Blu ray UHD speler met weinig issues

Gestart door WillyP, mei 11, 2020, 13:45:22

Vorige topic - Volgende topic

Vik

De hdmi LPCM of bitstream kwaliteiten (decoding) hangt helemaal af van de speler en processor/receiver. Ook de interne settings van een blu ray speler kunnen bepalend zijn voor de uiteindelijke kwaliteit. Hoe minder processing des te beter.

Welke processor gebruik jij Willy? Was dat ook geen Primare?

Citaat van: WillyP op mei 25, 2020, 12:37:37
Dank je wel, Sion, voor het vele meedenken. In feite was scenario 4 het eerste waar ik mee begon. Dus het allereenvoudigste en daarmee had ik juist issues. Af en toe weliswaar, maar daarom niet minder ergerlijk. Zo ben ik op het idee gekomen om een noodverband aan te leggen.

Ik kan het natuurlijk opnieuw proberen met scenario 4, alleen zal dat even duren, want daarvoor moet ik de desbetreffende apparatuur uit mijn kast halen en opnieuw aansluiten, dat is geen leuke klus.

Audio uit had ik op bitstream gezet en dat was al een verbetering. Je komt op veel plaatsen tegen dat het niet uitmaakt, (L)PCM of Bitstream, maar bij mij dus wel. Om redenen die ik verder niet begrijp, overigens, maar voor mij telt het resultaat.

Groet,

WillyP
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Vik

Heb je al eens geprobeerd om de Oppo een factory reset te geven? Staat de laatste firmware erop?

Met reset bedoel ik ook de optie "Erase Persistent Storage"

Citaat van: holco op mei 25, 2020, 12:00:02
Die vanaf de Oppo.

Geen idee of ik de 8802 of de 8802A heb, hoe kan ik dat zien?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

WillyP

Citaat van: vik op mei 26, 2020, 08:47:31
De hdmi LPCM of bitstream kwaliteiten (decoding) hangt helemaal af van de speler en processor/receiver. Ook de interne settings van een blu ray speler kunnen bepalend zijn voor de uiteindelijke kwaliteit. Hoe minder processing des te beter.

Welke processor gebruik jij Willy? Was dat ook geen Primare?
Ik kom overal tegen dat het niet uitmaakt waar de decodering plaatsvindt, in de speler of in de processor, omdat het een eenvoudige omzetting is die geen zware eisen stelt aan de hardware. Mijn ervaring is een andere. Ik hoor duidelijk een verschil, met name bij een aantal muziek DVD's waar opera's op staan. In theorie is een HDMI kabel gevoelig voor jitter als LPCM wordt overgedragen. Misschien hoor ik dat.

Het gaat inderdaad om Primare. Vorig jaar werden een AV processor en een AV versterker aangekondigd in de 35 serie, maar ik heb er verder nog niets over gelezen - mogelijk door Corona. De kans dat er ook een Blu ray speler verschijnt in de serie, acht ik niet heel groot. Het is toch een markt voor de happy few.

Groet,

WillyP

Zijfers

Citaat van: WillyP op mei 28, 2020, 13:59:26
Ik kom overal tegen dat het niet uitmaakt waar de decodering plaatsvindt, in de speler of in de processor, omdat het een eenvoudige omzetting is die geen zware eisen stelt aan de hardware. Mijn ervaring is een andere. Ik hoor duidelijk een verschil, met name bij een aantal muziek DVD's waar opera's op staan. In theorie is een HDMI kabel gevoelig voor jitter als LPCM wordt overgedragen. Misschien hoor ik dat.

Ik hoor het verschil ook ... soms dwingt de Oppo om een of andere reden LPCM af. Dan denk ik 'he, ik hoor iets geks, dan doe ik op de Marantz 'de klep' open en dan blijkt ie op LPCM te staan. Geen idee hoe dat kan. In audio processing is de Marantz beter dan de Oppo.

Ik stel het dus 'blind' vast (voor diegene die roepen 'dat het tussen de oren zit').
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Fox

Het maakt wel zeker uit waar iest word omgezet.
Maar laten we die discussie even los.

Wat velen vergeten is dat je kan een speler kopen met een hele goede en dure omzetting naar analoog.
Die sluit je met super analoge kabels aan op je AV-processor of reciever en dan....
Dan ga je vervolgens het geluid beinvloeden met toon regelingen, bass amangement, ruimte correctie enz.

Wat er dan gebeurt is dat dat prachtige analoge signaal word gedigitaliseerd en dan de bewerking weer omgezet word naar analoog.
En dan luister je naar de laatste digitaal naar analoge omzetten, welke je onvoldoende vind, wat je heb veel uitgegeven aan een speler en kabels enz ...

Oftewel
Speler verwerking - DA - transport analoge kabels - AD - bewerking - DA
vs
Speler - transport digitaal - verwerking / bewerking - DA

Ten zij je volledig analoog direct gebruikt...

Citaat van: WillyP op mei 28, 2020, 13:59:26

Het gaat inderdaad om Primare. Vorig jaar werden een AV processor en een AV versterker aangekondigd in de 35 serie, maar ik heb er verder nog niets over gelezen - mogelijk door Corona. De kans dat er ook een Blu ray speler verschijnt in de serie, acht ik niet heel groot. Het is toch een markt voor de happy few.

Groet,

WillyP

PascalP

Citaat van: pameijer op mei 24, 2020, 21:32:48
Als TS op korte termijn langs wil komen voor een shootout: Wie van de Drie?

En hoe verloopt het vergelijk?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

i2Paq

Citaat van: skyfox op mei 11, 2020, 18:09:16
Ik wilde nog mijn Cambridge Audio CXUHD aanbevelen, maar ik zie dat de verkoop daarvan inmiddels ook gestopt is. Dit is een speler gebaseerd op de OPPO 203, maar zonder analoog bord. Zou voor beter beeld en geluid moeten zorgen. Het is een heerlijke en probleemloze speler, die wellicht 2e hands nog gunstig te vinden is voor wanneer de verkoper de OPPO legacy niet kent.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Deze heb ik ook, superspeler zonder issues.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

pameijer

Citaat van: PascalP op mei 28, 2020, 14:33:32
En hoe verloopt het vergelijk?
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=16466.msg3350050#msg3350050

Citaat van: Jack_D op mei 27, 2020, 13:45:31
Als je drie HDMI's op je tv hebt en drie de zelfde test schijfjes kun je leuk vergelijken. Tegelijk starten en dan lekker zappen van de een naar de andere, kom je de middag wel mee door..... :D

Heb dat al wel met CD-tjes gedaan, de Marantz deed nog niet mee. Ik kan zeggen dat de verschillen erg klein zijn, maar de Pioneer is beter, wat minder schel, iets prettiger om naar te luisteren. Ik merkte dat elke keer als ik even bleef luisteren naar de muziek en vergat te schakelen ik naar de Pioneer zat te luisteren. De Panasonic werd het prettigst om naar te luisteren als ik via HDMI luisterde en het Sound Effect inschakelde op "Digital Tube Sound". Maar de Pio bleef beter. Maar echt maar een héél klein beetje en alleen in de hogere tonen.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

toetertje

Waarom is die cambridge eigenlijk maar een jaartje geproduceerd?

WillyP

Is gebaseerd op een loopwerk van Oppo. Tot groot verdriet van velen is Oppo gestopt met het bouwen van Blu ray spelers. Daarmee viel ook het doek voor de Cambridge CXUHD.

Groet,

WillyP

skyfox

Wel een hele fijne speler overigens. Had em destijds half op aanraden van Vik gekocht. Doet een hoop goed, en geen "last" van een analoog bord intern. Dit zou het digitale signaal ten goede moeten komen, aldus Cambridge.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Cobraatje

Citaat van: pameijer op mei 28, 2020, 16:17:04
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=16466.msg3350050#msg3350050

Heb dat al wel met CD-tjes gedaan, de Marantz deed nog niet mee. Ik kan zeggen dat de verschillen erg klein zijn, maar de Pioneer is beter, wat minder schel, iets prettiger om naar te luisteren. Ik merkte dat elke keer als ik even bleef luisteren naar de muziek en vergat te schakelen ik naar de Pioneer zat te luisteren. De Panasonic werd het prettigst om naar te luisteren als ik via HDMI luisterde en het Sound Effect inschakelde op "Digital Tube Sound". Maar de Pio bleef beter. Maar echt maar een héél klein beetje en alleen in de hogere tonen.

Meest interessante voor mij zou een vergelijk via HDMI voor films zijn.

Zelf net de Panasonic UB824 en UB9004 vergeleken.
Beide spelers via HDMI aangesloten op mijn Marantz en een blu ray die ik dubbel heb gebruikt.
Schakelen via HDMI van ene speler naar de andere kan via mijn Marantz binnen 2 seconden.
Hoewel de UB824 voor het geld een absoluut topapparaat is, wint de UB9004 het qua geluid.
Mijn Radioshack dB meter nog tevoorschijn gehaald omdat ik dacht het verschil zal wel in het geluidsniveau verschil zitten.
Maar dat was dus niet zo, de UB9004 heeft een betere bubble en klinkt minder vlak.
Beeldverschillen zijn op mijn 65-er Pana oled zeer klein.

holco

Nee eigenlijk niet, zal dat eens proberen.

Citaat van: vik op mei 26, 2020, 08:52:14
Heb je al eens geprobeerd om de Oppo een factory reset te geven? Staat de laatste firmware erop?

Met reset bedoel ik ook de optie "Erase Persistent Storage"
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Zijfers

Citaat van: Cobraatje op mei 29, 2020, 10:29:26
Meest interessante voor mij zou een vergelijk via HDMI voor films zijn.

Zelf net de Panasonic UB824 en UB9004 vergeleken.
Beide spelers via HDMI aangesloten op mijn Marantz en een blu ray die ik dubbel heb gebruikt.
Schakelen via HDMI van ene speler naar de andere kan via mijn Marantz binnen 2 seconden.
Hoewel de UB824 voor het geld een absoluut topapparaat is, wint de UB9004 het qua geluid.
Mijn Radioshack dB meter nog tevoorschijn gehaald omdat ik dacht het verschil zal wel in het geluidsniveau verschil zitten.
Maar dat was dus niet zo, de UB9004 heeft een betere bubble en klinkt minder vlak.
Beeldverschillen zijn op mijn 65-er Pana oled zeer klein.

Da's toch wel opmerkelijk, want uit deze shoot-out blijkt juist een groot verschil in de beeldkwaliteit:

https://youtu.be/77rwMAYe9M4
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Cobraatje

Dat filmpje ken ik, daarom ook extra opgelet.
Hij gebruikt wel verschillende formaten tv en/of projectie voor het vergelijk.
Geen idee wat voor instellingen hij gebruikt.
Ik heb een normale blu ray vergeleken(dat is de enige die ik dubbel heb) en heb het scalen door de beste scaler in mijn keten, mijn Panasonic Oled laten doen.

WillyP

Het filmpje kende ik, al heb ik het alleen bekeken op mijn computerscherm. Eens kijken of het wil lukken op mijn TV. Ik vraag me af of met name animatiefilms het meest geschikt zijn om de kwaliteit te beoordelen.

Hoe dan ook, de consensus is dat beide apparaten een vergelijkbare beeldkwaliteit bieden. Als er al verschillen zijn, dan zijn ze gering. Met geluid wint het duurdere model, zeker analoog. Cobraatje meldt dat het duurdere model ook via HDMI de betere geluidskwaliteit biedt. Al met al pleit dat voor de DP-UB9004, als je de meerprijs ervoor over hebt.

Groet,

WillyP

Zijfers

Ik zet ook zo mijn vraagtekens bij de gebruikte instellingen. Het is altijd jammer dat ze daar niet even wat aandacht aan schenken om aan te tonen dat de instellingen identiek zijn ...
Showcase

pameijer

Als de UB9004 vooral beter is in zijn analoge circuit vergeleken met de 824, dan kun je hem wmb beter in de winkelschappen laten liggen. Ik vind zelf de audio (good old CD) beter klinken als je de HDMI-uitgang van de UB9004 gebruikt met het Sound Effect op "Digital Tube Sound". HDMI dus beter dan de analoge outputs wel te verstaan.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

pameijer

De Marantz UD7007 is ook aangeschoven:

Drie dezelfde CD's er in en op zo'n 7 seconden verschil van elkaar afspelen. Langer is mijn gehoorgeheugen toch niet. Als ik dan switch hoor ik hetzelfde muziekstuk op de volgende speler. Eerste indruk: de Marantz en de Pioneer zijn volledig aan elkaar gewaagd. De Pana blijft wat achter.

Ook had ik zonet weer dat de Panasonic niet echt lekker reageerde, of eigenlijk gewoon niet reageerde. Ik deed hem aan, wilde de lade opendoen en hij liep vast. Ook al 2x gehad dat het scherm bleef staan op "Please wait" en er niks gebeurde. Vanavond nog de videokwaliteiten vergelijken, ben wel benieuwd naar HDR optimizer van de Panasonic. Maar ook al is de Pana veel beter dan Pioneer, ik ben bijna zeker dat ie retour gaat. Jammer, want hij is wel mooier dan de Pioneer vind ik, past beter bij de Anthem.

PascalP

Heb zelf toen ook een Pana gekocht voor de HDR optimizer, maar merk in de praktijk dat ik deze op mijn e-shift projector niet gebruik, ik prefereer de HDR->SDR conversie, dus als je ermee aan de gang gaat ben ik ook eens benieuwd hoe jij dit ervaart als je vergelijkt :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

pameijer

Citaat van: PascalP op mei 29, 2020, 16:42:23
Heb zelf toen ook een Pana gekocht voor de HDR optimizer, maar merk in de praktijk dat ik deze op mijn e-shift projector niet gebruik, ik prefereer de HDR->SDR conversie, dus als je ermee aan de gang gaat ben ik ook eens benieuwd hoe jij dit ervaart als je vergelijkt :)
Ik zie dat jij de JVC DLA-RS400 hebt. Met welk Europees model is die te vergelijken?

pameijer

Ander CD-tje x3 er in gestopt: Love - Forever Changes. De Pana blijft achterop, als ik al moest kiezen tussen de UD7007 en de LX500 kies ik de Marantz. Let wel: puur op CD-weergave hè! Had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Verschil is miniem, maar de Marantz klinkt iets frisser zonder de schelheid van de Panasonic. Ook is de Marantz wat sneller met laden.

Aan de andere kant: ik heb de UD7007 thuis ook eens 1 op 1 vergeleken met een Marantz SA-15S2, hoorde geen verschil dus die UD7007 is gewoon erg goed.

PascalP

Citaat van: pameijer op mei 29, 2020, 17:09:04
Ik zie dat jij de JVC DLA-RS400 hebt. Met welk Europees model is die te vergelijken?

RS400 is een Europees model ;)
Reference Serie van de X5000, verder gewoon zelfde hoor op de gouden ring rondom de lens na.

Zijfers

én hand-selected components ... of is dat marketing ??
Showcase

PascalP

Citaat van: sion op mei 29, 2020, 18:57:30
én hand-selected components ... of is dat marketing ??

Zeggen ze wel inderdaad, maar toen ik deze projector aanschafte heb ik volgens mij zo'n beetje iedere review die er te vinden is van dit model en de X5000 gelezen en nergens heb ik terug kunnen vinden of de RS400 betere prestaties heeft dan de X5000.