LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Del member

Citaat van: bink op mei 26, 2004, 11:35:34
Wie heeft de ZAP al eens gehoord?
Gydotron wou hem uitlenen aan alle geinteresseerde maar ik hoor hier niet veel meer over?
Voor we eventueel en powerbuy doen had ik toch graag eerst iets gehoord.
mvg

Ga straks even met Guido bellen dan weet ik meer.

Robert - Jan

CiteerMaar als de belasting capicatief (condensator) of inductief (spoel) wordt dan gaan we over een faseverschil praten

Maar als je 2 trafo's met iets afwijkende wikkelingen parallel zet dan is de ene toch een inductieve belasting voor de andere?? Daardoor zou dus een fase verschil kunnen ontstaan.

Ik heb er vandaag op 't werk met een electronicus over gesproken en die kwam met hetzelfde voorstel als Rob, gewoon iedere trafo zijn eigen gelijkrichter geven en de (niet afgevlakte) gelijkspanningen parallel zetten.

@ Rob
CiteerEn je kunt gewoon 2000VA trafo's kopen.
Ik heb op een aantal sites gekeken (oa Amplimo) maar zie nergens trafo groter dan 1000VA die secundair zo'n 42V leveren. Trafo's voor buizenversterkers, met secundair zo'n 400V zijn er inderdaad in 2000VA uitvoering. Heb jij misschien een adres/website?

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Rob_Dingen

Hoi

Die kun je gewoon bij amplimo bestellen.
Voor geintereseerden heb ik nog 2000VA trafo's liggen nieuw met 4x 25V en 2x 20v.
Dus je kan er 2x25V 40A of 2x50V 20A van maken.
Die 2x20V 0,5A heb ik laten wikkelen voor eventueel instart of beveiligings schakelingen of als jeen een versterker wilt bouwen waar de stuurtrap meer spanning nodig heeft.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sherwin

Beste mensen,

Op tip van iemand werd ik naar het audioforum.be gewezen.. vraag mezelf af waarom er iets aan mijn neus voorbij gaat buiten dit forum om?  :-\

Of is dat speciaal voor de mensen van audioforum.be (exactly the same persons als hier, maargoed).  :o

Ik zou mezelf ook wel graag aan willen sluiten bij de besteleenheid, alleen tevens hoop ik snel wat te zien van Doede en zijn 800VA trafo test setup.  8)

Mvgr, Sherwin  ;)

dddac

Citaat van: Sherwin op mei 31, 2004, 22:52:02

Ik zou mezelf ook wel graag aan willen sluiten bij de besteleenheid, alleen tevens hoop ik snel wat te zien van Doede en zijn 800VA trafo test setup.  8)

Mvgr, Sherwin  ;)

Hi Sherwin, ik heb ook even de belgische site gelezen en blijkbaar is daar de gekte toegeslagen. Zonder enige terughoudendheid word er de konklusie getrokken om met grote en dure voedingen aan de gang te gaan. Plus dat te pas en te onpas het woord high end in de mond wordt genomen

2 punten:

1. Voor mij staat nog steeds niet vast wat bij normaal gebruik de invloed van de (grotere) voedingstrafo is
2. De Zaps zijn zonder meer mooi, maar geen high end

Ik zou je graag op je wenken bedienen met de 800VA trafo's, ze liggen hier, maar ik heb tot eind van de maand even andere dingen (het digitale filter) op het programma staan...
Ik heb wel de 1MHz klokjes er aan gehangen en de restspanning gaat behoorlijk naar beneden. Het werkt dus, maar luisteren ben ik niet aan toegekomen. Ik luister weer heel normaal naar de 15 watt buizenversterkers  ;)

mvg
doede

Sherwin

Citaat van: dddac op mei 31, 2004, 23:29:10

Hi Sherwin, ik heb ook even de belgische site gelezen en blijkbaar is daar de gekte toegeslagen. Zonder enige terughoudendheid word er de konklusie getrokken om met grote en dure voedingen aan de gang te gaan. Plus dat te pas en te onpas het woord high end in de mond wordt genomen

2 punten:

1. Voor mij staat nog steeds niet vast wat bij normaal gebruik de invloed van de (grotere) voedingstrafo is
2. De Zaps zijn zonder meer mooi, maar geen high end

Ik zou je graag op je wenken bedienen met de 800VA trafo's, ze liggen hier, maar ik heb tot eind van de maand even andere dingen (het digitale filter) op het programma staan...
Ik heb wel de 1MHz klokjes er aan gehangen en de restspanning gaat behoorlijk naar beneden. Het werkt dus, maar luisteren ben ik niet aan toegekomen. Ik luister weer heel normaal naar de 15 watt buizenversterkers  ;)

mvg
doede

Beste Doede,

Wat versta jij onder highend dan? De referentie van een mooie buizenversterkr, of gewoon eisen vanuit jou perspectief. LCaudio heeft ook klasse AB modules, zou dat beter klinken dan? (ook vrij makkelijk een versterker mee te bouwen).

Iniedergeval bedankt voor je antwoord,  ;)

Mvgr, Sherwin

Maerten

Ik denk dat doede zijn eisen ook vrij hoog liggen (no offense hoor !). Als ik het zo hoor lijken het me vrij goede versterkers, en ik zit er sterk aan te denken er ook een te bouwen. Helaas moet dat nog ff wachten tot september voordat de funds rond zijn. Ik denk dat je in ieder geval voor het geld goed zit, en verwacht ook behoorlijke kwaliteit (absoluut gezien, als dat bestaat). Als je het echt zeker wil weten moet je nog even wachten Sherwin, tot meerdere mensen het hebben gebouwd. Ik doe dat in ieder geval wel, 1000 euro schud ik niet 1 2 3 uit mijn mouw.  :(

mvg,

Maarten

intergallactic

Citaat van: dddac op mei 20, 2004, 21:36:12

Heb vanavond zitten luisteren over de C79-D20 koppen, die normaal door de Golidav 300BXLS SE buizenversterkers aangestuurd worden...

Nou, ze mogen er best zijn!! Echt een heel groot geluid (en zeker voor die prijs). Het klinkt koud DIRECT al goed... Zeer open geluidsbeeld, zeer transparant, prachtige stemmen, verfijnd hoog, goeie duidelijke plaatsing, een mooi totaal geluidsbeeld. 

mvg
doede

Eigenaardig dat nu het nu plotsklaps geen high end is? wat ik vroeger hierover gelezen heb suggereerde dat althans.

Groetjes, //WDC

Sherwin@stage

Citaat van: intergallactic op juni  1, 2004, 10:21:13

Eigenaardig dat nu het nu plotsklaps geen high end is? wat ik vroeger hierover gelezen heb suggereerde dat althans.

Groetjes, //WDC

Ja zo'n gevoel had ik ook.. het zijn toch 1000 zuurverdiende euro's voor de student he (vandaar mijn voorzichtigheid)

Mvgr

Geert (gvc)

Citaat van: Sherwin op mei 31, 2004, 22:52:02Op tip van iemand werd ik naar het audioforum.be gewezen.. vraag mezelf af waarom er iets aan mijn neus voorbij gaat buiten dit forum om?  :-\ Of is dat speciaal voor de mensen van audioforum.be (exactly the same persons als hier, maargoed). 
Dit topic is opgestart op  'Audioforum.be'. Daar is ook het initiatief voor de 'powerbuy' opgestart. Door omstandigheden ligt het topic daar echter vrijwel stil.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

We moeten oppassen HIER geen discussie te krijgen .....wat is high end.
(weer een leuk discussie punt a la zelfbouwer/topfabrikant  >:D)

Het is natuurlijk voor iedereen een hoop geld, waarom zou die ene persoon dan alle risico's lopen
als het voor hem geen High-end is en voor mij wel....of erger nog ....omgedraaid... >:D

Het blijft natuurlijk gewoon...ieder voor zich...wel kun je voor je zelf al behoorlijk nauwkeurig opmaken hoe hoog de lat ligt bij de individuele Zap-researchers...Doede, Guido, UB4B, enfin op hun site nl. zie je hun equipment.... ;)

Ik blijf vol lof over deze mensen die nu klasse D naar een hoger plan tillen....degene die per se door wil gaan moet zelf creatief te werk gaan om zijn investering zeker te zien....dus zelf luisteren en veel lezen... ;D

enfin...dat is mijn mening. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Geert (gvc)

Citaat van: dddac op mei 31, 2004, 23:29:10Hi Sherwin, ik heb ook even de belgische site gelezen en blijkbaar is daar de gekte toegeslagen. Zonder enige terughoudendheid word er de konklusie getrokken om met grote en dure voedingen aan de gang te gaan.
De voeding is daar ook al ter discussie gesteld hoor. Oorspronkelijk is de ZAP-module door Gydotron gekozen voor het aansturen van zijn Apogee's. Deze hebben een impedantie van 1ohm! Vandaar die zware voeding.
Voor een 'powerbuy' moeten er echter keuzes gemaakt worden.
Of de 'doorsnee gebruiker' ook baat heeft bij een overgedimensioneerde voeding zal getest moeten worden. Of daar noemenswaardige besparingen te behalen zijn is met de volumekorting ook nog een vraag.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Citaat van: Erik van Voorst op juni  1, 2004, 13:24:41Het is natuurlijk voor iedereen een hoop geld, waarom zou die ene persoon dan alle risico's lopen als het voor hem geen High-end is en voor mij wel....of erger nog ....omgedraaid... >:D
Het blijft natuurlijk gewoon...ieder voor zich...wel kun je voor je zelf al behoorlijk nauwkeurig opmaken hoe hoog de lat ligt bij de individuele Zap-researchers...Doede, Guido, UB4B, enfin op hun site nl. zie je hun equipment.... ;)
Het is niet langer 'ieder voor zich' als er een configuratie voorgesteld wordt voor een 'power buy'. Ik kan me wel inbeelden dat potentieële deelnemers wel enige zekerheid willen over de kwaliteit. Uiteindelijk koop je toch met blind vertrouwen en voor een DIY-project is de kost niet gering.
Het zeer hoge referntieniveau van de initiatiefnemers kan wel een geruststelling zijn.

Geert

Ook al wordt er een configuratie voorgesteld...kun je NOG zelf beslissen
of je meedoet of niet...met ieder voor zich bedoel ik ...je neemt zelf het risico dat jij het GEEN high-end vind.

Trouwens een absolute must om fff de belgische tegenhanger te lezen (www.audioforum.be)...daar zijn de "die-hards" bezig om luister bijeenkomsten te organiseren....neem je gewoon jouw personal (wel/niet geleende) high-end bakkie mee en voila....het laatste beetje risico is gedekt... ;)

Maerten

Helaas is dat niet voor iedereen een optie denk ik, zoals mensen zonder auto  ::)
Maar goed, ik kan uitgaande van het enthousiasme van een aantal mensen er wel vanuit gaan dat de zapp beter is dan mijn C320 BEE  :P

Ik kan me voorstellen dat het voor anderen niet zo'n zekerheid is. Misschien kan doede toelichten welke versterkers hij te vergelijken vind met de zapp. Dat zou al een vrij aardig beeld geven denk ik.

Maarten

intergallactic

Ik denk dat we de luisterervaringen van Doede, en deze die nog zullen volgen in het juiste perspectief moeten zetten. Hij schakelt deze modules in op een locatie waarin een  midhoog & tweeter dome worden aangestuurd in een actieve opzet. Ik vind dat uiteraard boeiend en leerrijk, maar de bevindingen op zo een systeem kun je moeilijk extrapoleren naar een full range aansturing wat de meeste mensen hier van plan zijn te doen. Guido speelde dan weer met een full-range systeem maar we kunnen de Apogee Scintilla nu niet echt een referentie noemen als het op 'normaal' aankomt in termen van belasting!! M.a.w. , je moet deze modules eens kunnen testen op een normale full range load, weliswaar van goeden huize.

mvg, //WDC

dddac

Citaat van: intergallactic op juni  1, 2004, 15:09:04
........waarin een  midhoog & tweeter dome worden aangestuurd in een actieve opzet.

ben het in grote lijnen eens, dat iedereen zijn eigen beslissing moet maken en dat elk systeem anders is en dat mijn systeem zeker geen standaard systeem is  ;D

Mijn "midhoog&tweeter" start op 150Hz met een 6dB afval naar onderen. Niet echt "midhoog" lijkt me?? Ik denk dat het nog steeds voldoende houvast biedt om zaken te beoordelen als ruimtelijke afbeelding, klankbalans, timbre etc etc wat het hele spectrum aangaat. Mijn oordeel blijft "erg goed", maar "High End" ligt toch echt wel een stap hoger, maar is lastiger te bouwen en kost echt veel wat meer. Ik vind het ook lastig versterkers te noemen die vergelijkbaar klinken. Maar om diegenen een hart onder de riem te steken die zoiets willen bouwen voor zeg een 1000 Euro: Deze kwaliteit zal je zeker niet vinden in de winkel voor dat geld !! Wel wil ik er tegenover zetten, dat als je geen aanhanger bent van veel WATT-geweld en je bent handig en hebt tijd, je voor vergelijkbare bedragen hele mooie Buizenversterkers kan bouwen.... die op punt van klankbalans, timbre detailering meer neerzetten. Op andere punten (kWatts en zo en aansturen lastige speakers, zijn we snel klaar: zap)

mvg
doede

intergallactic

Hmmm, met midhoog bedoelde ik middentoner + tweeter, en niet midhoog... In jouw geval is de middentoner flink uit de kluiten gewassen en is een 3i unit. Inderdaad een serieus belangrijk stuk van het spectrum, maar het is juist wat daaronder zit waar vele van die zelfgemaakte buizenversterkers hun tanden op stuk bijten. Al die mooie kwaliteiten in het midhoog gaan dan zo verloren ... En het is de som van die twee stukken die het totaal maakt. En dat maakt nu net een versterker highend. Wil maar zeggen dat een SE referentie high end versterker het wel eens duidelijk minder goed zou kunnen doen op je Gydynels in full range, dat weet ik zelfs zeker, en jij ook! Dus wat is nu high-end??

Maar laten we eens wat relativeren, heb trouwens nog nooit de Zappers gehoord. Maar volgende week ga ik de proef op de som nemen en de modules eens beluisteren op Guido zijn 'beloved' Scintilla's'. De Vincent is de sparring partner. Mijn versterkers zijn nog altijd in verbouwing, dus even niet.

PS: Doede, staan je Godiva's nu te spelen met de stabilisatie op de eindbuis, of zijn ze nog original Big C??

intergallactic

dddac

Ha Ward,

De Golidavs spelen met geregelde voeding... En ik ben het met je eens dat een SE amp grote speakers in het laag niet zo mooi tot leven laat komen als een stevige solid state amp. Of dat nu een zap of tumos is, maakt me even niet uit... De "hybride" oplossing met een stevige amp voor het onderste octaaf en een mooie buizenversterker zie ik als een van de mooiste oplossingen. Best of both worlds zogezegd  :) Next step is volledig aktief, maar dat is een volgende stap die getest moet worden.

Jammer dat je de zap niet met je eigen versterker kan vergelijken.... die ken ik en die is heel erg mooi. Dat bedoel ik met high end. De Vincent zou ik daar niet onder willen laten vallen.

We horen wel van je als je je eigen oordeel geveld heb neem ik aan ?

mvg
doede

intergallactic

Doede

Ik zal voor de luistertest op de Scintilla's proberen de 'copy' van mijn versterkers (het zijn trouwens deze die bij jou hebben gespeeld) die ik voor een vriend heb gebouwd op de kop te tikken. Weliswaar heb ik dan maar 80Watt op 4 ohm ter beschikking. Op jouw speakers was dat weliswaar bijna overkill, maar op Guido de zijne is dat wat magertjes ... Mijn eigen versterker is in verbouwing net als mijn huis, en die zou er dan 140W kunnen uitsleuren d.m.v. 8 6550ers in triode per kanaal. Dat is dan eens iets voor wat later. Maar in de 'meanwhile' probeer ik de modules ook eens tot bij een andere kennis te krijgen. Deze speelt met Avalon Eclipse, en heeft een SE versterker, die, uiteraard ook met gestabiliseerde voeding is uitgerust. Ik denk dat we dan een vrij compleet beeld krijgen van het zaakje.

mvg, //WDC

Sherwin

De zap speelt gegarandeerd een versterker van 1000 euro eruit, duhh... kost dat ding zelf al aan materialen. Hij zou eigenlijk zo mee moeten spelen met de 5000 euro klasse, en vergelijkbaar zijn.  :-X

Mvgr, Sherwin  ;)

Jan Deckers

Hi Sherwin,

deze discussie volgend lijkt het wel of je jouw 1000 euro bijna niet in bedwang kunt houden om jouw mooie, en dat meen ik, luidspreker set aan te kunnen sturen.
Algemener gezegd, het lijkt wel alsof er hier een horde jonglieden zijn die zwijmelen bij het feit dat een zelfbouw-versterker van pakweg 1000 euro, een bestaande winkel-versterker eruit spelen die b.v. wel 3000 euro kost. Ik vraag me dan af wat het criterium is, of je eigen standaard.
"te kunnen zeggen tegen je vrienden dat jouw versterker wel meer dan 5000 euro waard is, maar omdat je hem zelf hebt gebouwd maar een fractie ervan is"...........

Ga nu eens lekker luisteren naar een aantal high-end (wat dat al niet mag zijn) ontwerpen die op je eigen luidsprekers passen en laat je niet gek maken, mijns inziens, door een bepaald prijskaartje.
Er is maar een graadmeter, en dat zijn je eigen oren.

Ga lekker eens een versterker hier beluisteren, en dan weer daar. Want, als ik het goed begrijp, van luidsprekers heb je veel verstand, maar van versterkers eigenlijk niet zoveel. Verdiep je daar eens in, voordat je een oordeel velt.

Met vriendelijke groet,

Jan

PS, ja je mag zo eens komen luisteren

Sherwin

Beste Jan,

Ik heb al heel veel beluisterd, van normaal tot 'extreme highend' (en alles daar tussen in).. en dat op een heleboel gebieden.

Alleen nu mijn eindtrap stuk is (en waar ik qua hoogweergave niet echt tevreden over was) heb ik een nieuwe eindversterker nodig.. want ik kan eigenlijk niet zonder muziek, en de speakers moeten ook nog worden afgemaakt etc.

Vaak kijk ik niet zo naar geldbedragen, maar bij zelfbouw kan dat anders liggen. Als je kijkt wat een bepaalde versterker kost en dan vergelijkt met goedkopere, oordeelt op klank, en de binnenkant eens goed on de loep neemt vraag jejezelf af of dat allemaal wel zoveel moet kosten (wel research verhaal er ook aan vast geknoopt zit).. en vaak ligt die verhouding toch ong wel zo heb ik de indruk.

Als het aan mij zou liggen nam ik een buizenversterker, maar ten eerste staat mij het laag van buizen niet zo aan, en ten tweede kost een buizenversterker die toch zo'n 50watt's aan vermogen kan leveren al klauwen vol met geld.

Mvgr, Sherwin