Purifi versterkers

Gestart door Tabcam, oktober 5, 2019, 18:21:01

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Tabcam

Citaat van: brt op april 25, 2020, 22:15:38
Ik had idd verwacht dat deze wel helemaal stil zou zijn. Ik speel nu met de dac/voorversterker op -25db (van de -99) op mijn gebruikelijke volume, dus aan power geen gebrek hoor. Volgens de handleiding zou de gain hoger of lager ook niet moeten uitmaken voor de geluidskwaliteit. Toch had ik die gain er liever niet op gehad, dan weet je gewoon waar je het mee te doen hebt. Nu blijf ik er toch aan draaien om te kijken wat het met de sound doet.

Wat zou die ruisvloer kunnen veroorzaken?

De Edge zit nu aangesloten op mijn Istotek Aquarius in de high current uitgang (speciaal voor versterkers).
De dac zit daar nu voor het gemak ook ff op (hij heeft 2 high current uitgangen); ik heb alles behoorlijk weggewerkt in mijn meubel dus switchen van de stroomkabels op de uitgangen van het netfilter is best wat gedoe...

Met mijn S9 hoor ik ook altijd wel ruis en die wordt meer als ik nos buisjes gebruik, maar nu zit die ruis er dus ook (weliswaar iets minder, maar daarvoor heb ik de gain dus best teruggeschoefd en speel ik op hoge output van de dac).
Heb net een meting van de XTZ Edge A2-300 gevonden bij onze oosterburen. Heeft wel raar gedrag m.b.t. impedantie maar niet direct een verklaring voor de ruisvloer.

Ik zou twee dingen doen. Kan je eenvoudig de edge zonder netfillter kunnen voeden? De Hypex NCore maakte ooit een demotour door de V.S. en bleek gevoelig voor sommige netfilters terwijl rechtstreeks aangesloten niet tot veel problemen leidde.

Een andere eenvoudige test is de voorversterker loskoppelen en luisteren of je nog steeds ruis hoort. Hoor je geen ruis is het de rest van de set, anders is het de Edge.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

toetertje

De edge ruist inderdaad als je de gain ver open gooit.
Een 2e nadeel van de gain ver open, is dat de automatische inschakeling niet goed meer werkt.
Door dat het ingangssignaal dan lager is, valt de versterker regelmatig bij lange zachte passages uit.
ik kon dit oplossen door de voorversterker hoger uit te laten sturen, en op de edge de gain omlaag.

brt

Citaat van: TabCam op april 25, 2020, 22:32:36
Heb net een meting van de XTZ Edge A2-300 gevonden bij onze oosterburen. Heeft wel raar gedrag m.b.t. impedantie maar niet direct een verklaring voor de ruisvloer.

Ik zou twee dingen doen. Kan je eenvoudig de edge zonder netfillter kunnen voeden? De Hypex NCore maakte ooit een demotour door de V.S. en bleek gevoelig voor sommige netfilters terwijl rechtstreeks aangesloten niet tot veel problemen leidde.

Een andere eenvoudige test is de voorversterker loskoppelen en luisteren of je nog steeds ruis hoort. Hoor je geen ruis is het de rest van de set, anders is het de Edge.

Dank voor de tips. Ik kan daar wel ff mee aan de gang, lukt alleen vanavond niet meer.
Maar gezien de ervaringen van Toetertje met de gain denk ik dat het toch aan de Edge ligt, maar ik ga het proberen!

Moest jij de Edge trouwens lang inspelen Toetertje? Of was het geluid vanaf het begin het zelfde als enkele uren / dagen daarna?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

toetertje

Ik heb ze niet nieuw aangeschaft, maar denk niet dat ze in hoeven te spelen.
Zelfs niet warm draaien, want dan kun je er lang wachten.  :D

brt

Citaat van: toetertje op april 25, 2020, 22:45:11
Ik heb ze niet nieuw aangeschaft, maar denk niet dat ze in hoeven te spelen.
Zelfs niet warm draaien, want dan kun je er lang wachten.  :D

haha, nee dat is wel een verschil met mijn buizenkachel, daar kun je echt een ei op bakken. Daarom ook de gedachte deze Edge als versterker voor de hete zomer te gebruiken.

Ik moet trouwens zeggen dat ik - een paar uur verder nu - al prima kan wennen aan het geluid van de Edge. Alles is er idd.
Bizar dat dit voor deze prijs mogelijk is. En ik zou er dan ook prima mee kunnen leven moest ik mijn S9 verkopen.

Ben benieuwd wat ik ervan vind als ik over een paar dagen terug switch naar de S9, hoe groot het verschil dan gaat zijn.

Mooi dat je voor zo weinig geld al dit niveau kan halen tegenwoordig! Ik vind em beter klinken dan de NAD M10 van 3k..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: TabCam op april 25, 2020, 22:32:36
Een andere eenvoudige test is de voorversterker loskoppelen en luisteren of je nog steeds ruis hoort. Hoor je geen ruis is het de rest van de set, anders is het de Edge.

Heb de voorversterker zojuist losgekoppeld, hoor hetzelfde gehalte ruis. Dus daarmee is verklaard dat de Edge de oorzaak is?
Misschien dat ie zonder filter of anders gefilterd minder ruist, moet ik tzt nog proberen.

Nu de oplossing van Toetertje verder toegepast: gain van de Edge nog verder omlaag en ik speel nu op -13db (van 0-100) vanuit de pre-amp...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

toetertje

Maar om het topic weer een duwtje in de goede richting te sturen, zodra de purify versterkers
betaalbaar in de marktsectie terechtkomen, dan komt er hier zeker 1 logeren. Want nieuwsgierig ben ik zeker.
En zo staan er nog wel een paar op mijn wishlist.

brt

Ik ben ook zeker nieuwsgierig naar Purifi. Deze Edge schrikt mij vooralsnog niet af van het klasse D geluid en wie weet wat ik met een andere voorversterker (evt buizen) zelf nog kan bereiken.

Ik las ook dat de 300 nog het instapmodel is van Icepower dus als je hoger in de range gaat het allemaal nog beter wordt, dat klinkt toch wel veelbelovend.

Maar jij zei toch dat je niet lang naar klasse d versterkers kon luisteren? Vanwaar dan de hoop dat dit met Purifi wel zo is?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

toetertje

Ik laat mij graag verrassen.  :D
Nee, is gewoon een hobby, zoveel mogelijk verschillende combi's uitproberen.
En inderdaad buisjes lusten best wel wat stroom, en slijten.

Kingpin

Citaat van: brt op april 25, 2020, 23:10:38
Ik ben ook zeker nieuwsgierig naar Purifi. Deze Edge schrikt mij vooralsnog niet af van het klasse D geluid en wie weet wat ik met een andere voorversterker (evt buizen) zelf nog kan bereiken.
Same here, aangenaam verrast door klasse t(d) wat volgens mij hetzelfde principe is die purifi versterkers ook gebruiken.
Sterker nog, ik zit te denken om een zeer goede passieve pre te bouwen en m'n hele buizen set en Naim weg te doen (daar moet ik nog wel heel wat nachtjes over slapen ...) en dan 1 set samen te stellen met wat nu verdeelt ligt over 2 sets.

Na testen thuis, bij Tabcam en Frank2 kan ik beamen dat qua klank er niet eens zozeer veel verschillen zijn in eindversterkers ansich, maar wel qua controle. Ik denk ook dat het meeste verschil in de pre zit.
Het verschil met de buis is er wel, maar dat is geen eerlijk vergelijk omdat ik mijn geintegreerde buis test tegen m'n Naim pre/Tripath combi.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

#285
Citaat van: brt op april 25, 2020, 23:01:46
Heb de voorversterker zojuist losgekoppeld, hoor hetzelfde gehalte ruis. Dus daarmee is verklaard dat de Edge de oorzaak is?
Misschien dat ie zonder filter of anders gefilterd minder ruist, moet ik tzt nog proberen.

Nu de oplossing van Toetertje verder toegepast: gain van de Edge nog verder omlaag en ik speel nu op -13db (van 0-100) vanuit de pre-amp...
Ja, als de Edge het enig aangesloten elektrische component was, is de Edge degene die het niet goed op orde heeft. Nu kan een ander component altijd ruis via de netstroom veroorzaken, maar de Edge mag dat mijns inziens niet zo hoorbaar doorgeven.

Oh, het zou inderdaad ook nog door het netfilter kunnen komen, dus zeker even los proberen!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op april 25, 2020, 18:53:55
Dat buitje wat je meet in een dode kamer blijft natuurlijk alleen bij een kleine speaker hoor je dat thuis niet en bij een grote wel.

Even voor de zekerheid: bedoel je dat mensen het wel horen bij kleine LS maar niet storend vinden omdat het het gemis aan dieper laag compenseert? En bij grote luidsprekers ervaren mensen een dergelijk bultje wel als storend?

Is dat niet hetzelfde als de house-curve: de meeste mensen vinden het lekker klinken als het laag wat harder staat dan het hoog, en dan in een vlakke aflopende lijn van 20-naar 20kHz. Hierop horen mensen liever geen bulten groter dan 2-3 dB. De luidspreker kan dan recht meten in een dode ruimte, in een normale ruimte beoog je de house-curve.





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Citaat van: brt op april 25, 2020, 21:17:37
Zo, ik heb de XTZ Edge A2-300 al binnen en nu een half uurtje aan het spelen.
Ik begreep dat deze klasse D versterkers niet echt hoeven in te spelen en/of warm te draaien dus bij deze al een voorzichtige eerste impressie.

Ding is wel dat er tegelijk twee dingen veranderen, aangezien mijn Unison S9 een geintegreerde versterker is, dus ik gebruik nu de Topping D90 als voorversterker én als dac. De gain van de Edge moet ik behoorlijk opendraaien om er ook echt geluid uit te krijgen. Als je het echter te ver opendraait komt er steeds meer ruis uit de speakers. Ik heb daar nu wel een redelijk niveau in gevonden.

Dan... de sound! Ik vind het erg lastig om te omschrijven wat er nu anders is, want in principe ís alles er. De breedte, de details, het laag. Ik vind het een hele knappe prestatie voor een versterkertje van nog geen 500,-
Toch klinkt het wat minder vloeiend, organisch dan mijn buizenbak die inmiddels nieuw een kleine 8000,- kost. Ik word minder de muziek in getrokken dan met de Unison Research. Het klinkt op zich zeer aanvaardbaar, maar ik weet hoe het ook kan klinken en tja, de lat ligt wel hoog dan. Het is iets plastischer misschien, iets minder levend, iets minder ín je kamer, iets terughoudender zonder aan details, laag, of wat dan ook in te boeten. Ik kan het niet beter omschrijven voor nu. Het valt me wel op dat het laag van mijn buizenbak royaler, vetter is, dat had ik dan weer niet verwacht.

Al met al toch aangenaam verrast, zeker gezien de prijs die nog niet eens 1/15e is van mijn Unison Research S9.
Ik ga nog even doorluisteren komende weken, heb een 30 dagen trial.

Mijn gedachte achter de aanschaf was - los van de nieuwsgierigheid - om voor een relatief prikkie in de warme zomermaanden niet mijn zeer heet wordende buizenbak te gebruiken die de kamer met enkele graden verwarmt, maar dan een klasse D versterker. De vraag is of ik mijn eigen 'referentieniveau' kan loslaten en ook kan genieten van de Edge. Dat zal moeten blijken komende weken. Anders kan ie alsnog terug naar Zweden.
Ik zou toch aanraden een wat betere klasse D(op papier) is op je set te testen, Dynky geeft ergens aan dat de gebruikte module de "slechts" klinkende is.

Je mag het buizensausje niet verwachten op een klasse D, dat is wat warmer en vaak lees je ook meer "emotie".
Wat het laag betreft is het ook mogelijk dat door meer controle het aanvoelt als minder/dunner, maar eigenlijk is dit omdat he laag minder door elkaar wordt gesmeerd.

Enfin geniet ervan, maar als je dit al goed vindt ben ik bijna zeker dat een Purifi Eigentakt betere prestaties zou kunnen neerzetten.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Citaat van: doorofnight op april 26, 2020, 09:23:17
Even voor de zekerheid: bedoel je dat mensen het wel horen bij kleine LS maar niet storend vinden omdat het het gemis aan dieper laag compenseert? En bij grote luidsprekers ervaren mensen een dergelijk bultje wel als storend?

Is dat niet hetzelfde als de house-curve: de meeste mensen vinden het lekker klinken als het laag wat harder staat dan het hoog, en dan in een vlakke aflopende lijn van 20-naar 20kHz. Hierop horen mensen liever geen bulten groter dan 2-3 dB. De luidspreker kan dan recht meten in een dode ruimte, in een normale ruimte beoog je de house-curve.
Bij een kleine speaker valt het inderdaad niet op.
Iedere speaker die vlak meet in een dode kamer heeft in de luisterruimte een aflopende karakteristiek van 20Hz tot 20Khz.
Daarvoor is de house curve voor de mensen die met DSP gaan werken om dat fenomeen na te bootsen als ze thuis meten.
Misschien als er interesse is een nieuw topic openen we vervuilen het nu wel erg met off-topic zaken.

Rob

brt

Citaat van: TabCam op april 26, 2020, 09:23:01
Ja, als de Edge het enig aangesloten elektrische component was, is de Edge degene die het niet goed op orde heeft. Nu kan een ander component altijd ruis via de netstroom veroorzaken, maar de Edge mag dat mijns inziens niet zo hoorbaar doorgeven.

Oh, het zou inderdaad ook nog door het netfilter kunnen komen, dus zeker even los proberen!

Netfilter ga ik nog checken, maar gezien de ervaringen van Toetertje heb ik een vermoeden dat dit echt in de Edge zit.
Toch heb ik het idee dat als ik de gain te ver terugschroef en de uitgang van de pre-amp harder zet ik toch een dunnere sound heb, kan dit kloppen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Citaat van: brt op april 26, 2020, 14:08:00
Netfilter ga ik nog checken, maar gezien de ervaringen van Toetertje heb ik een vermoeden dat dit echt in de Edge zit.
Toch heb ik het idee dat als ik de gain te ver terugschroef en de uitgang van de pre-amp harder zet ik toch een dunnere sound heb, kan dit kloppen?
Als het volume hetzelfde is zou dit niet zo moeten zijn, maar het kan een rare eigenschap van de voorversterker zijn. Ik verwacht eerder dat je niet even hard speelt en minder volume wordt vaak als dunner omschreven.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Citaat van: Kingpin op april 26, 2020, 09:02:08
Same here, aangenaam verrast door klasse t(d) wat volgens mij hetzelfde principe is die purifi versterkers ook gebruiken.
Sterker nog, ik zit te denken om een zeer goede passieve pre te bouwen en m'n hele buizen set en Naim weg te doen (daar moet ik nog wel heel wat nachtjes over slapen ...) en dan 1 set samen te stellen met wat nu verdeelt ligt over 2 sets.

Na testen thuis, bij Tabcam en Frank2 kan ik beamen dat qua klank er niet eens zozeer veel verschillen zijn in eindversterkers ansich, maar wel qua controle. Ik denk ook dat het meeste verschil in de pre zit.
Het verschil met de buis is er wel, maar dat is geen eerlijk vergelijk omdat ik mijn geintegreerde buis test tegen m'n Naim pre/Tripath combi.

Zo, dat zijn nog eens rigoureuze plannen :) Terwijl jij ook een buizenliefhebber bent als ik het goed heb..

Ik vermoed ook dat het grootste verschil in de voorversterker zit. Zodoende vroeg ik me ook af of ik van mijn S9 ook alleen het voorversterkerdeel kan gebruiken. Er zit geen pre-out op, maar wel een tape in en tape out. Zou dat werken?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: TabCam op april 26, 2020, 14:11:17
Als het volume hetzelfde is zou dit niet zo moeten zijn, maar het kan een rare eigenschap van de voorversterker zijn. Ik verwacht eerder dat je niet even hard speelt en minder volume wordt vaak als dunner omschreven.

Dat zou ook kunnen hoor... Ik heb niet heel exact het volume geleveld. Ik gebruik nu de Topping D90 die ik sinds vrijdag op proef heb meteen als voorversterker van de Edge. Gezien de goede metingen kan ik me niet voorstellen dat het aan de D90 ligt. Dus ik vermoed mijn gehoor, of tóch de Edge. Zoals ik al eerder schreef: ik vind die gain maar een vervelend ding, nu blijf ik er mee klooien om de ruis omlaag te krijgen. Heb XTZ ook gemaild hierover..

Mooi die review van Lowbeats waar jij naar linkte, ik check vaker hun site; ben het vaak wel met ze eens.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: katwax op april 26, 2020, 11:26:41
Ik zou toch aanraden een wat betere klasse D(op papier) is op je set te testen, Dynky geeft ergens aan dat de gebruikte module de "slechts" klinkende is.

Je mag het buizensausje niet verwachten op een klasse D, dat is wat warmer en vaak lees je ook meer "emotie".
Wat het laag betreft is het ook mogelijk dat door meer controle het aanvoelt als minder/dunner, maar eigenlijk is dit omdat he laag minder door elkaar wordt gesmeerd.

Enfin geniet ervan, maar als je dit al goed vindt ben ik bijna zeker dat een Purifi Eigentakt betere prestaties zou kunnen neerzetten.

Volgens mij gaf Dynky ook aan dat hij ze niet uit elkaar zou kunnen houden in een blindtest, dus voor een eerste impressie denk ik dat de Edge een prima indruk van (de potentie van) klasse d geeft.
Maar mijn S9 gaat echt niet zomaar weg, die staat niet alleen veel mooier in de huiskamer, hij klinkt ook een stuk beter. Op zacht niveau afspelen geeft een veel fijner geluid dan met de Edge, merkte ik net al. Dan blijft daar helemaal geen laag over en klinkt het gewoon dun. Maar ik heb niet echt goed kunnen luisteren hoor vanochtend, de kinderen tetterden er doorheen ;)

Ook ken ik de kwaliteit van de Topping D90 als pre-amp niet, terwijl die natuurlijk ook zijn stempel op de sound drukt.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

morca

Citaat van: brt op april 26, 2020, 14:15:05
Zo, dat zijn nog eens rigoureuze plannen :) Terwijl jij ook een buizenliefhebber bent als ik het goed heb..

Ik vermoed ook dat het grootste verschil in de voorversterker zit. Zodoende vroeg ik me ook af of ik van mijn S9 ook alleen het voorversterkerdeel kan gebruiken. Er zit geen pre-out op, maar wel een tape in en tape out. Zou dat werken?
Bij tape out werkt je volume niet.
Niet doen

brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Dirk

Citaat van: brt op april 26, 2020, 14:23:55
Volgens mij gaf Dynky ook aan dat hij ze niet uit elkaar zou kunnen houden in een blindtest,...

Ik had het bij die uitspraak over een vergelijking tussen een Icepower 1200AS, Hypex NC500 en de Purify, niet over je 300AS ;)
De 300 biedt heel veel voor die prijs, maar is niet 't beste wat Icepower te bieden heeft, net zoals by Hypex een NC122 niet de referentie vh gamma is.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

brt

Ah oke, duidelijk.
Ongetwijfeld kan het beter (en dus duurder) maar voordat ik daarin ga investeren wil ik eerst bedenken of ik het klasse d pad definitief wil gaan bewandelen of dat ik bij buizen blijf.

Ik ben wel benieuwd naar hoeveel beter het nog kan tov de Icepower 300 met bijv. de 1200, een Purifi of de NC500, maar dat zijn altijd lastige vragen, dat realiseer ik me goed. Maar kun je daar misschien toch iets over zeggen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

katwax

Citaat van: brt op april 26, 2020, 14:23:55
Volgens mij gaf Dynky ook aan dat hij ze niet uit elkaar zou kunnen houden in een blindtest, dus voor een eerste impressie denk ik dat de Edge een prima indruk van (de potentie van) klasse d geeft.
Maar mijn S9 gaat echt niet zomaar weg, die staat niet alleen veel mooier in de huiskamer, hij klinkt ook een stuk beter. Op zacht niveau afspelen geeft een veel fijner geluid dan met de Edge, merkte ik net al. Dan blijft daar helemaal geen laag over en klinkt het gewoon dun. Maar ik heb niet echt goed kunnen luisteren hoor vanochtend, de kinderen tetterden er doorheen ;)

Ook ken ik de kwaliteit van de Topping D90 als pre-amp niet, terwijl die natuurlijk ook zijn stempel op de sound drukt.
Begrijp me niet verkeerd, de S9 zal best wel goed klinken en buizengeluid is inderdaad anders. De pre-amp heeft er ook veel mee te maken, met een buizen pre-amp zou je al dicht bij de S9 kunnen komen. Kan je de S9 niet als pre gebruiken (als test)?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

nee dat lukt helaas niet, zit geen pre-out op
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3