Dolby Atmos Windows 10 sound opties vraag

Gestart door chrisssj2, maart 30, 2018, 18:33:19

Vorige topic - Volgende topic

chrisssj2

(meest recente win10 x64 OS)
In sound opties is nu tegenwoordig voor Dolby Atmos capable receivers de optie "Dolby Atmos for Home Theater"

Zelf heb ik nu sinds vandaag een 5.1.4 opstelling. 4 hoogte kanalen dus. Dit is ook 100% zo aangegeven in de receiver, niks side kanalen. die zijn unused.

In windows opties However, staat er als ik configure klik bij "Dolby Atmos for Home Theater"
Geen Height Channels.. Alleen side channels.
Wat me een beetje vreemd lijkt, ik kan dus ook niet de doorgaanse toon testen doen die je normaal doet in windows sound options om de kanalen te testen.

Nu kun je dit ook doen in de receiver zelf dat is het punt niet, maar ik twijvel als windows de height kanalen niet ziet...

williams

Zelf gebruik ik kodi ds player en hiermee kan ik gewoon dolby atmos/ dts x afspelen  via de pc .
Ik stuur dan wel bitsream uit .
En ook mijn marantz geeft dan netjes atmos / dts x aan in het display met welke kanalen actief zijn .
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

MaxxMark

icm een mediaplayer als Kodi wordt er gewoon bitstream naar de versterker gestuurd (ofwel 'passthrough') dan werkt Atmos inderdaad zoals Williams beschrijft. Dit is echter anders dan wat Chrisssj2 bedoelt.

Windows10 heeft sinds een van de nieuwere grote updates (ik weet niet meer welke, ik meen die van lente 2017) ondersteuning voor Dolby Atmos toegevoegd. Hiermee is het mogelijk geworden dat applicaties (of games) die spatial-aware zijn, inderdaad gebruik kunnen maken van alle (atmos) speakers. Ik heb toen een speciale update moeten installeren via de Windows store voordat het werkte. Via die app (https://www.microsoft.com/en-us/store/p/dolby-access/9n0866fs04w8)  kan je ook de bekende Dolby Atmos demo's afspelen. Vervolgens moet je *meen ik* bij je speakersetup inderdaad aangeven dat je een atmos opstelling hebt. In dat geval is het overigens wél zo dat hij netjes alle speakers afgaat.

Ik kan het op het moment helaas niet checken voor je (dan moet ik rebooten naar mn Windows 10 installatie én moet ik m'n pc naar mn HT (zolder) slepen).

Hopelijk kan je hier iets mee
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

chrisssj2

Citaat van: MaxxMark op april 14, 2018, 16:07:22
icm een mediaplayer als Kodi wordt er gewoon bitstream naar de versterker gestuurd (ofwel 'passthrough') dan werkt Atmos inderdaad zoals Williams beschrijft. Dit is echter anders dan wat Chrisssj2 bedoelt.

Windows10 heeft sinds een van de nieuwere grote updates (ik weet niet meer welke, ik meen die van lente 2017) ondersteuning voor Dolby Atmos toegevoegd. Hiermee is het mogelijk geworden dat applicaties (of games) die spatial-aware zijn, inderdaad gebruik kunnen maken van alle (atmos) speakers. Ik heb toen een speciale update moeten installeren via de Windows store voordat het werkte. Via die app (https://www.microsoft.com/en-us/store/p/dolby-access/9n0866fs04w8)  kan je ook de bekende Dolby Atmos demo's afspelen. Vervolgens moet je *meen ik* bij je speakersetup inderdaad aangeven dat je een atmos opstelling hebt. In dat geval is het overigens wél zo dat hij netjes alle speakers afgaat.

Ik kan het op het moment helaas niet checken voor je (dan moet ik rebooten naar mn Windows 10 installatie én moet ik m'n pc naar mn HT (zolder) slepen).

Hopelijk kan je hier iets mee
Inderdaad dit is wat ik bedoel, dit topic gaat dus over dat hij niet bij een atmosopstelling hij netjes elk kanaal afgaat in de windows sound instellingen zoals hij dat zou doen bij een 5.1 geluidsopstelling.
Zal wel microsoft gepoep zijn waar ik niks aan kan doen. Volgens mij werkt alles naar behoren... (maar dat komt misschien omdat ik bitstream met MPC-HC en die windows instellingen dan geskipt worden?)
Deze vraag is vooral voor videogames die Atmos ondersteunen... want ik weet niet of die bitstreamen. volgens mij gebruiken die gewoon de windows instellingen?
Heb ik t uberhaupt wel juist dat als er gebitstreamt word dat windows instellingen in sound/configratie scherm er niet toe doen?

Hopelijk is er iemand anders met een Atmos/windows 10 opstelling of die dat ook zo ervaard.

MaxxMark

Games bitstreamen inderdaad (helaas) niet.

SW:Battlegrounds ondersteunt Dolby Atmos en heeft daar een extra instelling voor in de settings die je expliciet moet aanzettne.

Het is helaas niet zoals het vroeger met "DolbyDigital Live!" was (en de hardwarematige "SoundStorm" chipset) waarmee spellen opeens automatisch surround-sound ondersteunde indien gebruik werd gemaakt van DirectX. Toen waren in één klap álle spelen compatible met versterkers die dolby digital ondersteunde en was gepruts met meerdere audio-jack-pluggen niet meer nodig.

Ik hoopte dat het met DolbyAtmos net zo zou zijn, maar het is helaas een stapje lastiger. Alle games die gemaakt zijn met DirectX zouden in theorie in 1x compatible kunnen zijn. De positioning van speler en de geluidsbronnen zijn bekend in een 3d environment en zouden dus automatisch naar atmos vertaald kunnen worden.

Echter zijn veel game-ontwikkelaars lui geweest en zijn non-directionele audiosamples vaak op een 2d-plane gepositioneerd. Een heel goed voorbeeld hiervan is spraak van een NPC. Deze wordt in een cirkel om je heen op een 2d vlak gezet (makkelijker/goedkoper) en hebben géén elevation. Wat gebeurter als dit klakkeloos naar Atmos wordt omgezet? Dan klinkt het alsof de NPC's vanuit hun voeten praten :D

Dus; helaas pindakaas voor ons trend-zetters/voorlopers van deze mooie nieuwe techniek... We moeten wachten tot ontwikkelaars die expliciet goed doen met hun games.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com