Tabcam's set, where can I get...

Gestart door Tabcam, mei 31, 2020, 10:51:44

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Alles met betrekking tot timing gaat nooit lukken met een usb microfoon.
Een USB microfoon is leuk om wat metingen te doen maar totaal ongeschikt voor luidsprekerontwerp.
Ik denk met alle respect dat het zo zeer moeilijk word om de puntjes op de i te krijgen.
Er is wel een truukje om met een USB microfoon wat te kunnen meten.
Je moet dan Vituixcad downloaden een meting maken van de afzonderlijke luidspreker units en eentje van alle units tegelijk zonder filters (misschien een op 100hz voor de tweeter)
Dan laad je de units in Vituixcad en laad de gezamelijke meting als referentie.
Als je dan de units zonder filters in vituixcad zet moet dat overeen komen met de referentie van de gezamenlijke metingen.
Klopt dat niet moet je de delays in Vituixcad aanpassen totdat het klopt.
Zoals je ziet een heel gekloot met een USB microfoon.
Ik heb eigenlijk niet echt antwoord op mijn vraag gekregen.
Denk dat je de elektrische filters instelt op de minidsp van Harsch dus niet akoestisch?
In vituixcad kun je ook een referentie instellen voor een bepaalde filter instelling en dan kun je er voor zorgen dat de gemeten speaker unit curve daar op komt te liggen.
Die instellingen kun je dan weer zo in Minidsp zetten.

Succes
Rob

Richi

Zo dan, dit is wel next level zeg. :ohmy:
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Tabcam

Citaat van: Rob_Dingen op september 23, 2024, 12:26:14Alles met betrekking tot timing gaat nooit lukken met een usb microfoon.
Een USB microfoon is leuk om wat metingen te doen maar totaal ongeschikt voor luidsprekerontwerp.
Ik denk met alle respect dat het zo zeer moeilijk word om de puntjes op de i te krijgen.
Er is wel een truukje om met een USB microfoon wat te kunnen meten.
Je moet dan Vituixcad downloaden een meting maken van de afzonderlijke luidspreker units en eentje van alle units tegelijk zonder filters (misschien een op 100hz voor de tweeter)
Dan laad je de units in Vituixcad en laad de gezamelijke meting als referentie.
Als je dan de units zonder filters in vituixcad zet moet dat overeen komen met de referentie van de gezamenlijke metingen.
Klopt dat niet moet je de delays in Vituixcad aanpassen totdat het klopt.
Zoals je ziet een heel gekloot met een USB microfoon.
Ik heb eigenlijk niet echt antwoord op mijn vraag gekregen.
Denk dat je de elektrische filters instelt op de minidsp van Harsch dus niet akoestisch?
In vituixcad kun je ook een referentie instellen voor een bepaalde filter instelling en dan kun je er voor zorgen dat de gemeten speaker unit curve daar op komt te liggen.
Die instellingen kun je dan weer zo in Minidsp zetten.

Succes
Rob
Ik ben er inmiddels achter dat je ook met de UMIK driver timing kan meten. Heb je wel je linker en rechterkanaal nodig, eenvoudig te realiseren met de miniDSP.

Qua elektrich filters, dat doe ik ook met REW. Ik creeer eerst een akoestische targetcurve, leg die met de unitmetingen en het elektricsche filter over elkaar heen en kan dan al zien hoe het zou moeten meten. Het enige dat ik nog niet heb gedaan is een controlemeting of die doelcurve in de praktijk ook klopt.

Qua meten gebruik ik tegenwoordig gebruik een M23R en de UMIK2 niet meer omdat die volgens mij verkeerd gekalibreerd zijn. Ik heb daar eerder over gepost:

Citaat van: Tabcam op mei 12, 2024, 11:04:47Ik heb nog gemeten en een opvallende ontdekking gedaan. Het lijkt erop dat de UMIK2 niet zo goed gekalibreerd is. Ik heb al enige tijd meetproblemen, eerst was de UMIK2 stuk, daarna meette de verschillende microfoons anders. Nou is de PreSonus PRM1 een niet gekalibreerde meetmicrofoon dus tja, echt er van wat zeggen kan niet.

Nu kwam ik de SoundnarWorks X20REF20 tegen die niet zo duur was en heb ik die gekocht onder de mom van degenen die op elkaar lijken zullen wel kloppen. Ik had niet gedacht maar het lijkt erop dat de MiniDSP UMIK2 met verkeerde kalibratiebestanden wordt afgeleverd.

Afgelopen april had ik met Satefan van het Zelfbouwaudioforum lekker de set doorgemeten en nieuwe instellingen gemaakt. Dier klopten veel beter qua timing en meette met de UMIK2 erg strak. Nu vertellen twee andere meetmicrofoons een ander verhaal. Ik heb de drivers los doorgemeten, hiermee zo goed mogelijk een platte timingcorrecte crossover gemaakt en ben gaan luisteren. Hieronder een plaatje van beide settings met de andere meetmicrofoon doorgemeten.

20240511-MWTW-meetmicrofoons1.png

Natuurlijk kan je ook de grafieken anders op elkaar leggen maar dan nog blijft de vorm hetzelfde zoals onderstaand plaatje laat zien.

20240511-MWTW-meetmicrofoons.png

Ik denk dat de waarheid ergens tussen de twee grafieken zal liggen. Nu zal je misschien zeggen, ja, met de UMIK2 ziet het er andersom uit, UMIK2 recht en de blauwe grafiek een kuil. Klopt, maar nu komt het, de instelling in blauw klinkt ook relaxter. Hij komt qua tweeter ook meer overeen met hoe die theoretisch zou moeten meten. Het koste even tijd maar de drukkere / slechtere / meer gecomprestte / vervormde opnames klinken beter op de rechte grafiek.

Voor mij een bevestiging dat je én op je oren én op je meetapparatuur moet (kunnen) vertrouwen. Klinkt het toch niet helemaal, onderzoek dan je meetmethode, die brengt je wel verder maar niet zonder kritisch luisteren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Wat Rob er niet bij vertelt is dat je gated metingen moet doen onder verschillende hoeken, bij voorkeur buiten (in een open ruimte) of in een dode ruimte voor het maken van filters voor het ontwerp van luidsprekers. Omdat je binnen vaak in kleine ruimtes meet, is het bijna niet mogelijk om over het hele frequentiebereik metingen te doen waarbij je de meting sluit voor een vloer/plafond/muurreflectie interfereert.

Wil je dat goed doen, dus precies, dan moet je de LS op een plateau zetten dat kan draaien, zodat de microfoon kan blijven staan en de afstand onder alle hoeken gelijk blijft. Je doet dan gated metingen (om reflecties van gebouwen en muren enzo in de buurt uit te sluiten). Ik heb een keer iemand geholpen (vooral dan het slepen en draaien en meten, en minder bij het denkwerk :)) met metingen tbv van een filter voor zelfbouw LS.

Binnenmetingen doe je alleen om akoestische problemen op te lossen bij LS die in het directe geluid al goed meten.

Ik beschouw de hele reis van Tabcam nog steeds als een interessante prelude tot hij wel een keer de moed vindt om zijn LS buiten te meten. Maar ik weet ook dat dit praktisch niet te doen is, en dat Tabcam daarom roeit met de riemen die hij heeft. Met semi-anechoic simulatiemetingen kom je wellicht ook een heel eind.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Rob_Dingen

De earthworks microfoons zijn goed ik heb de M50.
Ga aan de slag met Vituixcad dat heeft een steile leercurve.
En je moet altijd na meten of de simulatie klopt anders weet je nog niks.
Volgens mij is de timing van een usb mic nooit goed te krijgen.
Een loop meting gebeurt met analoge signalen dus met je M23R kan dat wel.
Een usb mic is digitaal en kan niet afgezet worden tegenover een analoog signaal.
Maar goed usb mic weg gooien ;) en probleem opgelost.

Rob

Tabcam

Citaat van: DofN op september 23, 2024, 14:59:22Wat Rob er niet bij vertelt is dat je gated metingen moet doen onder verschillende hoeken, bij voorkeur buiten (in een open ruimte) of in een dode ruimte voor het maken van filters voor het ontwerp van luidsprekers. Omdat je binnen vaak in kleine ruimtes meet, is het bijna niet mogelijk om over het hele frequentiebereik metingen te doen waarbij je de meting sluit voor een vloer/plafond/muurreflectie interfereert.

Wil je dat goed doen, dus precies, dan moet je de LS op een plateau zetten dat kan draaien, zodat de microfoon kan blijven staan en de afstand onder alle hoeken gelijk blijft. Je doet dan gated metingen (om reflecties van gebouwen en muren enzo in de buurt uit te sluiten). Ik heb een keer iemand geholpen (vooral dan het slepen en draaien en meten, en minder bij het denkwerk :)) met metingen tbv van een filter voor zelfbouw LS.

Binnenmetingen doe je alleen om akoestische problemen op te lossen bij LS die in het directe geluid al goed meten.

Ik beschouw de hele reis van Tabcam nog steeds als een interessante prelude tot hij wel een keer de moed vindt om zijn LS buiten te meten. Maar ik weet ook dat dit praktisch niet te doen is, en dat Tabcam daarom roeit met de riemen die hij heeft. Met semi-anechoic simulatiemetingen kom je wellicht ook een heel eind.
Wat maakt dat je denkt dat Rob erbij moet zeggen dat ik mijn metingen moet gate-en?

Buiten meten is wat betreft eenvoud van metingen vergelijken en integreren makkelijker maar is het haalbaar? Nou, niet als je twee versterkers, een miniDSP, RCA-XLR convertor en bekabeling en een 2m hoge luidspreker mee moet slepen en dan nog 10m (of nog liever 20m) ruimte rondom nodig hebt.

Ben erg benieuwd wat je denkt dat buitenmetingen meer brengen dan een gated binnenmeting en en quasi-anechoïsche woofermeting?

Of ik ooit buiten ga meten betwijfel ik. Onder hoeken meten wil ik wel, ik heb al een draairing maar het is geen gemakkelijke te manoeuvreren luidspreker en het moet wel stabiel kunnen :wacko:.

Ik ben al erg blij met het resultaat van mijn "prelude", de Ushers zijn flink voorbij gestreefd, zowel in detail als ruimtelijkheid als beleving. En het kan alleen maar beter worden :pompom:.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour

Ik heb het al een keer eerder aangegeven, maar je zou Jeroen van Daudio eens voor een meetsessie kunnen vragen, hij heeft enorme ervaring met opmeten van open baffle en filtering. Uiteraard staat daar een uurtarief tegenover, maar denk dat het dubbel en dwars waard gaat zijn. Ook als eruit zou komen dat jouw eigen metingen in principe correct zijn, is dat een nuttige uitkomst, omdat je dan onzekerheden kan uitsluiten. Bovendien heeft Jeroen een zeer goed gehoor, ook zonder meten zal hij kunnen aangeven wat er goed gaat, en wat nog beter moet kunnen.

DofN

Citaat van: Tabcam op september 23, 2024, 19:43:41Wat maakt dat je denkt dat Rob erbij moet zeggen dat ik mijn metingen moet gate-en?

Buiten meten is wat betreft eenvoud van metingen vergelijken en integreren makkelijker maar is het haalbaar? Nou, niet als je twee versterkers, een miniDSP, RCA-XLR convertor en bekabeling en een 2m hoge luidspreker mee moet slepen en dan nog 10m (of nog liever 20m) ruimte rondom nodig hebt.

Ben erg benieuwd wat je denkt dat buitenmetingen meer brengen dan een gated binnenmeting en en quasi-anechoïsche woofermeting?

Of ik ooit buiten ga meten betwijfel ik. Onder hoeken meten wil ik wel, ik heb al een draairing maar het is geen gemakkelijke te manoeuvreren luidspreker en het moet wel stabiel kunnen :wacko:.

Ik ben al erg blij met het resultaat van mijn "prelude", de Ushers zijn flink voorbij gestreefd, zowel in detail als ruimtelijkheid als beleving. En het kan alleen maar beter worden :pompom:.

Tja, de antwoorden op je vragen staan in mijn post.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Tabcam

Naar aanleiding van het bezoek van Han en het experiment met de Farad Super3 heb ik online twee voedingen besteld, een low noise lineaire en een low noise iFi Elite. Die laatste heeft ruis en rimpel kleiner dan 1 uV volgens de specs, de eerste helaas geen specs maar besteld vanwege de levertermijn ;D.

Die levering was vandaag en dat kwam mooi uit (/zo uitgezocht) omdat Kingpin ook kwam luisteren. Na eerst de verschillen met de vorige keer te hebben beluisterd zijn we de voedingen gaan vergelijken.

Bij de iFi hoorden we beide al snel meer rust en details. Mooi meegenomen maar wat brengt een lineaire voeding? Nou, deze lineaire voeding is duidelijk minder dan de Farad Super3 en de iFi. Dus de rest van de tijd met de iFi geluisterd.

Opvallend is dat meer details niet ten koste van andere zaken gaan, deze keer dus niet meer maar minder opvallende sibilance, nog steeds prettig warme bas en mooiere ruimtelijkheid. Kortom een fijne upgrade waar men op ASR niet zo in geloofd. Ben benieuwd of het ge meten is :angel:.

Ben natuurlijk ook benieuwd hoe de iFi zich verhoudt tot de Farad Super3 maar zie wel wanneer er een vergelijking komt. Voorlopig is het in Huize Tabcam er alleen maar beter op geworden :pompom:.

Richi

Top. Laat ze maar kletsen op ASR. Als jij er maar blij mee bent!
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

simsalabim

toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Hannibal_

Citaat van: Tabcam op september 25, 2024, 23:25:44Naar aanleiding van het bezoek van Han en het experiment met de Farad Super3 heb ik online twee voedingen besteld, een low noise lineaire en een low noise iFi Elite. Die laatste heeft ruis en rimpel kleiner dan 1 uV volgens de specs, de eerste helaas geen specs maar besteld vanwege de levertermijn ;D.

Die levering was vandaag en dat kwam mooi uit (/zo uitgezocht) omdat Kingpin ook kwam luisteren. Na eerst de verschillen met de vorige keer te hebben beluisterd zijn we de voedingen gaan vergelijken.

Bij de iFi hoorden we beide al snel meer rust en details. Mooi meegenomen maar wat brengt een lineaire voeding? Nou, deze lineaire voeding is duidelijk minder dan de Farad Super3 en de iFi. Dus de rest van de tijd met de iFi geluisterd.

Opvallend is dat meer details niet ten koste van andere zaken gaan, deze keer dus niet meer maar minder opvallende sibilance, nog steeds prettig warme bas en mooiere ruimtelijkheid. Kortom een fijne upgrade waar men op ASR niet zo in geloofd. Ben benieuwd of het ge meten is :angel:.

Ben natuurlijk ook benieuwd hoe de iFi zich verhoudt tot de Farad Super3 maar zie wel wanneer er een vergelijking komt. Voorlopig is het in Huize Tabcam er alleen maar beter op geworden :pompom:.

Wat leuk te horen dat je er toch vrij snel mee aan de slag gegaan bent. En dat op mijn verjaardag  ;D

Alpha audio heeft die IFI en Farad beiden wel eens getest.
Maar je kunt hem ook meenemen hier naar toe  ;)

Nee, we komen weer wel eens  ;D
Ik denk niet dat er veel bloed uit gaat lopen. Ik herinner me dat ze niet ver van elkaar waren (of was dat de sbooster?, nog eens zoeken).

Maar leuk te horen!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Dat staat in deze 12V power supply test van Alpha Audio en betrof de iFi LN1230, ik mag denken dat de 5x zo dure Elite een ietsiepietsie beter is omdat die veel beter meet ;D.

Dan ben ik nog steeds geïnteresseerd in de verschillen met de Farad3 maar weet ook dat DBX vrijwel onmogelijk is en dat kleine(re) verschillen je vaak langere tijd nodig hebt.

Affijn, eerst maar eens de DAE en misschien neem ik hem wel mee naar de IEar, ben ik in de buurt :angel:.

Hannibal_

Citaat van: Tabcam op september 30, 2024, 19:46:50Dat staat in deze 12V power supply test van Alpha Audio en betrof de iFi LN1230, ik mag denken dat de 5x zo dure Elite een ietsiepietsie beter is omdat die veel beter meet ;D.

Dan ben ik nog steeds geïnteresseerd in de verschillen met de Farad3 maar weet ook dat DBX vrijwel onmogelijk is en dat kleine(re) verschillen je vaak langere tijd nodig hebt.

Affijn, eerst maar eens de DAE en misschien neem ik hem wel mee naar de IEar, ben ik in de buurt :angel:.

Ahhh andere Ifi!
Maar die test inderdaad.

Hihi... inderdaad eerst ff DAE en iEar klinkt als leuk plan.

;D Cool!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Nou, dat was een rare week. Ik had al sinds het weekend een iebelig gevoel. Snapte het niet echt maar was ook druk en moe. Tot ik woensdagavond op meer volume wat vriendin de hort op een ingeving kreeg. Ik zou toch niet naar de oude setting aan het luisteren zijn :nopompom: .

Eigenlijk apart dat wat je in de weken ervoor als verbetering hebt ervaren zo snel vervangen wordt met 'hmmm dit klopt niet'. Wel fijn om te merken dat de verbeteringen in mijn systeem gaan zitten.

Wel blij dat ik het gisteren had ontdekt. Was vandaag op luisterbezoek naar Laan en nu was het zelfs na het bijzonder leuke luisterbezoek aan Laan het toch fijn thuiskomen het met de nieuwe setting.

vanzomereng

Citaat van: Tabcam op oktober 17, 2024, 23:41:18Nou, dat was een rare week. Ik had al sinds het weekend een iebelig gevoel. Snapte het niet echt maar was ook druk en moe. Tot ik woensdagavond op meer volume wat vriendin de hort op een ingeving kreeg. Ik zou toch niet naar de oude setting aan het luisteren zijn :nopompom: .

Eigenlijk apart dat wat je in de weken ervoor als verbetering hebt ervaren zo snel vervangen wordt met 'hmmm dit klopt niet'. Wel fijn om te merken dat de verbeteringen in mijn systeem gaan zitten.

Dit bewijst maar weer dat gouden oortjes, toch niet altijd van goud zijn wat blinkt. ;)

Hier ben je niet uniek in en geeft maar aan dat het vertrouwen op je oren,
soms niet altijd 100% goed functioneert maar uiteindelijk op den lange duur wel.

Extra metingen of een 2e geschoold oor van een geoefend luisteraar,
kunnen van toegevoegde waarde zijn.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Tabcam

Contour

Hoe kan nou ineens zo'n oude setting staan te spelen?

Tabcam

Citaat van: Contour op november 10, 2024, 11:40:10Hoe kan nou ineens zo'n oude setting staan te spelen?
Er zitten op de MiniDSP 4 sloten. Meestal probeer ik verschillende settings waarbij soms het verschil overduidelijk is maar soms heeft dat tijd nodig. Je kan dus eenvoudig wisselen en dat ging deze keer fout :-[.

Tabcam

Afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met ... kabels :devil:.

Totnogtoe had ik altijd zoiets van dat is misschien het laatste puntje op de i maar ik win meer met andere (betere) instellingen. Nu heb ik een grote stap gezet met de Harschinstellingen en ik zou het alleen beter moeten inmeten maar verder weet ik niet wat ik voor andere instellingen ik moet inmeten.

Ik kwam én de verhalen van @Richi en anderen over de imitatie AQ Dragon en een video van Steve Huff over de Nordost Valhalla tegen.

Omdat ik gelijk 3 kabels nodig heb ben ik voorzichtig begonnen en drie 'Valhalla 1' luidsprekerkabels besteld. Voor nog geen €100,- wel een experiment waard en toen ze binnen kwamen heb ik het als eerste op mijn zolderwerkkamer uitgeprobeerd.

IMG_2763.jpeg

Nou, dat was al een openbaring. Het hoog knapte er flink van op. Alleen het laag leek ietsjes minder te worden. Daarna beneden de hoog- en de midwooferkabels vervangen. Poeh, dat scheelde een flinke slok op de spreekwoordelijke borrel.

Omdat de Valhalla 1 beviel ook maar een wat duurdere Valhalla 2 besteld. Dat duurde weer een paar weken ook eerst boven uitgeprobeerd. Die was op basgebied een stuk beter maar qua hoog weet ik het nog niet. Misschien iets te onrustig ondanks dat ik meer detail denk te horen?

IMG_2762.png

Toen ik de 'Valhalla 2' beneden installeerde bleek dat ik wel een foutje met de Valhalla 2-bestelling gemaakt. Die had toch beter 3m i.p.v. 2.5m kunnen zijn. De 'Valhalla 1' kabels waren 25 cm langer maar de Valhalla 2 niet. Heb dus de versterkers omgewisseld want die zijn toch hetzelfde.

Het resultaat ben ik blij mee. Er zit volgens mij meer detail en bas in de set. Op volume moet ik het één en ander nog nameten want er lijkt een ruimtemodi sterker aangesproken te worden maar op 60-70 dB is dat geen probleem en ik speel vaak minder hard.

Als laatste vind ik de ruimtelijkheid verbeterd. Dat vraagt wat uitleg want terecht zeggen sommige mensen dat je onderhand een oneindige ruimtelijkheid zou moeten hebben.  Ten eerste post ik (en ik vermoed anderen ook) niet als de ruimtelijkheid verminderd. Soms heb ik een flinke tonale verbetering maar ging dat deels ten koste van de ruimtelijkheid.

Ten tweede is er wel een verschil in hoe duidelijk die ruimtelijkheid is. Die verbeterd dan niet in breedte of diepte maar wel in plaatsbaarheid / scherpte / luchtigheid / zwartheid om het instrument / stem heen.

Ik zal door de meetaficionados wel verketterd worden maar ik ben nog van plan te gaan meten want ik vermoed dat het toch te meten moet zijn.

JoWa

Nordost kabels, mooi merk.
Origineel wel erg duur geworden.

Ik heb zelf nog de Freya ICs. 
Als luidsprekerkabel de Freya's gehad, daar kwam ik telkens bij terug als ik weer eens wat anders had geprobeerd.
De Valhalla's alleen meegemaakt in demo's van de importeur.
Mooie keuze.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 + 2200/1 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Richi

Leuk dat je het nu zelf eens hebt ervaren @Tabcam Zo zie je maar weer dat het goed is om overal voor open te staan en er met een open vizier in te gaan.

Ik zal eens kijken of ik Dirk weer zo gek krijg samen naar jou te komen. Lijkt me gezellig!

Maar dan moet ik wel even wachten tot de set volledig AliHalla is bekabeld, toch?

Tabcam

De set is al helemaal Alihalla bekabeld, alleen nu nog gemixt: Alihalla1 & Alihalla2. Wil nog even afwachten of de A(li)Q Dragon beter is of niet. Kan de Alihall2 ook naar jou toe meenemen en kijken hoe dat bij jouw luidsprekers uitwerkt maar herriner me dat kabels verwisselen bij jou niet echt eenvoudig was.

Richi

Citaat van: Tabcam op november 10, 2024, 15:23:29De set is al helemaal Alihalla bekabeld, alleen nu nog gemixt: Alihalla1 & Alihalla2. Wil nog even afwachten of de A(li)Q Dragon beter is of niet. Kan de Alihall2 ook naar jou toe meenemen en kijken hoe dat bij jouw luidsprekers uitwerkt maar herriner me dat kabels verwisselen bij jou niet echt eenvoudig was.
Als de set hier op zolder staat, dan is het verwisselen een stuk gemakkelijker. Maar dat duurt nog een paar maanden.

Tabcam

Kleine update, na de goede ervaring van de AliExpress Valhalla2 had een tijd geleden nog twee kabels besteld. Deze zouden rond 20 dec geleverd worden maar uiteindelijk lag het weken bij de douane. Afgelopen week kreeg ik ineens een mail met dat ik inklaringskosten moest betalen. Snap het niet want tegenwoordig betalen we ook belasting o AliExpress maar goed, het was deze keer niet zoveel, €20.42.

Twee dagen later werd er gebeld en ja, ze waren er eindelijk :pompom:

AliExpress_Vslhsalla2-resize.jpg

Had ergens toch een foutje gemaakt met bestellen want er zat één kabel met spades bij. Gelukkig aan één kant, anders had ik ze teruggestuurd.

Het resultaat? Nou alhoewel het holografische beeld niet echt breder of hoger is geworden lijkt het wel precieser en met meer detail. Ik denk dat ik precieser de instrumenten kan aanwijzen en meer detail is vooral met iets als aanzet van een blazer en andere micro-details. Ook lijkt alles door het detail coherenter en desondanks toch relaxter te klinken. Ben er blij mee :clapping:!