LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

blue-eyes

Even een aanvulling op de quote van UB4B:

Citaat van: ub4b op juli  5, 2004, 12:08:34

Als je daar moet op afgaan dan is iedereen met zelfgelegde motorflex vanuit de zekeringkast ook niet legaal bezig. Mijn electricien was ooit aan het zagen (zeuren voor de NL'ers) dat hij de motorflex buiten moest leggen, "moet een harde kabel zijn, geen flexibele". Uiteindelijk de fouten die hij gemaakt heeft (nul op 1 circuit, fase op ander circuit = foei) waren van een veel groter risico dan of de kabel nu al dan niet soepel moest zijn.

Als ik in het weekend wegga dan trek ik de stekker an het HT gewoon uit.

Je mag het zelf doen. Echter MOET je deze laten keuren door een erkend bedrijf, dit kost je geen vermogen. Na de keuring komt er een nieuwe verzegeling, daarmee is de verzekering ook weer tevreden.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Sherwin

Inmiddels weer een week verder van de afgesproken datum, en ik mezelf maar haasten en haasten  ???  :)

dddac

Citaat van: dddac op juni 27, 2004, 20:02:45
Even een kleine waarschuwing  >:( >:( >:(

Bij een test vamiddag met de ZAP's had ik de uitrgang via een een toongenerator en een meetprobe aan massa kortgesloten met 10 Volt signaal op de uitgang. Duurde maar 10 seconden, maar de rookwolken stegen al letterijk uit de kast op :-\

Howel de ZAP's volgens het boekje kortsluitvast zijn, is schade dus niet uit te sluiten !!!  Ik weet niet of de module of de voeding de geest gegeven heeft, dat moet ik nog even uitzoeken.
Wilde dit toch maar even met de toekomstige ZAP bezitters delen .......

mvg/dd

Beetje laat door het vele werken, maar hierbij een plezierige rectificatie  :D :D :D

Het bleken de diodes te zijn die door de extreem hoge stroom die de ZAP kan leveren uitgefikt waren. 4 nieuwe erin en spelen maar  O0

Erik, je kan van het weekend dus de ZAP's beluisteren op de Gydinels en je eigen oordeel vellen  >:D

Zowel als "gewone" versterker, als ook als subwoofer versterker....

mvg
doede

Niet actief

Citaat van: dddac op juli 21, 2004, 20:28:09
Erik, je kan van het weekend dus de ZAP's beluisteren op de Gydinels en je eigen oordeel vellen  >:D
Zowel als "gewone" versterker, als ook als subwoofer versterker....
mvg
doede

Als Erik gaat luisteren spits ik mijn oren ook......  ;)
Krijgen we een review, Erik?

indoubt

Doede,

Welke diodes gebruik je eigenlijk? gewone shotky of een of ander exotisch type?

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: ThingMan op juli 21, 2004, 21:48:42

Als Erik gaat luisteren spits ik mijn oren ook......  ;)
Krijgen we een review, Erik?

Ik beloof niets...maar heb wel alvast wat nieuwe cd's gekocht  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op juli 21, 2004, 23:02:18
Ik beloof niets...maar heb wel alvast wat nieuwe cd's gekocht  ;D

Ook "ouwe" meenemen hoor  :D
The Weavers bijvoorbeeld.....

dddac

Citaat van: indoubt op juli 21, 2004, 21:56:47
Doede,

Welke diodes gebruik je eigenlijk? gewone shotky of een of ander exotisch type?

de SB560....

zie datasheet hier onder ....

indoubt

Klopt het dat deze slechts 5A zijn? Zou het beter zijn om een wat sterkere MUR860 te nemen (alhoewel deze ook slechts tot 8A gaan, 60ns) of een MUR1560 (15A, 60ns)

Indien de spanning omlaag kan dan is het ook mogelijk om een BYW51-200 te nemen (16A, 35ns, 200V) of is hier nauwelijks winst te halen.

Mijn interesse is vanwege het feit dat ik de voedingsspanning iets lager will hebben maar de stroom mogelijk groter (DC circa +/- 50V, circa 35V trafo) (of 33V AC en 46VDc) Mede vanwege het feit dat ik zo'n 540.000uF aan 50V Condensatoren heb liggen.

Ander vraagje: zijn er mensen die overwegen om i.p.v softstarters in te schakelen via een piek spanningssysteem om de inrush current te beperken (bv cryom PSD relais, http://www.crydom.com/pdf/crydom_ps.pdf) of zitten hier nadelen aan t.o.v een softstarter

dddac

Hoi "Indoubt"

hoe kom jij nou toch aan die alias??   ;D

De 5 ampere was duidelijk te weinig voor landurige kortsluiting onder vollast, daar kom ik natuurlijk niet aan onderuit.... De piekstroom is natuurlijk veel hoger. Voor mijn gebruik is de 5 ampere zat....

De andere diodes (buiten de 860) die je noemt zijn soft recovery typen. Anders als schotkey, maar eerlijk gezegd kan ik geen oordeel geven wat de verschillen zijn of zouden kunnen zijn. De MUR met zijn grotere behuizing en 15 Ampere is natuurlijk wel wat steviger.....

mvg
doede

Duck Twacy

Om het topic van de Robert Jan niet te veel te bevuilen. Daar had ik al aangestipt het mogelijke probleem met mono blokken
( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=18962.75 ) zoals dat in de Do's and Dont's op de LCAudio site staat (en ik dus te laat gelezen heb):

CiteerMonoblocks can be a problem.

Traditionally monoblocks are popular because that way you are sure the channels don't interact with one another, keeping a good clean perspective of sound stage. With ZAPpulse modules it can be very hard to electrically separate two channels. The input GND's are connected through the preamplifier or signal source, and most probably the power GND's can see each other, noisewise through the mains transformer's internal capacitance of typically 1-2 nF. You can isolate the way modules can see each other if you make a good effort of HF filtering the mains, but it is not the best way to go.
If you try to separate two channels, and the run off each others frequency by just a few hundre HZ, you may experience a slight background tone, of high or low pitch.

The best solution is to not build monoblocks. Better place the modules closely together, and connect the two ground planes together with a short heavy wire, so shorting out the source of the switching noise.

Ik had in de powerbuy dus 2 maal (Zapmodule + Zappulse virtual 4pole 100.000uF PS + 1000VA trafo) besteld voor de bouw van 2 monoblokken (lekker dicht bij de speakers te plaatsen en gebalanceerd aangestuurd).

Ik had nog ge-emailed met LCaudio:
"It is a bit hard to say, how big a problem mono blocks are.
If you have the possibility to make it as a dual mono contruction, I would go for that.

The problem is, that it is hard to syncronize them, if they are 3m away from eachother.
Then there is a slight change of the amps to disturb eachother as well."

Maw beide modules in 1 kast met eventueel een sync module ertussen. Op zich kan ik daar nog wel mee leven.

Aan de andere kant, in dat geval had ik wellicht liever gewoon 1 voeding gemaakt, met een iets grotere trafo (bv een 1500 VA Plitron http://www.plitron.com/ ). Zit daar nog wel aan te denken, maar dan heb ik dus 2 1000VA trafo's en zo'n 100.000 uF voeding voor niets gekocht (kan ik wellicht wel weer door verkopen).

Maar puur kwa geluid en probleemvrijheid wat zou het beste zijn: dual mono met 2 * 1000VA en 2*100.000uF of gewoon 1 voeding voor beide kanalen van 1500VA en 100.000 uF)??
En waarom hoor ik van de huidige prototypen (toch ook monoblokken) niets over dit mogelijke probleem?

dddac

Ik gebruik 2 monoblokken en heb niks van problemen gemerkt  ???

Het zal wel loslopen denk ik, probeer het gewoon eerst? en die trafos kun je toch gewoon paralell zetten ??

mvg
doede

Robert - Jan

Desnoods kan je ze nog ieder een eigen clock geven, dan lopen ze wel niet synchroon maar wel op dezelfde frequentie. Volgens mij heeft Doede dat ook gedaan.

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

dddac

Net Erik en Aafje uitgezwaaid... Leuk treffen wederom met buiten de culinaire geneugten ook weer wat audiofiele...  ;)

Ik had voor Erik namelijk het aktieve subwooferfilter van Thommessen bestelt. Dit is een feite een stereo uitvoering van de regelmogelijkheden die ook op de Thommessen Subwoofermodule SW2.5 zitten.... Wat zich dus direct aanbood was een "shoot-out" tussen de ZAP versterker en de ingebouwde versterker van de SW2.5.... om makkelijk A-B te doen kreeg elk kanaal zijn eigen setje. Rechts de SW2.5, links de ZAP met de X-Over module. Exact gelijk ingeregeld en geluisterd.... in feite was het dus 2.1 deze opstelling  ;D

Affijn, om een lang verhaal kort te maken, de ZAP presteerde zeer goed hier en liet de SW2.5 achter zich wat betreft kontrole van de bas. In vergelijk zou je kunnen zeggen dat de SW2.5 bij een bassprong altijd een wat wollig randje er aangaf. Oftewel, de speakers leiden nog heel even een "eigenleven". De ZAP had hier een enorm goede kontrolle !! Echt heel droog en strak. Niet een beetje, maar bij de eerste basloopjes direct en duidelijk te herkennen! Dit was een aangename verrassing, de SW2.5 is echt geen lullenmodule, dus dit pleit in het bijzonder voor de ZAP als subwooferversterker !
Wat betreft de hoeveelheid energie en hoe diep de bas was, geen verschil waarneembaar, puur de kontrolle dus (wat wel erggg belangrijk is naar mijn mening)
Ergo: Ik heb waarschijnlijk een nieuwe zinvolle opgave voor de ZAPs gevonden....

Wat de shoot out betreft tussen de buizenversterkers en de ZAP op full range (nou ja full... 150Hz- einde spectrum) laat ik het kommentaar aan Erik over als hij terug is van vakantie. We waren het overigens wel eens...  :)

mvg
doede

Duck Twacy

Dat is natuurlijk leuk nieuws voor mij (daar in de Zap onder de 150 Hz inzet).

Lijkt me trouwens ook wel aardig om de Zap eens met een Crown K1 te vergelijken als basversterker (daar is in de US al voor rond $1049 te koop is, dus met transport en import zo rond 1200 euro schat ik). De Crown heeft een idioot hoge dempingsfactor (in de duizenden), voor de Zapmodule heb ik ergens wel eens een waarde van 130 gelezen (weet niet meer waar).
Kwa vermogen zijn ze aardig aan elkaar gewaagd (met een kleine voorsprong voor de Crown met 350 watt)

dddac

Hi Duck,

het "gekke" is dat de Thommessen met een dempingsfactor van 400 te boek staat en de ZAP met 250 .... Blijkbaar vertelt dit dus ook niet hele verhaal en steekt er meer tussen hemel en aarde wat speakerkontrolle aangaat  ;) .....

mvg
doede

Duck Twacy

Dat vermoedde ik ook eigenlijk al. Ik heb zelfs wel eens iemand horen beweren dat te veel DF ook niet altijd goed/alleen zaligmakend is (Meen dat het John van der Sluis was)..

FF zoeken: http://www.audio.nl/reacties2.htm ( in de reactie op 2e brief)

Sherwin

Beste Mensen,

Wie van jullie gaat de onderdelen van de Zap's ophalen bij Frederic thuis? Ik wil misschien wat regelen als dat mogelijk is, evt tegen vergoeding (ook no problem) - het betreft alleen maar 2 trafo's (tegen die tijd als ze binnen zijn)

Mvgr, Sherwin

Duck Twacy

Ik ga ze tzt bij hem ophalen. Wel een saaie rit naar Gent (hoewel Gent wel een leuke stad is)

Gelukkig rijdt mijn Toyota 1:17 (als ik me aan de regels hou).

Ik hoor wel of ik ze mee moet nemen, mij maakt het niet uit.

Sherwin

Beste (wat was je echte naam ookalweer  ;D) Twacy,

Als je dat zou willen doen, erg bedankt! Dan zijn ze iniedergeval in Nederland, kan ik ze van daaruit weer verder verkopen. Waar woonde je ookalweer?

Mvgr, Sherwin

Duck Twacy

np.
Respectievelijk
Ronald
Den Haag
;)

Tegen de tijd dat ik ze ga halen stuur ik je wel een mailtje.

Sherwin

Citaat van: Duck Twacy op juli 27, 2004, 21:49:08
np.
Respectievelijk
Ronald
Den Haag
;)

Tegen de tijd dat ik ze ga halen stuur ik je wel een mailtje.

Ik dank je van harte,

Kan ik ondertussen even kijken voor kopers.. (ben wel op vakantie vanaf 8 augustus tot de 21e ong - maar dat doet er niet toe, het is maar dat ze in Nederland zijn en dan zie ik wel weer verder ;) )

Mvgr, Sherwin

Del member

Citaat van: Duck Twacy op juli 27, 2004, 18:54:01
Ik ga ze tzt bij hem ophalen. Wel een saaie rit naar Gent (hoewel Gent wel een leuke stad is)

Gelukkig rijdt mijn Toyota 1:17 (als ik me aan de regels hou).

Ik hoor wel of ik ze mee moet nemen, mij maakt het niet uit.

Zeker combineren met een bezoekje aan Gent !

Heb trouwens nog een aantal componenten van LC Audio in overschot omdat ik voor 1 5 kanaals ga ipv een 3 kanaals en 2 monoblock :

• 1 softstart
  • 2 fused IEC ingangen
  • 4 bruggelijkrichters

En van Velleman :

• 2 1000VA transfo's 2x45V (nog niet binnen, moet nog geleverd worden !)

Dit alles tegen powerbuy condities.

DennisG

Stel nu dat er iemand spijt heeft van deelname aan deze power buy en van z'n spullen afwilt  ;D........ dan heb ik wel interesse om de boel over te nemen. Ik was helaas te laat om een tweetal 2.2SE modules en een tweetal softstart modules te bestellen.

Groeten,
Dennis

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Net binnen (nou ja vanaf 5 uur) chineesje op (okay wel met een lekkere wijn) en terug van vakantie meteen achter de computer  ;D

Reagerend op de Zapp zal ik niet een waanzinnig uitgebreid verhaal doen, maar op verzoek van een paar mensen toch mijn bevindingen neerpennen.

EVEN OM NIET EEN DISCUSSIE TE WILLEN ONTLOKKEN HET BETREFT HIER EEN REVIEW VAN DE ZAPP VAN DOEDE (zijn trafo...zijn diodes...zijn electrolyten) OP DE APPARATUUR VAN DOEDE  ;)

Geluisterd werd er eerst naar een vergelijk tussen Doede zijn buizen Amp en de Zapp.
Mooi geluid zo een Zapp maar deze zet een ieder weer meteen uit in zo een confrontatie.

De buizen gaven een zeer mooie resolutie op hoog deze was er gewoon NIET met de Zappies
ik heb echt een behoorlijke stapel cd's meegenomen en we hebben lang geluisterd. Vrouwenstemmen klonken warmer en hadden meer " lipgeluid" (dit " vieze" woord verzin ik ter plekke 8))
Goed te horen op Cassandra Wilson en de nicht van Tolstoy (naam kwijt :-[).
Bekkens lieten de Zapp ook minder gedetailleerd horen op bv de prachtige cd van Shirley Horn " The Main Ingredient". Ook bij K's Choice Live was de steel string gitaar bij de Zapps gewoon minder echt aanwezig.

Nu moeten we alles natuurlijk wel in perspectief blijven zien, de Zappies moesten het opnemen tegen een doe het zelf buizen bak met een veelvoud aan uitgegeven Euro's  ;) (duizenden dus  ;))

Het goede nieuws
Op de set van Doede was de vergelijk tussen de Zapp en de Thommessen een gelopen race....
De Zapp is HET apparaat wat je moet hebben op het laag.... 8)
We konden een perfecte vergelijk maken in een handomdraai door de inzet van mijn crossover (dezelfde kwaliteit als de submodule natuurlijk ;) De zapp was berestrak ...wat een gecontroleerd laag...op bv Nelly Furtado (weliswaar geen audiofiele aanrader maar wel mooi laag).
Baslijnen op Beady Belle " Cewbeaappic" werden met druk een preciesie neergezet...

Ik ga deze Zapps zeker nog uitdagen tegen mijn Krell op de xXx...de verliezer gaat naar het HT....ook geen straf.....er is trouwens onverwachts een 3e Gladiator aan het front....maar dat lees je wel op het front der fronts  ;D  Ik heb nog 14 dagen vakantie dus........

Hierbij nog wat afrondende pics....

Doede nog bedankt...en de volgende keer bij mij.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!