Objectieve meetbaarheid geluidskwaliteit

Gestart door oeli, november 23, 2019, 08:17:29

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bert stoltenborg

Citaat van: jossie op januari  2, 2020, 21:55:06

Het wordt ernstiger als het hulpje schakelt maar niet zegt wanneer hij dat doet, en... je zit te wachten tot hij schakelt maar dat allang gedaan heeft.

Dan haak ik af en ga het elders zoeken [emoji41]

Dat komt me bekend voor :-).
Ik bazel maar wat.

Geert (gvc)

Ethan Winer, een zeer gekende audio engineer (en ooit nog muzikant) heeft een toestel gemaakt om 'null  tests' uit te voeren, dat is de vakterm voor wat programma's als DiffMaker doen. Zie https://audioxpress.com/article/you-can-diy-building-a-null-tester-device.

In onderstaande video test hij hiermee verschillende interlinks, waaronder een 700$ high end kabel. Resultaat; de kabel geeft geen enkel hoorbaar verschil. https://youtu.be/ZyWt3kANA3Q

Je kan deze conclusie natuurlijk niet zomaar doortrekken voor alle audioproducten, maar het bevestigd wel dat er heel wat snake oil verkocht wordt.

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

oeli

Klopt, die werd al in comment 2 aangehaald. Maar fijner natuurlijk als je dit zelf thuis eenvoudig(er) kunt uitproberen. Nieuwe kabel gekocht, appje draaien, kabel houden of terugbrengen.

Knor

Citaat van: oeli op januari  3, 2020, 02:18:56
Klopt, die werd al in comment 2 aangehaald. Maar fijner natuurlijk als je dit zelf thuis eenvoudig(er) kunt uitproberen. Nieuwe kabel gekocht, appje draaien, kabel houden of terugbrengen.

Das wel makkelijk ja.
Het is altijd fijn om  terug te kunnen vallen op echte kennis als je t zelf niet kunt horen.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Rob_Dingen

Eigenlijk snap ik heel dit probleem en dit topic niet.
Hoe simpel kan het zijn.
Je sluit iets aan op de voor jou bekende installatie en dan zijn er 3 scenarios.
1 je hoort geen verschil, dan terugbrengen.
2 je hoort wel verschil en ervaart het als verbetering en zet dat af tegenover de kosten en neemt een beslissing.
3 je hoort verschil maar ervaart het als een verslechtering dan terugbrengen.

Rob

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Rob_Dingen op januari  3, 2020, 13:02:16
2 je hoort wel verschil en ervaart het als verbetering en zet dat af tegenover de kosten en neemt een beslissing. Om vervolgens op een forum je aankoop te gaan zitten aanprijzen en uiteindelijk natuurlijk te verdedigen en je daarbij te bedienen van allerhande onzin argumenten en drogredenen.

Dat is onder andere waar de schoen soms wat wringt.

Althans, dat denk ik.

ruud2

Citaat van: Rob_Dingen op januari  3, 2020, 13:02:16
Eigenlijk snap ik heel dit probleem en dit topic niet.
Hoe simpel kan het zijn.
Je sluit iets aan op de voor jou bekende installatie en dan zijn er 3 scenarios.
1 je hoort geen verschil, dan terugbrengen.
2 je hoort wel verschil en ervaart het als verbetering en zet dat af tegenover de kosten en neemt een beslissing.
3 je hoort verschil maar ervaart het als een verslechtering dan terugbrengen.

Rob

dat heet : vragen naar de bekende weg
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

morca

Citaat van: jossie op januari  2, 2020, 21:55:06
Met mijn kastje kan dat, je hoeft namelijk niet te weten met welke versterker je begint, je kunt gewoon schakelen en de 'vermeende' voorkeur noteren [emoji6], dan hulpje stekkers random wisselen met dobbelsteen, dan weer luisteren en voorkeur opschrijven.

Het wordt ernstiger als het hulpje schakelt maar niet zegt wanneer hij dat doet, en... je zit te wachten tot hij schakelt maar dat allang gedaan heeft.

Dan haak ik af en ga het elders zoeken [emoji41]
;D

Geert (gvc)

#359
Citaat van: Rob_Dingen op januari  3, 2020, 13:02:16
Eigenlijk snap ik heel dit probleem en dit topic niet.
Hoe simpel kan het zijn.
Je sluit iets aan op de voor jou bekende installatie en dan zijn er 3 scenarios.
1 je hoort geen verschil, dan terugbrengen.
2 je hoort wel verschil denkt verschil te horen en ervaart het als verwacht een verbetering en zet dat af tegenover de kosten en neemt een beslissing.
3 je hoort verschil maar ervaart het als een verslechtering dan terugbrengen.

Rob
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

scrutinizer

#360
Het zit je nogal hoog dat iemand een andere mening en beleving heeft van dit alles, gvc.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Geert (gvc)

Citaat van: scrutinizer op januari  3, 2020, 14:17:09
Het zit je nogal hoog dat iemand een andere mening en beleving heeft van dit alles, gvc.
(Zeg maar Geert)

Eigenlijk niet nee. Het valt me echter continue op dat veel reacties naast de kwestie zijn waardoor deze discussie nergens toe leidt. Dit topic gaat namelijk niet over "mening en beleving", maar over objectiviteit. Er lopen ondertussen nog tientalle andere topics waarin iedereen subjectieve indrukken kwijt kan, dus plaats voor iedereen.

En net zoals de starter van het topic vind ik het spijtig dat mensen door misleidende info veel geld spenderen aan de verkeerde spullen. Zo is er bvb een recent topic van iemand die 700€ te spenderen heeft voor nieuwe speakers, een versterker, .... en kabels ... Kabels voor een set van 700€??? Daarnaast ook nog een recent topic van iemand die op 2 jaar tijd 6.000€ verlies pakt op een verkeerde aankoop, wat ik perfect voorspeld had.

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

#362
Citaat van: Baardmannetje op januari  3, 2020, 13:11:07
Om vervolgens op een forum je aankoop te gaan zitten aanprijzen en uiteindelijk natuurlijk te verdedigen en je daarbij te bedienen van allerhande onzin argumenten en drogredenen.
Dat is onder andere waar de schoen soms wat wringt.
Dat heeft er toch helemaal niets mee te maken met hetgeen ik schrijf of dit onderwerp.
En als je er dan zelf achter wil komen volg je weer mijn lijstje.
Hoor je dan niets meld je in dat topic dat jij het niet hoort en volgen jou bullshit is.
Ik ben overigens zeer sceptisch over kwaliteit wat er geschreven word en als het niet te veel kost of moeite is wil ik het wel proberen en mijn eigen conclusie trekken.
Maar ik geloof het pas als ik het gehoord heb.
En geloof me dat het heel vaak tegen valt.

Citaat van: gvc op januari  3, 2020, 14:06:24
2 je hoort wel verschil denkt verschil te horen en ervaart het als verwacht een verbetering en zet dat af tegenover de kosten en neemt een beslissing.
Als ik dat denk te horen en geen verwachtingen heb en het is het mij waard wat is het probleem dan?

Rob

scrutinizer

Citaat van: gvc op januari  3, 2020, 15:09:12
(Zeg maar Geert)

Eigenlijk niet nee. Het valt me echter continue op dat veel reacties naast de kwestie zijn waardoor deze discussie nergens toe leidt. Dit topic gaat namelijk niet over "mening en beleving", maar over objectiviteit. Er lopen ondertussen nog tientalle andere topics waarin iedereen subjectieve indrukken kwijt kan, dus plaats voor iedereen.

En net zoals de starter van het topic vind ik het spijtig dat mensen door misleidende info veel geld spenderen aan de verkeerde spullen. Zo is er bvb een recent topic van iemand die 700€ te spenderen heeft voor nieuwe speakers, een versterker, .... en kabels ... Kabels voor een set van 700€??? Daarnaast ook nog een recent topic van iemand die op 2 jaar tijd 6.000€ verlies pakt op een verkeerde aankoop, wat ik perfect voorspeld had.

Dat kan zo zijn, Geert. Maar zo ook worden er aanschaffen gedaan waaruit het tegendeel waar is.
Althans voor de eigenaar ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

#364
Terug naar de Diffmaker.
We gaan 2 kabels testen kabel a €25,- kabel b €100.
Nu testen we dat op Diffmaker en we meten verschil.

Geert hoe gaan we dat interpreteren is dat verschil goed of slecht en welke is nu het best kabel a of b, geeft het programma dat aan?

Overigens volgens mij is een waarneming objectief.

scrutinizer

Citaat van: Rob_Dingen op januari  2, 2020, 19:02:35
Oké zeer oplettend het gaat over verschillen.
Denk dat er vaak wel verschil te meten is maar dan komt het probleem, wat moet je er mee.

[....]


Zelfs aan het brein is objectief te meten .......
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5285336/

Maar idd ...Wat moet je ermee ;)




Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Geert (gvc)

Citaat van: Rob_Dingen op januari  3, 2020, 15:25:13
Terug naar de Diffmaker. We gaan 2 kabels testen kabel a €25,- kabel b €100. Nu testen we dat op Diffmaker en we meten verschil.

Geert hoe gaan we dat interpreteren is dat verschil goed of slecht en welke is nu het best kabel a of b, geeft het programma dat aan?
Zoals gezegd is het enige doel van zo'n test objectief aan te geven of er een verschil is, en niet van er een waardeoordeel aan te geven. Als er volgens de test geen verschil is dan is het waarschijnlijk weinig zinvol van 75€ extra te spenderen aan kabel B, of het zou moeten zijn dat hij degelijker is of het kleurtje beter bevalt.

Citaat van: Rob_Dingen op januari  3, 2020, 15:25:13Overigens volgens mij is een waarneming objectief.
Wel, je hebt objectieve en subjectieve waarnemingen. En dit topic gaat over mogelijke verschillen die zo klein zijn dat je gehoor ontoereikend is om nauwkeurig te oordelen. Het is zoals in de rechtbank aan een getuige vragen of de verdachte die hij 's nachts op 500m afstand gezien heeft een oorbel had.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Citaat van: gvc op januari  3, 2020, 15:47:23
Zoals gezegd is het enige doel van zo'n test objectief aan te geven of er een verschil is, en niet van er een waardeoordeel aan te geven. Als er volgens de test geen verschil is dan is het waarschijnlijk weinig zinvol van 75€ extra te spenderen aan kabel B, of het zou moeten zijn dat hij degelijker is of het kleurtje beter bevalt.
Dat snap ik maar dat is geen antwoord op mijn vraag, wat als er wel verschil is.

Citaat van: gvc op januari  3, 2020, 15:47:23
Wel, je hebt objectieve en subjectieve waarnemingen. En dit topic gaat over mogelijke verschillen die zo klein zijn dat je gehoor ontoereikend is om nauwkeurig te oordelen. Het is zoals in de rechtbank aan een getuige vragen of de verdachte die hij 's nachts op 500m afstand gezien heeft een oorbel had.
Ook dat snap ik mensen zijn niet superieur.
Maar als ik iets wel waarneem is dat toch objectief.

Rob

chansig

#368
Voor jezelf zeker. Maar als het objectief zou zijn dan hadden we dit hele topic niet gehad incl vele andere discussies.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

oeli

Citaat van: Rob_Dingen op januari  3, 2020, 13:02:16
Eigenlijk snap ik heel dit probleem en dit topic niet.
Hoe simpel kan het zijn.
Je sluit iets aan op de voor jou bekende installatie en dan zijn er 3 scenarios.
1 je hoort geen verschil, dan terugbrengen.
2 je hoort wel verschil en ervaart het als verbetering en zet dat af tegenover de kosten en neemt een beslissing.
3 je hoort verschil maar ervaart het als een verslechtering dan terugbrengen.

Rob

Was het maar zo simpel.

Door verkooppraatjes, confirmation bias ('duur, dus het zal toch wel beter klinken?') en misschien zelfs door het feit dat je net een goede dag op je werk had denk je dat het 2 is en neem je op basis daarvan een beslissing.

Omdat je je eigen oren niet kunt vertrouwen, voor, tijdens en na het koop moment is het fijn als er een soort basis iets zou zijn dat objectief vast stelt dat die dure kabel toch echt exact hetzelfde is als die goedkope kabel is. Zodat je, geheel in strijd met je initiële gehoor, toch voor 1 kunt kiezen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

scrutinizer

Citaat van: oeli op januari  3, 2020, 16:44:54
Was het maar zo simpel.

Door verkooppraatjes, confirmation bias ('duur, dus het zal toch wel beter klinken?') en misschien zelfs door het feit dat je net een goede dag op je werk had denk je dat het 2 is en neem je op basis daarvan een beslissing.

Omdat je je eigen oren niet kunt vertrouwen, voor, tijdens en na het koop moment is het fijn als er een soort basis iets zou zijn dat objectief vast stelt dat die dure kabel toch echt exact hetzelfde is als die goedkope kabel is. Zodat je, geheel in strijd met je initiële gehoor, toch voor 1 kunt kiezen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zo simpel is het, Oeli.
Is maar vanuit wie zijn objectief bekeken. Toch? ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Citaat van: chansig op januari  3, 2020, 16:36:25
Voor jezelf zeker. Maar als het objectief zou zijn dan hadden we dit hele topic niet gehad incl vele andere discussies.

Gr. Hans
Dat is precies de reden waarom ik dit topic niet snap Hans want als jij iets waarneemt is dat objectief.
Jij zegt dat je het niet hoort, dat is objectief het is namelijk jou waarneming.

Citaat van: oeli op januari  3, 2020, 16:44:54
Was het maar zo simpel.

Door verkooppraatjes, confirmation bias ('duur, dus het zal toch wel beter klinken?') en misschien zelfs door het feit dat je net een goede dag op je werk had denk je dat het 2 is en neem je op basis daarvan een beslissing.

Omdat je je eigen oren niet kunt vertrouwen, voor, tijdens en na het koop moment is het fijn als er een soort basis iets zou zijn dat objectief vast stelt dat die dure kabel toch echt exact hetzelfde is als die goedkope kabel is. Zodat je, geheel in strijd met je initiële gehoor, toch voor 1 kunt kiezen.

Zo simpel is het volgens mij wel want het komt altijd op luisteren aan.
Stel dat de test werkt zoals ik hierboven beschreven heb met Diffmaker en er is verschil dan weet je nog steeds niet welke de beste is en moet je toch gaan luisteren.
Of ga je er dan vanuit dat de duurste beter is?

Ik heb overigens goedkope eigen gemaakte interlinks en er is nog nooit iemand met een interlink geweest die hem duidelijk voorbij ging maar ik probeer het altijd wel als iemand iets mee brengt en dat gebeurt nogal eens.
Ooit hoor ik wel een verschilletje of denk dat te horen om in jullie termen te blijven maar dan doe ik er niets mee dan is mijn twijfel te groot.
Hetzelfde geld voor stroom kabels.

Dus wat je ook verzint en welke meet toepassing je ook gebruikt hoe moet je dat interpreteren?
Er zullen dus altijd luister sessies volgen.

Kingpin

Citaat van: Rob_Dingen op januari  3, 2020, 15:25:13
Terug naar de Diffmaker.
We gaan 2 kabels testen kabel a €25,- kabel b €100.
Nu testen we dat op Diffmaker en we meten verschil.

Geert hoe gaan we dat interpreteren is dat verschil goed of slecht en welke is nu het best kabel a of b, geeft het programma dat aan?

Overigens volgens mij is een waarneming objectief.
Volgens mij is het ook beter om met testtonen te vergelijken middels een spectrogram anders heeft het imo totaal geen zin.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op januari  3, 2020, 17:48:41
Dat is precies de reden waarom ik dit topic niet snap Hans want als jij iets waarneemt is dat objectief.
Jij zegt dat je het niet hoort, dat is objectief het is namelijk jou waarneming.


Prima hoor...je mag van mij (en dat bedoel ik spreekwoordelijk) aan ieder woord een betekenis geven die je maar wilt. Maar als je met andere mensen praat is rood gewoon rood en niet blauw. Is wel zo handig.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

minplus

Citaat van: bert stoltenborg op januari  1, 2020, 23:56:32
Maar hoor je dat randje echt?  ;D

Ik heb die 104 ook gehad en die speelt nog steeds bij een kennis van me.
Volkomen onverwoestbare apparaten, de regering moet eens een opkoopregeling verzinnen zodat we die oude dingen eindelijk kunnen verschroten :-).

Helaas wel.
Die 104 had je moeten houden; stijgen nog steeds in prijs, je moet een moker nemen om ze kapot te krijgen. Uit de begintijd toen dingen nog aardig onverwoestbaar moesten zijn.
Was die van jou ook gemod? Want dat maakt nogal wat uit.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right