Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

Vorige topic - Volgende topic

Mitch--, joostb en 4 gasten bekijken dit topic.

Rob_Dingen

Ik vind het juist slim wat Bart doet.
Er zijn genoeg winkels die de speakers niet uitlenen om thuis te beluisteren.
Op deze manier kun je rustig thuis luisteren met als enige gevaar dat je de verzend kosten moet betalen.

Rob

Rob_Dingen

Citaat van: RZeemering op april 27, 2025, 20:10:55Dan nu weer tot de orde van de dag: de speakers.
Ik heb steeds meer het idee dat het de voicing is van het merk. Het zal me echt niet verbazen. Luidsprekers van deze prijs en uiterlijk zul je vaker tegenkomen in grote ruimtes met veel glas en beton (design woning) en überhaupt moderne woningen met veel beton dan in een akoestisch goed aangepakte ruimte (=aanname, geen gedegen onderzoek). En daarnaast omdat iemand hier met een grafiek kwam van een ander model van ze met dezelfde afval in het hoog. Dat vind ik echt wel opvallend.

Ik heb al eerder aangegeven dat het niet zo is.
Wil niet zeggen dat het een mooie meting is maar de klankbalans kan wel kloppen bij die meting.
Hij heeft een verval van ongeveer 5dB over het hele frequentie bereik wat prima is.

Rob

Estimated In-Room Response.png

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op april 28, 2025, 11:11:54Ik heb al eerder aangegeven dat het niet zo is.
Wil niet zeggen dat het een mooie meting is maar de klankbalans kan wel kloppen bij die meting.
Hij heeft een verval van ongeveer 5dB over het hele frequentie bereik wat prima is.

Rob

Estimated In-Room Response.png

Grappig dat het lijkt of je het Youtube filmpje niet bekeken hebt van Erin's Corner. Hij heeft namelijk bij dit type luidspreker Borresen X3 ook contact gehad met de fabrikant. Doordat de luidsprekers iets gekanteld zijn, moet dit het effect van een podium nabootsen. Dus ze passen wel een manier van voicing toe.
Ook zie je in het filmpje heel duidelijk waar de metingen en zijn luisterervaring overeen komen (zie o p 16:38 van het filmpje)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op april 28, 2025, 12:16:11Grappig dat het lijkt of je het Youtube filmpje niet bekeken hebt van Erin's Corner. Hij heeft namelijk bij dit type luidspreker Borresen X3 ook contact gehad met de fabrikant. Doordat de luidsprekers iets gekanteld zijn, moet dit het effect van een podium nabootsen. Dus ze passen wel een manier van voicing toe.
Ook zie je in het filmpje heel duidelijk waar de metingen en zijn luisterervaring overeen komen (zie o p 16:38 van het filmpje)
Dit heeft toch helemaal niks te maken met wat Bart gemeten heeft.
Ik geef alleen maar aan dat dit niet hetzelfde is als wat Bart heeft gemeten.
Nergens analyseer ik uitgebreid de meting van de X3, en Bart heeft de X3 ook niet.
Dus weet ook niet wat je wil met deze post.

Rob

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op april 28, 2025, 12:30:16Dit heeft toch helemaal niks te maken met wat Bart gemeten heeft.
Ik geef alleen maar aan dat dit niet hetzelfde is als wat Bart heeft gemeten.
Nergens analyseer ik uitgebreid de meting van de X3, en Bart heeft de X3 ook niet.
Dus weet ook niet wat je wil met deze post.

Rob
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Komt denk ik omdat je wel een plaatje van de X3 meestuurt en dan commentaar geeft op die meeting. De stelling van @RZeemering is dat: "het de voicing is van het merk" en dat denk ik dus ook.
Dat wil ik maar zeggen via deze post. En dat komt dus zeer overeen met het andere type luidspreker van het zelfde merk. En ook bij @brt komt het subjectieve en objectieve nader tot elkaar. Of wel, wat hij hoort meet hij ook. En dat zie je ook bij de review van Erin
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kurt

Citaat van: Rob_Dingen op april 28, 2025, 11:03:52Ik vind het juist slim wat Bart doet.
Er zijn genoeg winkels die de speakers niet uitlenen om thuis te beluisteren.
Op deze manier kun je rustig thuis luisteren met als enige gevaar dat je de verzend kosten moet betalen.

Rob
1) Er zijn genoeg winkels die de speakers niet uitlenen om thuis te beluisteren.
Voor mij stopt het daar. Iedere zichzelf respecterende handelaar weet dat een speaker anders klinkt in een andere luisterruimte. Als het dan gaat over een deftig bedrag, is het nogal wiedes dat men de optie biedt om die bij jou thuis te beluisteren. Ik zou zelf nog bereid zijn om ervoor te betalen (niemand werk gratis), en dat in mindering te zien bij aankoop.

2) Op deze manier kun je rustig thuis luisteren met als enige gevaar dat je de verzend kosten moet betalen.
Daar wordt echt niemand gelukkig van. De wetgeving is er om idd een oplossing te bieden voor een foutieve aankoop. Echter, als de instelling - wat ik hier heb gelezen - is van "als het me niet bevalt, dan stuur ik het terug", is dit een foute attitude.

Leeuwarden

Eerlijk gezegd ben ik al door mijn bier en chips heen maar, ik ben de beroerdste niet en ga zo even nieuwe halen in afwachting totdat Brrrrrtttt wat hoort uit Denemarken. Tot die tijd valt er weinig over te zeggen alhoewel kennelijk een aantal vinden dat ze dat wel moeten doen... Ach shit... nu zeg ik ook wat  :nopompom:

Kurt

Citaat van: Leeuwarden op april 28, 2025, 16:03:46Eerlijk gezegd ben ik al door mijn bier en chips heen maar, ik ben de beroerdste niet en ga zo even nieuwe halen in afwachting totdat Brrrrrtttt wat hoort uit Denemarken. Tot die tijd valt er weinig over te zeggen alhoewel kennelijk een aantal vinden dat ze dat wel moeten doen... Ach shit... nu zeg ik ook wat  :nopompom:
Die chips zijn niet gezond. Na de portie die op is, zou ik verder gaan op bier... :)

brt

Citaat van: Kurt op april 28, 2025, 15:57:571) Er zijn genoeg winkels die de speakers niet uitlenen om thuis te beluisteren.
Voor mij stopt het daar. Iedere zichzelf respecterende handelaar weet dat een speaker anders klinkt in een andere luisterruimte. Als het dan gaat over een deftig bedrag, is het nogal wiedes dat men de optie biedt om die bij jou thuis te beluisteren. Ik zou zelf nog bereid zijn om ervoor te betalen (niemand werk gratis), en dat in mindering te zien bij aankoop.

2) Op deze manier kun je rustig thuis luisteren met als enige gevaar dat je de verzend kosten moet betalen.
Daar wordt echt niemand gelukkig van. De wetgeving is er om idd een oplossing te bieden voor een foutieve aankoop. Echter, als de instelling - wat ik hier heb gelezen - is van "als het me niet bevalt, dan stuur ik het terug", is dit een foute attitude.

Kijk, daar hebben we het morele vingertje weer  :D  :clapping:

Hoezo foute attitude?
De winkel adverteert letterlijk prominent met: '30 days buy and try'

Ik heb het vooraf besproken met de winkel. Open en eerlijk. Alles is helemaal oke. Wie ben jij dan om te bepalen dat mijn attitude verkeerd is?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

katwax

Citaat van: brt op Gisteren om 10:31:31Kijk, daar hebben we het morele vingertje weer  :D  :clapping:

Hoezo foute attitude?
De winkel adverteert letterlijk prominent met: '30 days buy and try'

Ik heb het vooraf besproken met de winkel. Open en eerlijk. Alles is helemaal oke. Wie ben jij dan om te bepalen dat mijn attitude verkeerd is?
En dat is ook gewoon de realiteit waar de "slimmere" winkels nu mee spelen. Wettelijk zijn ze verplicht om een online aankoop binnen 30 dagen terug te nemen.
Denk maar aan die advertenties met "30 dagen niet goed terug garantie", "30 dagen testen" en zoals deze winkel "30 days buy and try".

Vind het nog vreemder dat er mensen zijn die in dit topic zeggen dat een audio winkel je wel de kans moet geven om thuis te testen, maar online bestellen met deze intentie is fout?  :crazy:
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

scoc

Intussen tikken de dagen natuurlijk wel verder. Bij mij was deze al lang terug vertrokken naar DK.
Woonkamer (stereo): Innuos Statement | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Sony XR-55A95L
Office: KEF LSX II LT
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 | Marantz MM8077 CineMike + MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Kwabbernoot

Citaat van: Kurt op april 28, 2025, 15:57:571) Er zijn genoeg winkels die de speakers niet uitlenen om thuis te beluisteren.
Voor mij stopt het daar. <Knip>

Dat vind ik nog geen reden om daar dan niet te gaan luisteren. Dat zou ik eerder doen dan direct een stelletje onbekende luidsprekers uit Denemarken laten aanrukken.
Maar goed, de mogelijkheid wordt geboden. Dan is het aan Bart of hij daar gebruik van wil maken.

Groeten...

Laan

Als dit de verkoop methode 2025 is, het zij zo. Moet iedereen zelf weten. Ik lees geen reply van Bart met uitleg van de winkel of desnoods van Michael Borresen himself. Misschien wachten ze de retourzending gewoon af. Zand erover. Is beter dan toegeven dat de z2 gewoon een klote ontwerp is en hierom met deze verkoop methode icm 50% korting de wereld wordt ingestuurd. Hopende dat er mensen tussen zitten die geen oren hebben. In het kader van damage control wel de beste keuze denk ik. Alternatief is onderzoeken en toegeven dat ze een fabricagefout hebben gemaakt, of toegeven dat dit het geluid is wat je mag verwachten voor 20k en daarom dus nu voor de helft.

tompj

Productiefout?
Gewoon slechte speakers?

Het kan allemaal.
Ik ken wel meer speakers van 20K en meer die niet om aan te horen zijn.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Accuphase E-270 met AD-50
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Laan

Zeker. Ik ken ze ook. Vaak meer bedoeld voor de klant die geld zat heeft en minder audiofiel is. Ik vind het sws bizar dat ze een winkel in eigen land dit zo laten doen terwijl ze importeurs en dealers hebben in oa NL. mogelijk zijn de marges zo giga dat niemand het deert. Zou ik een NL dealer zijn, dan zou ik me behoorlijk in mijn kruis getast voelen.

RZeemering

Vergeet ook niet dat Bart daadwerkelijk bij in ieder geval 1 NL dealer in contact is geweest.
Die wilden niet op proef thuis laten staan.
Ik snap ook dat Bart dan niet daar langs wil om tijd van die jongens te vragen en vervolgens ergens anders de speakers wel gaat kopen.
En natuurlijk kun je achteraf zeggen dat dit beter geweest zou zijn, want dan was er geen vervoer van zware speakers heen en weer naar NL geweest.
Maar ja... achteraf...
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

chansig

...kijk je een koe in de kont.

?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

RZeemering

Laat die vraagteken maar weg, Hans ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

Contour

Check even goed wanneer die 30 dagen aflopen, moeten de speakers dan terug zijn in Denemarken? Als ze het hard tegen hard zouden willen spelen, dan is het zaak dit heel duidelijk te hebben.

Laan

Citaat van: RZeemering op Gisteren om 18:28:18Vergeet ook niet dat Bart daadwerkelijk bij in ieder geval 1 NL dealer in contact is geweest.
Die wilden niet op proef thuis laten staan.
Ik snap ook dat Bart dan niet daar langs wil om tijd van die jongens te vragen en vervolgens ergens anders de speakers wel gaat kopen.
En natuurlijk kun je achteraf zeggen dat dit beter geweest zou zijn, want dan was er geen vervoer van zware speakers heen en weer naar NL geweest.
Maar ja... achteraf...

Ik snap bart wel, maar ohm ook. Die zal weten van vorken en stelen. Of koe in de kont kijken zo u wenst.

FS249

Fabrikant zal er mee bezig zijn. Even afwachten wat ze gaan zeggen, lijkt mij. De rest is speculatie. Geduld is een schone zaak....
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

brt

Citaat van: FS249 op Gisteren om 19:15:34Fabrikant zal er mee bezig zijn. Even afwachten wat ze gaan zeggen, lijkt mij. De rest is speculatie. Geduld is een schone zaak....

Precies dit. Heb nog niks van ze gehoord. Maar het duurt wel lang vind ik!
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Richi

Citaat van: brt op Gisteren om 19:24:36Precies dit. Heb nog niks van ze gehoord. Maar het duurt wel lang vind ik!
Ze hebben ook nog niet laten weten of jouw meting overeenkomt met hun specs (of tenminste in de buurt komt van) of dat er sprake is van een echte afwijking?
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Contour

Denk dat een beetje luidspreker bouwer, de meting van een amateur met korreltje zout zal nemen... dat is niet negatief bedoeld, maar een betrouwbare meting is lastiger dan de meeste denken.

chansig

Zou grappig zijn als brt nu reageert met:

Ja, dat wel.

😁

Gr. Hans

Citaat van: Richi op Gisteren om 19:28:20Ze hebben ook nog niet laten weten of jouw meting overeenkomt met hun specs (of tenminste in de buurt komt van) of dat er sprake is van een echte afwijking?
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.