Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op april 26, 2021, 10:42:50
Als je grotere speakers wilt, meer woofers, meer laag maar dan nog steeds met de huidige ruimte en de beperkingen m.b.t. de opstelling
dan bestaat de kans, dat het party-gehalte best wel een flinke boost zal krijgen maar dit weer ten koste gaat van andere verfijningen/kwaliteiten.

Dan heb je jaren zitten wisselen/tweaken e.d. om uiteindelijk te eindigen bij een hifi-set die de meeste tieners van 14 tot 18 jaar (qua geluidskwaliteit)
ook op hun slaapkamer hebben staan, echter jij heb hiervoor vele malen dieper in je buidel moeten tasten.

Klopt, daarom houden we het netjes met een HDI3600 ipv een HDI3800 en een decent-sized Dynaudio Contour.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ralf67

Wil je vol vet laag kooldamp de C&D getunede Scanspeak van Frank 2

Die gaan tot 22 hz

vanzomereng

Citaat van: HuubF op april 26, 2021, 10:42:15
Onderdehand zou het patroon toch duidelijk moeten zijn. Ik ken nu een aantal merken, ik zoek niet meer naar iets compleet anders.

De Spendor klinkt erg goed. Een Spendor met meer conus zou ook een optie kunnen zijn. Maar aan een JBL HDI3600 of een Dynaudio Contour vloerstaander zou ik moeiteloos kunnen wennen.

Problematiek zit in het feit, dat je de Spendors al te koop heb staan en hiermee meer haast is ontstaan om naar vervangers te gaan
zoeken en je nu al gefocused bent op Dynaudio en JBL.

Met die JBL gaat jij niet die verfijning horen en dat lichtwarme smooth-karakter v/d Dynaudio en andersom zal de Dynaudio je niet zo laten
"rocken" en dat "live" gevoel brengen als die JBL's.
Ik wil niet uitsluiten dat mogelijkerwijs 1 van deze 2 speakers een oplossing voor jouw zullen zijn, echter meer geduld en tijd nemen.

Speakers die m.i.z. een goed compromis zullen zijn m.b.t. bovenstaande, zijn o.a. Triangle en Blumenhofer.
Deze zijn al eerder aan jouw geadviseerd.   
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

noot87

Zoek toch eens een JBL Array 800 of 1000, stapje dichter bij walhalla.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Raphie

JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op april 26, 2021, 10:57:50
Problematiek zit in het feit, dat je de Spendors al te koop heb staan en hiermee meer haast is ontstaan om naar vervangers te gaan
zoeken en je nu al gefocused bent op Dynaudio en JBL.

Met die JBL gaat jij niet die verfijning horen en dat lichtwarme smooth-karakter v/d Dynaudio en andersom zal de Dynaudio je niet zo laten
"rocken" en dat "live" gevoel brengen als die JBL's.
Ik wil niet uitsluiten dat mogelijkerwijs 1 van deze 2 speakers een oplossing voor jouw zullen zijn, echter meer geduld en tijd nemen.

Speakers die m.i.z. een goed compromis zullen zijn m.b.t. bovenstaande, zijn o.a. Triangle en Blumenhofer.
Deze zijn al eerder aan jouw geadviseerd.   

Er is geen problematiek. De Spendors gaan alleen voor een mooi bedrag weg, dat gaat zeker lukken maar kost tijd. Als ik eerst andere speakers koop ga ik met een lager bedrag genoegen nemen.

De afgelopen tijd koop ik uitsluitend spullen die een stapje beter zijn dan wat ik al eerder heb gehad (en waar ik toen een goed gevoel bij had). Dat bevalt me uitstekend. Dat ga ik nu weer doen, dus alleen Spendor, JBL of Dynaudio.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Raphie op april 26, 2021, 11:07:59
Grotere woofers loopt de kamer alleen maar vol van.

Klopt, daarom slechts 1 maatje groter.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Triangle ls en Blumenhofer heb ik enkel horen schreeuwen en zelfs een keer afschuwelijk horen krijsen in het hoog (Blumenhofer, demo in Veldhoven). Verschrikkelijk. Maar als dat je smaak is ...

Citaat van: VANZOMERENG op april 26, 2021, 10:57:50
Problematiek zit in het feit, dat je de Spendors al te koop heb staan en hiermee meer haast is ontstaan om naar vervangers te gaan
zoeken en je nu al gefocused bent op Dynaudio en JBL.

Met die JBL gaat jij niet die verfijning horen en dat lichtwarme smooth-karakter v/d Dynaudio en andersom zal de Dynaudio je niet zo laten
"rocken" en dat "live" gevoel brengen als die JBL's.
Ik wil niet uitsluiten dat mogelijkerwijs 1 van deze 2 speakers een oplossing voor jouw zullen zijn, echter meer geduld en tijd nemen.

Speakers die m.i.z. een goed compromis zullen zijn m.b.t. bovenstaande, zijn o.a. Triangle en Blumenhofer.
Deze zijn al eerder aan jouw geadviseerd.   
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Raphie

Neem gewoon een klein REL subje, kan je okk veel beter inregelen. Zo maar een grotere speaker kopen is niet echt handig
JBL PRX Power!

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op april 26, 2021, 12:19:33
Triangle ls en Blumenhofer heb ik enkel horen schreeuwen en zelfs een keer afschuwelijk horen krijsen in het hoog (Blumenhofer, demo in Veldhoven). Verschrikkelijk. Maar als dat je smaak is ...

Slechte demo.....zeker (beroerde akoestiek?)

De Blumenhofer Gran Gioia, is het mooiste en meeste natuurlijke speaker, die ik ooit gehoord heb.
Weliswaar met als bron een platenspeler (Pluto) en Sonore buizenversterker




Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Mitch--

Citaat van: Xander32 op april 26, 2021, 12:19:33
Triangle ls en Blumenhofer heb ik enkel horen schreeuwen en zelfs een keer afschuwelijk horen krijsen in het hoog (Blumenhofer, demo in Veldhoven). Verschrikkelijk. Maar als dat je smaak is ...

Blumenhofer 'gaat' nog wel, Triangle vind ik zo scherp dat je er denk ik mee kan scheren....
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

vanzomereng

Citaat van: Raphie op april 26, 2021, 12:31:29
Neem gewoon een klein REL subje, kan je okk veel beter inregelen. Zo maar een grotere speaker kopen is niet echt handig

Waarom een REL-subje, Huub probeert juist een rel met zijn geliefde te voorkomen    :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

marcush

Citaat van: Raphie op april 26, 2021, 12:31:29
Neem gewoon een klein REL subje, kan je okk veel beter inregelen. Zo maar een grotere speaker kopen is niet echt handig

Zou ook mijn idee zijn. Overgangsfrequentie en volume lekker hoog instellen, moet je eens horen wat voor vet geluid je hebt. En als je niet zo in party stemming bent, zet je 'm gewoon uit.

Overigens, een Dynaudio Contour en vol vet.... gaat denk ik niet helemaal samen. Wellicht dat het dan wel helpt als je de (basreflex) Contour dicht tegen de muur zet?

frank2

Dynaudio is te analytisch, jbl is niet verfijnd hoog partygehalte blijft over spendor. Andere speakers bestaan er niet voor huub
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

CZ79

De JBL's zijn verfijnd zat (detail is meer dan voldoende aanwezig maar wordt er niet zo hard uitgelicht), stevig fundament en (mits goed geplaatst) een ongelooflijk mooie spreiding in de diepte en breedte.
De groetere broers van de HDI1600 een aantal keren mogen beluisteren en dat zijn toch wel heel erg series mooie luidsprekers
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

frank2

Citaat van: cz79 op april 26, 2021, 14:38:13
De JBL's zijn verfijnd zat (detail is meer dan voldoende aanwezig maar wordt er niet zo hard uitgelicht), stevig fundament en (mits goed geplaatst) een ongelooflijk mooie spreiding in de diepte en breedte.
De groetere broers van de HDI1600 een aantal keren mogen beluisteren en dat zijn toch wel heel erg series mooie luidsprekers

Ik ken ze niet nooit gehoord maar minder verfijnd was geloof ik een opmerking van Huub zelf
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Hmmm even weggeweest voor een tennispartijtje, vriendin uithuizig dus RP weer even 1 klikje harder. Is toch wel erg fijn geluid.

Misschien probeer ik inderdaad eerst een héél klein subwoofertje. Die kan mooi achter de bank en de Audiolamp past er precies op.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

CZ79

Citaat van: frank2 op april 26, 2021, 14:43:08
Ik ken ze niet nooit gehoord maar minder verfijnd was geloof ik een opmerking van Huub zelf

Verfijnd als in heel erg gedetailleerd en fijngevoelig (...:-)), dan klopt dat zeker.
Ze laten geen detail weg en alles is hoorbaar maar het gepingel spat er niet bovenuit (als je snapt wat ik bedoel), erg in balans met een heel erg diep laag, in mijn geval met een paar monitors lager dan ik het eerder hier heb gehoord
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

roeleken

Rel T5i  of 7i etc.  Volgens mij komt er een nieuw model aan, dus deze zijn voor een mooi bedrag te koop
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op april 26, 2021, 12:19:33
Triangle ls en Blumenhofer heb ik enkel horen schreeuwen en zelfs een keer afschuwelijk horen krijsen in het hoog (Blumenhofer, demo in Veldhoven). Verschrikkelijk. Maar als dat je smaak is ...

Je lijkt net een audio-recensent of een audio-forummer, flinke overdrijvingen om je verhaal of mening kracht bij te zetten  ;)

Ik ben de nuchtere mening toegedaan, dat echte slechte speakers niet worden gemaakt maar dat slechte demo's/slechte akoestiek
vaak leiden tot onterechte & overhaaste conclusies.  Verder zijn niet alle speakers even makkelijk "goed tot hun recht" te laten komen
in een bepaalde ruimte i.c.m. met een juiste luister driehoek.

Uiteraard zijn er verschillen tussen speakers en klinken bepaalde types wat feller/pittiger en andere weer mild/vriendelijk.
Gezien mijn vele draai-uren p/week gaat mijn voorkeur uit naar wat "milder" afgestemde types omdat dit tot minder luistervermoeidheid leidt
maar als men speakers hoort "krijsen"  dan:
1. zijn de speakers kapot
2. akoestiek/opstelling beroerd
3. is de opname slecht
4. sprake van een andere mismatch in de keten

Verder ook vreemd dat velen zich thuis veelal een ons tweaken om het geluid naar eigen smaak te tunen en er daadwerkelijk wordt
gemierenneukt over het laatste ongewenste decibelletje in het midhoog, het zeer kleine irritante hard randje in het hoog en het tikkeltje
"te koele" mannelijke stemweergave om vervolgens in het weekend daarop, lekker zit te genieten van een live-concert in het buurthuis
en de hele avond onder het spervuur ligt van een allerminst verfijnd harde PA-installatie-sound.

Kortom zijn m.i.z. vele audiofielen mierenneukers, zoeken een rechtvaardiging voor hun upgrade-dwangneurose,  zeggen maar al te viel
ook muziekliefhebbers zijn maar zitten dagelijks op hun puntje v/d bank alleen maar technisch naar de installatie te luisteren.

Uiteraard zullen velen zich nu geïrriteerd voelen. (wellicht zich aangesproken voelen) maar wees gerust, bovenstaand is wat gechargeerd opgesteld
en komt voort uit het feit, dat ik zelf niet zoals als de meeste hiero over zulke geweldige gouden oortjes beschikt.
Niettemin duidt bovenstaande wel vaak mijn gevoel weer, als ik ergens lees dat forummer X voor de 17e keer weer een ander kabeltje heeft
aangesloten of een andere stekkerblok etc. en weer meer zwart tussen de instrument hoort, dan denk ik vaak mieter op met die kabel,
zet je volumeknop op 10, pak je luchtgitaar en ga eens lekker uit je dak met muziek  :headbanging:

Zo, dat lucht ff op  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Mitch--

Citaat van: VANZOMERENG op april 26, 2021, 21:50:11
Je lijkt net een audio-recensent of een audio-forummer, flinke overdrijvingen om je verhaal of mening kracht bij te zetten  ;)

Ik ben de nuchtere mening toegedaan, dat echte slechte speakers niet worden gemaakt maar dat slechte demo's/slechte akoestiek
vaak leiden tot onterechte & overhaaste conclusies.  Verder zijn niet alle speakers even makkelijk "goed tot hun recht" te laten komen
in een bepaalde ruimte i.c.m. met een juiste luister driehoek.

Uiteraard zijn er verschillen tussen speakers en klinken bepaalde types wat feller/pittiger en andere weer mild/vriendelijk.
Gezien mijn vele draai-uren p/week gaat mijn voorkeur uit naar wat "milder" afgestemde types omdat dit tot minder luistervermoeidheid leidt
maar als men speakers hoort "krijsen"  dan:
1. zijn de speakers kapot
2. akoestiek/opstelling beroerd
3. is de opname slecht
4. sprake van een andere mismatch in de keten

Verder ook vreemd dat velen zich thuis veelal een ons tweaken om het geluid naar eigen smaak te tunen en er daadwerkelijk wordt
gemierenneukt over het laatste ongewenste decibelletje in het midhoog, het zeer kleine irritante hard randje in het hoog en het tikkeltje
"te koele" mannelijke stemweergave om vervolgens in het weekend daarop, lekker zit te genieten van een live-concert in het buurthuis
en de hele avond onder het spervuur ligt van een allerminst verfijnd harde PA-installatie-sound.

Kortom zijn m.i.z. vele audiofielen mierenneukers, zoeken een rechtvaardiging voor hun upgrade-dwangneurose,  zeggen maar al te viel
ook muziekliefhebbers zijn maar zitten dagelijks op hun puntje v/d bank alleen maar technisch naar de installatie te luisteren.

Uiteraard zullen velen zich nu geïrriteerd voelen. (wellicht zich aangesproken voelen) maar wees gerust, bovenstaand is wat gechargeerd opgesteld
en komt voort uit het feit, dat ik zelf niet zoals als de meeste hiero over zulke geweldige gouden oortjes beschikt.
Niettemin duidt bovenstaande wel vaak mijn gevoel weer, als ik ergens lees dat forummer X voor de 17e keer weer een ander kabeltje heeft
aangesloten of een andere stekkerblok etc. en weer meer zwart tussen de instrument hoort, dan denk ik vaak mieter op met die kabel,
zet je volumeknop op 10, pak je luchtgitaar en ga eens lekker uit je dak met muziek  :headbanging:

Zo, dat lucht ff op  :colgate:

Ik denk dat je het belangrijkste vergeet, en dat is smaak.... al mag je daar schijnbaar dus niet voor uitkomen want er is dus zoiets als een 'absoluut geluid' of zoiets wat vervolgens te bereiken is door de bovenstaande factoren....

Maar helaas, Triangle klinkt nog steeds voor mijn smaak naar absoluut helemaal niks, verschrikkelijk, goede of slecht akoestiek of wat dan ook, het is simpelweg mijn smaak niet
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Xander32

Je hebt wel erg veel woorden nodig om de plank alsnog mis te slaan. Het ging/gaat mij om smaak.
Allergisch ben ik voor een fel hoog, Triangle en Blumenhofer behoren voor mij in de categorie ls met een fel hoog.

Ik vraag 't mij eveneens af of het de smaak van de ts betreft.

Citaat van: VANZOMERENG op april 26, 2021, 21:50:11
Je lijkt net een audio-recensent of een audio-forummer, flinke overdrijvingen om je verhaal of mening kracht bij te zetten  ;)

Ik ben de nuchtere mening toegedaan, dat echte slechte speakers niet worden gemaakt maar dat slechte demo's/slechte akoestiek
vaak leiden tot onterechte & overhaaste conclusies.  Verder zijn niet alle speakers even makkelijk "goed tot hun recht" te laten komen
in een bepaalde ruimte i.c.m. met een juiste luister driehoek.

Uiteraard zijn er verschillen tussen speakers en klinken bepaalde types wat feller/pittiger en andere weer mild/vriendelijk.
Gezien mijn vele draai-uren p/week gaat mijn voorkeur uit naar wat "milder" afgestemde types omdat dit tot minder luistervermoeidheid leidt
maar als men speakers hoort "krijsen"  dan:
1. zijn de speakers kapot
2. akoestiek/opstelling beroerd
3. is de opname slecht
4. sprake van een andere mismatch in de keten

Verder ook vreemd dat velen zich thuis veelal een ons tweaken om het geluid naar eigen smaak te tunen en er daadwerkelijk wordt
gemierenneukt over het laatste ongewenste decibelletje in het midhoog, het zeer kleine irritante hard randje in het hoog en het tikkeltje
"te koele" mannelijke stemweergave om vervolgens in het weekend daarop, lekker zit te genieten van een live-concert in het buurthuis
en de hele avond onder het spervuur ligt van een allerminst verfijnd harde PA-installatie-sound.

Kortom zijn m.i.z. vele audiofielen mierenneukers, zoeken een rechtvaardiging voor hun upgrade-dwangneurose,  zeggen maar al te viel
ook muziekliefhebbers zijn maar zitten dagelijks op hun puntje v/d bank alleen maar technisch naar de installatie te luisteren.

Uiteraard zullen velen zich nu geïrriteerd voelen. (wellicht zich aangesproken voelen) maar wees gerust, bovenstaand is wat gechargeerd opgesteld
en komt voort uit het feit, dat ik zelf niet zoals als de meeste hiero over zulke geweldige gouden oortjes beschikt.
Niettemin duidt bovenstaande wel vaak mijn gevoel weer, als ik ergens lees dat forummer X voor de 17e keer weer een ander kabeltje heeft
aangesloten of een andere stekkerblok etc. en weer meer zwart tussen de instrument hoort, dan denk ik vaak mieter op met die kabel,
zet je volumeknop op 10, pak je luchtgitaar en ga eens lekker uit je dak met muziek  :headbanging:

Zo, dat lucht ff op  :colgate:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT