LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Del member

Citaat van: Sherwin op juni 28, 2004, 00:40:18
Motiverend, en ik van mijn zuurverdiend geld alles al besteld..  :-[ :-\

Wat precies maakt voor jou dat het zuurverdiend is ? Je gaat toch niet tegen je zin werken ??

Wat mij vooral motiveerd is dat zelfbouw een vergelijkbaar resultaat kan geven als commerciele klasse-d (en als je het echt goed bouwt wellicht zelfs nog beter), maar dat je er wel wat risico moet voor durven nemen om eraan te beginnen. Het eindresultaat is dan wel de moeite waard.

Wie geen risico wil lopen en toch een klasse-d versterker wenst kan in de Te Koop mijn eAR vinden.

Erik van Voorst (in memoriam)

Inderdaad wordt het af en toe een beetje persoonlijk, maarrrr.....

Als lezer van de Absolute Sound (zeer profi audioblad) kom je dat ook af en toe tegen dus niets menselijks is ons vreemd.... ;)

Ik vind deze topic een zeer brede basis...ondanks per persoon andere ervaringen....

Waar vind je over een product zoveel info inclusief praktijk-ervaringen
...zelfs uitnodigingen om te luisteren....TOPPIE voor deze inspanningen!!!

Niemand loopt hier risico of heeft reden tot verontrusting
(WEL ALS HIJ IN ...THE BLIND.....GAAT AANSCHAFFEN  >:D ) je kunt op zeker  >:D

Ook negatieve kritiek heb ik geen moeite mee, ik vind persoonlijk een statement...het is GEEN high end net zo mogen als het is WEL high end
...maar wel de bal spelen inderdaad  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

intergallactic

Sommige nieuwkomers nemen wel erg extreme standpunten in. Wat meer genuanceerdheid zou niet misstaan.

Groetjes, //WDC

Jan Deckers

Hi,

aangaande zuurverdiende centen etc. gaan mij eigenlijk totaal niet aan. Ik ga slechts af op wat ik gehoord heb, op inderdaad de speakers van Doede. Als Stanley mijn luister ervaring seer beperkt vindt maag hij dat zelf weten, een Apogee is dat mischien ook wel, maar daar gaat het niet over. Een aantal posts eerder werd me alleen gevraagd wat mijn ervaring met de ZAP zouden zijn, en die heb ik opgeschreven. Het lijkt wel of er met geen enkel woord mag worden gerept over minder goede ervaringen, en wel over positieve.
Stanley, je kunt MIJN ervaringen lezen of niet, daar ben je vrij in (heb jij trouwens de luidsprekers van Doede gehoord, en zijn versterkers bij hem thuis?). Ga mij niet vertellen of het een smalle basis is of niet. Dat doet totaal niet af aan MIJN luisterervaringen.
Ook is het totaal niet mijn bedoeling om Intergallactic te beledigen, maar ik weet wel hoe een viool, en ook een Stradivarius, klinkt, en vond zijn recensie overdreven (let op Stanley dit is een eigen mening zonder op de man te spelen).

GRTN,

Jan

Shorty

Elke schakel in een audio-keten heeft invloed op alle andere schakels. De kunst is het vinden van een goede combinatie. Een eindversterker die in de ene set prachtig klinkt kan in een andere set niet meer dan middelmatig lijken.
Daarom is de oproep van intergallactic om wat meer nuance te tonen zeker op zijn plaats. Dat geldt natuurlijk zowel voor de positieve als voor de negatieve ervaringen met deze module, waarvan iedereen hoopt dat die het Ei van Columbus is. Maar hoop is geen zekerheid, een zwaluw maakt nog geen zomer, en helaas bewijst de geschiedenis keer op keer dat veel nieuwigheidjes uiteindelijk toch tegenvallen.

VrGr,

Bart J.   

Shorty

....en trouwens: hebben de soldeerridders hier er wel eens aan gedacht om te experimenteren met de modules van Tripath? Die worden in Nederland vertegenwoordigd (wel zo handig, lijkt me) door Alcom. De versterkers die deze modules gebruiken (ESLabs schiet me te binnen..) zijn hier nog steeds onbekend maar zijn o.a. in HiFiNews zeer lovend besproken. En al jaren op de markt, dus mooi uitgekristalliseerd  8).

VrGr,

Bart J.

Ik vind dat je uberhaupt alle recencies positief of negatief altijd moet relativeren
zo ook alle voorgaande posts
ga maar eens bij jezelf te raden....uit enthousiasme roep je na een geslaagde luistersessie met top apparatuur dat je een viool/gitaar/piano realistisch gehoord hebt.

Als alles bekoeld is en je wordt weer eens met een ECHT akoestisch instrument geconfronteerd schaam je jezelf weer diep dat je je zo hebt laten gaan......het bestaat nog steeds niet....we blijven benaderen...... :'(

Zappies/Krell/Aitos/Lamm/Chords ...het blijft behelpen  :P

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

stanray

Jan, Quad Erum Demonstrantum! 

Uiteraard is dit forum bedoeld voor discussie en om positieve ervaringen en negatieve ervaringen tegenover elkaar te zetten. Maar doe dat met respect voor een ander en op inhoudelijke gronden. Nu ontstaat te veel de indruk dat er een persoonlijk oorlogje wordt uitgevochten over de ruggen van anderen. Daar maak ik bezwaar tegen.

Stanley

Gydotron

Als we Ward zijn buizenversterkers als referentie hebben genomen is het me nu duidelijk waarom de Zap versterkers bijna evengoed presteerden. In Ward zijn versterkers zitten 3 gestabiliseerde voedingen, dus eigenlijk een veredelde gitaarversterker :)

Guido

dddac

Heerlijk, ik geniet uit volle borst van deze discussies (kan dat eigenlijk, uit volle borst genieten??)

Als die andere 15 tot 20 andere ZAP Bouwers er bij komen wordt het natuurlijk nog leuker  >:D

Maar even zonder gekheid, als we de kleine plaagstootjes (Waar Gydotron dus ook aan mee doet nu?) gewoon even als grote jongns vergeten en het allemaal niet zo heel persoonlijk nemen, dan lees je tussen ale regels door wel een erg leuk verhaal. Namelijk, dat net als bij bijna ALLE andere versterkers en audiocomponenten, niemand het zo 100% eens is, wat dus ook niet hoeft, tenslotte rijden we ook allemaal andere autos...  Elke vergelijking is niet echt Wetenschappelijk onderbouwd en levert dus geen absolute waarheid op. Wel persoonlijke. En als tip aan Sherwin: Bij interessante producten (voor mij dan) koop, bouw of leen ik het gewoon en ga zelf luisteren, meet er wat aan en oordeel zelf aan de hand van de rest van je keten. De andere meningen neem ik gewoon ter info.... en gebruik ze als kader voor mijn eigen waarnemingen. Net zo goed als iedereen mijn installatie mmoi of slecht mag vinden, aan het eind van de dag luister ik er naar. Toch helpen de meningen me wer eens verder te zoekn naar nieuwe hobby uitdagingen....

Maar als al die meningen geschreven worden als de laatste beursberichten wordt het ook weer zo saai !

Nee, ga rustig door olie op elk vuur te gooien, ik geniet mee !

groetjes
doede

intergallactic

uiteindelijk kunnen we de alles herleiden tot het volgende:absolute waarheden bestaan niet!

Waar had ik dat nog eens gelezen Guido??? Ook de avatar van Erik is wel degelijk weer van toepassing ... it's all about .....

mvg, //WDC

Jan Deckers

Citaat van: Gydotron op juni 28, 2004, 14:39:20
Als we Ward zijn buizenversterkers als referentie hebben genomen is het me nu duidelijk waarom de Zap versterkers bijna evengoed presteerden. In Ward zijn versterkers zitten 3 gestabiliseerde voedingen, dus eigenlijk een veredelde gitaarversterker :)

Guido

En zo weten we dus meteen waar topgitaristen hun sounds vandaan halen. En natuurlijk heeft Stanley gelijk met zijn stelling dat je niet beledigend mag optreden. Ik ga niet over de rug van een ander, haha helemaal geen zin in Stanley.
Citaat van: intergallactic op juni 28, 2004, 13:08:05
Sommige nieuwkomers nemen wel erg extreme standpunten in. Wat meer genuanceerdheid zou niet misstaan.

Groetjes, //WDC

Tja als nieuwkomers niet eens een mening mogen zeggen.....sorry hoor Ward, maar ik heb een leuk weekend achter de rug, en verschillende zaken gehoord, en die slechts hier geplaatst. Omdat IK toevallig een gestabiliseerde voeding niks vind, en het inderdaad een soort gitaareffect vond, wil toch niet zeggen dat dat ongenuanceerd is. Ik probeer slechts een omschrijving te geven van hetgeen ik gehoord heb.

GRTN,

Jan

Sherwin

Mijn opmerking was niet ZO serieus bedoeld ;). Ik ben er van overtuigd dat ik voor een dikke 1000 euro gewoon een geweldige transistor versterker ga maken. En verder geniet ik gewoon van de muziek  8), speel zelf overigens ook gitaar..  ::)

Mvgr, Sherwin

...gezond uitgangspunt  ;)....tussen de regels door lees je gewoon bij een ieder dat er voor 1000 Euro waarschijnlijk geen competatieve fabrieksversterker is.

Die gegevens alleen zijn al genoeg voor de persoon met een "1000-Euro- budget"
en een soldeerbout... ;D

Nogmaals er zit alleen een risico in voor de enorm hooggespannen forumlezers die een allesverpletterende Zapp verwachten   :P ;D

Sherwin

Ik ga er vanuit dat een fabrieksmodel minimaal 3500 a 4000 euro kost om de kwaliteit te evenaren, dan ben ik geweldig blij.. als student zijnde ben ik al TE verwend qua set.. word weleens gezegd dan ;), maargoed heb er hard genoeg voor gewerkt en mijn geld niet verkeerd besteedt.
- Bijna tot niet uitgaan
- Geen mobiele telefoon
- Geen onnodige uitgaven
etc..

Mvgr, Sherwin

Maerten

Ooh je mist dan ook wel een hoop leuke dingen als student, maar goed ik moet toegeven dat je set een stuk indrukwekkender is dan de mijne  O0
Na de vakantie ben ik wel van plan de zapp te bouwen, dat wel. Ben blij dat ik nog even de tijd heb genomen om te kijken hoe het zich allemaal ontwikkeld.

Maarten

Sherwin

Optie voor een zap behuizing:

Een constructie van MDF (kastjes), kun je naar eigen vorm etc maken, met verzonken boven plaat (met inbussen), chique.. binnenzijde van opmaat geknipt plaat aluminium ter afscherming. Het geheel glans (niet hoog) zwart laten spuiten, blauw ledje aan de voorzijde .. en een mooi design, zou er mooier uit moeten zien als de gemiddelde versterker behuizing (en toch modern).

Mvgr, Sherwin

Leonard Shelby

Ik ben bezig met een versterker/monoblok kast.

10 mm front, 10 mm zijkanten, 6 mm achterkant. Boven en onder plaat van 4 mm. Allemaal van aluminium. In elkaar gezet met inbusboutjes en met twee zijpanelen van kersenhout. Ziet er echt super uit en is heel degelijk.

Afscherming en stijfheid zijn wel in orde met dit soort materiaal diktes.  ::)

Het ziet er behoorlijk "profi" uit. Op het front alleen 4 inbusbouten zichtbaar (vond ik ook mooi staan) en een heel klein bauw ledje in het midden. Ik moet hem nog even afbouwen dan zal ik een foto plaatsen.

Sherwin

Gaaf ! doe dat mr Shelby  ;D

Ik ga denk ik ook maar zelf iets maken, want er zijn helemala geen mooie alu behuizingen te koop, en ze zijn vaak achterlijk duur.

Mvgr, Sherwin

Shorty

Uhh, mag dat, een houten kast, in verband met onze veiligheid (en de brandverzekering)? :-\ Zo ja, zou ik er voor de zekerheid toch van koper een kooi van Faraday in knutselen, zodat er geen hoogfrequente tinnef uitgezonden kan worden...

VrGr,

Bart J.

Sherwin

Ik knutsel er plaat aluminium in. Misschien wel mdf+loodbit+plaat alu ... who knows ;)

En ik maak er een zeer vet design van, laat de kasten spuiten etc, beetje design erin  8)

Mvgr, Sherwin

Citaat van: Shorty op juli  4, 2004, 21:43:40
Uhh, mag dat, een houten kast, in verband met onze veiligheid (en de brandverzekering)? :-\ Zo ja, zou ik er voor de zekerheid toch van koper een kooi van Faraday in knutselen, zodat er geen hoogfrequente tinnef uitgezonden kan worden...

VrGr,

Bart J.

9 van de 10 buizenbakkies hebben tegenwordig een houten jasje,

Voor wat betreft de transistorren kom je ze niet vaak tegen in hout...een voorbeeld van transistorren in een mooie houten behuizing zijn de Tenors...deze amp is de beste match met de Kharma...aldus de kenners... ;)

brandverzekering moet je sowieso inderdaad niet onderschatten...ik vraag me af als er brand uit zal breken door een kortsluiting in een zelfbouwproduct..hoe de verzekering reageert (geen gekeurde apparaten)  ??? Ik heb dat nooit uitgezocht maar is behoorlijk van toepassing bij mij  ;D

maar mischien moeten we hier een andere topic voor inruimen......

intergallactic

Hoi Erik

Ik denk dat je er dan aan bent voor de moeite. Je kunt dan best je DIY toetsellen vakkundig laten verdwijnen!!

Groetjes, //WDC

Del member

Citaat van: Erik van Voorst op juli  5, 2004, 00:15:29

brandverzekering moet je sowieso inderdaad niet onderschatten...ik vraag me af als er brand uit zal breken door een kortsluiting in een zelfbouwproduct..hoe de verzekering reageert (geen gekeurde apparaten)  ??? Ik heb dat nooit uitgezocht maar is behoorlijk van toepassing bij mij  ;D

Als je daar moet op afgaan dan is iedereen met zelfgelegde motorflex vanuit de zekeringkast ook niet legaal bezig. Mijn electricien was ooit aan het zagen (zeuren voor de NL'ers) dat hij de motorflex buiten moest leggen, "moet een harde kabel zijn, geen flexibele". Uiteindelijk de fouten die hij gemaakt heeft (nul op 1 circuit, fase op ander circuit = foei) waren van een veel groter risico dan of de kabel nu al dan niet soepel moest zijn.

Als ik in het weekend wegga dan trek ik de stekker an het HT gewoon uit.