Tabcam's set, where can I get...

Gestart door Tabcam, mei 31, 2020, 10:51:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tabcam

Citaat van: brt op mei 17, 2024, 20:04:41Shit, had het harder gemogen?!

Ja absoluut, volume maakt zeker uit voor de beleving.
Hahaha, zekers, ik heb je de volumecontrole gegeven

Was natuurlijk deze keer apart omdat mijn vriendin met haar vrienden in de veranda zat terwijl ze normaal de hort op is
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vanzomereng

#951
Luisterbezoek van vanzomereng aan TabcamKLIK HIER
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Kwabbernoot

Waarom haal je het hier nu weg?  :nopompom:

DofN

Meer aandacht genereren voor zijn eigen topic? Niets menselijks is ons vreemd.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Het zal best maar ik vind het jammer. Eventuele discussie daarover hoort toch hier, lijkt mij.

vanzomereng

Citaat van: Kwabbernoot op mei 18, 2024, 13:20:18Het zal best maar ik vind het jammer. Eventuele discussie daarover hoort toch hier, lijkt mij.

Yep, dit heb ik gedaan uit ijdelheid voor mijn eigen topic  :colgate:

FF serieus, ik heb het verplaatst voor mijn eigen overzicht, naslagwerk en ligt in de consequente lijn dat ik al eerdere verslagen van mijn visites in mijn eigen topic staan.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

brt

Citaat van: vanzomereng op mei 18, 2024, 14:44:48Yep, dit heb ik gedaan uit ijdelheid voor mijn eigen topic  :colgate:

FF serieus, ik heb het verplaatst voor mijn eigen overzicht, naslagwerk en ligt in de consequente lijn dat ik al eerdere verslagen van mijn visites in mijn eigen topic staan.

Je kan ook bij beide topics het verslag plaatsen. Dan kunnen de reacties ook hier geplaatst worden.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

DofN

Ik vond de PAPS wel een luisterervaring op zich. Als ik zo'n grote ruimte had zou ik ze zeker ook overwegen. Indrukwekkend en ook gewoon heel erg gaaf.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vanzomereng

Citaat van: DofN op mei 18, 2024, 17:59:19Ik vond de PAPS wel een luisterervaring op zich. Als ik zo'n grote ruimte had zou ik ze zeker ook overwegen. Indrukwekkend en ook gewoon heel erg gaaf.

Zondermeer echter ik vrees dan, dat bij zo'n systeem ik de neiging heb om het volume
meer open te schroeven, dan goed voor je is,  dit ondanks dit systeem ook bij lage volumes
al zeer fraai speelt.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Richi

Citaat van: vanzomereng op mei 18, 2024, 21:09:44Zondermeer echter ik vrees dan, dat bij zo'n systeem ik de neiging heb om het volume
meer open te schroeven, dan goed voor je is,  dit ondanks dit systeem ook bij lage volumes
al zeer fraai speelt.
Dat is wel een risico ja. Het speelt zo zuiver en strak, dat je snel harder speelt dan je door hebt. Maar gelukkig is dat in de woning van @Tabcam geen probleem.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Citaat van: vanzomereng op mei 18, 2024, 21:09:44Zondermeer echter ik vrees dan, dat bij zo'n systeem ik de neiging heb om het volume
meer open te schroeven, dan goed voor je is,  dit ondanks dit systeem ook bij lage volumes
al zeer fraai speelt.
Dat risico is hier vrij klein omdat hoe harder je speelt, hoe meer de ruimte mee gaat spelen en het hoog (voor mij) te schel wordt.

Kan/mag vaak ook alleen hard als mijn vriendin er niet is :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Citaat van: brt op oktober 29, 2022, 00:34:57Vanavond was ik bij Tabcam om zijn set weer eens te beluisteren. Dat was al even geleden en na alle positieve geluiden op het forum en van hem zelf was ik behoorlijk nieuwsgierig geworden.

Die speakers blijven imposant om te zien, wow.

Ik mocht meteen wat liedjes opzetten die ik zelf goed ken, zodat ik goed kon vergelijken. Dat was wel even wennen! Ik ben zelf een wat opener / meer aanwezig mid en mid-hoog gewend en moest echt ff wennen aan de sound. Het speelde heel 'mild' zoals ik het noemde. We hebben wat lopen klooien met dsp om iets meer presence te krijgen in het mid en hoog, maar dat leverde geen wereldschokkende verschillen op. Na een tijdje begon ik steeds meer aan het geluid te wennen en dat ook te waarderen. Het stond eigenlijk al heel goed afgestemd.

Met name het laag vind ik indrukwekkend. Retestrak en mooi vol, echt erg mooi. De set speelt breed waar de muziek het vraagt en laat ook qua informatie helemaal niks achter. Het geluid is wat vriendelijk(er) afgesteld dan ik vanuit huis gewend ben, maar die keuze snap ik erg goed gezien de harde ruimte. Op deze manier kan je lekker hard spelen en het irriteert nergens. Ik merkte ook dat ik steeds zin kreeg het volume nog wat verder open te gooien, een goed teken wat mij betreft!

Ik denk dat ik best moest wennen omdat je sommige nummers door en door kent van je eigen set en die hoor je dan opeens elders en dat klinkt dan toch anders. Zoals gezegd klinkt het midden en hoog bij mij echt anders, en daar zal voor een deel mijn single ended buizenversterker aan bijdragen, maar dat is niet zozeer een kwestie van goed of slecht maar meer van smaak. Ik denk dat ik toch echt een buizenfan ben. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat Tabcam het top op orde heeft. Misschien nog wat meer natuurlijkheid en openheid in het midden zien te creeren, maar verder zou ik zo geen tips weten. Echt een fijne set waar je heerlijk uren naar kan luisteren en dat is knap, gezien de best wel moeilijke ruimte waarin deze staat.

Ik vond het een leuke avond Tabcam, dank voor de gastvrijheid en de gezelligheid en de mooie geluiden!

Bart
Erg interessant om te lezen hoe het oude en nieuwe verslag van jou overeenkomen. Toch is het al van anderhalf jaar geleden en de stappen zijn echt groter dan beide verslagen doen vermoeden. Dat de balans toen al OK was klopt maar de natuurlijkheid en impact zijn wel flink toegenomen.

Wat betreft de ruimtecorrectie, ik heb nog zitten luisteren met en zonder en er vallen mij twee zaken op. Met klinkt ruimtelijker maar met erg drukke muziek is zonder weer fijner. Ik heb ook de correctie met een beperkt aantal meetpunten gemaakt.

Ik ga nog verder experimenteren, ik ga weer eens de MMM-methode gebruiken nu ik een meetmicrofoon met 90 gradenkalibratie heb, kijken of met veel meer meetpunten (>>8) een beter resultaat geeft en Dirac Live weer eens inmeten zonder ruimtecorrectie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Citaat van: vanzomereng op mei 18, 2024, 14:44:48Yep, dit heb ik gedaan uit ijdelheid voor mijn eigen topic  :colgate:

FF serieus, ik heb het verplaatst voor mijn eigen overzicht, naslagwerk en ligt in de consequente lijn dat ik al eerdere verslagen van mijn visites in mijn eigen topic staan.
Voor mijn overzicht is het ook handig als het hier staat. Vaak zoek ik nog even in mijn eigen topic van wanneer was het laatste luisterbezoek zoals bij die van @brt. Vandaar de volgende quote.

Citaat van: vanzomereng op mei 18, 2024, 12:36:20Gisteren ben ik naar het noorden vertrekken om een luisterbezoek af te brengen bij Douwe (Tabcam)

Ik was wel eens benieuwd hoe zo immens luidsprekersysteem (zelfbouwsysteem) van het type Open Baffle klinkt,
welke middels DSP en 3 flinke eindbakken worden aangestuurd en onder controle worden gehouden.

De huiskamerset van Douwe bestaat uit een combi van Stereo/HT o.a uit:
- Luidsprekers: PAP Sextet 15 PB (front), JBL Stage A130 (rears) 
- Versterking: Arcam 550 & 3x eindbakken Cambridge Audio Edge W,
- Streamer: BlueSound Node N130
PAP Sextet 15 PB: per kanaal 4st. 15 inch woofers, purify midrange, berylium-tweeter

We hebben alleen in stereomodus gedraaid en dus alleen van de frontspeakers gebruik gemaakt.
De enorme kolossen worden actief gefilters (3-weg) en middels Tri-Amping aangestuurd.

Direct bij binnenkomst was al meteen duidelijk, dat we hier niet met een mainstream set te doen hebben.
Mochten hier nog vrouwelijke forumleden meelezen (ben bang van niet) en zich afvragen hoe het met de WAF is gesteld? 
Nou deze is volledig afwezig  :notify:  (zie foto onder)

We hebben een hele keur aan muziek gedraaid (Tidal/Youtube) van artiesten en sing/songwriters die ik totaal
niet kende en ook wat EMD (Electronic Dance Music), beetje klassiek, beetje blues, Prince, Patricia Kaas
en natuurlijk ook "Rambling on my Mind" van Cuby and the Blizards van de CD "Grolloo Blues"

Zo opvallend de speakers visueel ook mogen zien, zo onzichtbaar zijn ze in het geluidsbeeld.
Een heerlijke open geluidsbubble die zich breed iets achter de speakers afspeelde.
Ook het oplossend vermogen over het gehele frequentiebereik was zeer goed, zonder maar enigszins in
het analytische te verzanden.

De basweergave reikte weliswaar niet in het "ultradiepe" zoals sommige subwoofers dat kunnen maar
tot ca.30HZ, wat meer dan toereikend is voor 99% van alle muziek en dit is een waarde waar menig audiofiel
jaloers op kan zijn, zeker als je ook beseft dat dit hier ook zonder enige problemen, gedreun, trillingen gepaard gaan. 
"Open Baffles" spreken de ruimte minder aan, wist Douwe me vertellen en verder worden
overige ongewenste pieken en dalen in de frequentiekarakteristiek door DSP gemilderd.

Mijn ervaringen (en wellicht ook vooroordelen) m.b.t. zeer grote woofers met een "harde" ophanging, is een basweergave
die zeer strak maar vaak ook zeer "droog" overkomt, echter bij deze speakers vind ik de basweergave wat meer aan de "ronde en warme" kant.  Wat men beter of mooier vindt, blijft een persoonlijke smaakkwestie, persoonlijk kan ik zeer goed leven met beide werelden.

Verder kan ik mee ook wel wat vinden in de luisterervaringen van Brt. KLIK HIER

Thuis ben ik meer een sound gewend (en prefereer) met een wat meer warmere en meer presente middengebied en ook met een wat meer upfront weergave, waarbij bijvoorbeeld met name de zangers of zangeressen wat meer naar je toekomen.  Bij wat luidere volumes (wat bij mij zeer gebruikelijk is) vond ik het geluid al wat meer richting mijn smaakkant opgaan. 

Bij Douwe vond ik het zeer natuurgetrouw en heerlijk klinken klinken en vooral zeer makkelijk.
Duidelijk een set die in huiskameromstandigheden, bij alle niveaus met 10 vingers in de neus zijn
kunstjes kan vertonen. 
Ook een set, welke veel spectaculairder eruit ziet dan die speelt en dit in positieve zin bedoeld.
Geen spektakel maar een set die op alle niveaus onopvallend maar zeer goed zijn werkt doet.
Ook een set, welke qua setup, luidsprekerplaatsing & DSP-instelling ook verder getunend kan worden en
op diverse manieren nog perfecter op iemands smaak aangepast kan worden.


Wat me verder is bijgebleven bij dit luisterbezoek is het enthousiasme waarmee Douwe over zijn set
en over de muziek kan praten en deze zelfde passie heeft, als er een lekker koppie koffie wordt gezet.  ::)

Douwe,
Nog bedankt voor het welkome ontvangst, de lekkere koffie en de gezellige muzikale middag.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vanzomereng

#963
Citaat van: Tabcam op mei 19, 2024, 11:32:03Ik ga nog verder experimenteren, ik ga weer eens de MMM-methode gebruiken nu ik een meetmicrofoon met 90 gradenkalibratie heb, kijken of met veel meer meetpunten (>>8) een beter resultaat geeft en Dirac Live weer eens inmeten zonder ruimtecorrectie.

Luisterervaringen van anderen zijn geen juiste graadmeter, als jezelf na vele pogingen al tot die settings ben gekomen, welke jouw zelf goed bevallen.

Niettemin je kan meerdere curves opslaan en verder experimenteren kan nooit geen kwaad.
Probeer eens een curve waarbij je het gebied tussen ca. 300hz en 1.500hz enkele db's
een lift geeft. (meting op de luisterpositie!)
Je gehoor is in dit bereik gevoeliger en zal dan ook een grotere rol gaan spelen,
m.b.t. je gevoel de set wel of niet, wat harder te willen gaan zetten.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Citaat van: Tabcam op mei 19, 2024, 11:36:45Voor mijn overzicht is het ook handig als het hier staat.

Wellicht heb je gelijk. Bij de volgende luisterbezoeken, zal ik de gastheer vragen
waar zijn voorkeur naar uit gaat, zijn topic of mijn topic.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

brt

Citaat van: Tabcam op mei 19, 2024, 11:32:03Erg interessant om te lezen hoe het oude en nieuwe verslag van jou overeenkomen. Toch is het al van anderhalf jaar geleden en de stappen zijn echt groter dan beide verslagen doen vermoeden. Dat de balans toen al OK was klopt maar de natuurlijkheid en impact zijn wel flink toegenomen.

Wat betreft de ruimtecorrectie, ik heb nog zitten luisteren met en zonder en er vallen mij twee zaken op. Met klinkt ruimtelijker maar met erg drukke muziek is zonder weer fijner. Ik heb ook de correctie met een beperkt aantal meetpunten gemaakt.

Ik ga nog verder experimenteren, ik ga weer eens de MMM-methode gebruiken nu ik een meetmicrofoon met 90 gradenkalibratie heb, kijken of met veel meer meetpunten (>>8) een beter resultaat geeft en Dirac Live weer eens inmeten zonder ruimtecorrectie.

Inderdaad opvallend, de overeenkomst tussen mijn waarnemingen. Ik geloof je meteen als je zegt dat stappen hebt gemaakt, maar ik heb thuis natuurlijk ook niet bepaald stilgezeten. Dus misschien verklaart dat wel de overeenkomst, los van een bepaalde voorkeur en vertrekpunt (thuissituatie) waar vanuit ik luister?

Bovendien: de stappen zijn voor jezelf altijd beter te duiden (en wellicht ook merkbaar) dan voor anderen. Je kent je eigen set en ruimte vele malen beter dan je gasten!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RZeemering

Citaat van: vanzomereng op mei 19, 2024, 11:52:23Luisterervaringen van anderen zijn geen juiste graadmeter, als jezelf na vele pogingen al tot die settings ben gekomen, welke jouw zelf goed bevallen.
Ik vind luisterervaringen van anders juist erg waardevol. Je kunt met je eigen set zoveel aan het prutsen zijn geweest en een bepaalde weg ingegaan zijn dat door feedback van anderen je soms weer een andere weg op kunt. Vermits je echt fout zat natuurlijk ;)
Ik ben in de fotografie en soms video veel bezig met kleurcorrectie. Daarbij is het heel goed om om de 20 minuten even te herijken, even een kopje thee halen oid. Soms kom ik terug en denk ik: wat heb ik gedaan? Dit lijkt nergens op. De menselijke soort gewent nogal snel aan zaken. Ook aan hoe je set klinkt.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Rob_Dingen

Citaat van: RZeemering op mei 20, 2024, 11:13:05Ik ben in de fotografie en soms video veel bezig met kleurcorrectie. Daarbij is het heel goed om om de 20 minuten even te herijken, even een kopje thee halen oid. Soms kom ik terug en denk ik: wat heb ik gedaan? Dit lijkt nergens op.
Beeld is makkelijk en niet te vergelijken met audio.
Voor beeld zijn er namelijk standaards en kun je dus kalibreren.

Rob

vanzomereng

Citaat van: RZeemering op mei 20, 2024, 11:13:05Ik vind luisterervaringen van anders juist erg waardevol. Je kunt met je eigen set zoveel aan het prutsen zijn geweest en een bepaalde weg ingegaan zijn dat door feedback van anderen je soms weer een andere weg op kunt. Vermits je echt fout zat natuurlijk ;)
Ik ben in de fotografie en soms video veel bezig met kleurcorrectie. Daarbij is het heel goed om om de 20 minuten even te herijken, even een kopje thee halen oid. Soms kom ik terug en denk ik: wat heb ik gedaan? Dit lijkt nergens op. De menselijke soort gewent nogal snel aan zaken. Ook aan hoe je set klinkt.

Yep, ik bedoel vooral je niet laten leiden door mijn luisterervaring.....
Ik heb n.l. geen gouden oortjes  :notify:

FF weer serieus, luisterervaringen zijn alleen zinvol van meerdere luisteraars en vooral de rode draad door hun verhaal.  Verder moet je ervoor waken dat je eigen smaak niet raakt ondergesneeuwd.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

RZeemering

Klopt dat je kunt kalibreren.
Maar op het moment dat ik mijn eigen beelden bewerk en de eigen kleurtinten en contrast aan geef is dat een heel ander verhaal. Dan maak ik daar mijn eigen smaak mee of de wens van de klant. En dan kan ik af en toe flink de plank misslaan als ik er langer dan 20 minuten mee aan de slag ben. Dan is 'op het oog' herijken erg prettig.
Ik ben laatst een paar dagen uit huis geweest. Bij terugkomst is dat het beste moment om je systeem te beoordelen.

Gewenning is zowel bij audio als video gelijk. Half hifi Nederland is gewend aan een best harde akoestiek. Wat dat betreft zou audio ook een kalibratie moeten hebben.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Citaat van: vanzomereng op mei 20, 2024, 13:09:49Yep, ik bedoel vooral je niet laten leiden door mijn luisterervaring.....
Ik heb n.l. geen gouden oortjes  :notify:

FF weer serieus, luisterervaringen zijn alleen zinvol van meerdere luisteraars en vooral de rode draad door hun verhaal.  Verder moet je ervoor waken dat je eigen smaak niet raakt ondergesneeuwd.
Zeker! Je moet het altijd spiegelen aan je eigen smaak. En je moet ook de ervaring en smaak weten van diegene die je set feedback geeft. Maar soms ook je eigen gelijk aan de kant kunnen zetten en toegeven dat de ander gelijk heeft :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Kwabbernoot

Citaat van: DofN op mei 17, 2024, 16:49:08Ik denk dat ik hier op 1 lijn zit met Kwabber. Naar wat ik aanneem, zit Kwabber net als ik dichter op de LS, dus meer directer geluid, in een akoestisch rustiger ruimte. Dus minder gedoe. Dan ga je juist dingen in het hoog horen die je elders niet hoort. Ik las even terug wat ik in 2020 schreef:

"
Ik hoorde een tekort en precisie in de galm die in opnames zit en wijt dat aan de akoestiek.

Studiogalm in een opname vervaagt nu eenmaal in harde kamers, dus dat is het niet geweest? Ik ben benieuwd of je wat meer kan vertellen over die vervorming? Wat hoorden jullie?

(..)  maar mij viel het volgende op:

a.
De potentie van de PAP's is enorm. Ik zou ze nog weleens in een betere ruimte, met een vervolmaakt filter willen horen, maar wat ik hoorde beviel me alvast prima; (..)"

Het was een warme dag toen ik bij Tabcam was, en ik had iets van 2,5 uur in de auto gezeten. Dus wat je dan hoort.. Veel waarde hecht ik er niet aan.



Ik had hier al eens bijna een antwoord op geschreven maar het was en is mij niet helemaal duidelijk of deze vraag aan mij en Bart is?

Groeten...

DofN

Ja, excuus voor de verwarring. Ik citeerde, enigszins potsierlijk, mezelf met een berichtje en die vraag uit 2020. Ik denk dat die allang beantwoord is.

Als ik door het draadje loop, denk ik dat akoestiek de rode lijn is, en die is voor Tabcam het lastigst te adresseren.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software