LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

bink

Een tip ivm een goede voorversterker voor de ZAP is ook altijd welkom! ;D

dddac

Citaat van: bink op juni  8, 2004, 15:50:02
Een tip ivm een goede voorversterker voor de ZAP is ook altijd welkom! ;D

Cleo V bijvoorbeeld? Ba in Mu Stage, kan de Zap wel handlen  :)  www.triodedick.com

mvg/dd

bink

Als de ZAP al een "buizenklank" heeft, wat zijn dan de voor<>nadelen van een Buizen<>transistor voorversterker.( Het volume regelen vanuit mijn luie zetel lijkt mij anders ook wel prettig.)
mvg

dddac

Citaat van: bink op juni  8, 2004, 17:22:26
Als de ZAP al een "buizenklank" heeft, wat zijn dan de voor<>nadelen van een Buizen<>transistor voorversterker.( Het volume regelen vanuit mijn luie zetel lijkt mij anders ook wel prettig.)
mvg

Ik wil graag bemerken dat de ZAP niet echt een buizenklank heeft mijns inziens. In de vergelijkende test met mijn buizenversterkers vond ik dat niet het geval. De Zap mist het hoogoplossende vermogen en preciesie van een goeie buizenversterker.... Een goeie regelversterker zal zich ook met een zap altijd bemerkbaar maken.

Laten we ook nog even de vergelijkende test bij Guido met de buizenversterkers van Ward afwachten, hoewel het jammer is, dat daar geen "normale" speakers beluisterd worden....

Alle andere vergelijkende tests tot nu toe waren geloof ik met solid state versterkers, waar de zaps duidelijk winnaar waren. Wat ik graag geloof, want ik vind ze ook erg goed klinken! Maar dat maakt het nog geen buizenversterker  ;)

mvg/dd

Sherwin

Het hoeft voor mij ook niet perse een buizenversterker te zijn qua klank, als het hele geheel maar goed klinkt! (en prijswaardig is).  8)

Mvgr, Sherwin

stanray

Ik zou niet zeggen dat de ZAP een "buizenklank" heeft. Onder buizenklank versta ik een versterker die een mooi, transparant midden en hoog heeft, maar te licht is in de onderste registers, waardoor ze voor mij niet all-round genoeg zijn. De ZAP is meer "the best of both worlds", dus heel transparant, maar wel met "ballen", waardoor ze de muziek heel realistisch neerzetten.

Ik ga de ZAP's combineren met mijn net gescoorde Audio Research SP-11 MKII, een hybride voorverterker. Ik stel me voor dat dat heel goed gaat klinken.  ;D

Stanley

Duck Twacy

Citaat van: bink op juni  8, 2004, 15:28:39
Waar en hoe schermen we het beste af?
Moeten de LS-kabels ook afgeschermd worden?

Weet iemand iets meer over deze vragen? Waarschijnlijk zet ik de Zap op een metertje van de rest van de apparatuur (met gebalanceerde verbinding). Maar hoe zit het met de LS snoeren (ben bezig met een actief systeem, er loop straks ook nog een normaal versterkt signaal naar de speakers).

Sherwin

Een aluminium behuizing zou al voldoende moeten zijn..

En verder zal het wel meevallen, (500khz)

Mvgr, Sherwin

intergallactic

Gisteren was het dan zo ver, een bezoekje aan Guido, en zoals altijd zijn we hartelijk ontvangen door Guido & Co.... met het doel de ZAP modules te evalueren in vergelijking met een aantal referenties. De referenties?? Enerzijds een Krell KSA-50 MkII, en anderzijds een stel PP eindtrappen van eigen hand ... Twee totaal verschillende designs. Ook mijn 'long-time' audio vriend Walter was op de afspraak. Moet ie eventjes zijn wekelijks concert bezoekje afzeggen. Concertbezoekjes doet ie nu al de laatste 20 jaar. Hij beschikt dus over een pak bagage i.v.m. het echte ding.

Laten we beginnen met de Krell KSA-50. Weliswaar het lichtste modelletje uit de fameuze KSA reeks van weleer, maar toch goed voor een bijna 200 Watt op de 4ohm terminal van de Apogee Scintilla.  Een gevestigde waarde in versterkerland, die KSA reeks, daar kun je niet omheen.  Dit ontkennen is pretentieus.

Dan de buizentrap van eigen hand ... eventjes zeggen dat het niet zomaar een buizentrapje is die je snel van het net copieert of in de winkel koopt. Nee, dit is een uitgekristalliseerd design na 10 jaar geduldig systematisch werk. Eventjes wat highlights ... 8 stuks 807 pseudotriode per monoblok, amorfe PP uitgangstrafos, two-stage design, iedere trap apart gestabiliseerd met buizenregeling inclusief het eindtrap gedeelte.... Nog niet overtuigd?? Wel Guido, Stanley, Doede, Walter vinden duidelijk van wel, ze spelen met Duetta Signature, Scintilla,  Diva, Gydinels, Avalon Eclipse  .... dus niet van de minsten.

Nu eventjes naar de luisterimpressies ...

We zijn van start gegaan met de ZAP. Vanaf de eerste noot ben je onder de indruk van deze versterker, laat me dat duidelijk zijn. Wat direct opvalt zijn twee zaken: de afbeeldingskracht en de lucht rond de instrumenten. Je krijgt een immens grote, en vooral diepe ruimte, waarin instrumenten op evenwichtige grootte worden neergezet. Je kunt als het ware rond de instrumenten lopen. Wat ook opvalt is dat op b.v. subtiele muziek als kamermuziek, de ZAP modules een zéér evenwichtige klank neerzetten. Ook vleugel wordt zeer overtuigend neergezet, en helemaal niet met dat glazig karakter in de rechterhand van menig andere designs .. Je hoort het vilt als het ware ... Overtuigende pianoweergave, groot & krachtig als het moet. Het gebruik van de pedaal, en de touché is een vanzelfsprekendheid. Popmuziek wordt ook overtuigend weergegeven. Je hebt het gevoel in de studio te zitten, en dat je achter de knopjes zit, inzicht hebt in de mix..

Nu eventjes naar de Krell KSA-50. Deze versterker heeft iets meer gemeten vermogen dan de ZAP modules van Guido (130W momenteel), en kunnen op popmuziek ook harder spelen. Logisch omdat de analoge broeders i.v.m. clipping toch wat meer aankunnen dan hun digitale rivalen. Maar in een realistische situatie waarbij je een normale speaker aanstuurt is dat absoluut geen issue. Bedenk ook dat je de ZAP modules voor hetzelfde geld 600W kunt laten leveren op 4 ohm, aldus ... En daarmee is de 'positieve' kant van de Krell ongeveer aan bod gekomen. Alles klinkt een beetje zwaar, log, en vooral oppervlakkiger. Een viool die je iedere nacht angstvallig in de kluis opbergt wordt vervangen door een modelletje die je zo in winkel op de hoek kunt kopen, de eerste klas muzikanten hebben en slechte dag, hebben er eventjes geen zin in, dat bedoel ik nu met oppervlakkig. Dat deed een beetje pijn om zo een mooie versterker zien af te gaan, ondanks dat ik daar vele jaren geleden mooie momenten mee heb beleefd.

Met heel veel plezier terug naar de ZAP modules om terug een reset te doen van ons muzikaal brein, terug de goede informatie op te slaan en ons voor te bereiden op de buizentrap. Een double-check met de Krell was echt niet nodig!! Dat was zéér duidelijk.

Nu naar de buizenversterkers. Ja, dat was toch weer even iets anders. Op het eerste zicht vond ik de ZAP de meerdere van mijn eigen versterkers. Maar door meer en meer muziek te spelen, kwamen er toch een aantal zaken naar boven. Wat?? Wel de buizenversterkers hebben iets meer gloed, geven een wat meer emotionele weergave. Een soort aura rond de muziek. Ook de harmonische structuur in het middengebied en vooral het hoog was rijker. De ZAP modules gaven wel een sprankelend hoog maar waren net iets simplistischer in de weergave van microinformatie. Maar laat me hier eventjes duidelijk zijn, de lat met de buizentrappen ligt hier erg hoog, en in 95% van de gevallen zul je met andere buizendesigns de ZAP moeten laten voorgaan. Het laag van de buizentrap was zeer goed gecontroleerd, maar de ZAP modules leverden wat meer diepgang, extensie. Dat hoor je b.v. op vleugel, als de linkerhand een stevig klinkend akkoord neerzet. De klank gromt meer en rolt de piano uit. De buizentrappen hadden een zeer fraai beeld in het laterale vlak maar hadden absoluut niet die dieptewerking in de ruimte. Op gebied van afbeelding was de ZAP duidelijk de meerdere. En iets was ik nog vergeten te zeggen: de ZAPs zijn ook in staat het 'live-performance' aspect zeer goed weer te geven, het gevoel dat je erbij bent die avond ...

Dus, conclusies??

X Is een ZAP een high versterker?? Zoals ik hem gehoord heb, zeg ik jazeker uit volle borst

X Is de ZAP versterker perfect op alle gebieden?? Nee, eventjes niet, maar dat zou wel zeer pretentieus zijn ...

X Heeft de ZAP een aantal heel sterke punten?? Afbeelding, diepte,  lucht ... best of the best!

X Wat zijn de mindere punten? Mist een beetje gloed in het hoog, een beetje digitaal in de tonale structuur waarmee ik absoluut niet bedoel dat er een randje aan zit, nee, eerder een klein gemis aan rijkheid in het klankpalet.

X Zou ik de ZAPs  willen inzetten op mijn Avalon Ascents?? Vast en zeker.

X Moeten we ons nog inhouden met buizen?? Voor de extremisten zou ik zeggen, ja, maar indien je de buizentrap ook de kwaliteiten van de ZAP wil aanmeten zal je héél, héél , héél diep in je portemonnee moeten scharrelen. Ik kan het gerust maken, maar wil het zeker niet betalen!! Ma.w. ik heb nu een fantastische buizentrap die me een hand vol geld heeft gekost. Die ga ik nu eventjes niet vervangen door een ZAP. Nee, ik gebruik die op de mid en hoog dome.

X En stel nu dat het geld in de buizentrap nog niet was geïnvesteerd?? Dan had ik er met plezier een ZAP aanhangen op deze locatie. De digitale versterkers maken zeker nog een hele evolutie door, en vooral in het hoog zullen de winsten worden geboekt   ...

En, nog een finale conclusie, Guido zijn  Scintilla's hebben bij momenten buitenaards, irrationeel goed gespeeld ... DIY of commercieel ?? Sommige designs zijn tijdloos, mijlpalen op de tijdsas van de luidsprekerbouw. Wel, dat is er zo eentje. En die tijdsas is dun bezaaid ... Ronduit een geweldige speaker!

Wat ik hier neerschrijf is uiteraard mijn persoonlijke mening. Sommige mensen delen die mening, andere misschien dan weer niet. Ik wil dus niet de pretentie hebben god de vader te zijn. Ik spreek uit eigen naam. Wat je hiermee aanvangt moet je nog altijd zelf beslissen.

//WARD

Rob_Dingen

Hoi

Het zou zeer leuk en leerzaam zijn als je de zelfde 3 versterkers indien mogelijk ook eens op een dynamische speaker zou testen omdat dat een heel andere belasting is en mischien andere zaken naar voren komt.

Rob

Niet actief

Citaat van: Rob_Dingen op juni 10, 2004, 12:58:19
Hoi
Het zou zeer leuk en leerzaam zijn als je de zelfde 3 versterkers indien mogelijk ook eens op een dynamische speaker zou testen omdat dat een heel andere belasting is en mischien andere zaken naar voren komt.
Rob

Ben ik met je eens Rob, al moet ik zeggen dat ik wel waarde hecht aan de luistersessie die zich gister afspeelde, terwijl ik bij Stanley was met tubes en om zijn Diva's te bewonderen.
Of de Scinnies nu wel of niet "gewone" luidsprekers zijn doet tegelijkertijd wel en niet ter zake. Als je ribbons verkeerd aanstuurt klinkt het werkelijk verschrikkelijker dan een dynamisch systeem ooit kan, maar als goede oren dan oordelen dat er sprake is van de duidelijke aanwezigheid van high-end aspiraties (lucht, ruimte, gelaagdheid, tastbaarheid) zegt dat toch ook weer veel over de versterker.

Het zal vast niet lang duren voordat iemand de vergelijking gaat maken op een dynamisch systeem, maar voor mezelf kan ik zeggen dat ik op het resultaat van die luistersessie bij Guido heb zitten wachten. Ik sla in elk geval de oren die ernaar luisterden hoog aan. Tegelijk zou ik nooit zo onverstandig zijn om nu zonder nader luisteren een ZAP-module te verkiezen boven een KSA-50; ik zou het thuis moeten horen uiteraard.

Wel is het zo dat een heleboel mensen die kunnen luisteren onafhankelijk van elkaar toch gelijksoortige waarde-oordelen geven. Vorige week hoorde ik zo'n versterker via een B&W Nautilus en mij viel niet zozeer het laag op, maar juist de luchtigheid en doorzichtigheid van midden en hoog. Het laag was zeker zo goed en gecontroleerd, maar de akoestiek werkte op dat punt tegen, dus dan is een goed oordeel over het laag nogal dubieus om te geven.

stanray

Ward, bedankt voor je grondige analyse. Je verhaal is erg verhelderend, menig Nederlandstalige audiojournalist kan hier van leren.

Het is een enerverende audioweek voor mij geweest. Eerst de Zap-versterkers op mijn Divas beluisterd, toen een set Apogee Scintillas en een Audio Research SP 11 gekocht en gisteren was Toine Thingman hier met een wagen vol akoestische correcties. Helaas moet ik afscheid van mijn Divas gaan nemen, nu ik de Scintillas heb.

Als ik even belerend mag zijn, vergeet de akoestiek niet! Wat mij duidelijk is geworden is dat versterkers en luidsprekers en andere componenten erg belangrijk zijn, maar dat de akoestiek een vaak vergeten aspect is. De invloed van bijvoorbeeld een paar tube-traps of diffusers is in de zelfde orde als een nieuwe versterker of een paar speakers en dat voor een fractie van de kosten. Plaatsing, diepte, ruimtelijkheid, basdefinitie kunnen enorm toenemen met de juiste akoestische maatregelen.

Amen

Stanley

Rob_Dingen

Hoi

Mijn opmerkis is dusdanig bedoelt dat de ideale speaker en versterker niet bestaat maar het draaid om de combinaties van die 2.
De juiste speaker met versterker geven het ultime resultaat niet alleen de speaker en niet alleen de versterker.
De magnetostaten hebben dan wel een lage impedantie maar zijn verder wel makkelijk aan te sturen mits voldoende vermogen.
Een dynamische speaker is veel complexer in belasting.
Maar mischien klinkt het wel prima op alle systemen.

Rob

Arieson

Ik heb nog een nette behuizing gevonden. Met een 4 mm aluminium frontplaat.  :)

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=2707

Duck Twacy

Of 1 van de grotere modellen
http://www.bmm-electronics.com/Producten_c.asp?Productgroep_B_ID=38&Productgroep_A_ID=4

Afhankelijk of je een mono of stereo kast versterker maakt wellicht.

De rc-134S/W is een stuk hoger dan BMM vermeld

http://www.monacor.de/en/produktseite_gesamtprogramm.php?artikelnummer=RC-134/SW&bestellnummer=33.2230

Sherwin

Let wel, zover ik kan zien zijn het plaatstaal behuizingen. Ik neem aan dat we vanwege de afscherming liever richting een aluminium behuizing gaan?  ;)

Mvgr

Swanny

Zou lood ook goed zijn om de  straling tegen te gaan ? Ik vraag dit omdat ik de zap zal inbouwen in m'n zelfbouwspeaker.

mvg,
Swanny

Arieson

Citaat van: Sherwin op juni 13, 2004, 13:56:38
Let wel, zover ik kan zien zijn het plaatstaal behuizingen. Ik neem aan dat we vanwege de afscherming liever richting een aluminium behuizing gaan?  ;)

Mvgr

Wat geeft je de indruk dat aluminium beter afschermd dan staal????

Duck Twacy

Volgens mij zit de achterkant van een hi rez crt monitor (zoals mijn 21"eizo) gewoon in een metalen kooi.

Overigens leuke site: http://www.lessemf.com/index.html

Wat zou trouwens het effect zijn van ferrietkralen op je LS snoeren??

Erik van Voorst (in memoriam)

Ferrietkralen pakken soms perfect uit...bv als je veel last hebt van instraling.
Bijvoorbeeld een zendamateur als buurman of een radiostation in de buurt.

Maar pas op..als je ze zomaar eromheen doet...omdat je ze toch hebt liggen..kun je ook meer kwaad dan goed doen.

Een veel gehoorde klacht is dat je ermee aan het dempen slaat, resulterend in een minder fris/helder geluid.

Dus lang leve je oren... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op juni 13, 2004, 20:32:13
Maar pas op..als je ze zomaar eromheen doet...omdat je ze toch hebt liggen..kun je ook meer kwaad dan goed doen.
Een veel gehoorde klacht is dat je ermee aan het dempen slaat, resulterend in een minder fris/helder geluid.
Dus lang leve je oren... ;)

Dat was in elk geval ook mijn ervaring ermee, Erik.

Del member

Citaat van: Erik van Voorst op juni 13, 2004, 20:32:13
Ferrietkralen pakken soms perfect uit...bv als je veel last hebt van instraling.

Volledig mee akkoord. Onlangs was thingman op bezoek voor een luistersessie met de tubes. Omdat ik besloten had het rek enkele dagen voordien tussen de speakers te zetten voor extra symmetrie in de speaker projectie naar de luisteraar moest ik al mijn DIY motorflexen opnieuw op de juiste lengte maken.

Gezien ik nog enkele stukken ferrietkabel van Thommy had liggen heb ik ter test ze eens op de stekkerblok van mijn niet gefilterde toestellen gestoken (de amps en subs). Het resultaat was bedroevend en deprimerend : iemand had gelijk aan de treble knop gedraaid (terwijl ik die niet heb  ;D ) en de bas was veel lomer geworden. Toch wel vreemd want het enige wat een 220V input op een versterker theoretisch zou mogen lusten is 220V bij 50 Hz.

Dat de ferriet kabel in mijn set teveel dempte was duidelijk, maar wat precies dempte hij ? Het impulsgedrag van mijn klasse-d versterker ? Of de troep op de kabel ? Feit is dat het audiocircuit al een dedicated circuit is uit de meterkast en er beduidend minder troep op zit dan bvb het cicruit waar alle PC's op hangen.

De ferrietkabel was overkill en het sprankelende levendige was er volledig uit. Thommy kan dit verhaal bevestigen, hebben de dag nadien samen ze eens vergeleken met de Motorflex.

De motorflex blijft, de ferriet gaat buiten.

Del member

Citaat van: ThingMan op juni 10, 2004, 13:18:27
Vorige week hoorde ik zo'n versterker via een B&W Nautilus en mij viel niet zozeer het laag op, maar juist de luchtigheid en doorzichtigheid van midden en hoog. Het laag was zeker zo goed en gecontroleerd, maar de akoestiek werkte op dat punt tegen, dus dan is een goed oordeel over het laag nogal dubieus om te geven.

Bedankt voor jouw bevindingen rond mijn set hier te posten. Binnenkort is dat het bas probleem van de baan  ;D

Zoals je weet heb ik gisteren nog om stoffen gaan zoeken voor op de tubes. Na drie uur zoeken een leuke verassing. Ongelofelijk, maar de eigenaar van de laatste winkel die we hebben afgeschuimd heeft een pand wat uitmondt in een oud cinemacomplex (Cinema Royal in de sleepstraat te Gent). Erg grappig om stoffen voor het HT in een voormalig real-life real-size theater te kunnen kopen, zo'n ding uit de jaren stillekes :

Citeer
Gesticht in 1915 door Dupuis en Navez en vanaf 1919 uitgebaat
door Alois De Wilde. Wordt niet meer vermeld in 1929, maar komt
wel voor dop de lijsten van 1933, 1940 en 1951 met scar Rossie
als uitbater. In 1953 installeerde Oscar Rossie er een panoramisch
scherm. Was in 1969 nog steeds bioscoop. Was in de jaren '70
een tijdlang bekend als dancing "The Ones". Is nu een tapijtenzaak
uitgebaat door Turken. Het podium en het balkon zijn nog steeds
herkenbaar.

Ze hadden net toevallig de juiste kleur die ik zocht (bordeaux/afrikaans rood) en een wel erg scherpe prijs. Hebben een uur ons geamuseerd om er de mooiste stukjes uit te snijden die op de tubes passen.

Met een 500W spot erop ziet het er zo ongeveer uit :

In de hoek achter de Nautilus die nu tijdelijk ingepakt is komt dus een tube in deze kleur.

Sherwin

Beste UB4B,

Volgensmij heb ik je vorige week een PM gestuurd, alleen nog geen reactie gehad.. zou je willen checken please?  ???  :)

Mvgr

intergallactic

Hallo everybody

Inderdaad, een luistersessie met een klassieke speaker staat op het programma. Dat wordt de Avalon Eclipse, en dat wordt iets voor de zomervakantie. Inderdaad Stanray, de invloed van de ruimte is een zéér belangrijke factor die door vrijwel iedereen wordt verwaarloosd. Als mijn verbouwingswerken in mijn definitief huis éénmaal voorbij zijn zal het eerste audiofiele wapenfeit er uit bestaan ThingMan op te bellen ...

Trouwens, wat ook gebleken is tijdens de luistersessies is het feit dat de versterkers de verschillen tussen diverse voorversterker configuraties duidelijk naar voor schuiven.

Groetjes, //WARD