Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: mmuetst op mei 11, 2026, 19:37:45Even aan het luisteren waarbij jij weg zwijmelt  :D

Niet helemaal jouw smaak, vermoed ik?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

mmuetst

Citaat van: brt op mei 11, 2026, 20:47:51Niet helemaal jouw smaak, vermoed ik?
Zeker wel, kan deze lijst zeer waarderen. Heb er al een paar mooie pareltjes uitgehaald die ik verder ga onderzoeken of deze artiesten nog meer in petto hebben. Dank voor deze verzamellijst!
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

brt

Zijn er hier forummers die KT88 met KT150 hebben vergeleken?
Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn qua klank.

Ik lees op veel plekken dat het een enorme upgrade is tov KT88?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Pjotr27

Ik heb het nooit vergeleken, zie wel dat de Power output van een KT150 stuk hoger is als de KT88. Vraag me wel af of je trafos dat aankunnen en niet voortdurend op de top van hun vermogen moeten werken.
Veel klankverschil verwacht ik niet, alleen wat meer vermogen...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

tompj

Citaat van: brt op mei 14, 2026, 14:36:39Zijn er hier forummers die KT88 met KT150 hebben vergeleken?
Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn qua klank.

Ik lees op veel plekken dat het een enorme upgrade is tov KT88?

Dat hangt erg af van de toepassing qua versterking, de synergie met de speakers en de smaak van de luisteraar. Maar ze hebben in het algemeen meer vermogen en strakker laag. Hoeft niet per se mooier uit te pakken.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

brt

Citaat van: tompj op mei 14, 2026, 15:59:39Dat hangt erg af van de toepassing qua versterking, de synergie met de speakers en de smaak van de luisteraar. Maar ze hebben in het algemeen meer vermogen en strakker laag. Hoeft niet per se mooier uit te pakken.

Ik lees dat ze ook een hogere resolutie en zuiverheid hebben, en idd ook meer power.

Het wordt idd een gok. Niet goedkoop om ze even aan te schaffen, en retourneren kan vaak niet als het geen verbetering blijkt te geveb.

brt

Citaat van: Pjotr27 op mei 14, 2026, 15:31:48Ik heb het nooit vergeleken, zie wel dat de Power output van een KT150 stuk hoger is als de KT88. Vraag me wel af of je trafos dat aankunnen en niet voortdurend op de top van hun vermogen moeten werken.
Veel klankverschil verwacht ik niet, alleen wat meer vermogen...

Ja klopt, maar dat gaat goed, daar is de Melody op ontworpen  :thumbs-up:
Maar heb je ze weleens naast elkaar kunnen vergelijken? Ik lees juist over een flinke upgrade, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar ervaringen hier!

addesmo

Ik weet dat Mark, de eigenaar van Audio21 de kt150 de minste buis vond in vergelijking met de kt120 of 88. Minder gepolijst zeg maar.
Zegt verder niets natuurlijk  ;D

Pjotr27

Citaat van: brt op mei 14, 2026, 16:46:35Ja klopt, maar dat gaat goed, daar is de Melody op ontworpen  :thumbs-up:
Maar heb je ze weleens naast elkaar kunnen vergelijken? Ik lees juist over een flinke upgrade, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar ervaringen hier!

Waar je lees je dat het een upgrade is (link)? Persoonlijk vind ik hoe meer vermogen buizen leveren hoe minder ze klinken....
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

RCD

Een KT150 trekt 1,75A-2A gloeistroom een KT88 1,6A.
Als de KT150 1,9A verbruikt is dat 300ma per buis dus 1,2A per 4.
6,3 x 1,2 = 7,56W meer vermogen uit de trafo.
Zou daar niet zo heel bang voor zijn anders hebben ze het wel heel krap bemeten.

Rob

AudioLaan

Ik zou me ook even afvragen wat de PS audio van dit plan vindt. Diens maximum zal met kt150 ook wat sneller dichterbij komen. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

RCD

Citaat van: AudioLaan op mei 14, 2026, 17:13:12Ik zou me ook even afvragen wat de PS audio van dit plan vindt. Diens maximum zal met kt150 ook wat sneller dichterbij komen. :)
Daar zou ik niet zo bang voor zijn als het een klasse AB is, je gaat toch niet harder draaien.
Maar het zijn 2 verschillende buizen met andere specificaties dus zomaar wisselen beteken voor de KT150 niet de juiste instelling en verwacht ik dat hij minder stroom trekt, maar dan zou ik dieper in de specificaties moeten duiken.

Rob

tompj

Citaat van: Pjotr27 op mei 14, 2026, 16:52:04Waar je lees je dat het een upgrade is (link)? Persoonlijk vind ik hoe meer vermogen buizen leveren hoe minder ze klinken....
Beetje erg generiek gesteld misschien, maar in grote lijnen ben ik het daar wel mee eens. Hoewel ik een aantal laagvermogende buizen, zoals 300b, ook niet echt geweldig vind in het algemeen.
Met meer vermogen wil de 'magie' van buizen nog wel eens ontbreken.

sschot

ter info

Het direct vervangen van KT88-buizen door KT150-buizen in de Melody Pro88 MK2 wordt ten strengste afgeraden. Hoewel beide buizen functioneren als vermogensbuizen, verschilt hun stroomverbruik aanzienlijk. Dit brengt serieuze risico's met zich mee voor uw versterker.

Technische Limieten & Risico'sGloeistroomoverschrijding: De KT88 verbruikt ongeveer 1,6A aan gloeistroom per buis. De grotere KT150 trekt maar liefst 2,0A per buis. Voor een kwartet (4 buizen) betekent dit een extra belasting van 1,6A op de 6,3V secundaire spoel.Oververhitting Transformator: De voedingstransformator van de Melody Pro88 MK2 is niet berekend op deze zware extra belasting. Dit leidt tot extreme hitteontwikkeling en kan de transformator permanent beschadigen.Onjuiste Aanpassing: Zonder een volledige herziening van het circuit (inclusief aanpassing van de hoogspanning en de uitgangstransformatoren) kan de KT150 zijn potentieel niet benutten. De versterker zal niet meer vermogen leveren, maar loopt wel gevaar.
unquote

en mbt "karakter", voor wat het waard is

Geluidskarakteristieken (Indien correct geïmplementeerd)Mocht een versterker specifiek voor beide buistypes ontworpen zijn, dan zijn dit de klankmatige verschillen:

2026-05-14_22h10_05.jpg

unquote
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Pjotr27

Citaat van: sschot op mei 14, 2026, 22:08:23ter info

Het direct vervangen van KT88-buizen door KT150-buizen in de Melody Pro88 MK2 wordt ten strengste afgeraden. Hoewel beide buizen functioneren als vermogensbuizen, verschilt hun stroomverbruik aanzienlijk. Dit brengt serieuze risico's met zich mee voor uw versterker.

Technische Limieten & Risico'sGloeistroomoverschrijding: De KT88 verbruikt ongeveer 1,6A aan gloeistroom per buis. De grotere KT150 trekt maar liefst 2,0A per buis. Voor een kwartet (4 buizen) betekent dit een extra belasting van 1,6A op de 6,3V secundaire spoel.Oververhitting Transformator: De voedingstransformator van de Melody Pro88 MK2 is niet berekend op deze zware extra belasting. Dit leidt tot extreme hitteontwikkeling en kan de transformator permanent beschadigen.Onjuiste Aanpassing: Zonder een volledige herziening van het circuit (inclusief aanpassing van de hoogspanning en de uitgangstransformatoren) kan de KT150 zijn potentieel niet benutten. De versterker zal niet meer vermogen leveren, maar loopt wel gevaar.
unquote

Geluidskarakteristieken (Indien correct geïmplementeerd)Mocht een versterker specifiek voor beide buistypes ontworpen zijn, dan zijn dit de klankmatige verschillen:

2026-05-14_22h10_05.jpg

unquote

Ik zou mijn versterker er niet aan wagen. Bovendien is het maar de vraag of je het echt mooier gaat vinden klinken...

Leeuwarden

Goh, waar heb ik dit nu eerder gehoord...  :nopompom:

brt

Citaat van: sschot op mei 14, 2026, 22:08:23ter info

unquote

2026-05-14_22h10_05.jpg

unquote

Ik ben wel benieuwd van wie die quote van het 'ten strengste afraden' is?

Op de Melody staat namelijk bij de eindbuizen de waardes geprint voor zowel kt88 als kt120 als kt150. Oftewel: ze lijken deze opties actief onder de aandacht te brengen, dan zou ie dat toch gewoon aan moeten kunnen?

Qua karakter, ja dat is idd wat ik een beetje lees als samenvatting van de ervaringen van de kt88 en de kt150 gebruikers. Ik raak daar wel benieuwd naar eerlijk gezegd :)

IMG_2140.jpeg

Xander32

Het omschreven karakter van zo'n kt150 buis roept bij mij direct de associatie op met een klasse a/b versterker. Weg "buizen-magie", welkom power, controle en inzicht.

Is het dan niet slimmer om er direct een klasse a/b versterker neer te zetten 🙄: geen gedoe met buizen die verlopen, geen zorgen over de bedrijfszekerheid, je hoeft in de zomer de airco niet hoger te zetten omdat je buizenversterker de boel zit op te stoken en het stroomverbruik is ook ietwat vriendelijker.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

addesmo

Misschien is de kt120 wel de "gouden" middenweg.
Denk dat ik die eerder zou proberen dan de kt150.

Mediator

Citaat van: brt op mei 14, 2026, 23:45:33Ik ben wel benieuwd van wie die quote van het 'ten strengste afraden' is?

Op de Melody staat namelijk bij de eindbuizen de waardes geprint voor zowel kt88 als kt120 als kt150. Oftewel: ze lijken deze opties actief onder de aandacht te brengen, dan zou ie dat toch gewoon aan moeten kunnen?

Qua karakter, ja dat is idd wat ik een beetje lees als samenvatting van de ervaringen van de kt88 en de kt150 gebruikers. Ik raak daar wel benieuwd naar eerlijk gezegd :)

IMG_2140.jpeg

Ik wil hem niet ingewikkelder maken. De 6550 buis is een equivalent voor de KT88 en is dus technisch gezien ook een mogelijkheid.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Leeuwarden

De beslissing is al lang genomen dus, hop niet dralen, € 400,- naar Tonefactory of een andere leverancier sturen, buisjes na ontvangst de nodige uurtjes in laten spelen en je weet het antwoordt of het beter klinkt als een KT88. Op Marktplaats ben je ze zo weer kwijt...

tompj

Jammer dat er geen KT66 in gaat of KT77. Dat zou echt interessante verschillen geven.

brt

Dank voor jullie reacties. Ik lees helaas weinig ervaringen uit de eerste hand, die me wat richting kunnen geven.

AI geeft mijns inziens wat overdreven samenvattingen van de verschillen. Ik ben niet bang om de buizensound kwijt te raken met een KT150. Misschien is de KT120 wel een mooie middenweg idd. Sowieso als het te warm wordt gaat de TEAC ev weer op z'n plek. Daar lijkt het in ons koude kikkerlandje echter voorlopig niet op :)

Ik stel de beslissing nog even uit. Het is toch een aanschaf. Mijn ervaring nu is dat het geluid ook al enorm te tunen valt met de vv buisjes. Het is goedkoper om dat eerst te verkennen. Ik heb nu Sylvania nib (new in box) buisjes besteld. Voor nog geen 5 tientjes is dat leuk om te ontdekken. Ik verwacht die de 2e week van juni.

brt

Citaat van: addesmo op mei 15, 2026, 07:18:54Misschien is de kt120 wel de "gouden" middenweg.
Denk dat ik die eerder zou proberen dan de kt150.

Ik wil dit aan Tonefactory voorleggen, maar ze zijn slecht bereikbaar, nemen al een paar dagen de telefoon niet op.