Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dura

In feite heb je nu alle macht om de set te laten klinken zoals je wilt; Dirac, sub volume en overnamepunt, tone controls (die ik nooit gebruik).
Wellicht een goed moment om de speakers weer iets van de muur af te zetten voor de ruimtelijkheid?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HuubF

Citaat van: Dura op april  1, 2022, 11:45:46
In feite heb je nu alle macht om de set te laten klinken zoals je wilt; Dirac, sub volume en overnamepunt, tone controls (die ik nooit gebruik).
Wellicht een goed moment om de speakers weer iets van de muur af te zetten voor de ruimtelijkheid?

Ja dat klopt, onrust kan nu worden bestreden met de instellingen van Dirac en BlueOS. Maar daarvan was ik pas overtuigd toen ik eindelijk een instelling had die me van mijn stoel blies. Vanaf nu is het heel voorzichtig iets afwijken, en gauw terug als het minder bevalt.

Er zijn heus nog wel wat aandachtspunten. Zo is er een basfrequentie die nog niet lekker klinkt; dat zit hem puur in de kamerakoestiek want daar heb ik bij elke setsamenstelling last van. Maar de basis is goed want de muziek boeit, klinkt natuurlijk en heeft veel dynamiek.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op april  1, 2022, 11:59:09
Ja dat klopt, onrust kan nu worden bestreden met de instellingen van Dirac en BlueOS. Maar daarvan was ik pas overtuigd toen ik eindelijk een instelling had die me van mijn stoel blies. Vanaf nu is het heel voorzichtig iets afwijken, en gauw terug als het minder bevalt.


Is inderdaad zeer belangrijk zodat je kan terugkeren naar het vorige punt, ik noteer altijd eerst mijn instellingen zoals ze zijn voor ik begin te "tweaken". Niks zo vervelend als tijd verliezen om terug te gaan naar zoals het was.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

sschot

Blak will not come back...... Ik zag hem voorbij schuiven.
Ik denk dat je met de huidige setup, instellingen en mogelijkheden te allen tijde je evt onvrede kan tweaken, zonder je portemonnee te trekken
Wel zorgen dat je goed je verschillende metingen opslaat bij de speaker en/of sub positie
Daarna spelen met evt. curves, XO en wie weet zelfs met controls.......

Vooral heel veel luisterplezier toegewenst, voor zo lang als mogelijk!
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

MarKath

Citaat van: twani op april  1, 2022, 11:43:30
Die viel mij ook op ja.

Strak meten...Wat mot je ermee hé.....

Meten is weten maar niet altijd de weg naar succes, dat zijn toch jouw oren i.p.v. een microfoon!
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

vanzomereng

Citaat van: HuubF op april  1, 2022, 11:59:09
Ja dat klopt, onrust kan nu worden bestreden met de instellingen van Dirac en BlueOS. Maar daarvan was ik pas overtuigd toen ik eindelijk een instelling had die me van mijn stoel blies. Vanaf nu is het heel voorzichtig iets afwijken, en gauw terug als het minder bevalt.

Er zijn heus nog wel wat aandachtspunten. Zo is er een basfrequentie die nog niet lekker klinkt; dat zit hem puur in de kamerakoestiek want daar heb ik bij elke setsamenstelling last van. Maar de basis is goed want de muziek boeit, klinkt natuurlijk en heeft veel dynamiek.
Onrust kan m.i.z. nimmer met hardware worden bestreden, alleen met een andere mindset.
Veelal komt het verstand en de rust met de jaren, dus als men op leeftijd geraakt, echter jij bent al rap op weg naar de 70,
misschien komt het nog op tijd goed  ;)

Niettemin, fraai dat je nu tevreden bent en geniet ervan..... :happy:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Tabcam

Citaat van: VANZOMERENG op april  1, 2022, 14:04:40
Onrust kan m.i.z. nimmer met hardware worden bestreden, alleen met een andere mindset.
Veelal komt het verstand en de rust met de jaren, dus als men op leeftijd geraakt, echter jij bent al rap op weg naar de 70,
misschien komt het nog op tijd goed  ;)

Niettemin, fraai dat je nu tevreden bent en geniet ervan..... :happy:
Nimmer is wel een erg groot woord en ik kan me heel goed voorstellen dat goede apparatuur dan wel luidsprekers in een verkeerde set/ruimte heel gemakkelijk met een wissel bestreden kan worden. Of Huub zijn onrust ooit verdwijnt, dat is een andere vraag :angel:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

ProgRocker


Contour

Even terug lezen, Huub geeft aan dat hij besproken heeft met zijn partner dat dit verjaardagscadeau in de verkoop mag.

HuubF

Citaat van: Contour op april  3, 2022, 09:31:16
Even terug lezen, Huub geeft aan dat hij besproken heeft met zijn partner dat dit verjaardagscadeau in de verkoop mag.

Haha jij houdt de boel goed in de gaten.  :wub:

Ja het mag. De NAD C298 is nu helemaal los en nu de ATC's maar tot 100 Hz hoeven te werken is het geluid voor mij nu volkomen evenwichtig. Zelfs mijn geliefde hoort nu het gemak en dynamiek en dat overtuigde haar.

De komende weken ga ik nog wat werk steken in de integratie met de sub. De subwoofer-uitgang van de C658 heeft niet genoeg power waardoor de Hypex aansturing van de sub te veel moet versterken om de ATC's bij te benen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

scrutinizer

Citaat van: HuubF op april  3, 2022, 10:17:58
Haha jij houdt de boel goed in de gaten.  :wub:

Ja het mag. De NAD C298 is nu helemaal los en nu de ATC's maar tot 100 Hz hoeven te werken is het geluid voor mij nu volkomen evenwichtig. Zelfs mijn geliefde hoort nu het gemak en dynamiek en dat overtuigde haar.

De komende weken ga ik nog wat werk steken in de integratie met de sub. De subwoofer-uitgang van de C658 heeft niet genoeg power waardoor de Hypex aansturing van de sub te veel moet versterken om de ATC's bij te benen.

En dan ben je klaar......? ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

JoWa

Citaat van: scrutinizer op april  3, 2022, 12:02:10
En dan ben je klaar......? ::)
'We're on a road to nowhere'.
Vrij naar de Talking Heads.

https://youtu.be/LQiOA7euaYA


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Dura

Citaat van: HuubF op april  3, 2022, 10:17:58
Haha jij houdt de boel goed in de gaten.  :wub:

Ja het mag. De NAD C298 is nu helemaal los en nu de ATC's maar tot 100 Hz hoeven te werken is het geluid voor mij nu volkomen evenwichtig. Zelfs mijn geliefde hoort nu het gemak en dynamiek en dat overtuigde haar.

De komende weken ga ik nog wat werk steken in de integratie met de sub. De subwoofer-uitgang van de C658 heeft niet genoeg power waardoor de Hypex aansturing van de sub te veel moet versterken om de ATC's bij te benen.
Mooie combi, gesloten monitor met sub. Wordt veel dynamischer inderdaad, en je houd de verfijning.
Die opmerking over de power van de sub out snap ik niet.
Je kunt het uitgangsniveau toch op de C658 regelen?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Xander32

Hoe ben je tot deze conclusie gekomen?
Hoe weet je zeker dat de subwoofer uitgang van de C658 daar debet aan is?

Citaat van: HuubF op april  3, 2022, 10:17:58
Haha jij houdt de boel goed in de gaten.  :wub:

Ja het mag. De NAD C298 is nu helemaal los en nu de ATC's maar tot 100 Hz hoeven te werken is het geluid voor mij nu volkomen evenwichtig. Zelfs mijn geliefde hoort nu het gemak en dynamiek en dat overtuigde haar.

De komende weken ga ik nog wat werk steken in de integratie met de sub. De subwoofer-uitgang van de C658 heeft niet genoeg power waardoor de Hypex aansturing van de sub te veel moet versterken om de ATC's bij te benen.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

Citaat van: Xander32 op april  3, 2022, 12:26:47
Hoe ben je tot deze conclusie gekomen?
Hoe weet je zeker dat de subwoofer uitgang van de C658 daar debet aan is?

In Dirac of BlueOS heb ik geen losse volumeregeling voor de subs gevonden. De sub hoor je nauwelijks zonder extra versterking. In de Hypex software kun je de de versterking verhogen. Dat is nu ingesteld in: +3, +6 en +9 Db. Meestal kies ik de laatste, als er veel laag in een cd zit kies ik voor de middelste.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Is de ingang van de sub dan zo ongevoelig? Ik kan het mij maar moeilijk voorstellen dat wanneer een vooraanstaand bedrijf als NAD de moeite neemt om een voorversterker te voorzien van een subwoofer uitgang, deze niet voldoet aan zoiets basaals als een voldoende uitgangssignaal 🤔

Citaat van: HuubF op april  3, 2022, 12:55:28
In Dirac of BlueOS heb ik geen losse volumeregeling voor de subs gevonden. De sub hoor je nauwelijks zonder extra versterking. In de Hypex software kun je de de versterking verhogen. Dat is nu ingesteld in: +3, +6 en +9 Db. Meestal kies ik de laatste, als er veel laag in een cd zit kies ik voor de middelste.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dura

Uit nieuwsgierigheid eens even de manual van de C658 bekeken; tot mijn verbazing kom ik daar dit tegen

S9 SUBW (SUBWOOFER) 1, 2
• Sluit SUBW 1 en/of 2 aan op de signaalingang op laag niveau van
de bijbehorende actieve subwoofer.
• Informatie van een lage frequentie tot 80 Hz wordt naar de
aangesloten subwoofer gestuurd.


Op mijn C390DD kan ik zowel het volume (boven en onder) en de kantelfrequentie instellen. Hier blijkbaar niet?
En waar staat dat die lage tonen dan niet naar de monitors gaan? Nergens in de handleiding.
Het is geen ramp maar als dit allemaal klopt zit je wellicht vast een één optimale crossover voor de sub. Of dat 80hz is of hoger of lager durf ik zo niet te zeggen. En dan via Dirac tunen neem ik aan.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HuubF

Citaat van: Dura op april  3, 2022, 13:18:12
Uit nieuwsgierigheid eens even de manual van de C658 bekeken; tot mijn verbazing kom ik daar dit tegen

S9 SUBW (SUBWOOFER) 1, 2
• Sluit SUBW 1 en/of 2 aan op de signaalingang op laag niveau van
de bijbehorende actieve subwoofer.
• Informatie van een lage frequentie tot 80 Hz wordt naar de
aangesloten subwoofer gestuurd.


Op mijn C390DD kan ik zowel het volume (boven en onder) en de kantelfrequentie instellen. Hier blijkbaar niet?
En waar staat dat die lage tonen dan niet naar de monitors gaan? Nergens in de handleiding.
Het is geen ramp maar als dit allemaal klopt zit je wellicht vast een één optimale crossover voor de sub. Of dat 80hz is of hoger of lager durf ik zo niet te zeggen. En dan via Dirac tunen neem ik aan.

De lage tonen gaan iig niet naar de monitors. Dat kan ik mooi horen als de sub uit staat (omdat hij door het zachte signaal denkt dat ie niks te doen heeft). Kantelen kan tot 200 Hz. Maar een volumeregeling voor enkel het laag heb ik nog niet gevonden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dura

Citaat van: HuubF op april  3, 2022, 13:24:52
De lage tonen gaan iig niet naar de monitors. Dat kan ik mooi horen als de sub uit staat (omdat hij door het lage signaal denkt dat ie niks te doen heeft). Kantelen kan tot 200 Hz. Maar een volume heb ik nog niet gevonden.
Ah, dat moet je hebben. Snap ik niet waarom die vaste 80hz in de manual op de NAD site staat. Gaat dat instellen van de kantelfrequentie dan in Dirac?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

scrutinizer

Hoe BLAK het ook is..... ::) Deze is wel verantwoordelijk geweest voor een lange periode waarin jij 'tevreden' was.
Zo ook met  een setup gemaakt door Michel  met zijn luidsprekers. 
We gaan het lezen vanaf hier ......In die  +12000 post ga we het niet vinden ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: Dura op april  3, 2022, 13:27:38
Ah, dat moet je hebben. Snap ik niet waarom die vaste 80hz in de manual op de NAD site staat. Gaat dat instellen van de kantelfrequentie dan in Dirac?

In de BlueOS app.

Op Internet is trouwens te vinden dat het uitgangsniveau van de sub aansluitingen inderdaad veel te laag is. Dat is op te lossen door de sub aan te sluiten op de lijn-uitvoer. Maar dan wordt hij niet meer gecontroleerd door Dirac.

Zucht.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dura

Citaat van: HuubF op april  3, 2022, 13:38:20
In de BlueOS app.

Op Internet is trouwens te vinden dat het uitgangsniveau van de sub aansluitingen inderdaad veel te laag is. Dat is op te lossen door de sub aan te sluiten op de lijn-uitvoer. Maar dan wordt hij niet meer gecontroleerd door Dirac.

Zucht.

Aha! De app past zich aan aan de hardware, ik regel de sub instellingen op de versterker, en zie die optie niet in de app. Idem voor bass en treble, die ik bij de Powerbode van mijn vriendin weer wel in de app zie.

Balen van die sub. Ik zou hem toch niet op high level aansluiten, denk dat je hem dan ook niet meer in de app kunt controleren. Bij het aanzetten maar heel even het volume wat harder om de sub wakker te maken?   
Had dat ook met mijn vorige (KEF) subje, zal wel mede iets met de modules zijn, naast de pre.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

toetertje

Citaat van: HuubF op april  3, 2022, 13:38:20
In de BlueOS app.

Op Internet is trouwens te vinden dat het uitgangsniveau van de sub aansluitingen inderdaad veel te laag is. Dat is op te lossen door de sub aan te sluiten op de lijn-uitvoer. Maar dan wordt hij niet meer gecontroleerd door Dirac.

Zucht.

Je kunt de basis gain van de hypex toch omhoog gooien? En eventueel ook nog in de hfd settings.