Meten is weten ?

Gestart door hrcc, november 15, 2018, 15:18:12

Vorige topic - Volgende topic

hrcc

Sinds een poosje heb ik de mogelijkheid om te meten wat er gebeurt als ik de speakers of luisterstoel verschuif dmv een Dspeaker 2.0.
Ik luister stereo met 1 sub en heb het apparaat gekocht om staande golven tegen te gaan, dat doet'ie prima maar de extra functies zoals het kunnen zien wat er op de hele audioband gebeurt geeft best veel inzicht.
Het is leuk en soms verbazend om soms te zien wat en hoeveel er wegvalt of juist sterker word als je de luisterplek een stukje verplaatst of verhoogt/-laagt.

Die uitkomsten zijn niet zalig makend persé maar doen mij wel beter begrijpen waarom de ene positie 'beter' klinkt dan de andere.
Eigenlijk vind ik het best vreemd dat niet meer hifi liefhebbers zich bezig houden met meten.
Velen houden zich bezig met het wisselen van apparatuur in al zijn vormen maar wat er werkelijk in de luisterruimte gebeurt
blijft onbekend.
De frequentie respons is daar maar een onderdeeltje van maar niet onbelangrijk lijkt me.

Wat zijn jullie gedachten hierover ?

frank2

Zoals je zelf al schrijft, je hoort het ook. Dus gewoon de beste positie pakken en klaar. Een meting is gemakkelijk dat wel, maar zegt ook niet alles, heb hier vaak gemeten en bij het kiezen bleek voor mij de slechte meting best wel goed te klinken. Nu kon ik niet zoveel schuiven maar meten is een hulpmiddel je oren bepalen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

hrcc

Oren bepalen uiteindelijk, ben ik het helemaal mee eens, maar die zijn wel behoorlijk stemmings afhankelijk.

chansig

Jullie bedoelen ws dat smaak uiteindelijk bepaalt. Met die insteek is meten mijn inziens niet nodig.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Sopper

Citaat van: chansig op november 15, 2018, 16:34:00
Jullie bedoelen ws dat smaak uiteindelijk bepaalt. Met die insteek is meten mijn inziens niet nodig.

Gr. Hans

Weer een scherp antwoord, Hans, complimenten.
Het is precies wat je schrijft  ;)
# Volumio Rivo+ # PCM63P dac # FM266MKII replica VV # Dartzeel NHB108 replica EV # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

flakkees

als sinds een poosje veranderd in al een poosje zal je zien dat de meest perfecte metingen niet het beste klinken
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

hrcc

Nee, de ruimte is zeker niet perfect, helaas.
Redelijk harde kamer, 4 breed, 9 lang met nog een open keuken aan de linker kant.

Dus ik zwak het hoog sowieso iets af en het midden ook als in de stemming ben.
Een heel klein beetje levert me dan veel op.

Gr. Hans

flakkees

Citaat van: morca op november 15, 2018, 18:12:39
Als je ruimte erg goed is juist wel weer kees.
In gemiddelde huiskamer vaak niet idd hehe
als je ruimte heel goed is ga je geen meet set kopen
dan klinkt het gewoon goed

RalphH

Hoe weet je dan wanneer je ruimte goed is? :devil: ;D

Gr. Hans

;D :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

flakkees

aan de voortdurende drang om een meet set te kopen  :laugh:
is natuurlijk niet bij iedereen van toepassing maar in mijn geval :
ik luister naar bijna alle soorten muziek en oude ironmaiden vraagt bijvoorbeeld om een heel andere setting dan shpongle
en deze liggen ook zo ver van elkaar vandaan dat een compromis setting geen optie is
dus meten is weten , dat is waar

chansig

Je wilt toch speakers die alle soorten muziek goed kunnen weergeven ? Dus een goed metende speaker is volgens mij het begin. Daarna wil je het liefst een ruimte die weinig tot niets verkeerd doet met de muziek. Dat is dan een mooie 2e stap. Daar heb je meet apparatuur voor nodig. En dan zal de ene opname meer/minder ruk klinken dan de ander.

Dat is dan maar zo.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

flakkees

als de opname de compromis word zal dat tot gevolg hebben dat ik die toch minder ga luisteren.
een speaker die alle muziek goed zal weergeven is er een met een sausje , die heb ik liever juist niet

RalphH

Dat snap ik niet, je past zelf adhv muziek de setting aan, dat is toch ook een sausje? Kun je beter een al besausde speaker kopen zodat je naderhand niets meer aan hoeft te passen bij elk liedje.. of begrijp ik je verkeerd?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

flakkees

je bedoeld zoals in een discotheek waar alles het zelfde klinkt ?
daar halen ze toch niet het onderste uit de kan is mijn mening

RalphH

Citaat van: flakkees op november 16, 2018, 08:17:14
een speaker die alle muziek goed zal weergeven

Goed weergeven is toch goed weergeven?

chansig

Precies zegt niets over dat alles hetzelfde klinkt.

Gr. Hans

scrutinizer

Citaat van: RalphH op november 16, 2018, 06:59:03
Hoe weet je dan wanneer je ruimte goed is? :devil: ;D

Denk dat 'het' antwoord op deze vraag nog even op zich laat wachten ......... :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

flakkees

ik geef slechts mijn mening , ik verwacht van niemand om het met me eens te zijn
het enige wat ik probeer te zeggen is dat meten in een standaard huiskamer waar je beperkt bent in het aanpakken van wat je gemeten hebt niet veel zin heeft .

ik heb voor onvergefelijke luidsprekers gekozen en ja daar hoor je de hele slechte opname  heel slecht en dat vraagt dan om compensatie
en die kan mijn inziens niet altijd hetzelfde zijn

meten in een aparte luister ruimte waar je dus ook mogelijkheden hebt een en ander te doen
is natuurlijk een ander verhaal

Knor

En in alle gevallen is meten pas weten als je weet wat je meet...

Aan meetapparatuur en metingen schort het namelijk niet!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

scrutinizer

Citaat van: Knor op november 16, 2018, 12:51:46
En in alle gevallen is meten pas weten als je weet wat je meet...

Aan meetapparatuur en metingen schort het namelijk niet!
:)

En zelfs dan valt het niet mee om een ruimte te creeeren die 'volledig' voldoet, Toine.
Ongeacht de briefjes die daar voor benodigd zijn.  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

RalphH

frank2

Citaat van: flakkees op november 16, 2018, 10:01:40
ik geef slechts mijn mening , ik verwacht van niemand om het met me eens te zijn
het enige wat ik probeer te zeggen is dat meten in een standaard huiskamer waar je beperkt bent in het aanpakken van wat je gemeten hebt niet veel zin heeft .

ik heb voor onvergefelijke luidsprekers gekozen en ja daar hoor je de hele slechte opname  heel slecht en dat vraagt dan om compensatie
en die kan mijn inziens niet altijd hetzelfde zijn

meten in een aparte luister ruimte waar je dus ook mogelijkheden hebt een en ander te doen
is natuurlijk een ander verhaal

Denk eerder dat het met de speakers te maken heeft misschien zijn die niet zo goed als je denkt
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Wat is "het" dan wat met de speakers van Flakkees te maken heeft ?

Gr. Hans

RalphH