LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

onbekend

<edit door administrator>

De hier vermelde tekst is verwijderd. Anonieme zwartmakerij kunnen we niet toestaan.

Mvrg

Patrick

Geert (gvc)

Citaat van: Sherwin op juni  3, 2004, 00:19:19Als het aan mij zou liggen nam ik een buizenversterker, maar ten eerste staat mij het laag van buizen niet zo aan
Een beetje 'off topic' maar het idee dat een buizenversterker geen behoorlijk laag heeft is volgens mij toch wel wat achterhaald.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

intergallactic

Citaat van: gvc op juni  3, 2004, 15:52:15

Een beetje 'off topic' maar het idee dat een buizenversterker geen behoorlijk laag heeft is volgens mij toch wel wat achterhaald.

Geert

Inderdaad, maar reken wel dat een goede DIY buizentrap je een pak geld kost. Maar met het goede design, en de goede componenten heb je 'satisfaction guaranteed'! Het kost je wel een veelvoud van een klasse D module, laat dat gezegd zijn.

Groetjes, //WDC

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Sherwin ik zou je uitspraak ook graag veranderd willen zien in ......het laag van een 1000 Euro buizenbak staat mij niet aan (sorry Jan dat we het weer in geld uitdrukken  ;D)

Het blijft een misverstand dat er nog hele volkstammen beweren dat er geen goed laag uit een buizenbak kan komen...die zelfde mensen halen een hoop zaken door elkaar over buizentechnologie waarvan een van de belangrijkste rendement is.

Voor 1000 Euro een buizenbak bouwen  ???...dan redt je het niet om een dynamisch systeem te laten knallen.

Ik kan je echter wel verzekeren dat een 90 watter (wel met een eindtrafo ;)) buizenbak een dynamisch systeem waanzinnig dynamisch en gedetailleerd laag  kan bezorgen....Helaas blijven het wel dure watjes...maar wel buizenwatjes dwz dat een zelfs zwaardere transistorbak nog van zeer goede huize moet komen om de strijd aan te kunnen.

Waarom...wel omdat een buis gewoon SNELLER dan een transistor is en dat ga je in de duurdere klasse beleven.....voorop gesteld dat men je een goede combinatie laat horen...en dat is weer weinig winkeldemo's gegeven Sherwin (dus een beetje met je eens dat je dit niet vaak hoort)

Ik vind het niet off-topic omdat dit de Zapkoorts (heb ik ook hoor Sherwin ;))
relativeert... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sherwin@stage

Beste Erik,

Dat is ook vaak.. maar ik bedoel, buizen kunnen goed lagen hebben! Heb niet gezegd dat dat niet zo was, het stond mij alleen niet aan; het laag van  buizen klinkt gewoon langzaam, behoorlijk strak en gefundeerd.. maar een echte transistorbak die houd het laag kort, strak, krachtig en snel .. echt die controle en drive in het laag (dat vind ik erg mooi).

Maargoed we zien wel hoe het loopt. Ik wil nu eigenlijk wel heel snel een verantwoorde versterker want ik kan het gewoon niet aanzien dat die speakers daar staan en dat daar geen muziek uit komt.. beetje jammer.

Ik vraag mezelf wel af of die ZAP's dan ook de 'rust' hebben van een klasse A versterker/Buizen, en afgerond zijn in de hoogweergave (want hier had ik met die studio versterker van mij dus wel problemen mee). En ook vraag ik mezelf af hoe strak het laag is met die Klasse D modules, dempingsfactor schijnt ook niet zo hoog te zijn.

Erg zeg, al die keuzes  ;D

Wat ik wil: Rustig middenhoog (klasse A richting), met een normaal goed doortekend beeld en klank, en strak snel laag met goede controle en drive..

Mvgr, Sherwin  ;)

dddac

Citaat van: Sherwin@stage op juni  4, 2004, 13:50:18

En ook vraag ik mezelf af hoe strak het laag is met die Klasse D modules, dempingsfactor schijnt ook niet zo hoog te zijn.
Wat ik wil: Rustig middenhoog (klasse A richting), met een normaal goed doortekend beeld en klank, en strak snel laag met goede controle en drive..

Mvgr, Sherwin  ;)

Hi Sherwin,

de dempingsfactor is denk ik juist erg goed (zie ook mijn grafieken eerder), maar voordat dat weer een nieuw topic wordt  ::)  laten we dat maar even in het midden...  ;D

Ik denk serieus, dat wat jij wilt door de ZAP's geleverd wordt.... ik ben erg kritisch, geef ik toe, dus mijn beschrijvingen lijken mogelijk "erger" als de praktijk zal uitwijzen.... Bouw ze toch gewoon, als ze niet bevallen, verkoop je ze toch weer? altijd wel een koper te vinden lijkt me. Na mijn filter-experimenten en testen met de Behringer gaan de mijne ook in de verkoop hoor, zoveel versterkers heb ik nu ook weer niet nodig  ;)

Vond en vind het wel erg boeiend allemaal, dit ZAP-gebeuren.... en soms bouw je gewoon voor de "hobby" iets in elkaar, maar daarna laten onderstoffen is natuurlijk niet nodig....

mvg
doede

intergallactic

Dus Sherwin ... nog eventjes geduld tot Doede ze verkoopt aan een zacht prijsje !!

Doede,

Woensdag is the big day, dan gaan we de zap modules eens meten met mijn eigen buizengeweld op de Scintilla's en nog diverse andere mooie zoals de originele Krell's .... staan in het rijtje.

Groetjes, //WDC

dddac

Citaat van: intergallactic op juni  4, 2004, 23:22:56
........... geduld tot Doede ze verkoopt aan een zacht prijsje !! ..............

::) ::) ::) ::) ::)

Woensdag is the big day, dan gaan we de zap modules eens meten met mijn eigen buizengeweld op de Scintilla's en nog diverse andere mooie zoals de originele Krell's .... staan in het rijtje.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen  8)  Hang je er ook nog "gewone" speakers aan  >:D ?

mvg
doede

intergallactic

Euhhh nee, eventjes niet. We moeten het eventjes doen met de Scintilla's !!!Vermoed dat mijn eigen versterers wel hun grenzen gaan kennen met 73dB/W/m. Nu, aan de positieve kant is de belasting zo braaf als een poeldeltje!

Maar de Avalon Eclipsen staan wel op het programma in de toekomst. Toch gewoon genoeg hoop ik??

Groetjes, //WDC

Duck Twacy

73 db/w/m!! en ik dacht dat mijn 85.5 db/w/m woofers inefficient waren.

Dat ga je toch niet aansturen met minder dan 100 watt of zo??

Sherwin

Ik ben ook ten zeerste benieuwd! Ik moet echt over de streep getrokken worden... voor wil ik die heilige euro's spenderen daar aan.

Mvgr  ;D

Arieson

Citaat van: intergallactic op juni  4, 2004, 23:22:56

Doede,

Groetjes, //WDC

Waarom niet gelijkertijd, naast de Scintilla's, een paar normale speakers in luistertest betrekken? Moet toch te regelen zijn? De versterkers staan er, de mensen zijn er, het pilske of glaaske wijn staat koud of op kamertemperatuur.  ::) ;)

Maakt een stel gewone luidsprekerkasten van goede kwaliteit de happening meer waardevol voor 99,9 % van de lezers van het forum.

intergallactic

Zou inderdaad nog interessanter zijn, maar ik heb eventjes niks in de buurt ... mijn eigen speakers zijn ook niet echt transportabel met 140 kg/ stuk .... maar in de toekomst gaan we zeker een speaker gebruiken met een gewoon standaard rendement. Wordt dus vervolgd ..

Groetjes, //WDC

Sherwin

Beste intergalactic,

140 kg ?! stuk? wow, wat voor iets heb je dan? De mijne zijn 80/85 pstuk. (anders kwam ik de trap niet meer op)

Mvgr, Sherwin

Sherwin

Volgensmij is men al druk bezig met de powerbuy op audioforum.be, ik weet niet of ik het nu wel of niet moet doen, of moet wachten op Doede zijn modules dat ik die e.v.t. overneem. Iemand suggesties? Voor de voeding prefereer ik denk ik liever amplimo, maargoed.. dat is ook maar een 'suggestie'

Mvgr, Sherwin

Maerten

Een powerbuy is leuk, en kan je geld schelen, maar als je gewoon nog niet zeker ben zou ik het niet doen. Zelf lijkt het me ook wel wat maar ik wacht gewoon nog even op de pioniers die wel 1000 euro uit de zak schudden. Een powerbuy scheelt ongeveer 150/200 euro op de 1000 als iedereen dezelfde config neemt, ten eerste ben ik het niet helemaal eens met de config, en we praten wel over een hoop geld hier. Ik geef liever iets meer uit als ik er zeker van ben dat het op een succes uitloopt (of zo zeker mogelijk) en dan kan ik gelijk inkopen precies zoals ik het wil.

Mvg,

Maarten

Duck Twacy

Ik doe wel mee hoor, prijzen zijn goed genoeg. Bovendien gaat het bij mij voor het laag, dus ik hoef kwa resolutie niet het onderste uit de kan.

intergallactic

Citaat van: Sherwin op juni  5, 2004, 18:38:11
Beste intergalactic,

140 kg ?! stuk? wow, wat voor iets heb je dan? De mijne zijn 80/85 pstuk. (anders kwam ik de trap niet meer op)

Mvgr, Sherwin

Hoi Sherwin, Avalon Ascent MkII

Groetjes, //WDC

Sherwin

Citaat van: Duck Twacy op juni  5, 2004, 21:29:45
Ik doe wel mee hoor, prijzen zijn goed genoeg. Bovendien gaat het bij mij voor het laag, dus ik hoef kwa resolutie niet het onderste uit de kan.

Beste,

Komt al een beetje kwalitatief in het midhoog 'minderwaardig' over deze beredenatie.. dat zet mij iedere keer aan die twijfel gevallen.

Mvgr, Sherwin

dddac

Citaat van: Sherwin op juni  6, 2004, 02:52:55

....... Komt al een beetje kwalitatief in het midhoog 'minderwaardig' over deze beredenatie.. dat zet mij iedere keer aan die twijfel gevallen.

Mvgr, Sherwin.........

Ha Sherwin,

Ik zou zeggen, kom even langs, kun je het zelf horen  ;D

mvg
doede

Duck Twacy

Citaat van: Sherwin op juni  6, 2004, 02:52:55

Beste,

Komt al een beetje kwalitatief in het midhoog 'minderwaardig' over deze beredenatie.. dat zet mij iedere keer aan die twijfel gevallen.

Mvgr, Sherwin

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat ik het niet als full range versterker ga te gebruiken, dus waarschijnlijk iets minder hoge (of andere?) eisen stel. Heb zelf geen luister ervaring dus kan niet over de geluidskwaliteit oordelen.

Wat je veelal leest over pwm versterkers is dat ze absoluut zonder kleuring zijn. Of ze de resolutie van een goede SE buizenbak halen, weet ik niet (maar die lat ligt ook wel erg hoog). Overigens wel een ander punt waar ik me wel zorgen over maak, zul je het verschil in versterking horen, in een actief systeem?

Iets anders waar ik me een beetje zorgen over maak is HF straling.

bink

Is de geluidskwaliteit ook niet erg afhankelijk van de voor-versterker?

Sherwin

Citaat van: bink op juni  6, 2004, 11:15:13
Is de geluidskwaliteit ook niet erg afhankelijk van de voor-versterker?

Dat denk ik ook, uiteraard ja.. de eindversterker is alleen de stroomversterker van een voorversterker (het karakter van de pre wordt erin meegenomen zeg maar).

Mvgr, Sherwin

Duck Twacy

Er staat btw een mooie luisterimpressie op http://forum.audioforum.be/viewtopic.php?t=1626&start=90

De beste JP weet het mooi te brengen  ;D

Zo te lezen vrij dynamische jongens die Zappers

Sherwin

Beste,

Dat klinkt zeer goed in de oren, dat verhaal van JP! Kan ik mezelf ook aanmelden voor groepsinkoop (alleen de modulen dan denk ik, en de condensatoren.. trafo's liever amplimo denk ik) ?

Ik hou van dynamiek.. dat maakt echt het 'rythem and pace' gevoel. Het lijkt mij een ideale versterker voor mijn luidsprekers als ik het zo eens hoor.., reserves genoeg, en schijnt toch al weer heeel goed te klinken.

Mvgr, Sherwin