Koppelen of ontkoppelen van luidsprekers?

Gestart door R0N, december 26, 2018, 12:34:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander32

Je geeft het zelf al aan, je hebt slechts vermoedens.

Citaat van: holco op mei 17, 2020, 08:28:58
Ik hoop niet dat je doelt op de post van mij betreffende de Sonic Design dempingfeets? als er een zonder schaamte achter zijn naam/product kan staan is het Daudio wel, ik neem dan ook hun oplossing om speakers te ontkoppelen zeer serieus, ok ze kosten een fractie van wat Isoacaoustics vraagt voor hun oplossing maar ik vermoed dat bij een 1:1 vergelijk niemand het verschil gaat horen :D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

holco

Vermoeden omdat je natuurlijk altijd mensen hebt die glimmend en een mooi verhaal beter vinden klinken :D

Citaat van: Xander32 op mei 17, 2020, 10:39:47
Je geeft het zelf al aan, je hebt slechts vermoedens.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Xander32

Wazig, dat je zelfs al een eigen vermoeden van jouw eigen vermoeden hebt ...

Citaat van: holco op mei 17, 2020, 10:49:18
Vermoeden omdat je natuurlijk altijd mensen hebt die glimmend en een mooi verhaal beter vinden klinken :D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

holco

Vindt wazig juist hier heel goed passen  :clapping:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Xander32

Complimenten betreffende je zelfkennis 👍🏻

Citaat van: holco op mei 17, 2020, 11:30:43
Vindt wazig juist hier heel goed passen  :clapping:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

holco

Zo jammer dat je het nu op de persoon wil gaan spelen :nopompom:

Vanwaar die...........?

Citaat van: Xander32 op mei 17, 2020, 11:42:04
Complimenten betreffende je zelfkennis 👍🏻
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Rowdy

Ik ben zeer tevreden met de IsoAcoustics Gaia III.
Als ik kritiek mag geven dan is dat op de handleiding en ik had graag een hulpmiddel gehad om de ronde moeren te kunnen verstellen. Mijn vingers zijn te dik om tussen de twee ronden moeren te krijgen.


Heb een vraag over de IsoAcoustics Oreo:
Hebben ze nut bij een platenspeler met een sub-chassis? Platenspeler staat op een wandmeubel.

R0N

Citaat van: Rowdy op mei 17, 2020, 11:58:24
Ik ben zeer tevreden met de IsoAcoustics Gaia III.
Als ik kritiek mag geven dan is dat op de handleiding en ik had graag een hulpmiddel gehad om de ronde moeren te kunnen verstellen. Mijn vingers zijn te dik om tussen de twee ronden moeren te krijgen.


Heb een vraag over de IsoAcoustics Oreo:
Hebben ze nut bij een platenspeler met een sub-chassis? Platenspeler staat op een wandmeubel.


Aha, back on track!

Schroefjes: Ja, dat is een beetje prutsen tenzij je een punttangetje gebruikt.
Maar, Isoacoustics is een bedrijf dat graag luistert naar de klanten en ook aanpassingen maakt. Op de nieuwe series GAIA zit nu een zeskantmoer en het sleuteltje hiervoor zit ook in de doos.

Foto: Ik zie een plateau aan de muur bevestigd en dan nog een plank met de platenspeler er op.
De vraag is, hoe is die plank op de onderste plank bevestigd? Zwevend? Spikes?

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Rowdy

#208
Citaat van: R0N op mei 17, 2020, 12:12:05
Aha, back on track!

Schroefjes: Ja, dat is een beetje prutsen tenzij je een punttangetje gebruikt.
Maar, Isoacoustics is een bedrijf dat graag luistert naar de klanten en ook aanpassingen maakt. Op de nieuwe series GAIA zit nu een zeskantmoer en het sleuteltje hiervoor zit ook in de doos.

Foto: Ik zie een plateau aan de muur bevestigd en dan nog een plank met de platenspeler er op.
De vraag is, hoe is die plank op de onderste plank bevestigd? Zwevend? Spikes?

ron
Spikes met de punt naar boven gericht.
'Onderste plank' is het frame van de beugel.

myself

Citaat van: R0N op mei 16, 2020, 22:57:23
Voor anderen dit filmpje van Townsend.

ron
Mooi filmpje, vooral het stuk waarbij hij op 4m afstand op n betonnen vloer laat zien dat trillingen nog steeds in de kast doordringen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R0N

Citaat van: Rowdy op mei 17, 2020, 12:14:09
Spikes met de punt naar boven gericht.
'Onderste plank' is het frame van de beugel.

Oké, in dat geval is Orea zeker een goede optie. Immers, via spikes, ondersteboven of niet, blijft het een starre koppeling.
Bepaal het gewicht van de plank + platenspeler, deel het door 4 en kijk in de grafiek welke Orea voor jou geschikt is.
Grafiek:


ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Jack_D

Als de corona achter de rug is mag je komen luisteren wat een stukje vilt voor ontkoppelend effect heeft.
In ieder geval in mijn situatie(cassetebetonvloer) heeft het veel effect tegen het "doordreunen" en dat is ook een pluspunt waar de buren blij mee zijn. (nog even voor de duidelijkheid, ik heb stukjes plakvilt onder de schaaltjes van de spikes zitten)

Ik zeg overigens niets over hoe een stuk plakvilt beter of slechter is tegenover de andere in dit topic genoemde items. Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je er goed onderzoek naar doet je een veel beter en efficiënter product kunt maken dan een stukje vilt. Maar ik heb het plakvilt zeker niet als een grap bedoeld.

Jammer dat je het wel zo oppakt, al begrijp ik ook wel dat tekst soms lastig is om te interpreteren, afgezien van een emoticon is er alleen maar de tekst om de bedoeling van de schrijver uit op te maken.

Het zou constructiever zijn als je omschrijft waarom je vilt niet als een mogelijkheid ziet voor het ontkoppelen, heb je het zelf geprobeerd met geen resultaat, heb je hobbygenoten die er mee geëxperimenteerd hebben?, andere factoren waarom vilt niets zou kunnen doen betreffende het ontkoppelen?.

Maar wellicht interpreteer ik jouw post nu totaal verkeert...... het blijft natuurlijk maar tekst :D

Citaat van: Xander32 op mei 17, 2020, 07:47:58
Even op hetzelfde niveau verder:

Je kan jouw set ook op mp plaatsen en zoiets als hieronder kopen, maakt ook muziek en je gaat vele euris overhouden 👍🏻 Overigens wel jammer dat hier ook een duur logo op zit, maar als je even verder zoekt kom je vast ook wel een merkloze variant op het spoor voor nog minder. Have fun 🎶



toetertje

Ik heb diverse soorten viltjes vergeleken met de sorbothane voetjes,
dat gaf nog wel een wezenlijk verschil in het doordreunen. Zeker als je
wat zwaardere speakers hebt, druk je de viltjes zoveel in, dat het bijna
weer massief wordt.

pameijer

Citaat van: R0N op mei 16, 2020, 22:57:23
Oké, basta voor jou.
Voor anderen dit filmpje van Townsend.

ron
Je gaat echter totaal niet in op mijn argumenten. Jij stelt dat de voetjes de trillingen van de speakers dempen. Ik stel dat dat al gebeurt door de wooferranden en dat er geen (okay, mss microscopisch kleine) trillingen doorgegeven worden als je een goede speakerkast hebt. Dat filmpje wat je aanhaalt bewandelt precies de omgekeerde weg, die gaat uit van trillingen die van buiten aan de speaker doorgegeven worden. Logisch als je je speakers zo instabiel hebt staan (kijk hoe die rechterspeaker wiebelt! Gaat tegen al mijn rationele ideëen in die ik ken over speakerplaatsing) dat die niet meebeweegt. Natuurlijk hebben we geen idee wat de schaalverdeling is van die grafieken op de verticale as die die tablets weergeven. Maar wie legt mij uit hoe een microscopische trilling van de speaker de geluidsweergave vertroebelt?

Citaat van: R0N op mei 13, 2020, 17:33:49
De mensen die vinden dat ontkoppelen = ontkoppelen = een pot nat, die ga ik niet veranderen.

Als ik weer even terug ga naar de banden, een band = een band gaat niet op, dat weten we. Kijk maar naar F1: de soort band is erg belangrijk voor het doel.
Bovendien heb ik in de openingspost al melding gemaakt van een onderzoeksrapport, maar dat werd toen ook al weggewoven met k. redenen.
Vraag is dus of een wetenschappelijke verklaring niet te hoog gegrepen is.
Kijk eens naar de filmpjes over Townsend, heel verhelderend.

Natuurlijk zijn er meerdere mogelijkheden om je luidsprekers of apparatuur te ontkoppelen. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Het belangrijkste is dat je ontkoppeld. Isoacoustics is met diverse andere producten vergeleken en kwam steeds erg goed uit de bus.
Maar dat is niet belangrijk: het gaat er om wat jij wilt uitgeven voor een verbetering van je installatie.
Iedereen maakt daar een eigen afweging die niet door anderen geridiculiseerd hoeft te worden.

Ik zal voor luidsprekers een wetenschappelijk uitleg geven (voor de liefhebbers).
We hebben te maken met de 3e wet van Newton (zie wikipedia).
Grafisch weergegeven:



Energie wordt doorgegeven en bij gekoppelde luidsprekers zal de trillingsenergie via de spikes in de vloer komen.
Maar, die energie komt ook weer terug en vindt zijn weg naar de drivers. In het bijzonder de tweeter.
De trillingen hebben een weg afgelegd via kast en spikes (en mogelijk tegel) en zijn bij terugkomst dus in tijd vertraagd.
Deze in tijd vertraagde trillingen hebben invloed op het membraan van de tweeter, dat zeer licht is en gevoelig voor trillingen.
Het gevolg is een versmering van het geluid, zoals we dat noemen. Dat heeft merkbare invloed op de geluidsweergave.
Doordat je die versmering voorkomt, wordt het geluid preciezer, opener, meer 'stage', heldere (vrouwen) stemmen, haalt scherpe randjes van de pianoklanken, enz.
In mijn demo's laat ik dat ook allemaal horen. Gewoon luisteren en vergelijken.
En de bassen, die worden ook aanzienlijk nauwkeuriger doordat de energie niet meer uit de vloer terugkomt.

En de buren worden er ook blij van.

Maar nogmaals, als je het niet geloofd, probeer het dan zelf uit. Afkraken vanuit een vooringenomenheid is niet zinvol.
Bedenk dat er lang gewerkt is aan het Isoacoustics concept en dat jij het er niet aan afziet is een compliment voor makers van Isoacoustics.
De techniek van een Mercedes (of iets dergelijks) zie je ook niet aan de buitenkant, je merkt het als je er in rijdt.

ron

Jouw aangehaalde voorbeelden geven imho precies weer waarom het niet goed is! Als de driver van je speaker zo accuraat als mogelijk het geluid moet reproduceren moet de driver zich goed af kunnen zetten op de speakerbehuizing. Die moet dus gewoon stil staan! Als je nu je speaker zo wiebelend opstelt als in je filmpje krijg je idd de actie = -reactie. De driver zet zich af, maar met die flexvoetjes geeft de kast een beetje mee waardoor de driver niet zijn volledige afzet kan hebben op de kast (vergelijk het met verspringen in een zandbak). Dát geeft juist versmering! Lijkt mij echt niet goed. Dat het eventueel wel beter klinkt zou ik zelf moeten ervaren, maar tot nu toe volg ik mijn eigen logica, hier nu uiteengezet. Geef maar aan waar mijn denkfout zit.

En dan zit ik nog ff te broeden op je verhaal over het terugkeren van de trillingen in je tweeter. Hier kan ik geen kaas van maken. Die trillingen komen helemaal niet terug, dat gebeurt alleen als de trilling gelijk is aan de eigenfrequentie van je speakerkast (of eigenlijk de eigenfrequentie van het hele systeem). En die kast moet zo ontworpen zijn dat ie geen eigenfrequenties binnen het hoorbare spectrum heeft. Vanaf waar worden die trillingen weer teruggestuurd? Volgens mij kom je dan bij de heipalen van je huis uit of zo. Dat die terugkerende trillingen de audioweergave van je tweeter verslechteren kan er bij mij niet in. Wat moet dat in hemelsnaam betekenen voor de trillingen van de luchtmoleculen die door mijn subwoofer tegen de tweeter aanbeuken??

Nogmaals, ik zou het graag aanvaarden, je voetjes zouden kunnen werken (ik ben geen ervaringsdeskundige) maar ik geloof niet dat jouw uitleg van die werking daar de oorzaak van is.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

holco

Hier staat het imho perfect beschreven hoe het werkt.

http://www.tnt-audio.com/accessories/sonicdesign_e.html

The question is always the same: do they work? And the answer is still the same: it depends. Under bookshelf loudspeakers they work pretty well, though sometimes it seems the sound becomes a bit too soft and plushy.
The usual problem is their use under heavy and tall floorstanding loudspeakers. Let me spend two words on this issue.
ANY damping/decoupling device I've tested under heavy floorstanders has caused the same troubles (I'm referring to Vibrapods, G-Flex's etc.): under the violent accelerations of the woofer the cabinet becomes to rock (and roll :-)), back and forth. No, you don't notice it, but it happens.
The softer the feet, the wider the oscillation. Yes, it is true that the amount of vibrations transmitted through the floor are much less, especially when compared with spikes, but while the cabinet may vibrate up and down (causing reactions, when on spikes) it also vibrates back and forth (action-reaction principle: the woofer moves forth, the cabinet moves back). And if you put a tall floorstander on soft feet, this movement affects the precision of the virtual image, the macrodynamics and the phase response.
Every time I've tried a "soft" approach with floorstanders (especially if very tall) I got the same results. Cleaner mid-high range but worse dynamics and imaging.
I'm sure the SD crew doesn't agree with this BUT!!! if the action-reaction principle they claim to use works in the VERTICAL direction (vibrations that go TOWARDS the floor) it works equally well in the horizontal plane (i.e. back and forth). And don't forget the woofer moves horizontally, not vertically!
More or less, it is the same principle that causes many "tall" cars to oscillate wildly on tight corners (Mercedes Class A being the most "notorius" case). And it is not surprising the Mercedes guys have solved the problem with stiffer suspensions, lower and wider tires (plus the famous electronic ESP control). And it is not a surprise that race cars use ultra-stiff suspensions.

So, to cut a long story short, I don't like soft feet under floorstanders, period. This doesn't mean you can't like their effect. After all this is a fine-tuning, you may decide it suits your needs better than spikes, for example.
The SD feet work very well when used under electronics, such as CD players, preamps, integrateds and power amps. The "smoothing" effect is often welcomed, the mid-high range becomes sweeter and more refined while the bass gets heftier. The effect on "imaging" may vary from component to component. Thanks to the smoother high range the 3D image often becomes wider though sometimes less precise.
Under turntables their effect has to be carefully evaluated since they can affect the resonance frequency. Just try and decide.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Laan

Ze wiebelen niet van voor naar achteren. Wel enigszins van links naar rechts, mits je ze met het merk naar voren gericht (of naar achteren) monteert.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Xander32

Er zit dik meubelvilt onder de tegels waar m'n speakers opstaan. Dat doet hier niets tegen het (door-) dreunen, maar het schuift net wat lekkerder over de pvc vloer 👍🏻

Citaat van: Jack_D op mei 17, 2020, 14:14:44
Als de corona achter de rug is mag je komen luisteren wat een stukje vilt voor ontkoppelend effect heeft.
In ieder geval in mijn situatie(cassetebetonvloer) heeft het veel effect tegen het "doordreunen" en dat is ook een pluspunt waar de buren blij mee zijn. (nog even voor de duidelijkheid, ik heb stukjes plakvilt onder de schaaltjes van de spikes zitten)

Ik zeg overigens niets over hoe een stuk plakvilt beter of slechter is tegenover de andere in dit topic genoemde items. Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je er goed onderzoek naar doet je een veel beter en efficiënter product kunt maken dan een stukje vilt. Maar ik heb het plakvilt zeker niet als een grap bedoeld.

Jammer dat je het wel zo oppakt, al begrijp ik ook wel dat tekst soms lastig is om te interpreteren, afgezien van een emoticon is er alleen maar de tekst om de bedoeling van de schrijver uit op te maken.

Het zou constructiever zijn als je omschrijft waarom je vilt niet als een mogelijkheid ziet voor het ontkoppelen, heb je het zelf geprobeerd met geen resultaat, heb je hobbygenoten die er mee geëxperimenteerd hebben?, andere factoren waarom vilt niets zou kunnen doen betreffende het ontkoppelen?.

Maar wellicht interpreteer ik jouw post nu totaal verkeert...... het blijft natuurlijk maar tekst :D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

PatrickP

Vilt deed hier ook (vrijwel?) niets. Maar de Gaia's des te meer! Kost wat, maar was hier, in mijn situatie, elke cent meer dan waard. Ik zit helemaal niet te wachten op de buurman 's avonds aan de deur terwijl ik niet eens hard draaide.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Laan

Valt me op dat alle ervaringsdeskundigen positief zijn. Volgens mij zijn we dicht bij het wetenschappelijk bewijs: 10 op 10 zijn positief, dus het is zo.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

DofN

Haha, ja stap een kerk/moskee in Vraag: Bestaat God en wacht de antwoorden af. En ziedaar, het Godsbewijs is aangetoond. Soms kan het zo simpel zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Laan

Ja is heel simpel, je hebt ze geprobeerd of niet. In kerken of moskee kom ik niet. Laat god daar ook horen wat hij kan? Of kan je god daar ook uitproberen?
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

DofN

Tuurlijk, als jij tien mensen spreekt die alle tien kabouters hebben gezien, geloof je meteen dat kabouters bestaan. Je hebt er geen wetenschappelijk bewijs voor nodig of een logische verklaring?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Laan

#223
Ik snap je vergelijk niet. Als je zou zeggen: er zijn 10 mensen die RON hebben gesproken over Gaia en die zijn allemaal positief, dan heb je een punt. Ik zie hier grofweg 10 mensen die Gaia onder hun speakers hebben geschroefd en oordelen op basis van ervaring. Positief. Ik zie grofweg 10 mensen die dat niet hebben gedaan maar wel oordelen. Op basis van aannames.

Wat je nu zegt om in jouw termen te blijven: ik ben nooit in een kerk geweest dus god bestaat niet. Ik heb nooit iemand gesproken die kabouters heeft gezien, dus kabouters bestaan niet.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

DofN

Ach, misschien ga ik er ook wel te hard in. Ik hecht geen waarde aan 10 positieve ervaringen om enkel de ervaring zelf, om allerlei redenen, maar een aantal ervan zijn:

1. je weet niet hoeveel mensen andere ervaringen hebben; tegenover 10 positieve ervaringen kunnen 100 negatieve ervaringen staan of 100 neutrale;
2. er is geen reden om aan te nemen dat de positieve ervaring het directe gevolg is van dit specifieke product omdat er geen reden is om aan te nemen dat het daadwerkelijk daardoor komt; er is geen valide onderbouwing;
3. er is geen goed onderzoek gedaan of een alternatieve koppelaar hetzelfde effect gehad zouden hebben in deze specifieke situatie
4. vaak zijn mensen zo tevreden met hun (dure) product dat het moeilijk is om de gedachte toe te laten dat het geen goede aankoop is
5. je kan heel goed zonder het product zelf te proberen op basis van kennis, theorie en wetenschap voorspellende uitspraken doen over de werking van dat product. Zo weet ik dat een fiets niet uit zichzelf kant vliegen, dat hoef ik niet eens te proberen.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software