LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Niet actief

Citaat van: Arieson op juni 17, 2004, 06:01:15
Natuurlijk wel. Welk merk en type elco's zitten er in de huidige Krell's? BC, Nippon Chemicon, Elna?(BC was voorheen Philips, de overbekende blauwe condensatoren). Zoveel OEM fabrikanten zijn er niet. Gebruik je die toch? "Krell approved"  :)
Ik denk eerder dat een Krell GEEN Krell meer is met gare uitgewoonde elco's.
Maar we weten nog steeds niet hoe oud de bewuste KSA 50 is. 10 jaar, 20 jaar. Is er tussentijds nooit wat aan gebeurd?   ::)

Ik denk dat jij een beetje welbewust zit te overdrijven met je 10 levensjaren voor een elco en ik denk dat jij dat zelf ook wel weet.  ;D
Koop jij trouwens zelf wel iedere 8 jaar een nieuwe versterker?

Die bewuste KSA50 zal vast geen 20 jaar zijn want 19 jaar geleden werd ie geïntroduceerd. De KSA50 is onlangs nagezien.....

Shorty

CiteerLebensdauer +40° = >540.000 h
Lebensdauer +85° = >20.000

Aha. Deze elco's gaan dus bij een temperatuur hoger dan 40"  per graad verschil 481 dagen korter mee... (Gemiddeld natuurlijk - geen idee of het verloop lineair is). Dat is wel een aanzienlijk verschil!

VrGr,

Bart J.

dddac

Shorty,

waar heb jij leren rekenen  ;D

het verschil is dat bij 85 graden ipv 540.000 uur er maar 20.000 uur "inzitten" dat is minder dan 4% van de  levensduur bij 40 graden....

oftwel je verliest bijna de hele levensduur  :'(  Er blijven ca 2 1/3 jaar over.......

daarom is het key, dat de ripplestroom klein blijft (daar worde elkos pas echt warm van !!) en ze voldoende body hebben. k vind de specs can deze elkos trouwens BIJZONDER goed !! de meeste halen dat dus niet ...

mvg/dd

Shorty

Haaa dddac,

Citeerwaar heb jij leren rekenen 
Ik geef toe: 't is niet mijn sterkste punt  :-\ (Om eerlijk te zijn: ik kan er niets van  ;D)
Het verschil in uren bij die twee temperaturen is 520.000 uur, en dat deelde ik door het gradenverschil (=45). Dan krijg je per graad verhoging een vermindering in levensduur van 481 dagen.

VrGr,

Bart J.

Matthijs Jager

Citaat van: Amarillo op juni 17, 2004, 08:14:25
Ik heb even gaan kijken naar de bewuste Krummer elco's.
Daar staat volgende technische gegevens:

Technische Daten
D=91mm; h=70mm (o.Kont)
L= 9nH; tan-d = 0,22
ESR typ = 0,005 Ohm
Ripplestrom = 100A
Hochleistungs-Thermalfolie
Temperaturbereich: -40 bis +85°
Lebensdauer +40° = >540.000 h
Lebensdauer +85° = >20.000

Als je daar ziet dat ze een levensduur garanderen van 540000 uur bij 40 °C dan komt dit overeen met 61,64 jaar continu in gebruik. De meeste versterkers worden niet echt veel warmer, dus zal het heus wel meevallen die bewuste levensduur.

MVG Jozef

Die KSA-50 wordt wel degelijk warmer dan 40°C, ik denk dat hij dat al haalt na een minuut of tien aangestaan te hebben.
Ik heb zelf een hele tijd met de (efficiëntere) 50s gespeelt en deze haalde in zomderdagen toch wel de 60+°C.
Verder zitten er geen moderne Krummer elco's in de KSA-50 maar (waarschijnljik) veel oudere Philips elco's. Wat de levensduur daarvan is zou ik niet durven zeggen maar het zou zomaar een fractie kunnen zijn van die Krummers.

Del member

Nog even een kleine praktische aanmerking : we zoeken nog enkele mensen die interesse hebben in de ZAP 2.2 SE / LC Audio powerbuy die op forum.audioforum.be loopt. De modules en alles van hun webshop kan ik aanbieden aan -30% als het via een powerbuy loopt. Dus voor een 2.2 SE module 127 EUR, voor al de rest gewoon prijzen webshop -30%.

Individueel nabestellen is tegen de normale webshop prijzen, vandaar dat het belangrijk is alles te bundelen onder een grote powerbuy.

Arieson

Citaat van: ThingMan op juni 17, 2004, 09:33:17

Ik denk dat jij een beetje welbewust zit te overdrijven met je 10 levensjaren voor een elco en ik denk dat jij dat zelf ook wel weet.  ;D
Koop jij trouwens zelf wel iedere 8 jaar een nieuwe versterker?

Die bewuste KSA50 zal vast geen 20 jaar zijn want 19 jaar geleden werd ie geïntroduceerd. De KSA50 is onlangs nagezien.....

Helaas, het is bij sommige versterkers niet overdreven. Ik had destijds een Musical Fidelity A1. Die had ongeveer iedere twee jaar nieuwe elco's nodig. De oude waren dan nog niet de helft van de opgeven capaciteit meer. Nu weet ik dat een A1 een echte heethoofd was, maar wat is de omgevingstemperatuur van de elco's in je 19 jaar oude KSA50? Hang er voor de gein eens een sensor in.

Versterkers met niet jofele elco's komen meer voor dan je lief is. Even controleren wat de lek en capaciteit is om de zoveel jaar houd je versterker energiek. O0

Ga niet lacherig doen omdat je geen weet hebt van elektronicacomponenten.

Erik van Voorst (in memoriam)

Helemaal gelijk mbt elco's...!!!

Ik heb diverse malen electrolieten vervangen...
bv eens in een wat oudere Denon PMA 970

Ik durf zo ver te gaan om te zeggen dat de versterker onherkenbaar was geworden  >:D

Een supersnelle frisse bak met goed laag.....de mensen moesten eens weten wat dat kan doen.....wel gelijk Philipjes HQ genomen  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

intergallactic

DAT zou de bruine klank van de krell kunnen verklaren ...

mvg//wdc

dddac

Citaat van: intergallactic op juni 17, 2004, 19:17:18
DAT zou de bruine klank van de krell kunnen verklaren ...

mvg//wdc

Komt er nu een nieuwe test ?  ::)

mvg/dd

Niet actief

Citaat van: dddac op juni 17, 2004, 19:57:44
mvg/dd

In elk geval ga ik morgen zelf de vergelijkende luistertest doen met de "donkerbruine" Krell en de Zap-modules.

Doede

Ben ook wel (tzt natuurlijk  ;)) een tikkie nieuwsgierig hoeveel (en of uberhaupt) ze beter presteren dan de tevens scherp geprijsde submodules van Thommessen... ;D

Met andere woorden of het een " betere" koers is voor iemand die nog geen koers heeft... :P

Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sherwin

Citaat van: ub4b op juni 17, 2004, 14:44:03
Nog even een kleine praktische aanmerking : we zoeken nog enkele mensen die interesse hebben in de ZAP 2.2 SE / LC Audio powerbuy die op forum.audioforum.be loopt. De modules en alles van hun webshop kan ik aanbieden aan -30% als het via een powerbuy loopt. Dus voor een 2.2 SE module 127 EUR, voor al de rest gewoon prijzen webshop -30%.

Individueel nabestellen is tegen de normale webshop prijzen, vandaar dat het belangrijk is alles te bundelen onder een grote powerbuy.

127 euro's ? VERY VERY nice !

Elco's moet ik nog even kijken wat ik doe, ehm.. die zwarte compacte elco's zijn behoorlijk duur, en de gelijkrichterdioden (shottky) ook. Kan iemand mij uitleggen hoe belangrijk de kwaliteit in gelijkrichtingsdioden zijn?

Anders zou ik ook zo'n THEL buffer module kunnen nemen, ziet er ook erg goed uit, met gelijkrichter schakeling en snelle diodes op een printplaat.

Mvgr, Sherwin

Mvgr, Sherwin

Del member

Citaat van: Sherwin op juni 17, 2004, 21:58:15

127 euro's ? VERY VERY nice !

Sure it is  ;D Zeker omdat we ook op alle andere onderdelen van hun site die korting krijgen.

Citaat van: Sherwin op juni 17, 2004, 21:58:15

Elco's moet ik nog even kijken wat ik doe, ehm.. die zwarte compacte elco's zijn behoorlijk duur, en de gelijkrichterdioden (shottky) ook. Kan iemand mij uitleggen hoe belangrijk de kwaliteit in gelijkrichtingsdioden zijn?

Anders zou ik ook zo'n THEL buffer module kunnen nemen, ziet er ook erg goed uit, met gelijkrichter schakeling en snelle diodes op een printplaat.

Mvgr, Sherwin

Mvgr, Sherwin

Ik coordineer nu de aankoop van de transfo's en al het materiaal van de LC Audio site (waaronder de ZAP modules). De elko's en diodes daar is Guido mee bezig.

Sherwin

Beste mr. 4B,

Dus LCAUDIO kan ook onder hun merk 1000VA trafo's leveren? Zou tof zijn!

Mvgr, Sherwin

kuiperik

Is er een misschien een overzicht met wat er precies benodigd is? Op de site van LC-audio staat het vrij goed uitgelegd, echter op het forum zijn er verschillende ideeen over.

Volgens mij heb je het volgende nodig (indien je bij LCaudio besteld):
2x ZAPpulse 2.2SE
1x ZAPpulse Virtual Four Pole Power Supply
1x Transformator (Velleman?)
Verder nog een kast, aansluitmateriaal en interne bekabeling.

In hoeverre heb je de Four Pole Power Supply nodig?

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Goed gelijkrichten is ZEER belangrijk.

Het mooist gaat dit met een buis...dan met diodes en dan met een brugcel.
(beetje kort door de bocht)

Persoonlijk heb ik ervaring met het uitwisselen van toch al goede diodes in een Audio Research pre voor toppers BY229 en dat was echt goed hoorbaar...veel warmer/sneller dus realistischer een mooie tweak !!!!.

Echter bij het uitwisselen van 3 groepen diodes in mijn Audionote Dac voor weer betere bemerkte ik NIETS....

Del member

Citaat van: Sherwin op juni 17, 2004, 22:35:39
Beste mr. 4B,

Dus LCAUDIO kan ook onder hun merk 1000VA trafo's leveren? Zou tof zijn!

Mvgr, Sherwin

Nope, 1000VA transfo's haal ik lokaal (10km rijden), al de rest komt van LC Audio.

intergallactic

Citaat van: dddac op juni 17, 2004, 19:57:44

mvg/dd

Nee hoor, want ik geloof er niet zoveel van .... Guido heeft de interne temperatuur gemeten van de Krell, zijnde 42°C. De elkos gaan dus hééél hééél lang mee. Nee, zoveel uurtjes kun je niet bij elkaar spelen. Bedenk ook dat Kreel destijds geen prul monteerde! Trouwens de elkos van mijn buizentrap zijn ook al meer dan 10 jaar oud, en de klank is nog altijd niet aangetast door de ... elkoworm!!

Trouwens, heb je nog luisterervaringen opgedaan met de zap modules ?? Was zo een beetje stil geworden de laatste tijd!

Trouwens, ik lees net dat Thingman morgen bij Guido langsgaat om de Krell/Zap zelf te evalueren.

mvg, //WDC

Del member

Citaat van: intergallactic op juni 17, 2004, 23:02:04

Trouwens, ik lees net dat Thingman morgen bij Guido langsgaat om de Krell/Zap zelf te evalueren.

mvg, //WDC

Volgende week donderdag zijn wij aan de beurt, dan is er een luisteravond gepland met de modules in mijn set.

intergallactic

Citaat van: ThingMan op juni 17, 2004, 20:59:17

In elk geval ga ik morgen zelf de vergelijkende luistertest doen met de "donkerbruine" Krell en de Zap-modules.

Hoi Thingman

Goede beslissing! Laat maar weten wat je indrukken zijn. Veel plezier ermee. Ik hoorde van Guido dat hij nu met een Krell preamp speelt. Dat is de enige  verandering t.o.v. mijn ervaringen.

mvg, //WDC

intergallactic

Citaat van: Erik van Voorst op juni 17, 2004, 22:42:46
Goed gelijkrichten is ZEER belangrijk.

Het mooist gaat dit met een buis...dan met diodes en dan met een brugcel.
(beetje kort door de bocht)

Persoonlijk heb ik ervaring met het uitwisselen van toch al goede diodes in een Audio Research pre voor toppers BY229 en dat was echt goed hoorbaar...veel warmer/sneller dus realistischer een mooie tweak !!!!.

Echter bij het uitwisselen van 3 groepen diodes in mijn Audionote Dac voor weer betere bemerkte ik NIETS....

Erik

De zaken ook weer niet  overdrijven zou ik zeggen. Niuewe elkos, betere diodes en plotselig schijnt de zon. Inderdaad, indien we de ZAP uitrusten met een beter diodeset kan het evt. wat beter worden, maar verwacht nu ook geen wonderen!! Woorden zoals 'BY229 toppers' vind ik persoolijk wat overdreven.

mvg, //WDC

dddac

Trouwens, heb je nog luisterervaringen opgedaan met de zap modules ?? Was zo een beetje stil geworden de laatste tijd!

mvg, //WDC

noop, weekendje motor 8), veellll werk  :P en voetbal  >:D hebben de boel even stilgelegd. Hetzelfde geld voor de komende week, ben volgende week vrijdag pas weer thuis en dan komt het Behringer weekend  :) Dan worden de ZAPs ook weer aan de tand gevoeld. Kan ze ook wel eens aan de subwoofers hangen... Heeft Erik ook zijn "antwoord"

mvg
dd

PS: voor er misverstanden ontstaan: buisgelijkrichting kun je met de ZAPs wel vergeten... Eriks opmerking was zeer algemeen van aard en niet specifiek voor de zap.

Niet actief

Nee hoor, want ik geloof er niet zoveel van .... Guido heeft de interne temperatuur gemeten van de Krell, zijnde 42°C. De elkos gaan dus hééél hééél lang mee. Nee, zoveel uurtjes kun je niet bij elkaar spelen. Bedenk ook dat Kreel destijds geen prul monteerde! Trouwens de elkos van mijn buizentrap zijn ook al meer dan 10 jaar oud, en de klank is nog altijd niet aangetast door de ... elkoworm!!
mvg, //WDC

Voordat ik besloot dat de Krell een kandidaat kon zijn had ik de importeur/dealer al gebeld over mogelijke wormgevoelige onderdelen. Deze vertelde me dat het weleens voorkomt dat de elco's uitgewoond zijn als het apparaat altijd of een groot deel van zijn leven ingeschakeld heeft doorgebracht.
Verder zou het geen kwaad kunnen om bepaalde instellingen na te meten en eventueel opnieuw in te regelen en nog wat magische onderdelen te vervangen of zoiets (dat willen ze niet vertellen hè?....)

Hoe dan ook, het geluidsbeeld bij mij thuis neigt eerder naar het slanke en naar mijn mening vaak wat te heldere klankbeeld waarin af en toe een vorm van hardheid verweven is die waarschijnlijk aan de versterker toe te schrijven is, en om die reden kan een Krell bij mij wellicht prima uitpakken.
Tegelijkertijd moet ik toch nog een slag om de arm houden voor wat betreft dat klankbeeld, omdat ik nog altijd met de opstelling aan het tweaken ben en in principe de luidsprekers in staat acht om tot 40Hz een evenwichtig beeld neer te zetten, zeer zeker na vervanging van de membranen.
Ik verheug me op de luisterervaring vanavond.....

ThingMan.

Del member

De definitieve powerbuy prijzen en voorwaarden zijn bekend :

http://forum.audioforum.be/viewtopic.php?p=13756#13756

Op de transfo's hebben we trouwens een nog betere prijs.