Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

kermy

Citaat van: brt op oktober  1, 2020, 10:57:27
Haha, blijkbaar idd :)
Maar het klinkt als een klok hier, da's het allerbelangrijkste (en met een gerust hart dat ik het op papier ook goed heb afgesteld  :angel:)

Dat is inderdaad het allerbelangrijkste!

Als je het echt zou willen weten, dan zou je een scoop op de uitgang moeten hangen van de versterker, daarna een file pink noise afspelen wat op 0 dBFS is opgenomen.

Met 0 dBFS stuur je de bron/DAC vol uit, en dan moet er nergens iets gaan clippen, inclusief de S9. LET OP! Bij een buizenversterker nooit de luidsprekers er af halen of laten als je wilt meten, er moet altijd een dummy load aanhangen als belasting.

Een klein voorbeeld van het opzetten van een correcte gain structure en het belang er van, ik kan hier kiezen uit een aantal opties, de ene optie geeft een maximaal dynamisch bereik van 107 dB, de andere 117 dB. Een verschil van 10 dB in de signaal ruis verhouding is echt iets wat maakt dat de tweede optie gekozen is.

Gain is iets anders dan volume, het is wel familie van elkaar, maar niet als broer en zus.

Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Omdat het hier hopelijk af en toe over muziek mag gaan, bij deze even een update van welke (recente) albums hier de laatste weken zeer regelmatig de revue passeren:

The Flaming Lips - American Head
Melancholische, frisse en een beetje gekke indie-pop, wederom geproduceerd door Dave Fridmann

Asaf Avidan - Anagnorisis
Erg lekker geproduceerde pop-rock, met een zanger die soms moeilijk als zanger te herkennen is.

The Killers - Imploding the Mirage

Ik was al een tijdje afgehaakt op The Killers, maar vond het laatste solo-album van Brandon Flowers wel erg goed. Met Imploding revancheren The Killers zich voor hun matige albums van voorgaande jaren. Een urgent, oprecht, catchy en uitzonderlijk goed gezongen plaat vol catchy songs.

House of Wolves - House of Wolves
Deze is al wat ouder, maar heb ik een beetje herontdekt. Het is langzame muziek (slowcore ofwel sadcore genoemd), in het straatje van Bill Callahan, Cigarettes After Sex en meer van die trage stroperige bands.

Alanis Morisette - Such Pretty Forks
Heb nooit veel met haar muziek gehad, maar deze hakt er in. Een zeer authentieke plaat waarin ze zichzelf blootgeeft mbt strubbelingen. Haar stem wordt wat mij betreft mooier met de jaren en klinkt wat voller; wat minder snerpend. De plaat heeft een lekker vol en warm geluid.

Ik kijk uit naar de releases van Jónsi (van Sigur Ros) en Matt Berninger (van The National) en binnenkort Darren Jessee.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: kermy op oktober  1, 2020, 11:05:16
Dat is inderdaad het allerbelangrijkste!

Als je het echt zou willen weten, dan zou je een scoop op de uitgang moeten hangen van de versterker, daarna een file pink noise afspelen wat op 0 dBFS is opgenomen.

Met 0 dBFS stuur je de bron/DAC vol uit, en dan moet er nergens iets gaan clippen, inclusief de S9. LET OP! Bij een buizenversterker nooit de luidsprekers er af halen of laten als je wilt meten, er moet altijd een dummy load aanhangen als belasting.

Een klein voorbeeld van het opzetten van een correcte gain structure en het belang er van, ik kan hier kiezen uit een aantal opties, de ene optie geeft een maximaal dynamisch bereik van 107 dB, de andere 117 dB. Een verschil van 10 dB in de signaal ruis verhouding is echt iets wat maakt dat de tweede optie gekozen is.

Gain is iets anders dan volume, het is wel familie van elkaar, maar niet als broer en zus.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Dank voor je toelichting weer Kermy! Ik heb geen scoop, maar ik geloof het voor nu wel. Ik stuur nu 12 dbu zachter uit vanuit de dac dan eerst. Het klinkt gewoon erg goed eerlijk gezegd, en dat deed het al, maar nu ook met iets minder ruis en dat is fijn (was al niet veel hoor, daar niet van). De S9 clipt niet zo snel, de Line Magnetic ook niet, maar fijn dat het nu (zo goed als) optimaal staat ingesteld.
Nu ik tijdelijk weer met de S9 speel valt me op hoe goed dat ding is. Dat wordt nog een battle of the giants met de LM219IA straks. Ik ga ze niet allebei houden namelijk  ;D

En in jouw voorbeeld is 10db best een verschil, dat kan dus flink oplopen blijkbaar. Goed om te weten!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op oktober  1, 2020, 11:16:40
Dank voor je toelichting weer Kermy! Ik heb geen scoop, maar ik geloof het voor nu wel. Ik stuur nu 12 dbu zachter uit vanuit de dac dan eerst. Het klinkt gewoon erg goed eerlijk gezegd, en dat deed het al, maar nu ook met iets minder ruis en dat is fijn (was al niet veel hoor, daar niet van). De S9 clipt niet zo snel, de Line Magnetic ook niet, maar fijn dat het nu (zo goed als) optimaal staat ingesteld.
Nu ik tijdelijk weer met de S9 speel valt me op hoe goed dat ding is. Dat wordt nog een battle of the giants met de LM219IA straks. Ik ga ze niet allebei houden namelijk  ;D

En in jouw voorbeeld is 10db best een verschil, dat kan dus flink oplopen blijkbaar. Goed om te weten!

Dus eigenlijk is het zo dat je pas weet wat je hebt als je het in jouw geval even kwijt geweest bent?

Die S9 is gewoon een serieus apparaat, er is ook niet bezuinigd op trafo's of zoiets, daar geeft die 50Kg wel blijk van. Alleen de buizenbezetting van de beide versterkers is geheel anders.
Als ze niet zouden verschillen, dat zou pas een wonder zijn, maar op het eind maak jij uit welke van de twee beter past bij jouw smaak in geluid. Wel een tip, mocht er in je achterhoofd een speakerwissel zitten, houdt dan de beide versterkers nog even aan om te luisteren of de nieuwe speakers misschien een verandering in voorkeur teweeg gaan brengen.

Veel luisterplezier gewenst, en met deze mooie bakken, ook veel kijkplezier.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Citaat van: kermy op oktober  1, 2020, 11:23:56
Dus eigenlijk is het zo dat je pas weet wat je hebt als je het in jouw geval even kwijt geweest bent?

Die S9 is gewoon een serieus apparaat, er is ook niet bezuinigd op trafo's of zoiets, daar geeft die 50Kg wel blijk van. Alleen de buizenbezetting van de beide versterkers is geheel anders.
Als ze niet zouden verschillen, dat zou pas een wonder zijn, maar op het eind maak jij uit welke van de twee beter past bij jouw smaak in geluid. Wel een tip, mocht er in je achterhoofd een speakerwissel zitten, houdt dan de beide versterkers nog even aan om te luisteren of de nieuwe speakers misschien een verandering in voorkeur teweeg gaan brengen.

Veel luisterplezier gewenst, en met deze mooie bakken, ook veel kijkplezier.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Soms helpt het voor mij wel om even een tijdje afstand van iets te doen om het daarna weer extra te kunnen waarderen (of om erachter te komen dat je het niet mist). Heb jij dat niet? 

Ik realiseer me heel goed dat de S9 een prachtige apparaat is. Maar dat is de Line Magnetic 219IA ook; die weegt zelfs 55kg. Het wordt een beetje Messi tegen Ronaldo straks  ;D  Kan met beide niet echt verliezen en het zal aankomen op mijn persoonlijke smaak en welke match ik het mooiste vind met de Focal Sopra's. Want die blijven voorlopig sowieso nog wel even!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: brt op oktober  1, 2020, 11:10:11
Omdat het hier hopelijk af en toe over muziek mag gaan, bij deze even een update van welke (recente) albums hier de laatste weken zeer regelmatig de revue passeren:

The Flaming Lips - American Head
Melancholische, frisse en een beetje gekke indie-pop, wederom geproduceerd door Dave Fridmann

Asaf Avidan - Anagnorisis
Erg lekker geproduceerde pop-rock, met een zanger die soms moeilijk als zanger te herkennen is.

The Killers - Imploding the Mirage

Ik was al een tijdje afgehaakt op The Killers, maar vond het laatste solo-album van Brandon Flowers wel erg goed. Met Imploding revancheren The Killers zich voor hun matige albums van voorgaande jaren. Een urgent, oprecht, catchy en uitzonderlijk goed gezongen plaat vol catchy songs.

House of Wolves - House of Wolves
Deze is al wat ouder, maar heb ik een beetje herontdekt. Het is langzame muziek (slowcore ofwel sadcore genoemd), in het straatje van Bill Callahan, Cigarettes After Sex en meer van die trage stroperige bands.

Alanis Morisette - Such Pretty Forks
Heb nooit veel met haar muziek gehad, maar deze hakt er in. Een zeer authentieke plaat waarin ze zichzelf blootgeeft mbt strubbelingen. Haar stem wordt wat mij betreft mooier met de jaren en klinkt wat voller; wat minder snerpend. De plaat heeft een lekker vol en warm geluid.

Ik kijk uit naar de releases van Jónsi (van Sigur Ros) en Matt Berninger (van The National) en binnenkort Darren Jessee.

Correctie: die van Matt Berninger komt 16-10 pas uit, vandaag wel de nieuwe Jonsi  :pompom:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Deze twee bakbeesten gaan komende weken met elkaar de strijd aan voor een definitief plekje in de woonkamer.
Ze staan nu nog wat 'opgepropt'  naast elkaar, maar dat is dus tijdelijk.

Het gaat om de Unison Research S9 vs. de Line Magnetic LM219IA.
Beide wegen (ruim) 50kg, beide zijn geintegreerde SET buizenversterkers en met een nieuwprijs van (ruim) 8k zitten ze in dezelfde prijsklasse. De S9 zit op 2 x30 watt in klasse A, de 219 op 2 x 24 watt.

En toch zijn het verschillende versterkers, natuurlijk qua looks maar ook qua bouw.
Ik heb ze nog niet uitgebreid met elkaar vergeleken, maar zo 'uit mijn hoofd' valt me bij tracks die ik erg goed ken op dat de S9 wat romantischer klinkt zonder eigenlijk in te leveren op detail oid. Dat is bij beide amps ongekend en prachtig, maar de S9 is wat vriendelijker dan de 219 bij álle soorten muziek. Het laag lijkt ook iets voller en vetter, bij de 219 wat netter en iets meer definitie. De 219 lijkt wel iets meer info te geven in het middengebied en klinkt over het algemeen wat neutraler en realistischer dan de S9. Bij sommige albums is dat dan weer a little too much (vooral de plat gecomprestte), maar bij vele andere is dat echt fenomenaal.

Oh ja, de looks van de 219IA vind ik mooier, maar ook de S9 vind ik een pronkstuk in de woonkamer. Dus dat zal geen maak of breekpunt worden.

Ik moet voor mezelf gaan ontdekken welk geluid ik op de lange termijn meer blijf waarderen, de vriendelijke, wat warmer klinkende S9 of de realistischere klank die soms een beetje té is van de 219.

Zijn er andere dingen ter overweging in deze 'battle' die ik mee moet nemen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#257
Oh ja: de Svetlana 572-10 eindbuizen van de S9 is geen equivalent voor, dus tuberollen zit er wat dat betreft niet in. De voorbuizen zijn geupgrade naar de Golden Lion ECC82.

Bij de LM219IA is ook e.e.a. geupgrade en zitten er ECC83 (B759) voorbuizen in van Golden Lion, 845 eindbuizen van Psvane en 310A van Svetlane. De 300b's zijn van Full Music. Met name de 845 buizen kunnen nog een flinke upgrade geven, als ik de reviews zo lees..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op oktober  6, 2020, 11:26:34
Oh ja: de Svetlana 572-10 eindbuizen van de S9 is geen equivalent voor, dus tuberollen zit er wat dat betreft niet in. De voorbuizen zijn geupgrade naar de Golden Lion ECC82.

Bij de LM219IA is ook e.e.a. geupgrade en zitten er ECC83 (B759) voorbuizen in van Golden Lion, 845 eindbuizen van Psvane en 310A van Svetlane. De 300b's zijn van Full Music. Met name de 845 buizen kunnen nog een flinke upgrade geven, als ik de reviews zo lees..

Ja, dat je dat kastje, wat het dan ook is van de trafokap van de S9 af moet halen. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

addesmo

En de betrouwbaarheid van Unison ;D
Vindt de S9 veeeel mooier, maar dat is smaak. Wel de buisbescherming eraf ;)

Contour

Qua ecc 83 voorbuizen moet je eens op zoek naar een setje Mullard NOS...  :headbanging:

brt

Citaat van: kermy op oktober  6, 2020, 16:23:58
Ja, dat je dat kastje, wat het dan ook is van de trafokap van de S9 af moet halen. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

Haha, dat is de dac! Staat nu ff tijdelijk op de S9 ivm ruimte, die past normaal gesproken precies onder de tv ☺️
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: addesmo op oktober  6, 2020, 16:57:35
En de betrouwbaarheid van Unison ;D
Vindt de S9 veeeel mooier, maar dat is smaak. Wel de buisbescherming eraf ;)

Idd smaak, ik vind hem met de bescherming erop echt mooier, het licht spreidt dan ook prachtig.
Maar de 219 vind ik echt een kunstwerk om te zien. Maar ja, smaken verschillen hè :) Gelukkig maar!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Contour op oktober  6, 2020, 17:07:45
Qua ecc 83 voorbuizen moet je eens op zoek naar een setje Mullard NOS...  :headbanging:

Nooit geprobeerd! Wel Sylvania, Philips MiniWatt en EH, en de Golden Lions dus.
Ik vond zelf de Sylvania's erg mooi, maar de GL geeft ook een erg mooi en gedetailleerd 3D beeld, en klinkt iets rustiger
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Contour

Mullard en Telefunken ecc 83 new old stock zijn de holy grail...

Maximus_Aurelius

#265
Citaat van: brt op oktober  1, 2020, 11:10:11
Omdat het hier hopelijk af en toe over muziek mag gaan, bij deze even een update van welke (recente) albums hier de laatste weken zeer regelmatig de revue passeren:



Asaf Avidan - Anagnorisis
Erg lekker geproduceerde pop-rock, met een zanger die soms moeilijk als zanger te herkennen is.


Wanneer je niet weet dat het een zanger is zal je zeggen dat het een zangeres is. Ieder geval op het album Different Pulses ;)
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

jellejanssen

Prachtige monsters, allebei

En dan na te gaan dat de purifi een aardig eind mee kon komen met deze geweldenaren denk ik dan ook meteen ...  :worship:

Xander32

Die 219 is wel echt vet, heeft een sat meer industriële look.

Het lijkt mij wel lastig kiezen, gezien de verschillende karakters die je beschrijft. Maar je pakt het goed aan: beide in eigen set 1 op 1 vergelijken 👍🏻


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Carrol

Citaat van: brt op oktober  2, 2020, 08:43:27
Correctie: die van Matt Berninger komt 16-10 pas uit, vandaag wel de nieuwe Jonsi  :pompom:

En.....wat vind je van Jonsi?...vreselijk....zoo niet de ouwe Sigur Ros....maar smaken verschillen
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

brt

Citaat van: Carrol op oktober  7, 2020, 07:37:24
En.....wat vind je van Jonsi?...vreselijk....zoo niet de ouwe Sigur Ros....maar smaken verschillen

Hij begint mooi, maar die dance-pop achtige tracks (met oa Robyn) heb ik niet zo veel mee. Laat ik het zo zeggen: mede door de nieuwe Jonsi draai ik weer veel Sigur Ros  ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: jellejanssen op oktober  6, 2020, 22:45:54
Prachtige monsters, allebei

En dan na te gaan dat de purifi een aardig eind mee kon komen met deze geweldenaren denk ik dan ook meteen ...  :worship:

Ja dat is echt heel knap, zeker als je kijkt naar de prijs van de Purifi. Ik sluit dan ook zeker niet uit er weer eens een Purifi hier komt te staan, maar met een mooie buizen pré ervoor  :headbanging:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Maximus_Aurelius op oktober  6, 2020, 18:54:29
Wanneer je niet weet dat het een zanger is zal je zeggen dat het een zangeres is. Ieder geval op het album Different Pulses ;)

Op die laatste ook weer. Tja, bijzonder stemgeluid, wat soms wat té is wat mij betreft maar het raakt per album wel meer in balans. Fijne productie ook weer die laatste! Klinkt als een klok.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Contour op oktober  6, 2020, 17:37:07
Mullard en Telefunken ecc 83 new old stock zijn de holy grail...

Tja, die heb ik dan weer net níet gehoord :) Zal daar tzt eens naar kijken. Eerst maar eens een grotere knoop doorhakken ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

Citaat van: Contour op oktober  6, 2020, 17:37:07
Mullard en Telefunken ecc 83 new old stock zijn de holy grail...
De Telefunken heb ik er ook in, idd erg mooi.
TungSol doet het als new stock ook niet slecht.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

addesmo

Heb nieuwe Tung Sol el34 gehad, maar vond ze wel erg clean qua geluid. Vervangen door L'Atout.
Daarentegen zijn de 12au7(ecc82) Sylvania's nos van Wim van Kraanen wel erg goed. Niet goedkoop helaas, maar ze gaan lang mee.