LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Sherwin

Beste ub4b,

Aangezien de aankondiging aan de late kant is, en ik denk ik maandag pas mijn overschrijving op de bus kan doen.. kan het tussen de 5 en 10 dagen duren. Ik las op het andere forum dat meer mensen daar mee te kampen hadden,

kunnen we hier een flexibele oplossing voor vinden?

Mvgr, Sherwin

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: intergallactic op juni 17, 2004, 23:15:25

Erik

De zaken ook weer niet  overdrijven zou ik zeggen. Niuewe elkos, betere diodes en plotselig schijnt de zon. Inderdaad, indien we de ZAP uitrusten met een beter diodeset kan het evt. wat beter worden, maar verwacht nu ook geen wonderen!! Woorden zoals 'BY229 toppers' vind ik persoolijk wat overdreven.

mvg, //WDC

Ward,

Vind je dat voor de Zapp...ik krijg nl. het idee dat je dit uberhaupt vindt.
Als je dat uberhaupt vindt heb je uiteraard het recht om dat te vinden...niets is subjectiever dan de opbrengst van een tweak.  ;)

Wel oppassen met een discussie te openen als je de BY229 groepjes niet zelf gehoord hebt in een configuratie van een AR SP-6, Wadia 22, Audionote, Aitos 800, AR D-90, Avalon Eclipse. :P

Ik heb alvorens te kiezen......heel wat week-ends verschillende
"diodes geluisterd" in de Sp-6.

Ook heb ik de mogelijkheid gehad om gehoormatig te experimenteren met verschillende elco's...wat een klankverschillen....
uiteindelijk vond ik een condensator toch veel mooier klinken...dus er moesten 2 conraddozen bijkomen helemaal vol met teflon condensatoren...het werd achteraf een hele grote SP-6..... ;D

Jammer dat je me nu niet citeerde.....It's all in combinations... ;)

No hard feelings  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

intergallactic

Hoi Erik

Je hebt het inderdaad helemaal uitgepluist! Maar wat ik bedoelde was dat je met hier en daar een component te vervangen van een alledaags toetsel geen topper kunt maken. Als je beschikt over een goed toestel, kun je de kers op de taart zetten zoals jij gedaan hebt. Dat gaat dan meestal meer over de globale tuning van de klankeigenschappen in je keten.

Ik gebruik in mijn ontwerpen altijd in alle trappen buizenstabilisatie. De cap op de uitgang van de voeding is nooit groter dan een 1uF audiofiele kunstofcap. Hierdoor wordt de invloed van de elkos & gelijkrichters sterk geminimaliseerd, en dat heb ik ook systematisch geverifieerd. Uiteraard ga ik er ook geen slechte types instoppen.

Zoals je ziet, we hebben een iets andere approach, jij tweakt componenten, ik ga op het design niveau.

Trouwens, als je het toch over de diodes hebt, moet je zeker eens de Silicium Carbide gebaseerde diodes proberen. Die bestaan tot 1200V en hebben geen last van reverse recovery transients.

http://www.cree.com/Products/pwr_index.asp

Ze worden in Duitsland verdeeld tegen redelijke prijzen!

Worden gebruikt door de NASA, en in militaire radar applicatie. Reverse recovery effecten kunnen het verschil maken als je een projectiel net wel of niet kunt ondescheppen. In je luisterstoel loopt het zo geen vaart!

Even goeie vrienden hoor Erik.

mvg,  //WDC

intergallactic

Voor power applicaties als de ZAP, met zijn intrinsiek hoge piekstromen zou ik premium diodes adviseren. Er bestaan hele mooie duodiodes in ISOTOP behuizing, Schottkey barrier. De reverse recovery zijn dan vrijwel nihil , en kunnen niet interfereren met het digitale gedeelte van de ZAP.

mvg, //WDC

Del member

Citaat van: Sherwin op juni 18, 2004, 21:39:59
Beste ub4b,

Aangezien de aankondiging aan de late kant is, en ik denk ik maandag pas mijn overschrijving op de bus kan doen.. kan het tussen de 5 en 10 dagen duren. Ik las op het andere forum dat meer mensen daar mee te kampen hadden,

kunnen we hier een flexibele oplossing voor vinden?

Mvgr, Sherwin

Ik hou rekening met internationale overschrijvingen, zeker omdat ik uit eigen ervaring weet dat ze soms een week duren. Als je maandag overschrijft zijn we de 21e , reken 7d en zou normaal wel moeten lukken. Hou best het afschrift van je overschrijving bij, als ik stel nu de 28e nog niets zie dan kan ik het formulier bij je opvragen.

Gave diode tips...sowieso...zal ik het onthouden. ;D (gebookmarkt  ;))

Tweaken is voor mij veiliger want ik heb niet zoveel technische kennis
om iets te ontwerpen, wel het geduld en doorzetting om veel uit te proberen...als dat extreem uitpakt...geen probleem >:D.

Ik heb het op mijn homepage gezet.

Maar ik moet me al in houden met de Zapps
het liefst koop ik een boodschappentas componenten en ga ik aan de slag maar de xXx gaat nu voor alles....

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

intergallactic

Erik

Ze zijn te koop aan democratische prijzen bij
http://www.eurocomp.de/

wel opletten met dikke elkos, want hun piekstroom is beduidend lager dan hun Si broertjes.

Inderdaad, prioritieten stellen is een must. Dus eventjes eerst de speakers!!

mvg, //WDC

Duck Twacy

Kennen jullie ook Ixys brugcellen? Die zouden ook erg goed zijn http://www.ixys.com/pdrmod01.html.

Voordeel van een brugcel is wel dat je zeker weet dat de 4 diodes van dezelfde batch afkomen en nauwkeurig gematched.

Je kunt ze kopen bij Percy audio http://www.percyaudio.com/

Overigens neem ik gewoon de LC Audio PS module. Ieder kanaal 1. Onder het mom van grote stappen, snel thuis. Het afbouwen van de versterkers is dan alleen nog maar de modules inbouwen en alles verbinden. Kosten voor 2 mono versterkers, elk met die PS en 1000VA trafo is dan 900 euro dankzij de powerbuy (excl behuizing en aanlsuit materiaal). Niet gek hoor, dacht ik.

Overigens bijft voor mijn doeleinde (als laag versterker) de Crown K1 ook een hele goeie. Die is al voor $1100 te koop in de states (o.a. bij SVS ook in 230 V model)

Niet actief

Citaat van: intergallactic op juni 17, 2004, 23:10:26
Hoi Thingman
Goede beslissing! Laat maar weten wat je indrukken zijn. Veel plezier ermee. Ik hoorde van Guido dat hij nu met een Krell preamp speelt. Dat is de enige  verandering t.o.v. mijn ervaringen.
mvg, //WDC

Hierbij het relaas van mijn luisterbevindingen. Ik benadruk op voorhand maar dat ik hier mijn eigen subjectieve ervaringen beschrijf en niet gehinderd wordt door technische kennis van zaken betreffende de grondslagen van beide versterkertechnieken.

Het was de eerste keer voor mij om een Apogee Scintilla te horen spelen -- Guido's nieuwe luidspreker. Dat was op zichzelf een heel aardige ervaring en ik begrijp nu waarom deze luidspreker legendarisch is geworden. Langs deze weg wil ik ook Guido bedanken voor de gastvrijheid om te mogen komen luisteren en mij alle vrijheid te geven een oordeel op eigen kracht te vormen. Sjappoo!
De gebruikte voorversterker was inderdaad van Krell en een recente aanwinst. Verder gebruikte ik als bron Guido's Sony ES type CD-speler.

Ik had vier plaatjes bij me: Billy Cobham -- Warning (ontzagwekkend dynamisch, zeer snelle basloopjes en Billy's vermogen om te "gaan"). Yello -- new mix in 1 go (synthetisch laag, kunstmatige doch fraaie ruimtelijke werking en ruimtelijke franje). Maxim (van Prodigy) -- hell's kitchen (erg bombastisch in alle opzichten, maar kan je helemaal omhullen met prachtige ruimtelijke details) en tenslotte voor het kippenvel Mathilde Santing met ouder werk, minimale begeleiding (ruimtelijk met grote aandacht voor correct detail gemaakt en een fenomenale stemopname).
Ik heb van alle vier de plaatjes twee overbekende tracks gedraaid op beide versterkers. Ik begon met de Krell.

Het is zonder enige twijfel zo dat ik de Krell prefereer boven de ZAP-modules. Ik ben het ermee eens dat de ZAP's op bepaalde deelgebieden (ruimtelijkheid, analyse) beter presteren, maar ik kan dat zelf niet een verbetering noemen omdat juist de deelgebieden die eruit springen enigszins kunstmatig op mij overkomen. Bijna als een effect, maar in elk geval als een signatuur die ik niet als zodanig telkens zo opvallend zou willen horen. Hoewel ik een analytisch geluidsbeeld behoorlijk hoog aansla is het ook een gevaarlijk streven omdat het zo snel emotieloos kan worden wanneer het er te dik op ligt. Ik ga niet zo ver te zeggen dat ik het emotieloos vond, want dat is geenzins het geval. Wel was dit bij de Krell beter in balans met de rest van de weergave. Er is niet zozeer iets wat eruit springt bij de Krell, behalve de totaalindruk.

De Krell presteerde als geheel beter en maakte simpelweg meer muziek dan de ZAP-modules. Het eerder genoemde "donkerbruine karakter" moet voor een deel aan de traagheid van de laagabsorptie in de ruimte zelf worden toegeschreven. De Krell gaat schijnbaar dieper en krachtiger door, maar de ruimte weet daar geen weg mee. Het is niet de Krell die dat niet zou kunnen, maar de ruimte die het niet toestaat. Toen ik enkele maanden geleden bij Guido was voor een demo met basstraps vond ik de Duetta's ook enigszins traag in het laagste laag, en door een achttal dikke traps in de hoeken van de kamer te plaatsen was dat grotendeels verdwenen, echter met behoud van de diepgang in datzelfde laag.

De cd van Maxim bevat overdreven veel laag, dat echter wel klopt en correct weer te geven is (ik heb het zelf gehoord bij mij thuis op bescheiden volume). Die muziek was met de Krell goed draaibaar en op niet te hoog volume gedefinieerder dan ik bij mezelf thuis hoorde, maar simpelweg teveel van het goede voor de kamer zelf. Dat probleem ken ik maar al te goed van thuis en dat heb ik gelukkig goed onder controle gekregen.

Bij de ZAP's ging Maxim echter niet zo goed. Het laag bleef niet zo mooi overeind, ook niet op aangepaste geluidssterkte. Dat maakte dat het middengebied een beetje glazig overkwam en de ruimtelijkheid inzakte. Ik zou Maxim niet meer kunnen draaien op die manier.

Ik maak een lang verhaal kort -- ik kan nog wel wat meer omschrijvingen geven WAAROM, maar aan het eind gaf de natuurgetrouwheid voor mij de doorslag. Mathilde Santing met eenvoudige begeleiding was wat mij betreft fabelachtig met de Krell en ongelofelijk correct maar emotieloos met de ZAP's. Want je kunt niet zeggen dat de ZAP's iets missen, echt niet. Je kunt niet zeggen dat ze iets niet goed neerzetten, of ergens in achterblijven, maar het is allemaal niet vloeibaar en betrokken wat eruit kwam. Het nodigde mij niet uit mezelf erin te verliezen, ondanks dat er voldoende detail en ruimte was om zoiets mogelijk te maken. Wat het dan is dat maakt dat zoiets niet lukt is precies datgene waarover het moeilijkst te schrijven valt volgens mij. De magie gaat verder dan een analytisch klankbeeld of een grote ruimte. Voor mij zijn dat vanzelfsprekende aspecten die ik niet zo nodig hoef te horen alsof het de muziek op zichzelf is. Magie heeft denk ik te maken met het totaalbeeld en die indruk maakt dat Mathilde Santing me via de Krell kippenvel bezorgde (en als ik thuis zou zijn ook wat tranen, dat weet ik wel) en via de Zapps hoorde ik gewoon mooie muziek met alles erop en eraan, maar toch ook weer niet.....

Wellicht heeft deze technologie de toekomst, dat kan zijn. Ik ben totaal niet technisch onderlegd op versterkergebied, dus ik geloof Guido op dit punt graag. Maar op dit moment is het voor mij nog toekomst in elk geval, want het is op een of andere manier niet voldoende voor mij om in te geloven nu. Het doet me wat dat betreft denken aan twee digitale ontwikkelingen die ik van nabij meemaak: die van de CD en die van de digitale fotografie.

De eerste digiprints werden de hemel ingeprezen om hun scherpte, fraai verzadigd kleurgebruik en grootte van de toonschaal. Toch moesten serieuze fotografen lachen bij het zien van dergelijke afdrukken: het doet denken aan beeldschermafbeeldingen die op een ondeskundige wijze met Photoshop bewerkt zijn. Alles is er, meer dan levensecht misschien, maar het totaalbeeld is niet overeenkomstig de realiteit. Onnodig te zeggen dat dit inmiddels zodanig is verbeterd, dat digitale beelden en afdrukken er mogen zijn!

De introductie van de CD was ook zoiets: lof en roem voor dit produkt, maar iedere audiofiel weet dat ondanks de euforie van "de branche" het geluid als geheel bijzonder onaangenaam was, ondanks de vele verbeteringen op deelgebieden (dynamiek, s/n-ratio). Dat heeft lang geduurd voordat die kinderziektes eruit waren.

Ik concludeer voor mijzelf dat iets dergelijks misschien aan de hand is met de hype rond digitale versterkers. Het ZAL ongetwijfeld de toekomst zijn, maar nu is het nog niet muzikaal en betrokken genoeg om, voor mij, serieus te nemen als eindprodukt. Dit heeft uiteraard alleen betrekking op wat ik tot nog toe hiervan heb gehoord en ik begrijp van Guido dat het mogelijk is om met deze zelfde modules betere prestaties neer te zetten.

Ik geloof dan ook dat de zelfbouwers hier alle glorie en eer te wachten staat, maar ik denk dat ik tot die tijd toch maar wel ga spelen met een Krell KSA50....

ThingMan.

Duck Twacy

Een kritisch noot (eindelijk)

Hmm voor mij natuurlijk ik een minder prettige boodschap, omdat ik de Zaps juist als bas amp wil gebruiken (onder de 200 Hz).

Kun je iets meer van de laagperformance van de Zaps beschrijven? Ik weet dat Krells de eigenschap hebben ook op bescheiden geluidsterkte veel laagpunch te produceren (alsof er een ingebouwde loudness in zit) terwijl andere amps dan vaak dunner klinken. Bryston is ook een beetje zo'n laag pusher (niet negatief bedoeld).

Wat ging er mis met de Zaps, de controle, niet diep genoeg, niet genoeg kwantiteit??

Jammer dat je geen blind lusiter test gedaan hebt.  Vaak wordt je onbewust beinvloed door bepaalde "vooroordelen". (wederom niet negatief bedoeld, iedereen heeft daar in meerdere of mindere mate last van vermoed ik).

Ik ben overigens even kwijt welke voeding Guido gebruikt.

Niet actief

Citaat van: Duck Twacy op juni 19, 2004, 16:13:17
Een kritisch noot (eindelijk)
Hmm voor mij natuurlijk ik een minder prettige boodschap, omdat ik de Zaps juist als bas amp wil gebruiken (onder de 200 Hz).
Kun je iets meer van de laagperformance van de Zaps beschrijven? Ik weet dat Krells de eigenschap hebben ook op bescheiden geluidsterkte veel laagpunch te produceren (alsof er een ingebouwde loudness in zit) terwijl andere amps dan vaak dunner klinken. Bryston is ook een beetje zo'n laag pusher (niet negatief bedoeld).
Wat ging er mis met de Zaps, de controle, niet diep genoeg, niet genoeg kwantiteit??
Jammer dat je geen blind lusiter test gedaan hebt.  Vaak wordt je onbewust beinvloed door bepaalde "vooroordelen". (wederom niet negatief bedoeld, iedereen heeft daar in meerdere of mindere mate last van vermoed ik).
Ik ben overigens even kwijt welke voeding Guido gebruikt.

Volgens Guido waren de modules niet in staat om de Scintilla (op de 4 ohm instelling) de aansturing te geven die ze nodig hebben vanwege (ik meen) de te lage voedingsspanning, maar het zou technisch geen probleem zijn om dit zodanig om te bouwen dat zoiets wel mogelijk is. Daarom heb ik steeds geluisterd op een niveau waarop de modules niet tot het uiterste hoefden te gaan.

De ZAPs hebben voldoende power om een dynamische en punchy indruk achter te laten. Ik denk dat het geen overbodige luxe zal zijn om meer dan genoeg reserve in te bouwen in de voeding. Ik zie tegelijk ook het verraderlijke karakter van een vergelijking tussen gebruik als fullrange versterker of als laagfrequent versterker.
Ik kan niet verklaren waarom de ZAP ook op laag volume (vergeet niet dat "laag volume" met een Scintilla al tamelijk veeleisend is!) zoveel moeite met het laag van Maxim had, terwijl de Krell gewoon de vorm erin hield. Ik weet alleen dat ik het hoorde.
Ik heb UB4B's digitale versterker gehoord (Ear of zoiets?) en die zakte in geen geval in met de kleinste Nautilus.

Laag bevat richtinggevoelige componenten. Ik ga niet zover dat ik zeg dat laag werkelijk "stereo" is, maar in opnames van bijvoorbeeld Yello, Roger Waters en andere synthetische toonkunstenaars zit soms laag dat wel degelijk met richtinggevoelige informatie om je heen wolkt als het zo is opgenomen. Ik heb dat de Krell horen doen zoals het hoort, althans, zoals ik denk dat het hoort en zoals ik het bij mij thuis ook hoor en eerder hoorde met zelfs de kleinste Acoustic Energy monitors (de AE-I). Ik heb dat de ZAPs minder goed horen doen gisteravond en ze moesten zelfs verstek laten gaan bij die opname van Maxim die daar een beetje in overdrijft (maar dat mag als je eigenlijk van Prodigy bent  ;)).

Ik stel me graag beschikbaar voor een blind luistertest. Het zou me genoegen doen.

Natuurlijk heb ik mij afgevraagd in hoeverre mijn beeld gekleurd wordt door het feit dat ik niet op voorhand geloof dat een nieuwe techniek volkomen afrekent met een klassieke en bewezen techniek. Echter, dit gaat ook over geld en over een aanstaande aankoop mijnerzijds. Ik ben geen impulsieve koper Mr. Twacy  8). Mijn huidige versterker gaat nu 12 jaar mee en die voldoet op zichzelf nog wel goed, maar ik dacht altijd dat ik voor een verbetering diep in mijn buidel zou moeten tasten. Dat blijkt redelijk mee te vallen, dus ik sta op het punt om iets waar ik zolang plezier van heb gehad in te ruilen voor iets dat m.i. een vooruitgang zal moeten zijn.
Ik denk niet dat ik mijzelf, enkel omwille van het instandhouden van mijn eigen beeld op dit forum of waar dan ook, voor de gek ga houden met de aankoop van een versterker die ik eigenlijk niet geschikt acht voor mijn doeleinden. Ik steek er door hard werken verkregen spaarcentjes in, snap je?

Ik raad je aan naar Frederic te gaan voor de luistersessie waarover sprake is. Je kunt het dan horen via een paar dynamische luidsprekers ipv de eigenzinnige Apogee dipool. Oordeel zelf; dat oordeel kan via andere luidsprekers best anders uitvallen.....

ThingMan.

Duck Twacy

Tja, een goed advies, maar Den Haag - Gent is wel een end (voor een doordeweekse dag).

Mij baspeaker is gewoon een 8 ohm 12" woofer in een grote gesloten kast (1 per kanaal). Waarschijnlijk niet zo'n heel moeilijke belasting, alleen het rendement is wat aan de lage kant (85.5 db/w/m).

-- ik ben een vrij impulsieve koper ;) --

Niet actief

Citaat van: Duck Twacy op juni 19, 2004, 19:17:31
Tja, een goed advies, maar Den Haag - Gent is wel een end (voor een doordeweekse dag).
Mij baspeaker is gewoon een 8 ohm 12" woofer in een grote gesloten kast (1 per kanaal). Waarschijnlijk niet zo'n heel moeilijke belasting, alleen het rendement is wat aan de lage kant (85.5 db/w/m).
-- ik ben een vrij impulsieve koper ;) --

In dat geval: gewoon kopen in een impuls, die modules, Duck!  >:D

Duck Twacy

intergallactic

Citaat van: ThingMan op juni 19, 2004, 15:20:32

Ik had vier plaatjes bij me: Billy Cobham -- Warning (ontzagwekkend dynamisch, zeer snelle basloopjes en Billy's vermogen om te "gaan"). Yello -- new mix in 1 go (synthetisch laag, kunstmatige doch fraaie ruimtelijke werking en ruimtelijke franje). Maxim (van Prodigy) -- hell's kitchen (erg bombastisch in alle opzichten, maar kan je helemaal omhullen met prachtige ruimtelijke details) en tenslotte voor het kippenvel Mathilde Santing met ouder werk, minimale begeleiding (ruimtelijk met grote aandacht voor correct detail gemaakt en een fenomenale stemopname).
Ik heb van alle vier de plaatjes twee overbekende tracks gedraaid op beide versterkers. Ik begon met de Krell.

Wel Thingman, als ik zo je verhaal lees heb ik hiermee wel eventjes moeite: emotieloos correct zoals je de ZAPs beschrijft ... want dat is eigenlijk de sleutel van je analyse. Wel, ik heb de zaps vooral beluisterd met kamermuziek, Haydn, Schubert, Benjamin Britten, Brahms etc... en ik kan je vertellen dat dit soort muziek alleen kan overleven met de gratie van de emotie. Ook klaagliederen lieten duidelijk het subtiele vibrato van een counter-tenor tot zijn recht komen. Te deum van Charpentier met de solo's van de zangers waren van kippevelkwaliteit. Het moment waarop de solzangers inkwamen waren adembenemend, ook de stemtechniek van de zangers was subliem aanwezig. Hier lieten de Krells het finaal afweten, en lieten op mij een slaapverwekkende indruk. Aldus, zijn er maar twee mogelijke verklaringen: de Krell preamp is een koele analytische kikker, en dan kunnen de ZAPs inderdaad digitaal analytisch klinken, oftewel luisteren we naar totaal verschilllende genres om muziek te beoordelen. Ik gebruik hoofdzakelijk klassieke muziek in de sessie, terwijl jij eerder een house party cd assortiment gebruikt om te oordelen. Maar gelukkig is dat geen probleem. In jouw plaats had ik de Krell al lang gekocht!

mvg, //WDC

mvg, //WDC

Sherwin

Het is gewoon wat bij je past of wat je bent gewend. Maar de kwaliteiten van de ZAP's lijken naar mijn inziens gewoon van topkwaliteit.  ;)

Mvgr, Sherwin

Niet actief

Citaat van: intergallactic op juni 19, 2004, 21:25:11
Wel Thingman, als ik zo je verhaal lees heb ik hiermee wel eventjes moeite: emotieloos correct zoals je de ZAPs beschrijft ... want dat is eigenlijk de sleutel van je analyse.
Eén correctie: niet zozeer emotieloos (een uiterste) alswel emotioneel minder intelligent dan de Krell.

Citaat van: intergallactic op juni 19, 2004, 21:25:11
Aldus, zijn er maar twee mogelijke verklaringen: de Krell preamp is een koele analytische kikker, en dan kunnen de ZAPs inderdaad digitaal analytisch klinken, oftewel luisteren we naar totaal verschilllende genres om muziek te beoordelen. Ik gebruik hoofdzakelijk klassieke muziek in de sessie, terwijl jij eerder een house party cd assortiment gebruikt om te oordelen. Maar gelukkig is dat geen probleem. In jouw plaats had ik de Krell al lang gekocht!

Ik vermoed dat de Krell voorversterker kan doen wat jij suggereert; dat kan best dienen als verklaring.
Ik denk echter niet dat het te berde brengen van de muzieksmaak een criterium voor de legitimiteit van mijn luisterervaring kan zijn. Maar ik kan het best hebben want ik heb gehoord wat ik moest horen met mijn eigen oren.

Sherwin

Beste mensen,

Is een softstart echt nodig? Want volgensmij speelt Guido ook zonder.., of heeft dat weer consequenties? (knallende stoppen, doorbrandende zekeringen etc).

Mvgr, Sherwin

intergallactic

Hoi Thingman

Merkwaardig is dat je emotionele intilligentie in hoofdzaak afmeet met behulp van syntetische muziekpassages. Er is niks verkeerd met dit soort muziek, alleen ga ik persoonlijk nooit zo een materiaal gebruiken om een keten te evalueren. Maar ik denk dat we elkaars standpunten ongeveer kennen, we zitten op een andere golflengte, en daar is niks verkeerd mee. Tenzij de Krell preamp roet in het eten gooit, maar daar kom ik nog wel achter!

mvg, //WDC

Del member

Thingman : bedankt voor je luisterbevindingen.

Guido's speakers zijn niet de minste om aan te sturen en ik denk dat mijn Nautilussen een meer representatieve test vormen voor de grote meerderheid van de kopers die met dynamische speakers werken.

Wat de emotie betreft van de Zap vind ik dat een moeilijke kwestie. Je kan een amp met een lamp vergelijken als metafoor.

Een perfecte full spectrum lamp bootst echt zonlicht. Licht dat alle kleuren van de regenboog omvat is redelijk emotieloos en ongekleurd (buiten het feit dat veel mensen zich beter voelen als het zonnetje schijnt maar das een anker). Een gekleurde of getinte lamp daarentegen zorgt voor een zekere sfeer of emotie. Met kleurlicht wordt zelfs therapeutisch gewerkt.

Een perfecte amp is een draad met versterking erop en voegt op zich niets toe. Een klassieke klasse A of klasse AB amp daarentegen bekent bijna altijd kleur. Het geluid moet namelijk door veel meer componenten. Als er al sprake is van een emotie die de auditieve belevenis van muziek bij je teweeg brengt dan wordt deze door de amp zeker nog extra gekleurd, misschien zelfs wel in de verf gezet.

Mijn eAR (vergelijkbare technologie met de ZAP modules) laat extreem veel horen in de muziek en is zeker in staat de muziek zo over te brengen op de speakers dat er heel wat emoties loskomen bij de belevenis van het beluisteren van muziek of de soundtrack van een film.

Sommigen noemen al wat niet gekleurd is "cold ice", voor mij betekend het gewoon dichter bij de muziek. Muziek die gekleurd wordt door de componenten verandert ook de subjectieve beleving ervan, terwijl ik voorstander ben om het zo correct en oorspronkelijk mogelijk te beleven. Beetje de ISF gedacht maar dan op geluid toegepast.

Krell maakt fantastische eindbakken...helaas verwacht je dat ook van hun pre-amps.
Deze staan echter te boek als middelmaat.

Ik weet dat ik hiermee misschien een vurige discussie op mijn hals haal...maar
ik heb de pre-amp al eerder met verbazing (negatief) aangehoord....om nog ongeloofwaardiger over te komen geldt ook voor de mark levinson pre-amp.

Beide voorversterkers verliezen het in een shoot-out met gelijkgeprijsde of zelfs wat goedkopere voorversterkers...let wel mijn mening.

Maar in dit verband misschien een klein beetje verhelderend...  ;)

stanray

Zoals ik al aan Toine heb gemaild, vind ik zijn conclusies opmerkelijk. Overigens heb ik er vrede mee, want de Krell was van mij en Toine heeft hem nu van mij gekocht, dus we zijn allebei tevreden mensen. Maar voor het "algemeen belang" wil ik wel een paar dingen kwijt.

Ik heb de Krell op mijn Apogee Divas en Classé voorversterker vergeleken met de Classés en vond de laatste duidelijk gecontroleerder, dynamischer en beter in het laag. Vervolgens gingen de Zaps een stuk verder dan de Classés (zie mijn bericht een paar paginas terug).

Het kan gelegen hebben aan het verschil in luidsprekers, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk, zoveel verschillen de Divas niet van de Scintillas. Het kan, zoals Ward suggereert gelegen hebben aan de andere voorversterker, de Classé is misschien wat "ronder" en de Krell voorversterker wat analytischer (denk ik).

Maar een niet te vergeten aspect is volgens mij de referentie. Waar vergelijk je het mee, wat is het "absolute geluid". Ik beoordeel audiosets vooral met akoestische muziek, klassiek en vooral jazz. En ik ga veel naar live, akoestische concerten. Als ik daar geweest ben is mijn gehoor weer "geijkt". Dan weet ik weer waar ik op moet letten en dat wijkt erg af van wat ik meestal in Nederlandsetalige audiobladen lees (abominabele kwaliteit recencies). Dat beoordelen gaat met elektronisch georiënteerde muziek een stuk moeilijker, want dat klinkt in een zaal toch meestal vrij hopeloos. Je hebt geen ijkpunt en het risico bestaat dat je de zaak op hele subjectieve, persoonlijke kwaliteiten gaat beoordelen.

Dat is mijn kijk (oor) op de zaak. Uiteindelijk gaat het erom wat je zelf vind.

Stanley

Maerten

Even een triviale vraag, ik neem aan dat de krell's en de zapps op ongeveer hetzelfde niveau zitten wat betreft de kosten? Voor studenten blijven dit toch belangrijke aspecten aan hifi  ::)

mvg,

Maarten

intergallactic

Voel een noodzaak te zeggen dat ik het helemaal eens ben met Stanray. Acoustische muziek vormt de hoeksteen tot evaluatie. Indien de reviewers van b.V. The Absolute Sound in hoofdzaak electronisch georiënteerde muziek zouden gebruiken, waren hun verkoopcijfers al lang de dieperik ingegaan. Dat wil niet zeggen dat ik zo een muziek niet kan appreciëren, maar het kan niet gebruikt worden als evaluatiemateriaal. Voor zo een muziek bestaan er trouwens veel geschikter luidsprekers/versterkers. Maar ik respecteer ieder zijn opinie, en daar leg ik mij bij neer.

mvg, //WARD

intergallactic

Citaat van: Erik van Voorst op juni 19, 2004, 23:27:27
Krell maakt fantastische eindbakken...helaas verwacht je dat ook van hun pre-amps.
Deze staan echter te boek als middelmaat.

Persoonlijk denk ik ook dat buizen nog het meeste gewenst zijn in line-level applicaties. Goeie transistor eindbakken bestaan, preamps des te minder. Nochtans heb ik vroeger heel tevreden gespeeld met een Treshold Fet Ten. Maar een Jeff Rowland was dan helemaal verkeerd .... met Krell in preamp, heb ik geen ervaring. Jij blijkbaar wel.

mvg, //WDC