Purifi versterkers

Gestart door Tabcam, oktober 5, 2019, 18:21:01

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

brt

Vandaag weer de Edge eruit gehaald en de Unison S9 aangesloten. Wat me opvalt is dat het plaatje ongeveer hetzelfde is, dan heb ik het over hoogte breedte diepte en zelfde hoeveelheid hoog mid en details. Dat is een enorme prestatie van de Edge, die zoals gezegd 1/15e (!) kost van de S9.

Toch ervaar ik met de S9 meer betrokkenheid, emotie en word ik meer de muziek ingetrokken, ik geniet simpelweg meer van de sound.
Het klinkt net even aangenamer (en nee, dat is niet de warmheid van de buizensound waarmee buizenversterkers vaak ten onrechte worden geassocieerd). Met de S9 klinkt alles royaler en beter, zonder dat het meer is. Ik kan het lastig uitleggen.

Wat tenslotte opvalt is dat bij de S9 op zacht volume de klankbalans veel meer overeind blijft dan bij de Edge, waarbij je vooral mid en hoog hoort en het laag toch wel erg opvallend aanwezig is.

Ik ga met de Edge nog even aan de slag om deze zonder mijn Isotek netfilter aan te sluiten om te kijken of de ruis daar minder van wordt en of de sound daarvan nog verandert. In de toekomst ben ik wel benieuwd naar hoe een goede, dedicated, (buizen) pre-amp het doet op een klasse D eindversterker (liefst dan dus van een Purifi of Ncore 400/500 of een hoger range uit de Icepower-reeks). Het zou dan wel eens akelig in de buurt kunnen komen van mijn S9. Feitelijk is dat een enorm compliment voor de Edge, gezien zijn belachelijk lage nieuwprijs.

Heb hier helaas geen losse voorversterker dus dat kan ik niet testen, ik gebruik de pre-amp functie van de dac, maar die klinken vaak toch wel minder, dus vandaar ook mijn vermoeden dat de vvs weleens het verschil zou kunnen gaan maken.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

toetertje

Wat jij beschrijft, is precies wat ik ook steeds ervaar, als ik weer eens een klasse d versterker pak.
Er is absoluut niets mis met klasse d, maar het is inderdaad net wat jij zegt, die emotie en betrokkenheid mist.
En dan houdt het mij niet vast. Misschien heb je daar toch wat vervorming voor nodig.
Misschien is daarom vintage wel zo in trek.

Cobraatje

Zou interessant zijn om een duurdere zoals een Nord One met de XTZ en Unison te vergelijken.
De klasse D's die ik gehoord heb missen voor mij ook altijd iets, maar ben wel benieuwd of de Nords beter zijn.

jahtari

Citaat van: toetertje op april 27, 2020, 12:32:10
Wat jij beschrijft, is precies wat ik ook steeds ervaar, als ik weer eens een klasse d versterker pak.
Er is absoluut niets mis met klasse d, maar het is inderdaad net wat jij zegt, die emotie en betrokkenheid mist.
En dan houdt het mij niet vast. Misschien heb je daar toch wat vervorming voor nodig.
Misschien is daarom vintage wel zo in trek.
Misschien omdat we van vroeger de vervorming gewend zijn?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

frank2

Die vervorming is onhoorbaar, heeft te maken met ontwerp van klasse D of ab. Het kan meettechnisch prima zijn maar te is nooit goed, te strak kan gauw te steriel worden of analytisch en dat geeft geen emotie.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

#306
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

holco

Dus te goed is eigenlijk slecht :wacko:

Citaat van: frank2 op april 27, 2020, 13:01:30
Die vervorming is onhoorbaar, heeft te maken met ontwerp van klasse D of ab. Het kan meettechnisch prima zijn maar te is nooit goed, te strak kan gauw te steriel worden of analytisch en dat geeft geen emotie.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Grappige is dat Frank aangeeft dat de D goed meet maar dan geen emotie heeft (laatste is lulkoek..want een apparaat heeft geen emotie) en dat een andere versterker mogelijk minder meet (vervorming) maar dat die niet hoorbaar is maar wel emotie heeft (wat dus lulkoek is want een apparaat heeft geen emotie).

Ik vind dat erg grappig.

Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geert (gvc)

Daarom zijn onversterkte live optredens ook altijd zo emotieloos. Wat zou een muzikant zijn zonder versterking.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

CinéHome

Naar mijn ervaring klopt het gevoel van 'dun' wel. Maar dat heb je in elke stap naar hogere kwaliteit. Betere luidsprekers zullen minder vervormen en dus 'dunner' klinken.
Zet je daar mindere apparatuur voor, dan ga je ook de mindere kwaliteit (dun) beter waarnemen, want deze wordt minder vervormd weergegeven.
Dus je hebt echt wel betere componenten nodig om op betere luidsprekers nog een 'vol' geluid te krijgen.

Disclaimer: iedereen ervaar de begrippen 'dun' en 'vol' anders. Iemand met 'de perfecte installatie' kan terecht van oordeel zijn dat alles zeer goed en 'vol' wordt weergegeven, terwijl iemand met een sterk vervormende set (weze het de akoestiek, luidsprekers, bron, versterker, maakt niet uit) diezelfde 'perfecte installatie' oprecht als 'dun' ervaart.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

jahtari

Citaat van: frank2 op april 27, 2020, 13:01:30
Die vervorming is onhoorbaar, heeft te maken met ontwerp van klasse D of ab. Het kan meettechnisch prima zijn maar te is nooit goed, te strak kan gauw te steriel worden of analytisch en dat geeft geen emotie.
Ik ben van mening dat een versterker helemaal niets zou moeten toevoegen. Dus geen extra vervorming.

In de opname zit al dan niet al genoeg vervorming, vaak ook als creatieve expressie. Daar hoeft niks meer aan toegevoegd te worden. Een "steriele" versterker is wat mij betreft dan ook perfect. Emotie moet in de muziek zitten, niet in toevoegingen in de keten.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

CinéHome

#312
Och, de 'bijdehan(d/s)jes' zijn weer bezig.😇
Een versterker of set HEEFT inderdaad geen emotie.
Een versterker of set KILLS de opgenomen emotie (of niet ... als het een goeie set is).
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

Citaat van: MichelDW op april 27, 2020, 13:32:17
Och, de 'bijdehan(s)jes' zijn weer bezig.😇

Och je...ga je weer een opmerking maken waar je vervolgens niets mee zegt ?

Lulkoek posten is prima...maar als iemand een opmerking daarover maakt dan is dat bijdehand. Raar.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

Niet leuk als je mensen persoonlijk ridiculiseert, wel?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

#315
Als je goed hebt gelezen, zeg ik er wel iets achter. Dat je daar niet op reageert, is dan weer heel gebruikelijk.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

Citaat van: MichelDW op april 27, 2020, 13:35:11
Niet leuk als je mensen persoonlijk ridiculiseert, wel?

Geen idee waar jij dat leest.

Frank is een aardige vent en een prima kerel. Hetgeen hij post is waar ik het niet mee eens ben.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: MichelDW op april 27, 2020, 13:36:02
Als je goed hebt gelezen, zeg ik er wel iets achter. Dat je daar niet op reageert, is dan weer heel gebruikelijk.

Zeg even waar ik op moet reageren. Maakt het eea wat makkelijker.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Citaat van: MichelDW op april 27, 2020, 13:36:02
Als je goed hebt gelezen, zeg ik er wel iets achter. Dat je daar niet op reageert, is dan weer heel gebruikelijk.

Ik zie je regelmatig dingen beweren die onjuist zijn. Als daarop gereageerd wordt onderbouw je niets. En dan noem je anderen hardleers.. beetje raar allemaal.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

frank2

 :popcorn: op
Citaat van: chansig op april 27, 2020, 13:37:21
Geen idee waar jij dat leest.

Frank is een aardige vent en een prima kerel. Hetgeen hij post is waar ik het niet mee eens ben.

Gr. Hans

Zal t eens anders verwoorden, bij klasse A of ab hoor je bij Nils Keith contact go duidelijk de klankkast van de gitaar, bij klasse D is dat duidelijk minder en dus niet zo mooi vind ik.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Citaat van: frank2 op april 27, 2020, 14:01:59
:popcorn: op
Zal t eens anders verwoorden, bij klasse A of ab hoor je bij Nils Keith contact go duidelijk de klankkast van de gitaar, bij klasse D is dat duidelijk minder en dus niet zo mooi vind ik.

Als dat je ervaring is dan is dat je ervaring. Dank je voor je aanvulling.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Citaat van: toetertje op april 27, 2020, 12:32:10
Wat jij beschrijft, is precies wat ik ook steeds ervaar, als ik weer eens een klasse d versterker pak.
Er is absoluut niets mis met klasse d, maar het is inderdaad net wat jij zegt, die emotie en betrokkenheid mist.
En dan houdt het mij niet vast. Misschien heb je daar toch wat vervorming voor nodig.
Misschien is daarom vintage wel zo in trek.

Zou het dan toch dat 'aangename' klasse A of 'buizensausje' zijn wat we missen in klasse D?

Ik vind een versterker van nog geen 500,- (Edge) tov een Unison S9 (8k) ook niet echt een eerlijke vergelijking hoor, maar het geeft wel een indruk denk ik. Ook dat je voor heel weinig geld al een hele goede weergave kan bereiken. Het is dan ook veel waar voor je geld en ik vermoed zogezegd dat het grote(re) verschil juist in de voortrap zit. Het lijkt me zeker interessant dat alsnog eens te vergelijken.

Maar de verschillen zijn veel minder groot dan ik had verwacht, dat zegt wat over de (recente ontwikkeling) van klasse d! Alleen is de buis tot nu - en in deze situatie - toe voor mij de kers op de taart.

Ik denk dan ook dat er niet sprake is van beter dan wel slechter; het is vooral anders en dus smaakgebonden. Waarbij je bij klasse D veel sneller voor veel minder geld een hoog niveau kan halen, getuige deze Edge.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

toetertje

Blijkbaar zijn er toch wel veel mensen die de emotie die een goede set over kan brengen niet voelen.
Of heel anders naar muziek luisteren, dan b.v. ik doe. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Wat mij dan wel een stoort, is dat andere mensen mij gaan vertellen wat ik hoor of niet hoor of ervaar.

chansig

Citaat van: toetertje op april 27, 2020, 14:40:18
Wat mij dan wel een stoort, is dat andere mensen mij gaan vertellen wat ik hoor of niet hoor of ervaar.

Gelukkig gebeurt dat dan ook niet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geert (gvc)

Citaat van: frank2 op april 27, 2020, 14:01:59
:popcorn: op
Zal t eens anders verwoorden, bij klasse A of ab hoor je bij Nils Keith contact go duidelijk de klankkast van de gitaar, bij klasse D is dat duidelijk minder en dus niet zo mooi vind ik.
En je bent zeker dat dat eigen is aan klasse A of klasse D? Heb je alle klasse D versterkers op de markt al gehoord, of ben je aan het veralgemenen?

En als je een klasse D versterker vergelijkt met jouw amp, is dat dan ook een 15k€ toestel? Kwestie van de context van je ervaringen wat beter te begrijpen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply