Tabcam's set, where can I get...

Gestart door Tabcam, mei 31, 2020, 10:51:44

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Tabcam

Citaat van: Rob_Dingen op juni 11, 2020, 19:31:48
Ik heb ergens anders in dit topic al uitgelegd dat alle hoorns aflopen in het hoog.
Dat doet een hoorn nu eenmaal die versterkt alleen de onderkant en niet het hoog.
Daarvoor hoort daar een correctie filter tussen om de unit met hoorn eerst vlak te maken.

Buiten meten of met gating heeft niet zo heel veel zin als je toch gaat spelen met het filter, dan kun je net zo goed de kamer er in mee nemen.

Rob
Denk zelf dat ik actief filteren ga proberen. Ik weet dat je hebt gezegd dat een passief filter even goed kan zijn maar dan moet ik én over naar een parallel filter én introduceer ik hogere ordefilters met fasefouten en die weer gaan corrigeren, etc. Voorlopig wil ik het met dit filter zo goed mogelijk laten klinken en dan experimenteren met actief versterken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#126
Ik zou wel een Zobel netwerkje aanbrengen bij woofers gezien het oplopend impedantie gedrag en correcte afstemming filter.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#127
Daarnaast, gezien het alleen ellebogenvet kost, zou ik de 8 woofers op hun parameters selecteren en waar mogelijk aanpassen. Dit gezien hun gezamelijke functie in een open structuur. ;)

Doe ermee wat je wil......
Have fun tijdens het proces. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Heb vanavond weer wat experimenteertijd gehad. Denk dat ik er redelijk ben qua verhouding midhoog en laag. Meten wijst vast uit dat ik het laag iets heb aangedikt maar ook bij de Harman-kardoncurve blijken mensen dat prettig te vinden :angel:. Ik zit in ieder geval op de bank met tappende voetjes en een grote grijns :headbanging:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Vandaag werd er een leuk pakketje uit Frankrijk bezorgd met een Allo Nirvana, een soort 'eenvoudige' Allo Shanti variant. Sinds ik de Allo Shanti heb teruggestuurd vond ik het allemaal toch net iets minder klinken en het vervangen van de standaard Pi SMPS met de Nirvana bevestigde dat.

Meestal heb ik de lekkerste luistersessies diep in de nacht, denk qua stroom de meest gunstige periode. Vond het vandaag prettig om te merken dat die kwaliteit nu overdag een stuk dichterbij diep in de nacht zit :pompom:. Zit het hem in de bas, zuiverheid van het hoog, ik zou het niet weten! Het klinkt in ieder geval een heel stuk lekkerder  :headbanging:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Lekker man! Maar kost de voeding nu niet meer dan de Pi?  :D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kingpin

Citaat van: Richi op juli  3, 2020, 10:29:23
Lekker man! Maar kost de voeding nu niet meer dan de Pi?  :D
Bij de meeste apparaten die je serieus kan nemen is het voedingsgedeelte het duurste gedeelte toch  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Citaat van: Richi op juli  3, 2020, 10:29:23
Lekker man! Maar kost de voeding nu niet meer dan de Pi?  :D
Ik kijk meer naar hoeveel geluidskwaliteitswinst ik met een bepaald component maak. Moet zeggen dat wat dat betreft het erg goedkoop is :pompom:.

Tevens is het totaal van een RPi, de oorspronkelijke voeding en een AudioPhonics digitaal interfacekaartje wel duurder. Daar komt hopelijk nog een Mezzanine Power Board tussen, alleen de bestelling last op zich wachten :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#133
Heb inmiddels twee nieuwe zaken voor het filter binnengekregen. Als eerste kwamen er twee MundorfJantzen Air Coils binnen. Luchtspoelen zouden in vergelijking met metaalkernspoelen beter kunnen zijn maar hebben het nadeel van meer weerstand. Ik heb de grootste die ik in Nederland voor een redelijke prijs kon krijgen besteld.

Het verschil? Nihil voor zover ik met zelf verwisselen heb vast kunnen stellen. Als dat al zo is met een zichttest, durf ik al helemaal niet met een DBX test te beginnen. Ergens wel fijn want het zijn hele zware jongens, meer als 2 kg per stuk (keukenweegschaal kan het niet wegen :tongue2:) dus eenvoudig inbouwen is er niet bij.

Als tweede las ik op de beschrijving van een andere open baffle speaker, de Liionidas, dat een goede kleine condensator parallel aan de grote goed voor het geluid kan zijn. Na de opties en prijzen te hebben bekeken kwam ik op de Audyn True Copper Max uit. Alleen klein zijn ze niet, ze zijn zowat even groot als de 33 uF Mundorf M-Caps of de Jantzen Cross Caps :o.

Het resultaat lijkt een subtiele verbetering en dat zonder inspeeltijd. Zou ik het kunnen ABX-en? Misschien wel, maar het is wel subtiel en alleen in het hoog hoorbaar. Men zegt wel eens iets minder 'grainyness', ik zou echter niet goed weten hoe het zelf zou omschrijven. Net iets natuurlijker? Voorlopig laat ik ze wel zitten en ben eigenlijk best benieuwd hoe het filter zou klinken met echt veel betere condensatoren maar dat is best een dure aangelegenheid.

Beide onderdelen maken qua formaat en uiterlijk indruk. Leuk om te ontdekken dat ondanks dat beide een goede eerste indruk gaven, de één wel het verschil lijkt te maken en de ander niet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour

Mundorf? Staat toch echt Jantzen op... 10mh is wel hele forse waarde, is lage Rdc in jouw geval van belang? Zo ja, dan zou een zware trafokern spoel een goede optie zijn.

Tabcam

Citaat van: Contour op juli 28, 2020, 20:32:31
Mundorf? Staat toch echt Jantzen op... 10mh is wel hele forse waarde, is lage Rdc in jouw geval van belang? Zo ja, dan zou een zware trafokern spoel een goede optie zijn.
Oops, foutje, bedankt! Heb het gecorrigeerd :angel:.

Klopt ook qua forse waarde. Daar wil ik nog eens mee gaan experimenteren, lagere waardes, etc. Het klinkt gelukkig nu al erg goed en verbaas me over dat het toch nog telkens een stapje beter kan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

De enige spoelen waar ik verschil in hoor is koperfolie spoelen.
De inwendige weerstand die wat hoger is geeft niks voor jou systeem en helpt de Q te verhogen zodat je wat meer laag krijgt.

Rob

Tabcam

Citaat van: Rob_Dingen op juli 28, 2020, 21:56:17
De enige spoelen waar ik verschil in hoor is koperfolie spoelen.
De inwendige weerstand die wat hoger is geeft niks voor jou systeem en helpt de Q te verhogen zodat je wat meer laag krijgt.

Rob
Heb nu gelukkig (meer dan) genoeg laag. Mag hooguit nog wat dieper ;D.

Heb je eventueel nog koperfoliespoelen liggen die ik kan lenen om mee te experimenteren? Ergens boven de 2.7 mH denk ik maar ik kan het morgen nog eens narekenen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Denk wel dat ik die heb liggen.
Maar moet wel weten welke waarde dat ik eerst kijk gebruik ze zelf namelijk ook :D
Hoezo narekenen? Dat werkt voor geen meter.
Een speaker heeft geen stabiele impedantie dus die is per frequentie anders.
Als je genoeg laag hebt kun je dus je mid harder zetten en heb je meer rendement.

Rob

Rob_Dingen

Als je trouwens dieper laag wil moet je een grotere spoel gebruiken.
Verdiep je eens in REW impedantie meting en VituixCAD.
Als je goed impedantie kunt meten en speaker spl kunt meten kun je dat importeren in VituixCAD en een filter simuleren.
Dat is een veel betrouwbaar middel als uitrekenen.

Rob

Hannibal_

Sweet!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Citaat van: Rob_Dingen op juli 28, 2020, 22:20:06
Denk wel dat ik die heb liggen.
Maar moet wel weten welke waarde dat ik eerst kijk gebruik ze zelf namelijk ook :D
Hoezo narekenen? Dat werkt voor geen meter.
Een speaker heeft geen stabiele impedantie dus die is per frequentie anders.
Als je genoeg laag hebt kun je dus je mid harder zetten en heb je meer rendement.

Rob
Heb met VirtuixCAD gerekend en kom uit ergens tussen 1.2 MH en 6.8 mH. Liefst iets met minder dan 0.35 Ohm.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#142
Citaat van: TabCam op augustus  2, 2020, 16:17:09
Heb met VirtuixCAD gerekend en kom uit ergens tussen 1.2 MH en 6.8 mH. Liefst iets met minder dan 0.35 Ohm.

Door wat kleinere waarde spoelen in serie te schakelen, van 1.2  in stapjes naar 6.8mH, kom je vanzelf een samenstelling tegen  met beste compromis.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Citaat van: scrutinizer op augustus  2, 2020, 17:08:15
Door wat kleinere waarde spoelen in serie te schakelen, van 1.2  in stapjes naar 6.8mH, kom je vanzelf een samenstelling tegen  met beste compromis.
Als je bovenstaande goed leest, snap je waarom dat niet nodig is ;D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Citaat van: TabCam op augustus  2, 2020, 16:17:09
Heb met VirtuixCAD gerekend en kom uit ergens tussen 1.2 MH en 6.8 mH. Liefst iets met minder dan 0.35 Ohm.

Dat verschil is veel te groot.
Post eens een screenshot van Vituixcad dat ik eens kijk wat je gedaan hebt?
Met de spoel bepaal je niet alleen het kantelpunt van je speaker maar ook de hoeveelheid laag en hoe diep het laag gaat.
Ik heb als voorbeeld gewoon een vaste 8 Ohm genomen om het verschil te laten zien tussen 1,2mH en 6,8mH
De rode lijn is 1,2mH en de blauwe lijn is 6,8mH zwarte lijn negeren.

Rob

Contour

Ik begrijp het niet zo goed, de huidige spoel is toch 10mh, waarom zou deze waarde niet correct zijn? Ik neem aan dat je een bepaald filter schema volgt?

Gr. Walter

Rob_Dingen

Hij heeft een andere unit voor het mid/hoor gekocht i.p.v de hoorn.
Dus is hij nu aan het experimenteren met het filter.

Rob

scrutinizer

Bij eerste order wat minder van belang 
Al zeker bij imp oploop ongecorrigeerde units..
Mits we hier spreken over lowpass mid .. Dan word de tweeter wel erg laag ingezet. ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Citaat van: scrutinizer op augustus  2, 2020, 19:30:18
Bij eerste order wat minder van belang 
Al zeker bij imp oploop ongecorrigeerde units..
Mits we hier spreken over lowpass mid .. Dan word de tweeter wel erg laag ingezet. ::)
Zeker wel van belang.
Hij komt van een hoorn die pas vanaf 1Khz ingezet kan worden naar een fullrange unit die al vanaf zo'n 200Hz ingezet kan worden.
En een verschil van 175Hz of 1Khz is nogal wat ook voor een 6dB filter

Rob

scrutinizer

Citaat van: Rob_Dingen op augustus  2, 2020, 19:40:16
Zeker wel van belang.
Hij komt van een hoorn die pas vanaf 1Khz ingezet kan worden naar een fullrange unit die al vanaf zo'n 200Hz ingezet kan worden.
En een verschil van 175Hz of 1Khz is nogal wat ook voor een 6dB filter

Rob
Wat ik bedoelde te zeggen is het feit deze unit wel eens > 3 maal  Rdc kan zijn  bij 1khz ongecorrigeerd

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....