook is..
Met een tv doe je tv kijken daar is die voor gemaakt. Lekker iedere avond een paar uur aan te staan, journaal op te kijken, wat andere programma's af en toe een filmpje.

Volgens mij kan je dat ook nog wel doen met een beamertje, leuk groot het journaal kijken, aan je kennissen laten zien, " kijk eens, wat voor een leuk apparaatje ik heb gekocht".

Maar met een JVC projector (Sony, Epson) van 15+ kilo, die start je (ik dan) niet op om naar het journaal te kijken, daar ga ik voor in mijn bioscoop stoel zitten, gordel om, andere riemen vast, jongens de voorstelling gaat beginnen! Gespannen wachten we op het Dila logo en de glimlach komt al rond mijn mond ( ook van alle bezoekers ) dit is een unieke ervaring! Dit hebben mensen niet thuis, dit is een ervaring zoals je hem in de bioscoop vind..
Maar nu "gewoon" in mijn eigen huis. Voor mijn dochter maak ik zelf bioscoop kaartjes en de bios heet inmiddels Eviscoop.

Dat ga je toch niet krijgen met een 70/80 inch Oled..

^^
Dit dus, TV in de woonkamer is voornamelijk voor Nickelodeon Jr. en Youtube ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

scoc

Ik was vorig jaar ook even aan het twijfelen om na 10 jaar in mijn ruimte voor een 77inch OLED te gaan. Dit is een aparte ruimte, verduistert en ik projecteer op 90 inch maw ook best klein.

Maar uiteindelijk voor mij blijft een TV, hoe groot ook, toch een TV en is niet hetzelfde gevoel als projecteren op doek. Dus ik ben gewoon terug voor een nieuwe projector gegaan (JVC N5).

De bewering dat een projector enkel maar nuttig is als je echt groot projecteert (>100 inch) gaat niet op.

En dat de projector minder nits haalt dan een tv maakt mij helemaal niets uit want voor 80% kijk ik toch niet naar HDR materiaal.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

denoontje

Citaat van: reza op juni 26, 2020, 10:15:01
Een tv blijft ten alle tijden een tv, hoe groot die ook is..
Met een tv doe je tv kijken daar is die voor gemaakt. Lekker iedere avond een paar uur aan te staan, journaal op te kijken, wat andere programma's af en toe een filmpje.

Volgens mij kan je dat ook nog wel doen met een beamertje, leuk groot het journaal kijken, aan je kennissen laten zien, " kijk eens, wat voor een leuk apparaatje ik heb gekocht".

Maar met een JVC projector (Sony, Epson) van 15+ kilo, die start je (ik dan) niet op om naar het journaal te kijken, daar ga ik voor in mijn bioscoop stoel zitten, gordel om, andere riemen vast, jongens de voorstelling gaat beginnen! Gespannen wachten we op het Dila logo en de glimlach komt al rond mijn mond ( ook van alle bezoekers ) dit is een unieke ervaring! Dit hebben mensen niet thuis, dit is een ervaring zoals je hem in de bioscoop vind..
Maar nu "gewoon" in mijn eigen huis. Voor mijn dochter maak ik zelf bioscoop kaartjes en de bios heet inmiddels Eviscoop.

Dat ga je toch niet krijgen met een 70/80 inch Oled..

Helemaal eens!
En buiten films is sport (in mijn geval f1) ook gaaf natuurlijk

buckler

Klinkt allemaal bekend en er is voor beide kampen wel wat te zeggen vind ik.
Maar ik weet wel een ding en dat is dat als iemand altijd op een 120" projectorscherm keek en er een tv uitkomt die ook 120" is en hetzelfde moet kosten dat 99% van de liefhebbers toch voor die tv zullen gaan kiezen ipv een nieuwe projector.
Als iemand nu rond de 80/90" projecteerd dan vind ik het heel logisch om voor een 85" tv te kiezen ipv een nieuwe projector...
Volgens mij doet formaat veel meer dan het tv/projector verschil bij de 'film beleving'
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Kjelt

Ik ben het op zich wel met Reza eens.
Andere beleving.
De grote vraag is hoe het met de nieuwe technologieen staat.
Ook de bioscoop gaat binnenkort veranderen door ipv projectie te werken met microled schermen.
Als ze die subtieler beeld kunnen laten geven behalve in de extreme hdr spat momenten, tja .....
Ik ben erg bdnieuwd of dit gaat bevallen en hoe het publiek dit gaat vinden.

skyfox

Ik ben nog wel benieuwd naar hoe direct licht van een tv bevalt ten opzichte van indirect licht van het projectiescherm. En dan in een batcave.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

DustinV

Citaat van: skyfox op juni 26, 2020, 15:58:12
Ik ben nog wel benieuwd naar hoe direct licht van een tv bevalt ten opzichte van indirect licht van het projectiescherm. En dan in een batcave.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Zolang die goed gekalibreerd zijn geen probleem. Content zelf word ook op displays en in verduisterde omgeving gemastered. Die hebben wellicht wel bias verlichting maar verder niets.

sandervg

 
Citaat van: skyfox op juni 26, 2020, 15:58:12
Ik ben nog wel benieuwd naar hoe direct licht van een tv bevalt ten opzichte van indirect licht van het projectiescherm. En dan in een batcave.
^^

Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Vooral ook van mensen die hier ervaring mee hebben. Wie heeft er ooit een TV gebruikt in een batcave. Of gebruikt nog steeds een TV in een batcave?

Titel nog iets aangepast om wat ervaringsdeskundige naar het topic te lokken :)

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

m9

Citaat van: Kjelt op juni 26, 2020, 15:58:09
Ik ben het op zich wel met Reza eens.
Andere beleving.
De grote vraag is hoe het met de nieuwe technologieen staat.
Ook de bioscoop gaat binnenkort veranderen door ipv projectie te werken met microled schermen.
Als ze die subtieler beeld kunnen laten geven behalve in de extreme hdr spat momenten, tja .....
Ik ben erg bdnieuwd of dit gaat bevallen en hoe het publiek dit gaat vinden.

als ze dit al gaan doen dan naw in een klein zaaltje als soort van proefballonetje maar dat de cinemas wezenlijk gaan veranderen in de zin van projectie lijkt me onbestaanbaar momenteel.

de indirecte lichtbron geeft juist de filmbeleving die je met een in principe megatv (niet oneerbiedig bedoeld) mi nooit gaat verkrijgen.

ik weet dat jij het met bovenstaande eens bent kjelt dus hoe zie jij deze technologie dan ingang krijgen in onze cinemas.

Marco66

Snap dat je in een woonkamer situatie sneller voor een grote tv kiest.
Maar in een dedicated ht ruimte zou ik altijd voor een beamer kiezen, gewoon zoveel meer bios beleving!
Woonkamer: Topping DX9, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Scansonic MB2.5
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch