Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

Vorige topic - Volgende topic

Church of Noise, Audiovorden en 3 gasten bekijken dit topic.

Xander32

Juist daarmee geef je m.i. aan dat je mijn bedoeling en intentie helaas niet begrijpt Bart  :nowink:

Je hoeft je niet te verdedigen, maar elke opmerking of vraag omtrent de inhoud, lijk je te zien als een (persoonlijke) aanval, terwijl daar helemaal geen sprake van is, er helemaal niet die intentie is. En dat deel zit echt bij jou zelf, niet bij een ander, niet bij mij.

Citaat van: brt op april 26, 2025, 11:44:22Volgens mij schrijf ik nergens dat mijn bevindingen generiek zijn.

Je kunt ook op élke slak zout leggen hoor ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Contour

Laten we maar back on topic gaan, de speakers die gek klinken, en hoe gaat de fabrikant dit netjes oplossen.

Laan

Ik zou al geïrriteerd raken van telkens dat nee schuddende ding achter ieder bericht, maar dat terzijde :)

chansig

Citaat van: Xander32 op april 26, 2025, 19:51:04Juist daarmee geef je m.i. aan dat je mijn bedoeling en intentie helaas niet begrijpt Bart  :nowink:

Je hoeft je niet te verdedigen, maar elke opmerking of vraag omtrent de inhoud, lijk je te zien als een (persoonlijke) aanval, terwijl daar helemaal geen sprake van is, er helemaal niet die intentie is. En dat deel zit echt bij jou zelf, niet bij een ander, niet bij mij.

Mwahh...je doet daar wel degelijk iets in. Dat mag je van mij ontkennen.

En prima als je me een pm stuurt. Maar als je me blokkeert dan heeft dat een reden en dus reageren überhaupt geen zin. 😁

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

mmuetst

Ik zou denken dat als er een defect in het filter of units zou zijn, het wel heel toevallig bij beide luidsprekers het geval zou zijn. Ik weet niet of je ook de luidsprekers ook los van elkaar even hebt beluisterd (dus ja, gewoon mono, één luidspreker). Ben benieuwd of de dip dan bij allebei waarneembaar zal zijn.
Verder denk ik dat een luidspreker pas de doos in gaat als hij door de eindcontrole goed is bevonden.
Als de meting overeen komt met de luister ervaring dan klopt het gewoon niet. Wel grappig dat mensen dan denken dat het aan de versterker of inspelen ligt.
Vind het wel jammer voor je @brt, het had een leuk avontuur kunnen zijn (maar goed, we zijn er nog niet).
Ik vrees dat ze retour gaan.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Laan

Citaat van: Contour op april 26, 2025, 19:52:27Laten we maar back on topic gaan, de speakers die gek klinken.

Ze zien er ook best gek uit. Het gekke is dat daar vaak een verband tussen zit.

Spijkie

Citaat van: mmuetst op april 26, 2025, 22:44:44Ik zou denken dat als er een defect in het filter of units zou zijn, het wel heel toevallig bij beide luidsprekers het geval zou zijn. Ik weet niet of je ook de luidsprekers ook los van elkaar even hebt beluisterd (dus ja, gewoon mono, één luidspreker). Ben benieuwd of de dip dan bij allebei waarneembaar zal zijn.
Verder denk ik dat een luidspreker pas de doos in gaat als hij door de eindcontrole goed is bevonden.
Als de meting overeen komt met de luister ervaring dan klopt het gewoon niet. Wel grappig dat mensen dan denken dat het aan de versterker of inspelen ligt.
Vind het wel jammer voor je @brt, het had een leuk avontuur kunnen zijn (maar goed, we zijn er nog niet).
Ik vrees dat ze retour gaan.

Dit is wel een goede inderdaad en volgens mij kan het ook geen kwaad om op middelmatig volume even links en rechts om te draaien.

Puur om zaken uit te sluiten.
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Contour

De keuze lijkt al lang gemaakt, speakers zijn afgekoppeld en mogen niet meer spelen... Voor een mogelijke volgende aanschaf zou ik toch echt even proefhoren bij een winkelier, nu is het beetje zonde van de moeite door iedereen (jij, bedrijf, klimaat).

Groetjes Walter

DofN

Ik vind het ook wel apart hoor. Ik moet denken aan het draadje van Maz en zijn vriendje Scrutinizer. Die verzonnen de vreemdste dingen, bouwden sets met spullen die vooral exotisch en duur moesten zijn.. En die sets klonken vaak gewoon middelmatig (meestal door de beperkingen van de ruimte) en voor alle malligheid kreeg hij staande ovaties. Dat is overigens geen aanval op Maz, ik mag hem graag al heb ik heb nu al een tijdje niet meer gesproken. En hij kon mijn kritiek ook altijd prima hebben, hij trok zich er gelukkig geen biet van aan. Prima dus.

Brt is een beetje aan het spelen en minimaal de helft van de reacties hebben een wat zure ondertoon, subtiel weggestopt achter mooie woorden en ik denk niet eens slecht bedoeld. Maar ik proef het ook en ik snap best dat Brt af en toe even van zich afbijt. En dat hem dat weer verweten wordt is hypocriet.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Hannibal_

Jammer, maar verbaast me ook weer niet heel veel.
Focals zijn ook niet de minste.

Desondanks inderdaad gewoon slecht ook.

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

blue-eyes

Achteraf weet iedereen het toch ;)

Zonder bluf is het leven suf.
Heeft iedereen nu echt alles op gehoor gekocht? Niemand blind?

Nu is dit wel een fors bedrag. Maar je moet ook ergens vanuit kunnen gaan.....

Gewoon even afwachten wat de leverancier, fabrikant zegt.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Contour

Ik zat nog even te lezen over retourneren bij online aanschaf. ze raden aan bij een ondeugelijk product direct het product terug sturen. Na de wettelijke termijn van 14 dagen kan het namelijk een heel gedoe worden, wie verantwoordelijk is voor de schade. Je mag een product eigenlijk niet gebruiken, tijdens deze 14 dagen, alleen passen of in dit geval kort luisteren of ze goed zijn.

Groetjes Walter

Laan

Volgens mij heeft Bart gewoon zwart op wit binnen 30 dagen. Ik zou er niet op wachten. Weg met die dingen Bart, dit wordt niks.

Rob_Dingen

Citaat van: Contour op april 27, 2025, 09:23:41Ik zat nog even te lezen over retourneren bij online aanschaf. ze raden aan bij een ondeugelijk product direct het product terug sturen. Na de wettelijke termijn van 14 dagen kan het namelijk een heel gedoe worden, wie verantwoordelijk is voor de schade. Je mag een product eigenlijk niet gebruiken, tijdens deze 14 dagen, alleen passen of in dit geval kort luisteren of ze goed zijn.

Groetjes Walter
Er is geen schade.
De speaker is gewoon zo of ze hebben bij productie een fout in het filter gemaakt.
Ik ga verder niet speculeren dat zou de rest hier ook niet moeten doen.
Heb het niet gehoord en niet gemeten, dus wat moet je er over zeggen.

Rob

Richi

Citaat van: Laan op april 27, 2025, 10:58:29Volgens mij heeft Bart gewoon zwart op wit binnen 30 dagen. Ik zou er niet op wachten. Weg met die dingen Bart, dit wordt niks.
Bart is nog met de dealer en fabrikant in conclaaf. Vind ik wel netjes, had Bart niet hoeven doen. Zij zijn beide op de hoogte van de situatie, dus dat retourneren zal geen probleem zijn.

En indien wel, dan is dat heeeeeeel slechte reclame voor zowel de dealer als de fabrikant. Zo ver zullen ze het niet laten komen denk ik.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Spijkie

Citaat van: Richi op april 27, 2025, 13:28:22Bart is nog met de dealer en fabrikant in conclaaf. Vind ik wel netjes, had Bart niet hoeven doen. Zij zijn beide op de hoogte van de situatie, dus dat retourneren zal geen probleem zijn.

En indien wel, dan is dat heeeeeeel slechte reclame voor zowel de dealer als de fabrikant. Zo ver zullen ze het niet laten komen denk ik.

Zo denk ik er ook over, het is gemeld dus daar moeten ze wat mee. Ze willen het oplossen anders idd slechte reclame.

Contour

De beste oplossing lijkt te zijn, voorlopig de Focals, dus terug sturen, beleefd je geld terug vragen en door.

RZeemering

tjong...
Ik snap heel goed dat @brt af en toe even op de rem trapt.
Bij een aantal reply's heb ik het idee dat mensen denken dat er iets mis is/ moet gebeuren/ anders aangepakt moet worden (etc) zonder hier zelf te hebben geluisterd. Dit wordt dan in een aantal berichten telkens weer naar voren gehaald.
Er zijn op dit moment 2 mensen (waaronder ikzelf) die de luidsprekers in deze situatie hebben gehoord. Beide mensen weten van zichzelf dat ze de waarheid niet in pacht hebben en dat de meting verre van wetenschappelijk opgezet was.
En dat de meting wel liet zien wat we allebei hoorden. Nml hele dure speakers die in deze ruimte gewoonweg niet goed klinken.

Dat lijkt mij ook meer dan voldoende als je op proef de luidsprekers in huis haalt. Dikke vette pech want ik weet van Bart dat hij het heel graag had gewild dat deze speakers het beter zouden doen dan de oude Focals.
Vanuit reviews valt te lezen dat deze speakers een zeer mooi hoog hebben en op alle vlakken speakers zijn die het goed doen. Dit mooie hoog in combinatie met meer fundament in het laag en een mooie aanbieding qua prijs hebben hem doen besluiten om de gok te nemen. Dat er andere methodes zijn om speakers in huis te halen ongetwijfeld. Sterker nog: op deze manier zou ik het ook niet doen. Maar daarin respecteer ik Bart zijn manier wel. Het levert voor mij een vermakelijke showcase op. Ik lees graag mee met zijn avonturen.

Ik heb volgens mij drie keer gelezen van 1 persoon dat hij het er niet mee eens is om speakers zo thuis te beluisteren waarvan de laatste is dat hij dan maar in het vervolg het niet weer op deze manier moet doen.
Ik snap goed dat Bart hier moe van wordt. Dat is gewoon telkens een opgeheven vingertje. Niks mis mee om dat een keer te doen. Maar telkens je eigen plasje er over heen doen wordt het gewoon heel nat van.
Hetzelfde las ik van verschillende mensen dat er meer ingespeeld moet worden. Ribbons hoeven niet heel lang ingespeeld te worden. Ook daar zijn al die plasjes niet voor nodig.
En natuurlijk is iedereen op dit openbare forum gerechtigd om een plasje te doen. Dat doe ik ook! Nu zelfs een behoorlijke plas inclusief opgeheven vinger trouwens. Constructief meedenken werkt beter of zelf komen luisteren natuurlijk. Het is heel gezellig bij Bart hoor. Ik ben hierover nu wel uitgeplast overigens. 

Dan nu weer tot de orde van de dag: de speakers.
Ik heb steeds meer het idee dat het de voicing is van het merk. Het zal me echt niet verbazen. Luidsprekers van deze prijs en uiterlijk zul je vaker tegenkomen in grote ruimtes met veel glas en beton (design woning) en überhaupt moderne woningen met veel beton dan in een akoestisch goed aangepakte ruimte (=aanname, geen gedegen onderzoek). En daarnaast omdat iemand hier met een grafiek kwam van een ander model van ze met dezelfde afval in het hoog. Dat vind ik echt wel opvallend.
Wat dan niet matcht is dat er ook mede forummers deze speakers in ruimtes juist te fel vonden klinken.
Daarnaast lijkt mij een defect in 2 speakers ook stug.
Mocht het de voicing zijn dan ben ik heel blij dat ik ze een keer gehoord heb. En mocht het iets anders zijn kom ik graag weer terug bij Bart om ze nogmaals aan de tand te voelen. Want op papier zijn het mooie exemplaren :)

Hoe dan ook is het afwachten wat Michael Børresen er zelf van zegt. Daar ben ik in ieder geval ERG benieuwd naar!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

sschot

Citaat van: RZeemering op april 27, 2025, 20:10:55tjong...
Ik snap heel goed dat @brt af en toe even op de rem trapt.
Bij een aantal reply's heb ik het idee dat mensen denken dat er iets mis is/ moet gebeuren/ anders aangepakt moet worden (etc) zonder hier zelf te hebben geluisterd. Dit wordt dan in een aantal berichten telkens weer naar voren gehaald.
Er zijn op dit moment 2 mensen (waaronder ikzelf) die de luidsprekers in deze situatie hebben gehoord. Beide mensen weten van zichzelf dat ze de waarheid niet in pacht hebben en dat de meting verre van wetenschappelijk opgezet was.
En dat de meting wel liet zien wat we allebei hoorden. Nml hele dure speakers die in deze ruimte gewoonweg niet goed klinken.

Dat lijkt mij ook meer dan voldoende als je op proef de luidsprekers in huis haalt. Dikke vette pech want ik weet van Bart dat hij het heel graag had gewild dat deze speakers het beter zouden doen dan de oude Focals.
Vanuit reviews valt te lezen dat deze speakers een zeer mooi hoog hebben en op alle vlakken speakers zijn die het goed doen. Dit mooie hoog in combinatie met meer fundament in het laag en een mooie aanbieding qua prijs hebben hem doen besluiten om de gok te nemen. Dat er andere methodes zijn om speakers in huis te halen ongetwijfeld. Sterker nog: op deze manier zou ik het ook niet doen. Maar daarin respecteer ik Bart zijn manier wel. Het levert voor mij een vermakelijke showcase op. Ik lees graag mee met zijn avonturen.

Ik heb volgens mij drie keer gelezen van 1 persoon dat hij het er niet mee eens is om speakers zo thuis te beluisteren waarvan de laatste is dat hij dan maar in het vervolg het niet weer op deze manier moet doen.
Ik snap goed dat Bart hier moe van wordt. Dat is gewoon telkens een opgeheven vingertje. Niks mis mee om dat een keer te doen. Maar telkens je eigen plasje er over heen doen wordt het gewoon heel nat van.
Hetzelfde las ik van verschillende mensen dat er meer ingespeeld moet worden. Ribbons hoeven niet heel lang ingespeeld te worden. Ook daar zijn al die plasjes niet voor nodig.
En natuurlijk is iedereen op dit openbare forum gerechtigd om een plasje te doen. Dat doe ik ook! Nu zelfs een behoorlijke plas inclusief opgeheven vinger trouwens. Constructief meedenken werkt beter of zelf komen luisteren natuurlijk. Het is heel gezellig bij Bart hoor. Ik ben hierover nu wel uitgeplast overigens. 

Dan nu weer tot de orde van de dag: de speakers.
Ik heb steeds meer het idee dat het de voicing is van het merk. Het zal me echt niet verbazen. Luidsprekers van deze prijs en uiterlijk zul je vaker tegenkomen in grote ruimtes met veel glas en beton (design woning) en überhaupt moderne woningen met veel beton dan in een akoestisch goed aangepakte ruimte (=aanname, geen gedegen onderzoek). En daarnaast omdat iemand hier met een grafiek kwam van een ander model van ze met dezelfde afval in het hoog. Dat vind ik echt wel opvallend.
Wat dan niet matcht is dat er ook mede forummers deze speakers in ruimtes juist te fel vonden klinken.
Daarnaast lijkt mij een defect in 2 speakers ook stug.
Mocht het de voicing zijn dan ben ik heel blij dat ik ze een keer gehoord heb. En mocht het iets anders zijn kom ik graag weer terug bij Bart om ze nogmaals aan de tand te voelen. Want op papier zijn het mooie exemplaren :)

Hoe dan ook is het afwachten wat Michael Børresen er zelf van zegt. Daar ben ik in ieder geval ERG benieuwd naar!

Geen dweil erbij, om alle plas om te ruimen?  :tongue2:

Tot de terugkoppeling van de leverancier en fabrikant er is, geen definitieve conclusie te trekken. Defect klinkt mij ook ongeloofwaardig, dus lijkt voicing idd het issue.
Waar jij even "verdedigt", hoeft niet. Bart koopt iets op de gok, omdat hij denkt op basis van "papier" dat het misschien wel goed genoeg of beter als de Focals is, dat lijkt niet het geval, zoals wel vaker.

Een eenvoudig bezoekje had natuurlijk de aanslag op de spaarrekening, de retourkosten en alle "gezeik" kunnen voorkomen. Ben het daarom met je eens, zou het ook anders doen. Desalniettemin is het zeer vermakelijk om te volgen en vooral ook te zien hoe er door een ieder "geplast" wordt  ;D

Bart, hou ons op de hoogte
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

brt

Dank @Richi , @DofN en @RZeemering  :thumbs-up:

Ik ervaar idd ook vaak een wat zure ondertoon en een wat drammend, belerend toontje van een paar users hier.

Ik probeer dan (vaak nogmaals) met geduld mijn overwegingen uit te leggen, maar krijg vervolgens een reactie dat ik me niet zo hoef te verdedigen of dat het aan mijn manier van communiceren ligt dat ik hun reactie oproep.

Het is nogal makkelijk om te zeggen dat dit toch echt bij en aan mij ligt dat ik die reacties krijg. Want voor communiceren zijn (minstens) twee partijen nodig. Dus ga ook eens bij jezelf te rade waarom je uiteindelijk de reactie opwekt die je krijgt. Blijven drammen omdat mijn toelichting je inhoudelijk niet bevalt helpt niet, kan ik vast zeggen.

Tot slot: ik probeer een leuke bijdrage aan dit forum te leveren door heel eerlijk en open mijn ervaringen, afwegingen en ontwikkelingen hier te delen en zo ook samen een leuke online invulling van de hobby te hebben. Dat laatste ervaar ik niet door (morele) drammertjes die niet kunnen accepteren dat ik mijn hobby op een andere manier aanvlieg dan zij zouden doen.

Ik heb het vaker gezegd hier: leven en laten leven.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

brt

Dan, over de speakers: ik heb ze vanmiddag nog even aangesloten: 1 speaker per keer. Ze klonken beide 100% hetzelfde. Tweeters doen het dus  :pompom:

Wat me wel opviel is dat als je je oor recht voor de tweeter hebt je relatief veel hoog hoort (maar ook nu bleef het wat blikkerig klinken) maar als je er iets verder van af raakt, zowel qua hoogte als gewoon verder maar dan wel op tweeter hoogte, dat het hoog heel snel afneemt. Dus op een of andere manier is de spreiding van het geluid van die tweeters hier niet lekker.

Het zou de meting kunnen verklaren, die overigens op oor hoogte was en dus ook op tweeterhoogte. Maar toch: op  nog geen 3 meter van de speakers, dus dat verbaast me oprecht.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Spijkie

Klinkt alsof er een dempende factor op de tweeter zit. Je hebt in ieder geval uitvoerig getest , daar ligt het niet aan. Mocht het toch de voicing zijn dan weet je ook dat je bordessen links kan laten liggen , ervan uitgaande dat het doorgevoerd is bij alle speakers van ze.

Ik vind het ook heel fijn om allemaal te lezen maar kan me ook voorstellen dat je er een beetje klaar mee bent. Je steekt er toch tijd en energie in.

Ps: ben je niet nieuwschierig wat zo'n Diablo bij jou zou doen ?  :devil:

Laan

Citaat van: brt op april 28, 2025, 00:01:00Dan, over de speakers: ik heb ze vanmiddag nog even aangesloten: 1 speaker per keer. Ze klonken beide 100% hetzelfde. Tweeters doen het dus  :pompom:

Wat me wel opviel is dat als je je oor recht voor de tweeter hebt je relatief veel hoog hoort (maar ook nu bleef het wat blikkerig klinken) maar als je er iets verder van af raakt, zowel qua hoogte als gewoon verder maar dan wel op tweeter hoogte, dat het hoog heel snel afneemt. Dus op een of andere manier is de spreiding van het geluid van die tweeters hier niet lekker.

Het zou de meting kunnen verklaren, die overigens op oor hoogte was en dus ook op tweeterhoogte. Maar toch: op  nog geen 3 meter van de speakers, dus dat verbaast me oprecht.

Heb je de plus en min al bewust een keer omgedraaid op de speakers?

Laan

Citaat van: Spijkie op april 28, 2025, 07:32:11Klinkt alsof er een dempende factor op de tweeter zit. Je hebt in ieder geval uitvoerig getest , daar ligt het niet aan. Mocht het toch de voicing zijn dan weet je ook dat je bordessen links kan laten liggen , ervan uitgaande dat het doorgevoerd is bij alle speakers van ze.

Ik vind het ook heel fijn om allemaal te lezen maar kan me ook voorstellen dat je er een beetje klaar mee bent. Je steekt er toch tijd en energie in.

Ps: ben je niet nieuwschierig wat zo'n Diablo bij jou zou doen ?  :devil:

Ik zou dan voor de Scala gaan. Heb je gelijk het sublaag erbij. Scala gaat geweldig goed in een normale woonkamer met een behoorlijke akoestiek. :)