Televisie of projector bij 1,8m breed scherm in batcave?

Gestart door sandervg, juni 9, 2020, 18:16:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HTLeroy

Citaat van: Kamidioblitz op juni 24, 2020, 11:35:41
Ik vind streamen ook alleen maar geschikt voor voor iPads en kleine tv's. Kijk alleen maar UHD of Blu Ray op de projector. Maar het staat iedereen vrij die keuze te maken. Kwaliteit van streams blijft gewoon achter.

Maar indien iemand geen content op schijf wil kopen dan is de JVC de optie die dit het makkelijkste kan weergeven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waarom adviseren jullie N-serie bezitters dan deze aan iemand die aangeeft alleen te gaan streamen? Ik snap dat niet. Mocht je een commercieel forum sponsor zijn, ala. Nogmaals, de N-serie is zwaar over de top voor streamen en een advies om deze te kopen met argumenten die voor @sandervg niet eens relevant zijn vind ik puur 'preken voor eigen parochi'  :nopompom:
Sorry...

home@the movies

#126
CitaatIk zou NOOIT een 5000€+ kostende projector kopen om te streamen. Zonde van het geld. ''HDR'' met meer dan 100 - 150nits bestaat niet bij streamen en de bitrate is marginaal t.o.v een blu-ray, laat staan UHD. Bespaar je die extra m,kosten en voor dat geld stream je je leven lang ;)

Just My 2 Cents ;)

Toch even een paar zaken rechtzetten, om te beginnen is de uitspraak " dat HDR met meer dan 100 of 150 Nits niet bestaat bij streamen" totaal fout.
Het aantal Nits wordt in de verste verte niet bepaald door het streamen maar tijdens de mastering van de film, de bitrate of kwaliteit van het streamen verandert daar helemaal niets aan.


CitaatWaarom adviseren jullie N-serie bezitters dan deze aan iemand die aangeeft alleen te gaan streamen? Ik snap dat niet. Mocht je een commercieel forum sponsor zijn, ala. Nogmaals, de N-serie is zwaar over de top voor streamen en een advies om deze te kopen met argumenten die voor @sandervg niet eens relevant zijn vind ik puur 'preken voor eigen parochi'  :nopompom:
Sorry...

Ik zal dan wel preken voor mijzelf omdat ik een dealer ben maar een goede UHD stream met de juiste bandbreedte ziet er op de JVC's en andere "duurdere" projectoren meer dan goed uit. De kwaliteit en bitrate van de streams gaat steeds meer en meer de hoogte in, en dat gaat enkel maar beter worden. gisteren nog een N5 geïnstalleerd en bij de klant via I tunes even naar Bad Boys gekeken, hij is niet aan zijn eerste projector toe maar zijn verbazing was groot bij het bekijken van her resultaat.

MLCinema

Citaat van: HTLeroy op juni 24, 2020, 11:41:52
Waarom adviseren jullie N-serie bezitters dan deze aan iemand die aangeeft alleen te gaan streamen? Ik snap dat niet. Mocht je een commercieel forum sponsor zijn, ala. Nogmaals, de N-serie is zwaar over de top voor streamen en een advies om deze te kopen met argumenten die voor @sandervg niet eens relevant zijn vind ik puur 'preken voor eigen parochi'  :nopompom:
Sorry...
Ik ben geen sponsor heb er verder ook geen belang bij. Ik reageer op zijn wensen en behoefte om toekomst vast te willen zijn, voor zover dat kan.

Een TW9400 met een streamer kan ook een bevredigend resultaat geven. Een X7900 overigens ook.

NB: als streaming zich verder ontwikkeld en toeneemt in kwaliteit blijft de JVC N serie plug en play.

That's it. Welke projector zou jij aanbevelen in deze specifieke situatie en waarom?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

sandervg

#128
Interessante discussie!


Jammer dat de kwaliteit van streaming zo gebrekkig is (vaak zelfs nog 2.0 geluid  :o), te veel verspreiding over verschillende platformen en ik wil liever geen dure schijfjes kopen om ze één keer te kijken. Als de kwaliteit van streaming beter wordt met een goede coverage van het type films dat ik kijk (weinig actie, meer drama/filmhuis) stap ik direct over naar deze provider. Ik overweeg overigens ook nog zo'n 'rental' service waarbij je schijfjes toegestuurd krijgt, maar daar moet ik me nog eens in verdiepen. Ik heb Netflix UHD / HDR nog niet geprobeerd uiteraard, maar dan zou zo'n N toch ook al meerwaarde geven? Of is de bitrate zo laag dat het bagger blijft?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: Kamidioblitz op juni 24, 2020, 11:50:15
Welke projector zou jij aanbevelen in deze specifieke situatie en waarom?
Interessante vraag!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

MLCinema

#130
Citaat van: sandervg op juni 24, 2020, 12:21:16
Interessante discussie! Even één dingetje rechtzetten:
Reden: wat gebrekkige kwaliteit van streaming (vaak zelfs nog 2.0 geluid  :o), te veel verspreiding over verschillende platformen en ik ga geen dure schijfjes kopen om ze één keer te kijken. Als de kwaliteit van streaming beter wordt met een goede coverage van het type films dat ik kijk (weinig actie, meer drama/filmhuis) stap ik direct over want dat downloaden kost gewoon te veel tijd. Ik overweeg overigens wel zo'n 'rental' service waarbij je schijfjes toegestuurd krijgt, maar daar moet ik me nog eens in verdiepen. Ik heb Netflix UHD / HDR nog niet geprobeerd uiteraard, maar DAN zou zo'n N toch wel meerwaarde zijn? Of is de bitrate zo laag dat het bagger blijft?
Het kan zeker en ziet er ook mooi uit. Ik zit graag maar niet vaak in mijn bios. Als ik er dan zit wil ik dat het goed is en niet hoeven twijfelen over de kwaliteit. Daarom koop ik best wel veel uhd schijven. Misschien dat ik met een dedicated streamer vaker zou streamen.

Uhd of blu Ray is gewoon mooier dan streamen en downloaden heb ik nooit gedaan. Zit ook hobby in het verzamelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

HTLeroy

Citaat van: home@the movies op juni 24, 2020, 11:47:00
Toch even een paar zaken rechtzetten, om te beginnen is de uitspraak " dat HDR met meer dan 100 of 150 Nits niet bestaat bij streamen" totaal fout.
Het aantal Nits wordt in de verste verte niet bepaald door het streamen maar tijdens de mastering van de film, de bitrate of kwaliteit van het streamen verandert daar helemaal niets aan.
Kan je mij de cijfers aanleveren van het aantal nits dat men bij streaming gebruiken? Bij een UHD Blu-ray kan ik het zo uitlezen ;)
Er zijn genoeg tests op het net te vinden die de streaming HDR analyseren en tot de conclussie komen dat het niet eens HDR mag heten met de max 150 nits die te zien zijn op je scherm

Citaat van: home@the movies op juni 24, 2020, 11:47:00
Ik zal dan wel preken voor mijzelf omdat ik een dealer ben maar een goede UHD stream met de juiste bandbreedte ziet er op de JVC's en andere "duurdere" projectoren meer dan goed uit. De kwaliteit en bitrate van de streams gaat steeds meer en meer de hoogte in, en dat gaat enkel maar beter worden. gisteren nog een N5 geïnstalleerd en bij de klant via I tunes even naar Bad Boys gekeken, hij is niet aan zijn eerste projector toe maar zijn verbazing was groot bij het bekijken van her resultaat.
Hij is misschien ook snel teveree?

HTLeroy

#132
Citaat van: Kamidioblitz op juni 24, 2020, 11:50:15
Welke projector zou jij aanbevelen in deze specifieke situatie en waarom?
Eentje binnen TS zijn budget en gebasserd op zijn behoeftes en niet wat ik zou willen of al heb :)

Citaat van: sandervg op juni 24, 2020, 12:22:30
Interessante vraag!
Zoals eerder gezegd, een Epson TW9*** of een JVC X5*** of 7***.
Volstaat meer dan goed genoeg voor jouw behoeftes. Ook zijn deze 2e hands te krijgen en hoef je dus je budget niet met €2500 op te rekken (t.o.v je eerste vraag in dit topic), eerder voordeliger omdat je dan een mooie prijs een high-end projector kan kopen voor een leuke prijs. Wil je nieuw, hoef je je budget ook niet met 50% op te rekken. Lijkt me vrij logisch

MLCinema

Citaat van: HTLeroy op juni 24, 2020, 12:50:12
Eentje binnen TS zijn budget en gebasserd op zijn behoeftes en niet wat ik zou willen of al heb :)
Zoals eerder gezegd, een Epson TW9*** of een JVC X5*** of 7***.
Volstaat meer dan goed genoeg voor jouw behoeftes. Ook zijn deze 2e hands te krijgen en hoef je dus je budget niet met €2500 op te rekken (t.o.v je eerste vraag in dit topic), eerder voordeliger omdat je dan een mooie prijs een high-end projector kan kopen voor een leuke prijs. Wil je nieuw, hoef je je budget ook niet met 50% op te rekken. Lijkt me vrij logisch
Ik adviseer niet iets dat ik toevallig heb. Dat is onzin. Ik zou mijn post nog een teruglezen.

Wat betreft prijs en voorgestelde modellen zijn dat inderdaad goede keuzes. Helemaal als je een extern apparaat gewoon HDR naar SDR conversie laat doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

reza

Citaat van: HTLeroy op juni 24, 2020, 10:40:02
De X7900. Nu ga jij waarschijnlijk zeggen dat je een N serie hebt en dat ik geen gelijk heb. Zou ik misschien ook doen als ik €5000+ heb uitgegeven en ik dan liever zou zeggen dat het perfect werkt. Hoeveel Nits haalt jouw 'HDR' projector dan? En hoeveel procent behaal je op REC2020 & DCI-P3?
Zegt mij genoeg over HDR en zwartwaardes op deze machine. Tuurlijk futureproof, maar in hoeverre futureproof met 100% covering van de UHD/4K/HDR specs?

Eeuuh..
Ik heb nagenoeg dezelfde projector als jij (x7500) maar schijnbaar beter ingesteld dan jij, want HDR ziet er fantastisch uit!! Dit is de beste upgrade in de laatste jaren! Waarin je de "discussie" kan voeren of je eshift vs native 4k kan zien ( dat kan zeker wel ) maar is geen wereld van verschil. Tussen rec709 kleuren en P3 daar zit WEL het verschil, hierdoor krijg je gewoon betere kleuren en meer diepte in het beeld. Hier zijn je ogen veel gevoeliger voor dan extra beeldlijnen.

De x7900 en mijn x7500 zijn fantastische projectoren maar je zal (je moet niks natuurlijk) maar voor de meeste UHD films een externe oplossing moeten gebruiken anders kan het beeld gewoon donker worden.

Met de N serie zit je op dat gebied goed.
Plus Netflix en andere platformen worden ook getonemapped.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sion

Als je toch geen schijfjes kijkt zou ik toch terug gaan naar je eerste keus hoor: de Epson TW9400. Die heeft het voordeel t.o.v. de N5 dat de lichtoutput wat hoger is, dus met name bij de HDR pieken komt dat er beter uit. Nadeel is wel: het is geen contrastkiller zoals de JVC X7900. En je houd wat geld in de zak om over 2 of 3 jaar alweer wat nieuws te kopen.

Als je toch geen schijfjes koopt en voornamelijk download zie ik de meerwaarde van een N5 niet hoor ... zeker met drama/filmhuis films. Download je die dan wel in BD25 of BD50 formaat?

Anders lever je zo enorm in op de bitrate. De JVC N5 is echt een mooi apparaat om de laatste details eruit te persen, maar als je alleen downloads/streaming kijkt dan is het echt zonde ...

Enige uitzondering: Kaleidescape, maar dat is zo vreselijk duur.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Martijnst1990

Citaat van: sion op juni 24, 2020, 14:16:16
Als je toch geen schijfjes kijkt zou ik toch terug gaan naar je eerste keus hoor: de Epson TW9400. Die heeft het voordeel t.o.v. de N5 dat de lichtoutput wat hoger is, dus met name bij de HDR pieken komt dat er beter uit. Nadeel is wel: het is geen contrastkiller zoals de JVC X7900. En je houd wat geld in de zak om over 2 of 3 jaar alweer wat nieuws te kopen.

Als je toch geen schijfjes koopt en voornamelijk download zie ik de meerwaarde van een N5 niet hoor ... zeker met drama/filmhuis films. Download je die dan wel in BD25 of BD50 formaat?

Anders lever je zo enorm in op de bitrate. De JVC N5 is echt een mooi apparaat om de laatste details eruit te persen, maar als je alleen downloads/streaming kijkt dan is het echt zonde ...

Enige uitzondering: Kaleidescape, maar dat is zo vreselijk duur.
Over wat voor bedragen praat je dan eigenlijk? Wel eens opgezocht, maar niet kunnen vinden  :angel:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

PascalP

N serie is wat mij betreft absoluut het beste wat je kunt kopen momenteel, zeker met HDR en de DTM (of Frame adapt, whatever je het wilt noemen :P ), maar zou ook doodzonde zijn van het geld om er enkel (ondermaatse) streaming diensten mee te kijken, beeld is het net niet en geluid is ook onder de maat (DD+ ipv echte Atmos bijvoorbeeld).

Als je al download (foei foei :P ), zorg dan wel dat je zoveel mogelijk ReMux binnen haalt voor de beste kwaliteit op zowel beeld als audiogebied ;)
Ik download zelf ook redelijk wat omdat ik in de woonkamer en slaapkamer geen BD speler heb, maar alles wat ik echt de moeite waard vind koop ik toch op schijf (zowel BD als UHD) en gebruik deze in de HT.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

skyfox

De vraag die in mij opkomt: download je blurays of kan/zou je ook UHDs kunnen downloaden? Ik begrijp uit je tekst dat je af en toe streamt, maar meestal met downloads werkt. Als dat 1:1 rips in UHD kwaliteit zijn, dan zie ik absoluut voordeel in een N5. Het meest toekomstvast, voor zover je dat in projectorland ooit bent. Zijn je rips niet 1:1 of zijn het alleen blurays, met geen optie op UHD (ik heb er geen ervaring mee, dus ik weet het gewoon niet), dan zou je prima af kunnen met een X7900 of wellicht een mooie (occasion) Sony of Epson.

Qua HDR beleving, ik zie echt grote verschillen tussen mijn beamer en de N5. Qua zwartniveau ook. En ja, ik zie ook weer verschillen tussen een N5 en m'n Oled scherm. Zo blijf je bezig. Om maar aan te geven: wanneer is goed, goed genoeg.

Hier op het forum zullen we rondjes om elkaar blijven draaien qua advies. Leroy gaat z'n mening niet veranderen, andere mensen ook niet. En dat hoeft ook niet, ieder heeft z'n eigen beleving als het gaat om beeld en geluid. Het belangrijkste advies is hoeveel je wilt/kan investeren in je aankoop en hoe snel je tevreden bent met zaken als fan noise, black levels en prima/matige/geen HDR weergave. Bij voorkeur gebaseerd op een goede demosessie bij een forumsponsor. Zien (en horen) is voor jezelf weten.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

sion

Een strato C speler kost € 5.600,- Een Terra Movie Server 24 kost € 13.000,-. De films zelf kosten geloof ik € 30,- per stuk.

Maar dan heb je wel 'digital files' gemaakt vanaf de master die voor UHD is gebruikt met in sommige gevallen nog een hogere bitrate dan op het UHD-schijfje. Het is overigens geen streaming, je download een complete film eerst naar de server (ongeveer 120GB per file). Dus op deze server kun je ongeveer 200 films opslaan.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Martijnst1990

Citaat van: sion op juni 24, 2020, 14:47:11
Een strato C speler kost € 5.600,- Een Terra Movie Server 24 kost € 13.000,-. De films zelf kosten geloof ik € 30,- per stuk.

Maar dan heb je wel 'digital files' gemaakt vanaf de master die voor UHD is gebruikt met in sommige gevallen nog een hogere bitrate dan op het UHD-schijfje. Het is overigens geen streaming, je download een complete film eerst naar de server (ongeveer 120GB per file). Dus op deze server kun je ongeveer 200 films opslaan.
Poeh.. zelfs nog 30 EUR per film.. das inderdaad wel erg prijzig. Thanks!

Back ontopic ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

denoontje

Een n serie met een uhd rip van minimaal uhd50 via bijv een zappiti streamer is gewoon smullen qua (hdr)beeld.
Uhd hdr is voor mij beter dan blu ray of sdr conversie van hdr op de n serie (incl dyn tonemapping).

Als budget het toelaat zou ik daar dus voor  gaan.

Maar check gewoon wat de diverse projectoren naast elkaar doen.
Weet niet of Werner of andere sponsor dit nu kan demonstreren.
Het wordt hier toch een welles nietus.
En ga niet altijd uit van gelezen reviews maar van je eigen oordeel. Wat meetrechnisch bijv niet  zou kunnen kan in praktijk erg meevallen of niet eens zichtbaar zijn [emoji6]

En laat dan ook projecteren op de grootte die jij gaat doen.
Dan zie je ook of 4k noodzakeljjk is.

En vergeet ook niet..thuis heb je niets meer om 1 op 1 te vergelijken.

Toekomstvast  helaas niets in de ht wereld.

Suc6 met de keuze


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HTLeroy

Citaat van: reza op juni 24, 2020, 13:36:53
Eeuuh..
Ik heb nagenoeg dezelfde projector als jij (x7500) maar schijnbaar beter ingesteld dan jij, want HDR ziet er fantastisch uit!! Dit is de beste upgrade in de laatste jaren! Waarin je de "discussie" kan voeren of je eshift vs native 4k kan zien ( dat kan zeker wel ) maar is geen wereld van verschil. Tussen rec709 kleuren en P3 daar zit WEL het verschil, hierdoor krijg je gewoon betere kleuren en meer diepte in het beeld. Hier zijn je ogen veel gevoeliger voor dan extra beeldlijnen.

De x7900 en mijn x7500 zijn fantastische projectoren maar je zal (je moet niks natuurrijk) maar voor de meeste UHD films een externe oplossing moeten gebruiken anders kan het beeld gewoon donker worden.

Met de N serie zit je op dat gebied goed.
Plus Netflix en andere platformen worden ook getonemapped.
Mooi, maar hoeveel nits haalt jouw X7500 dan? Een SDR TV haalt max 300 nits,

De nieuwe HDR-standaarden houden rekening met een maximale helderheid van 10.000 nits, maar daar zijn onze televisies en zeker projectors nog lang niet aan toe. Een degelijk doel voor de nabije toekomst lijkt 1.000 tot 2.000 nits, dat zijn cijfers die in 2017 enkel de beste televisies halen. Een conventionele televisie is beperkt tot ongeveer 350 nits. Televisies die minder dan 500 nits piekluminantie hebben kunnen volgens ons geen echte HDR-weergave garanderen. Ja, ze zijn misschien wel voorzien van de nodige standaarden om de beelden te tonen, maar ze zullen de impact van echte HDR missen. Ook het kleurbereik van de televisie moet groter worden. De huidige standaard voor SDR-content (Rec.709) wordt door bijna elke televisie perfect weergeven, maar bevat slechts 69% van alle zichtbare kleuren. Kleuren zoals auberginepaars en brandweerwagenrood kan je niet correct tonen op zo een televisie. De nieuwe standaard waar we naar gestreeft is Rec.2020 die 99,99% van alle zichtbare kleuren bevat. Maar ook daar zijn televisies en wederom (zeker) projectors nog lang niet aan toe.

HTLeroy

Citaat van: sion op juni 24, 2020, 14:16:16
Als je toch geen schijfjes kijkt zou ik toch terug gaan naar je eerste keus hoor: de Epson TW9400. Die heeft het voordeel t.o.v. de N5 dat de lichtoutput wat hoger is, dus met name bij de HDR pieken komt dat er beter uit. Nadeel is wel: het is geen contrastkiller zoals de JVC X7900. En je houd wat geld in de zak om over 2 of 3 jaar alweer wat nieuws te kopen.

Als je toch geen schijfjes koopt en voornamelijk download zie ik de meerwaarde van een N5 niet hoor ... z

Citaat van: skyfox op juni 24, 2020, 14:44:18
Zijn je rips niet 1:1 of zijn het alleen blurays, met geen optie op UHD (ik heb er geen ervaring mee, dus ik weet het gewoon niet), dan zou je prima af kunnen met een X7900 of wellicht een mooie (occasion) Sony of Epson.

Qua HDR beleving, ik zie echt grote verschillen tussen mijn beamer en de N5. Qua zwartniveau ook. En ja, ik zie ook weer verschillen tussen een N5 en m'n Oled scherm. Zo blijf je bezig. Om maar aan te geven: wanneer is goed, goed genoeg.
Maar we zijn het wel eens dat we TS een projector moeten advisreren gebasseerd op ZIJN behoeftes? Daar wilde ik een punt maken. Dat de N5/7 beter is is zeker. Als ik ga upgraden zal het ook een N serie worden maar ik draai dan alleen UHD of een BD wanneer deze net zo goed (en ja, het gebeurt wel eens, kijk maar naar die draak van een vernaggelde Atmos track op 'War of the Worlds' of 'Oblivion' en zo zijn er nog vele voorbeelden) of beter is als de UHD ;)

reza

HDR is meer dan alleen maar hoeveel nits je tot je beschikbaar heb ;)

Maar als ik jou was zou ik lekker BD blijven kijken :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HTLeroy

Citaat van: reza op juni 24, 2020, 15:36:46
HDR is meer dan alleen maar hoeveel nits je tot je beschikbaar heb ;)
Je doelt op kleurenberiek? Leg eens uit hoe jouw projector de volledige REC.2020 haalt  :popcorn:

Citaat van: reza op juni 24, 2020, 15:36:46
Maar als ik jou was zou ik lekker BD blijven kijken :D
Het valt me op dat jij als gelovig persoon (althans, dat haal ik uit je onderschrift) snel intolerant wordt als je het niet eens kan worden met in dit geval mij. Nogmaals; Hoeveel nits haalt jouw projector? En als je die beantwoord heb, kan je misschien ook toelichten waarom die lage aantal nits volgens jou wel onder HDR normen vallen en hoeveel % jouw projector REC2020 kan weergeven.

Ben echt serieus benieuwd naar je antwoord. En met een serieus antwoord kunnen we wat. Met deze stekende opmerkingen kom je zelf ook niet veel verder dan de veronderstelling dat het bij jou allemaal perfect in 1000+ Nits met volledig REC2020 kleurbereik weergegeven wordt en dat ik me rot moet voelen, wat gegarandeerd niet zo is. Daar geloof ik in.

reza

Ik heb 120 nits op het scherm.

Nogmaals: HDR is meer dan alleen nits. Gaat indd ook om het grotere kleurenbereik, BT2020 daar hebben we het allebei niet over lijkt me omdat we beiden dat antwoord weten ;)

P3 tegenover rec709 daar zit een behoorlijk verschil in en zie je ook terug in het beeld ( althans ik wel ).

En wat betreft mijn geloof, dat heeft juist alles te maken met mijn antwoord ;)
Want ik wil jou helemaal NIET OVERTUIGEN, je bent redelijk stellig : HDR op een projector ziet er niet uit en kan niet want er kan geen 1000 nits gehaald worden..
Nou dan is mijn antwoord: blijf lekker BD kijken :D
Dan blijf ik lekker genieten van mijn 4k HDR films :D

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

skyfox

Even iets half anders: hoe weet ik hoeveel nits ik op het scherm tover? Ben wel nieuwsgierig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

reza

Citaat van: skyfox op juni 24, 2020, 17:07:38
Even iets half anders: hoe weet ik hoeveel nits ik op het scherm tover? Ben wel nieuwsgierig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk



Kan je meten  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

CitaatKan je mij de cijfers aanleveren van het aantal nits dat men bij streaming gebruiken? Bij een UHD Blu-ray kan ik het zo uitlezen ;)
Er zijn genoeg tests op het net te vinden die de streaming HDR analyseren en tot de conclussie komen dat het niet eens HDR mag heten met de max 150 nits die te zien zijn op je scherm

Dat kan ik zeker want ik heb een MadVR Envy staan en die analyseert ieder frame dat binnenkomt en laat het effectieve aantal Nits zien van de bron.
Die tests zijn er inderdaad, en er zijn zeker films en series (Mandalorian) die niet het label HDR zouden mogen dragen, maar hetzelfde is vaak ook waar voor schijfjes.
En trouwens de metadata die jij uitleest op je UHD schijfje is vaak compleet fout, de enige manier om het correct te weten is met bvb een madvr, die effectief ieder frame meet en niet gewoon laat zien wat iemand als metadata op het UHD schijfje heeft gezet.