HELP!!! YAMAHA RX-V3900 gaat niet meer aan

Gestart door FER ZX9-R, oktober 7, 2018, 15:37:09

Vorige topic - Volgende topic

FER ZX9-R

Beste mensen,

Ik heb de stereo YAMAHA RX-V3900 en nu gaat deze niet meer aan...
De optie om het knopje MASTER ON/OFF en STRAIGHT ingedrukt te houden heeft niet geholpen want ik krijg vervolgens niks te zien op de display. Het resetten heeft ook niet geholpen.
Ik krijg niks te zien in de display...

Wie kan mij hiermee helpen?

Groetjes,
Ferry

paulkokkie

Als die helemaal niks meer doet denk ik dat je voeding stuk is.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

stevefilmfreak54

Haal de stroom stekker eruit, wacht maar een seconde of 30 en dan opnieuw inpluggen en aanzetten, geloof dat je receiver in de stand by modus zit, heb ik ook een keertje gehad.

FER ZX9-R

Stroom eraf helpt niet, echter na de stekker weer in het stopcontact te stoppen, hoor ik het apparaat wel aanslaan zoals je normaal de MASTER knop aan zet. Dit was daarvoor niet hoorbaar...

Leeuwarden

Als dit nog steeds het 'oude' probleem is dan is er een condensator van een paar dubbeltjes kapot in je voeding. Google maar eens.

FER ZX9-R

Toch een kleine bump omhoog, het probleem is in al die jaren nog steeds niet verholpen. De versterker weggezet en eigenlijk nooit meer gebruikt.

Toch zonde...

Ik wil hem weer nieuw leven in blazen, wie kan/wil mij hiermee helpen?

Mvg,

Ferry

morca

Ik zou een nieuwe kopen.
Ondertussen is hij er niet nieuwer op geworden.

Jossie kan hem wel maken denk ik.
Maar de vraag is wat de reparatie kost.
Hoeveel de receiver nog waard is.
En hoe goed de andere onderdelen nog zijn....

FER ZX9-R

Een nieuwe staat er al, maar wil deze voor een andere ruimte toch weer gaan gebruiken. En wat zal een reparatie kosten tov een nieuwe? Want uiteindelijk koop je daar (denk ik) geen nieuwe vooor...

Zekering? Inwendig?

morca

Inwendig idd

Wat het waard is te maken?
Ik had een Marantz pre die 5000 euro koste uit die tijd
Die ligt ergens boven
Daarna een Arcam die ong hetzelfde kost als jouwe
Die was van 2014 ofzo denk ik
Ook afgeschreven.

Je vergist je in de uren die erin gaan zitten.

FER ZX9-R

Ja die is nog intact, helaas. En wellicht is het een condensator van een paar dubbeltjes, maar ik heb niet de kennis of apparatuur om dat te tackelen.

Welk alternatief zou je aanraden om deze te vervangen?

jossie

Is dit slagschip definitief gezonken of is het anders opgelost ?  ::)
Omni !

FER ZX9-R

Wat begon als "vast een simpel dingetje"... bleek een technisch mysterie van formaat 😄. Gelukkig had Jos er wél zin in.

Op 22 maart mijn receiver gebracht, en Jos hield me netjes op de hoogte: dit was geen 30-minuten klusje. Meer een "we gaan hier eens goed voor zitten"-project. En dat heeft hij gedaan ook.

Op 4 april kreeg ik een berichtje met foto: "Wordt je Pasen zo iets beter?" — nou, absoluut! Display weer springlevend, alsof hij uit een coma was ontwaakt.

Jos heeft er waarschijnlijk meer uren in gestopt dan gezond is 😉, maar het resultaat is top. Alles weer aangesloten en getest met wat films: het geluid knalt weer alsof de bioscoop hier in de woonkamer zit (sorry, niet-bestaande buren).

Jos, bedankt voor je geduld, vakmanschap en doorzettingsvermogen!
Aanrader voor iedereen die zijn apparatuur een tweede leven gunt  :clapping:

813ba99d-5a06-439a-84ef-35c7452d047f.jpeg

Magura

Mooi dat de receiver weer werkt.  :thumbs-up:  Het is zonde om zo'n receiver in de kast te laten staan. Wat was er nou defect? Zal niet alleen een condensator zijn geweest vermoed ik.
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

FER ZX9-R

Superblij mee! Wellicht dat Jos hier wat meer over kan toelichten...

jossie

Citaat van: jossie op april 17, 2026, 09:36:06Is dit slagschip definitief gezonken of is het anders opgelost ?  ::)

Ach! Helemaal vergeten dat ik 'm gerepareerd heb   :angel:   Leeftijd denk ik...

Typische receiver waar je NIET aan moet beginnen. Duizend schroefjes, tienduizend + onderdelen en dan het defecte onderdeel vinden?

En zo'n behulpzaam service menu dat NIET geraadpleegd kan worden omdat de display niet werkt...

Maar... aan de verbruiksmeter zie ik wel dat hij wél in de service stand aangaat (ongeveer 50 Watt verbruik). Dan dus maar de voedingsspanningen checken her en der en dan kom je uit op een opsteek print met vier low level spanningen die onder andere de elektronica voeden die de sms berichten op het display kunnen zetten.

Eén ontbreekt! Tijdje peuteren, denken, die spanning verdwijnt naar meerdere regionen in de receiver. De voeding kan defect zijn maar elders kan ook sluiting zitten, voeding ic is daar wel tegen bestand, knijpt uitgang gewoon af. Gokje, externe voeding erin peuteren en... BEELD! Goeie hoop dat dus niet elders het probleem zit maar in het voedingsdeel. Tijdje googlen voordat ik twee hits krijg op exact de voeding print waar het om gaat. Een in Engeland, niet meer op voorraad en gelukkig één in Frankrijk 'in stock' !!!  :pompom:

Maar ja, die webshop levert over de hele wereld zolang er maar Frans gesproken wordt (Frans is in Frankrijk de wereldtaal nietwaar). Een over-aardige mail in het Engels met het vriendelijke verzoek om blah blah blah... u begrijpt, nul response... Euforie vakkundig geblust  :nopompom:

Dus.. aan de bak dan maar, voedingkje in de voorraad zoeken (ik wéét dat ie ergens ligt), Bestaande print modificeren, fout detectie van deze spanning omzeilen, montage nieuwe print bij elkaar verzinnen, doorpakken, meer koffie, tussentijds faillissement afwenden... en... Hij doet 't!

Poeh poeh, NOOIT meer een AV receiver !

Nou ja... ik dacht ook dat het probleem  mogelijk op de standby voeding zat en dan was het met een uurtje gepiept. Bleek dat daar al naar gekeken was, kruisverhoor met de eigenaar beter moeten voorbereiden van te voren, eigen schuld Jossie, beter opletten  :D
Omni !