Purifi versterkers

Gestart door Tabcam, oktober 5, 2019, 18:21:01

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Geert (gvc)

#650
Het is normaal dat een audio versterker uit meerdere trappen bestaat. De Eigentakt is enkel een eindtrap en hoort van  een buffer trap voorzien te worden, dat is hoe Purify het zelf beschrijft. Purifi bied dan ook zelf een buffertrap aan. Ze hebben ervoor gekozen om die apart te houden van de eindtrap om de klant meer vrijheid en flexibiliteit te geven.

Onder die flexibiliteit valt dat je in bepaalde scenario's misschien helemaal geen buffertrap nodig hebt.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Tabcam

Citaat van: doorofnight op juli 23, 2020, 20:41:21
Het is toch gek dat een versterker vanwege het ontwerp standaard zo'n lage gain heeft dat dit - afhankelijk van de VV - opgelost moet worden met een "buffer-dingetje".

Wat doet die buffer met het geluid? Wordt daarmee de technische doorontwikkeling van purify versterking t.o.v. andere "digitale" versterkers deels teniet gedaan?
Dat hebben de Hypex NCores ook. Het is een versterkermodule die zo'n beetje één op één met de NCore500 verwisseld kan worden. De pinbezetting is in ieder geval hetzelfde. Er is dus niks nieuws onder de zon behalve dat die buffer nu veel zichtbaarder is geworden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

hayabusa

Citaat van: TabCam op juli 23, 2020, 21:57:31
Dat hebben de Hypex NCores ook. Het is een versterkermodule die zo'n beetje één op één met de NCore500 verwisseld kan worden. De pinbezetting is in ieder geval hetzelfde. Er is dus niks nieuws onder de zon behalve dat die buffer nu veel zichtbaarder is geworden.

Plus dat je een buffer nodig hebt om van de gebalanceerd ingang naar de niet gebalanceerde rest van de versterker te gaan.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

DofN

Bedankt voor de toelichtingen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scrutinizer

Veel keuze....... :notify:. Geeft ook nodige onrust in keuze gemaakt maar is een deel van de hobby. Toch? ::)
Anderzijds prijst de Purifi 'zichzelf' niet uit de markt. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Geert (gvc)

#655
De EigenTakt is dan ook niet enkel bedoelt als DIY/Hobby product. Als bvb NAD met Purify in zee gaat dan is dat omwille van hun unieke klasse D technologie. Een buffertje maken kan NAD zelf ook wel, dat hebben ze wellicht sowieso al voorzien in het ontwerp van hun geintegreerde versterker. Dus ik kan de deisgnkeuzes van Purify wel volgen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

scrutinizer

Een buffertje of gain stage is gezien aanbod best lucratief   ;)
Daarnaast ook een reden om garantie als schade door .... anders in te delen.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: hayabusa op juli 24, 2020, 06:25:44
Plus dat je een buffer nodig hebt om van de gebalanceerd ingang naar de niet gebalanceerde rest van de versterker te gaan.
. ::)?
Kun je deze toelichten?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Citaat van: hayabusa op juli 24, 2020, 06:25:44
Plus dat je een buffer nodig hebt om van de gebalanceerd ingang naar de niet gebalanceerde rest van de versterker te gaan.
Nee hoor kan zonder buffer ook.

Tabcam

Citaat van: Rob_Dingen op juli 24, 2020, 12:00:39
Nee hoor kan zonder buffer ook.
Dan verlies je toch SNR en de potentiële foutcorrectie die een gebalanceerd signaal met zich meebrengt? Nu hangt dat van de buffer af want de ene buffer gooit de helft van signaal weg, de andere zal het geïnverteerde signaal echt optellen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Citaat van: TabCam op juli 24, 2020, 12:05:01
Dan verlies je toch SNR en de potentiële foutcorrectie die een gebalanceerd signaal met zich meebrengt? Nu hangt dat van de buffer af want de ene buffer gooit de helft van signaal weg, de andere zal het geïnverteerde signaal echt optellen.
Dat soort verlies heb je altijd als je asymmetrisch een gebalanceerde ingang in gaat buffer of niet.

Rob

Geert (gvc)

#661
Je mist in elk geval wel de betere bescherming tegen RFI. De Neurochrome buffer is bijvoorbeeld een echte differentiele input en biedt dus een optimale bescherming, mits zinvol en correct gebruikt.

Edit: mezelf even aanvullen, de Eigentakt heeft volgens de datasheet zelf al een differentiele input.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

eduard

#662
Ik weet niet of hij al langsgekomen is maar nad heeft of gaat een 7 kanaals purifi maken. De m28 https://nadelectronics.com/nl/product/m28-seven-channel-power-amplifier/
Voor waarschijnlijk rond de 5000 euro.
Als deze inderdaad 5k dan is deze in mijn ogen zeer netjes geprijsd 

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

scrutinizer

#663
Denk dat een paar Buf03's in een goede layout een mooie is.
En dan laat je bijv Kingpin de PS aanmaken.

Nu nog een paar org. old skool buf 03 's vinden voor weinig.  :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Citaat van: scrutinizer op juli 25, 2020, 12:26:36
Denk dat een paar Buf03's in een goede layout een mooie is.
En dan laat je bijv Kingpin de PS aanmaken.

Nu nog een paar org. old skool buf 03 's vinden voor weinig.  :)
Denk dat ik die nog wel heb liggen maar die hebben geen gain en wat ik me kan herinneren hebben ze ook wel wat ruis.

Rob

StereoMike

Citaat van: scrutinizer op juli 25, 2020, 12:26:36
Denk dat een paar Buf03's in een goede layout een mooie is.
Hahahaha, dan ook gelijk Buf03's
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Tabcam

Citaat van: scrutinizer op juli 25, 2020, 12:26:36
Denk dat een paar Buf03's in een goede layout een mooie is.
En dan laat je bijv Kingpin de PS aanmaken.

Nu nog een paar org. old skool buf 03 's vinden voor weinig.  :)
Waarom denk je dat deze buffers beter zijn dan bv. de Neurochrome buffers?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Buf 03 zij speciaal gebouwd als drivers die 100ma kunnen leveren dat is nogal wat maar versterken niet gain is 1.
Alle besproken buffers hebben gain dus zijn eigenlijk geen buffers maar gewoon een versterker voor de ingang van de Purifi of Ncore die voldoende stroom kan leveren.

Rob

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

#669
Citaat van: Kingpin op juli 27, 2020, 14:36:02
Of de AD811 (buf04)?

Denk dat je jezelf vergist Erik  De 811 is een opamp 
Heb vroeger veel gewerkt met de 03  Wadia sledgehammer stage en eerdere generatie Theta.
Heb naar aanleiding van Corey Greenberg destijds zijn " aunt Corey's buffered preamp" gebouwd,  en nodige updates doorgemaakt.
.Een preamp waar ondanks ontwep 1995 nu nog over gesproken word.  John Curl was onder de indruk van zowel zijn eenvoud alsook de sound en ontwierp een PS voor de 03.
De buf 04 verving de 03 maar heeft mij nooit het zelfde plezier in beleving geboden ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

#670
Citaat van: scrutinizer op juli 27, 2020, 15:09:38
Denk dat je jezelf vergist Erik  De 811 is een opamp 
Heb vroeger veel gewerkt met de 03  Wadia sledgehammer stage en eerdere generatie Theta.
Heb naar aanleiding van Corey Greenberg destijds zijn " aunt Corey's buffered preamp" gebouwd,  en nodige updates doorgemaakt.
.Een preamp waar ondanks ontwep 1995 nu nog over gesproken word.  John Curl was onder de indruk van zowel zijn eenvoud alsook de sound en ontwierp een PS voor het plastic device 
De buf 04 verving de 03 maar heeft mij nooit zelfde plezier in beleving geboden ;)
Kwam 'm tegen als vervanger voor de buf03, vandaar.

'Oud' wil idd niet zeggen dat het nu nog niet mee kan komen, zeker op versterker gebied.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Walraven Records

Afgelopen weekend een mooie demo gezien en gehoord tussen twee losse purifi units en verschillende buffer opstellingen (geen blinde test maar wel met niveau meting) In tegenstelling van wat je vaak hoort was er best verschil te horen variërend van analytisch tot rommelig (tegen onzuiver) en van muzikaal tot amuzikaal. Meest opvallende vond ik de buffer bypass. Dat leek het 3D plat te slaan. Ik weet niet of dat jullie ervaring ook is. Uiteraard was de mooiste combinatie (mijn waarneming) ook weer behoorlijk duurder dan de overige opties.

Na aanleiding van deze test heb ik contact gehad met Colin van Nord Acoustics (prima kerel overigens). Ik vond namelijk de mooiste combinatie de Nord One REV D Input Buffer Board met de Weiss OP2. Volgens Colin werkt dit inderdaad prima maar past de Weiss fysiek niet in de Nord behuizing. Als ik de plaatjes bekijk is er nog best wat ruimte waar de Weiss kan uitsteken. Bij Apollonaudio willen ze best een purifi met weiss (en nog een beter buffer board met mooiere voeding) leveren maar dan wel tegen een behoorlijke meerprijs. Je krijgt dan wel de premium behuizing  :clapping:. Waarschijnlijk wordt dan gewoon de Ncore NC1200 vervangen door de Purifi module. VTV heeft problemen met het transport naar Europa dus die valt al af. Blijft dus over zelfbouw met een beetje hulp. Ik kijk uit naar de offerte.

StereoMike

Citaat van: Walraven Records op juli 29, 2020, 17:21:19
Ik vond namelijk de mooiste combinatie de Nord One REV D Input Buffer Board met de Weiss OP2. Volgens Colin werkt dit inderdaad prima maar past de Weiss fysiek niet in de Nord behuizing. Als ik de plaatjes bekijk is er nog best wat ruimte waar de Weiss kan uitsteken.
De Weiss past niet standaard op de REV D door de compacte bouw. Het DIY conversie bordje voor tussen de Weiss en REV D heb ik thuis gelaten en is dus ook niet gebruikt. Voor de test hebben we in alle gevallen de VTV Amplifier Custom Input Buffer gebruikt. Alleen de laatste test ging tussen de Nord One REV D en VTV met dezelfde Sonic Imagery 990 om het verschil tussen de bordjes te laten horen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

eduard

Bedankt voor het delen van de ervaringen met de purifi.

Tabcam

Citaat van: Walraven Records op juli 29, 2020, 17:21:19
Afgelopen weekend een mooie demo gezien en gehoord tussen twee losse purifi units en verschillende buffer opstellingen (geen blinde test maar wel met niveau meting) In tegenstelling van wat je vaak hoort was er best verschil te horen variërend van analytisch tot rommelig (tegen onzuiver) en van muzikaal tot amuzikaal. Meest opvallende vond ik de buffer bypass. Dat leek het 3D plat te slaan. Ik weet niet of dat jullie ervaring ook is. Uiteraard was de mooiste combinatie (mijn waarneming) ook weer behoorlijk duurder dan de overige opties.

Na aanleiding van deze test heb ik contact gehad met Colin van Nord Acoustics (prima kerel overigens). Ik vond namelijk de mooiste combinatie de Nord One REV D Input Buffer Board met de Weiss OP2. Volgens Colin werkt dit inderdaad prima maar past de Weiss fysiek niet in de Nord behuizing. Als ik de plaatjes bekijk is er nog best wat ruimte waar de Weiss kan uitsteken. Bij Apollonaudio willen ze best een purifi met weiss (en nog een beter buffer board met mooiere voeding) leveren maar dan wel tegen een behoorlijke meerprijs. Je krijgt dan wel de premium behuizing  :clapping:. Waarschijnlijk wordt dan gewoon de Ncore NC1200 vervangen door de Purifi module. VTV heeft problemen met het transport naar Europa dus die valt al af. Blijft dus over zelfbouw met een beetje hulp. Ik kijk uit naar de offerte.
Dat van de 3D platslaan vind ik weer opvallend. In mijn beleving was er zeker verschil maar eerder in zuiverheid. De Weiss OP1 lijkt veel beter qua specs dan de OPA1612. Is de Weiss OP2 nog beter? Zou die ook graag eens horen!

Qua muzikaliteit verbaasd het me ook, met welke luidsprekers heb je ze beluisterd? En waren het allemaal verschillende versterkers of alleen de buffers verschillend? Dat de duurste het mooiste klinkt kan een menselijk psychologisch verklaarbaar "falen" zijn :tongue2:. Hoop voor mezelf altijd dat het niet waar is maar je moet echt "vechten" tegen die "bias"!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i