LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Duck Twacy

Sherwin, dan moet je heel snel een berichtje sturen (email) naar Fred. Formeel heeft ie de inschrijving al gesloten. Zoals gezegd, de korting is interessant genoeg (mag hem niet noemen, maar ik was er blij mee).

Die Velleman trafo's zijn volgens mij ook niet verkeerd, zijn echte joekels van 8.6 kilo (ruim 1 kilo zwaarder dan een 1000 VA Amplimo)

De info vind je op het be forum

Hier nog wat linkjes
http://www.mejiatryti.com/SpeakerCable/zappulse.html
http://www.solarhifi.com/fusion.php

Sherwin

Ooo.. ja, anders bestel ik wel apart.. misschien kan ik wel wat onderhandelen met die man van LCaudio. Het erge is nog een behuizing zien te vinden zeg, want echt maatwerk kan erg duur worden..., en die velleman behuizingen zijn volgensmij een beetje aan de krappe kant.

Mvgr, Sherwin

Duck Twacy

Zo'n kast maak je toch gewoon van wat aluminium plaatwerk.

Ik koop gewoon een stukje van 450*150*10 mm voor de voorkant, 450*150*5mm voor de achterkant en 2 stukken van 400*150*5 mm voor de zijkanten. Vier alu balkjes van 25*25, 150 hoog voor de hoeken (bevestingingspunten) en dan nog een 3 mm dikke bodem en bovenplaat. Kost misschien 50 euro, maar dan heb je wel wat degelijks. Mono blokken kannatuurlijk ook.

Ik zet er aan te denken de bodem van 3 mm dik koperplaat te maken, lijkt me genoeg voor de koeling.

Sherwin

50 euro maar?! Als ik zo een rond kijk kost een degelijke behuizing al snel tussen de 150 en 600 euro..

Kun je er meer over vertellen? Waar laat je dat doen dan of waar kun je dat laten maken?  ;)

Mvgr, Sherwin

Duck Twacy

Sherwin, ik heb over ruw aluminium (wel op maat gezaagd) kopen bij een metaalhandel. Of ik met 50 euro uit kom weet ik niet zeker (hangt een beetje van de afmetingen en materiaal dikte af, nu ik erover nadenk lijkt het wel wat krap, 70-80 is waarschijnlijk realistischer).

Je heb er natuurlijk wel werk aan (gaatjes boren, eventueel schroefdraad tappen, schuren, polijsten en wellicht verfen) en het wordt nooit zo mooi als een kast van bv Passlabs (tenzij je metaalbewerker bent). Maar het werkt prima. Zeker omdat er nauwelijks koeling nodig is.

Overigens zie ik vele op een MDF plankje van 2 euro experimenteren...

dddac

Citaat van: Sherwin op juni  6, 2004, 15:51:40
50 euro maar?! Als ik zo een rond kijk kost een degelijke behuizing al snel tussen de 150 en 600 euro..

dit kastje kost bij Conrad onder de 40 Euro.... toch niks mis mee?
mvg
doede

Maerten

die heb ik helaas nog niet kunnen vinden op hun site, heeft iemand een order nummer, of meer geluk op de site?

Misschien kijk ik met mijn neus maar zou hem wel graag willen bestellen als ik het geld bij elkaar heb  O0

Bvd,

Maarten

Robert - Jan

Zoek maar eens op bestelnummer 54 28 22-44 en 54 28 30-44

suc6

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Maerten

Bedankt ! lijkt me een hele goeie keus deze behuizing. Misschien dat ik er later nog een RVS front plaat voor laat maken. Beugels kunnen er zo af, en dan kan je de frontplaat direct op de originele frontplaat vastmaken met bouten. Ik heb er nu al zin in !

Nog maals bedankt,

Maarten

Niet actief

Citaat van: bink op juni  6, 2004, 11:15:13
Is de geluidskwaliteit ook niet erg afhankelijk van de voor-versterker?

Ja, en van de netspanning, de geluidsbron, de koppeling cq fysieke opstelling van het spul, de akoestische infrastructuur waar het spul in staat opgesteld, de luidsprekers zelf en -- last but not least -- de psychische gesteldheid van de luisteraar.  ;D

Del member

Citaat van: Duck Twacy op juni  6, 2004, 15:30:59
Sherwin, dan moet je heel snel een berichtje sturen (email) naar Fred. Formeel heeft ie de inschrijving al gesloten. Zoals gezegd, de korting is interessant genoeg (mag hem niet noemen, maar ik was er blij mee).

Die Velleman trafo's zijn volgens mij ook niet verkeerd, zijn echte joekels van 8.6 kilo (ruim 1 kilo zwaarder dan een 1000 VA Amplimo)

De info vind je op het be forum

Hier nog wat linkjes
http://www.mejiatryti.com/SpeakerCable/zappulse.html
http://www.solarhifi.com/fusion.php

Voorlopig heb ik de aanvragen bevroren omdat we al aan zo'n kleine 30 ZAPS komen. Er komt echter veel meer bij kijken ...

• organiseren van een luisteravond : shootout met de eAR
  • eveneens powerbuy voor elko's en transfo's
  • alles plannen & opvolgen
  • en nog tal van andere logistieke taken

Vandaar dat ik voorlopig even alles bevries en met de bestaande inschrijvingen verder ga.

Sherwin@stage

Beste UB4B,

Is het dus nog wel mogelijk? Mij gaat het met name om de modules, gelijkrichters en voedingselco's.

Alvast bedankt  ;)

Mvgr, Sherwin

Del member

Citaat van: Sherwin@stage op juni  7, 2004, 11:03:13
Beste UB4B,

Is het dus nog wel mogelijk? Mij gaat het met name om de modules, gelijkrichters en voedingselco's.

Alvast bedankt  ;)

Mvgr, Sherwin

Wil je wel op de reserve zetten maar de Zap modules hebben na de luistersessie bij JP zoveel success dat ik zelf even niet meer kan volgen in aantallen .... pfff weer vandaag 8 modules ertussen geschoven. Dan heb ik je naam en email adress nodig + aantal ZAP's en transfo's welke je wenst.

Reken wel dat per transfo het om 10 KG gaat en dat er dus wel wat shipping mee gemoeid is.

Stuur me een PM door een account eerst aan te maken op dit forum aub.

stanray

Hallo allemaal.

Vandaag heb ik de Zap-modules van Guido op mijn set kunnen beluisteren en ik wil jullie de resultaten niet onthouden.

Mijn set bestaat uit Apogee Diva luidsprekers, recent voorzien van nieuwe ribbons voor het laag, midden en hoog en nieuwe cross-overs. De bekabeling is zilver, evenals interlinks en luidsprekerkabels. De voorversterker is Classé Audio DR-6 en de eindversterkers zijn Classé Audio DR-8 als monoblok gebridged. Ze leveren aan 4 ohm ongeveer 320W. Frontend is een Bow ZZ-8 CD-speler en een gemodificeerde Sony SCD-555SE SACD-speler. Oh ja, voor alle duidelijkheid, de Divas zijn 3,5 ohm.

Mijn kamer meet 9 x 3,7 meter het plafond is akoestisch behandeld met houtwolcementplaten en vlaswol. Woensdag komt Thingman voor de Final Touch.  ;D

De eerste luistersessie hebben we afzonderlijk gedaan, om elkaar zo min mogelijk te beïnvloeden. Daarna hebben we de ervaringen uitgewisseld en hebben we samen verder geluisterd.

Mijn conclusie: De ZAP-modules zijn ronduit verbluffend. Ik zal superlatieven proberen te vermijden en kort zijn. De Zappen hebben een gecontroleerder laag, terwijl het laag nog iets dieper gaat.

Het midden is erg zuiver en natuurlijk en het hoog is zacht en gedetailleerd. Het harde, scherpe randje dat ik altijd aan digitaal toeschreef is weg. Instrumenten klinken zeer realistisch door een betere weergave van de boventonen.

Het beeld is breder en dieper en de instrumenten zijn beter van elkaar te onderscheiden en klinken driedimensionaler.

Zeer opvallend is de snelheid van de Zappers. Start- en stoptijden zijn heel kort, waardoor ze zeer dynamisch klinken.

Ik heb Krells in mijn set gehad en verschillende buizenbakken. Mogelijk dat een buizenbak een nog iets zuiverder hoog zou kunnen hebben, hoewel ik dat niet A-B heb kunnen vergelijken, maar de buizen hebben niet het supergecontroleerde laag, de dynamiek en het ruimtebeeld en zijn minder all-round.

Voor mij is het duidelijk, mijn Apogees worden verwend met 4 Zap monoblokken.  :D

Groeten,

Stanray

intergallactic

Hoi Stanray

dat is wel een heel duidelijke statement! het is gewoon beregoed, en dit op een speaker die toch relatief easy is met zijn 4 ohm, redelijk rendement, en ohms gedrag. Het is dus toch duidelijk meer dan een 'value-line' powerdoos...

Morgen ga ik naar Guido, met mijn buizen eindtrappen, degene die je zo gecharmeerd hebben op Guido zijn Duetta Sign.'s

Groetjes, //WARD

Niet actief

Citaat van: stanray op juni  8, 2004, 00:15:59
Mijn conclusie: De ZAP-modules zijn ronduit verbluffend. Ik zal superlatieven proberen te vermijden en kort zijn. De Zappen hebben een gecontroleerder laag, terwijl het laag nog iets dieper gaat.
Het midden is erg zuiver en natuurlijk en het hoog is zacht en gedetailleerd. Het harde, scherpe randje dat ik altijd aan digitaal toeschreef is weg. Instrumenten klinken zeer realistisch door een betere weergave van de boventonen.
Het beeld is breder en dieper en de instrumenten zijn beter van elkaar te onderscheiden en klinken driedimensionaler.
Zeer opvallend is de snelheid van de Zappers. Start- en stoptijden zijn heel kort, waardoor ze zeer dynamisch klinken.

Vooral je opmerking dat "het harde, scherpe randje dat ik altijd aan digitaal toeschreef" is verdwenen is wel veelbetekenend. Ik heb dat voor mezelf altijd toegeschreven aan het zilver (ik gebruik een Siltech interlink). Vorige week beluisterde ik een commerciële exponent van dit type versterker over een B&W Nautilus en ik was niet zozeer aangenaam verrast door het laag, maar juist door de hoge registers. Echt heel mooi. Op dat moment wist ik nog niet dat ik naar zo'n "nieuwerwetse" eindversterker zat te luisteren......
Ook het aspect van dynamiek is mijns inziens belangrijk. Een goede dynamiek is volgens mij niet iets wat je standaard overal bij krijgt, maar eerder het gevolg van een goede balans in de gehele keten, inclusief de akoestische randvoorwaarden. Om een paar Apogees qua dynamiek tot leven te brengen heb je in elk geval kracht en beheersing nodig en tot nog toe was dat altijd zeer kostbaar.
Je weet wel dat ik jouw mening over hoe Apogees klinken hoog aansla, dus ik weet nu op mijn beurt dat ik hier serieus eens naar zal moeten kijken als ik zelf over een versterkerupgrade zou nadenken (hetgeen niet het geval is overigens  ;)).
Zijn de modules er morgen ook nog als ik langskom?

Citaat van: stanray op juni  8, 2004, 00:15:59
Voor mij is het duidelijk, mijn Apogees worden verwend met 4 Zap monoblokken.  :D
Ik denk dat ik alvast maar eens naar een goede voorversterker ga uitkijken.......  ::)

stanray

Helaas Toine, Guido heeft ze weer meegenomen om ze morgen te vergelijken met Ward zijn buizenset. Dus morgen zal je het met de CLassé`s moeten doen, die niet slecht zijn hoor ;)
Ik heb nog wat akoestische eigenaardigheden in mijn kamer ontdekt, zoals een radiator die soms voor subwoofer speelt  >:(

groeten,

Stanley

Niet actief

Citaat van: stanray op juni  8, 2004, 11:19:58
Helaas Toine, Guido heeft ze weer meegenomen om ze morgen te vergelijken met Ward zijn buizenset. Dus morgen zal je het met de CLassé`s moeten doen, die niet slecht zijn hoor ;)
Ik heb nog wat akoestische eigenaardigheden in mijn kamer ontdekt, zoals een radiator die soms voor subwoofer speelt  >:(
groeten,
Stanley

Nog afgezien van de aansturing ervan geloof ik dat ik morgen verliefd kan worden op een stel Diva's. Ik vind het zo jammer dat ik dat nu net weer niet in mijn ruimte kan neerzetten......
En die akoestische eigenaardigheden, zoals je ze noemt, da's normaal dat je die ontdekt als je eenmaal de groffe aanpak van de nagalmreductie gedaan hebt. Dan blijven er subtielere, minder opvallende probleempjes over, zoals die radiator.....
Bedoel je dat ie ahw nog heel even zelf geluid uit lijkt te stralen als het signaal al weg is?

stanray

Inderdaad Toine en mijn oude glazen art deco hanglamp doet dat op een hogere frequentie. Dat klinkt voor sommige misschien vergezocht, maar bij mij klinkt dat soms irritant ;D

Stanley

Niet actief

Citaat van: stanray op juni  8, 2004, 12:06:14
Inderdaad Toine en mijn oude glazen art deco hanglamp doet dat op een hogere frequentie. Dat klinkt voor sommige misschien vergezocht, maar bij mij klinkt dat soms irritant ;D
Stanley

Ja, maar ja, aan de andere kant: wat doe je eraan?
Je kunt moeilijk een art deco hanglamp met bitumen gaan behandelen.
Alhoewel...... Misschien als je een "Voodoocoustics plakviltje" zou plakken op enkele punten van de lamp die het meest trillen, dan zou het zomaar kunnen dat het weg is omdat de trilling onderdrukt wordt door de verzwaring......
't Is zomaar een idee, dat weer niet opgaat met de radiator, omdat daarbij de massa zoveel groter is. Ik vermoed dat je die stil kunt krijgen door 'm op de een of andere manier beter aan de wand te koppelen -- zoiets als "klemzetten" zodat ie niet meer als geheel in trilling kan komen.
Ben benieuwd morgen.....
Toine.

bink

Klinkt dus allemaal zeeer belovend !
Het enige wat me nu nog doet twijfelen is het feit of dit allemaal wel "gezond" is??
Ik wil de pret hier niet bederven, maar heeft iemand al eens nagedacht of die 500Mhz na verloop van tijd uw haren niet doen uitvallen, of uw ballen doen krimpen?
(Haaruitval, daar kan ik nog mee leven....)

dddac

Citaat van: bink op juni  8, 2004, 13:18:19
Klinkt dus allemaal zeeer belovend !
Het enige wat me nu nog doet twijfelen is het feit of dit allemaal wel "gezond" is??
Ik wil de pret hier niet bederven, maar heeft iemand al eens nagedacht of die 500Mhz na verloop van tijd uw haren niet doen uitvallen, of uw ballen doen krimpen?
(Haaruitval, daar kan ik nog mee leven....)

het is 500kHz  :-*
so no worry voor je nageslacht  ;D

mvg
doede

Sherwin@stage

Och, 500khz.. is radiofrequentie.. valt wel mee dus, gewoon goed afschermen. 500mhz wordt al iets anders is 1/5e deel van magnetronstraling.. ja dan moet je al een klein beetje uitkijken  ;D .. gaan we richting betastraling (dacht ik zo).

Mvgr  ;)

bink

Alé, mijn ballen zijn dus veilig .
Waar en hoe schermen we het beste af?
Moeten de LS-kabels ook afgeschermd worden?
Zouden videobanden nog veilig zijn in een direkte omgeving?