Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 40 gasten bekijken dit topic.

kermy

Als we het over instrumenten hebben en hoe deze in een of onze eigen ruimte klinken, dan komt de volgende uitspraak bij mij boven, "verwacht niet dat het instrument beter klinkt via een installatie, dan datzelfde instrument live in diezelfde ruimte". Ik weet niet meer van wie of waar ik hem ooit gelezen heb, maar ik denk wel dat de spijker ermee op de kop geslagen word.


Met vriendelijke groet,

Kermy

J.A.F._Doorhof

@raphie
Ken je hem dan ?
Verder zeg ik even niets ;)

@kermy
100% waar
Een piano beweegt veel meer lucht dan een speaker
Daarnaast hoor je letterlijk het materiaal en de omgeving.

De mooiste ervaring ooit was op het een podium achter Brian May hij speelde toen too much love will kill you en het moment dat hij de solo speelde hoorde je niet alleen de ac30s die volledig open stonden maar de trillingen voelde ik een week later nog door mijn hele lijf. Daar kan helemaal niets tegen op.

Het enige wat in de buurt komt is in het concert gebouw in de grote zaal (houten podium) naast een vleugel te staan die goed bespeelt word.

Man als ze dat ook kunnen vangen.... Pffff.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vanzomereng

Ik heb normaliter een hekel aan loudnesswar en aan (teveel) compressie maar ik verzeker je, dat soms enige/beperkte matige van compressie
van muziek voor huiskamergebruik toch echt noodzakelijk is.

Jaren geleden heb ik een CD-Sample gehad van klassiek muziek zonder enige matige van compressie en deze was praktisch onbruikbaar.

De zachtste passages verdwenen volledig in het omgevingsgeruis/lawaai met als gevolg dat de volumeknop harder werd gezet,
met als gevolg dat ik later geweldig werd opgeschrikt door harde uithalen in de muziek.  Ook de buren schrokken  :o
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Raphie

Niet persoonlijk, maar er zijn genoeg artikelen geweest over hoe het album tot stand is gekomen,
bijv https://www.psneurope.com/international/studio/john-greenham

CitaatI'd worked with Finneas (Eilish's brother and producer) on a project previously, and he sent me Billie's album to mix, but I passed it on to Rob Kinelski. The same team has been working on all of Billie's stuff since the beginning, so I knew what was going on when I listened to the album.

Maar wat wilde jij zeggen?
Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:30:36
@raphie
Ken je hem dan ?
Verder zeg ik even niets ;)

@kermy
100% waar
Een piano beweegt veel meer lucht dan een speaker
Daarnaast hoor je letterlijk het materiaal en de omgeving.

De mooiste ervaring ooit was op het een podium achter Brian May hij speelde toen too much love will kill you en het moment dat hij de solo speelde hoorde je niet alleen de ac30s die volledig open stonden maar de trillingen voelde ik een week later nog door mijn hele lijf. Daar kan helemaal niets tegen op.

Het enige wat in de buurt komt is in het concert gebouw in de grote zaal (houten podium) naast een vleugel te staan die goed bespeelt word.

Man als ze dat ook kunnen vangen.... Pffff.
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:23:45
@scrutinizer
Daarom is het leuk om soms wat te delen

Ik heb 2-3 jaar actief achter de tafel gezeten en een HAA certificaat (home acoustic alliance) en hoewel ik nu alleen hobby matig met muziek bezig ben en totaal geen intenties heb om er professioneel mee bezig te zijn is het wel erg leuk en interessant.

En het inzicht kan ook helpen voor mensen om die krampachtige zoektocht naar ideaal los te laten.

Audio is enorm persoonlijk en ruimte afhankelijk. Onze set klinkt voor films echt geniaal maar voor muziek in stereo... Minder maar dat is een keuze.

Zet mijn set in een kleinere of grotere ruimte zonder aanpassingen en het kan wel eens dramatisch zijn.

Voor veel mensen kan bv een room correctie systeem een oplossing zijn maar je bestrijdt daar alleen de symptomen en je verbeterd eigenlijk niet het signaal.

Ik ben dus meer van de ruimte en plaatsing zo goed mogelijk doen (en dat is gewoon te meten) en dan helemaal aan het eind room correctie runnen.

Schakel je het bij ons aan en uit hoor je amper verschil. Maar heb wel sets gehoord waar er een wereld van verschil was.... Ik weet dat ze dan ook transients missen door die digitale room correctie als die te extreem is.

Dat het de interesse heeft is me wel duidelijk en zo geld dit ook voor mij. Maar het is in mijn ervaring en beleving van dit alles zo dat je meer mensen kunt helpen met daadkracht in de praktijk dan deze  zo goed en begrijpelijk als mogenlijk proberen te verwoorden zodat de ander ermee aan de slag kan.
Ik ga er van uit dat je me daarin wel begrijpt.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

J.A.F._Doorhof

@vanzomering
Nagenoeg elk instrument heeft bij OPNAME compressor gebruik. Het ligt er alleen aan hoeveel.

Ik heb echt een pesthekel aan compressors die teveel gebruikt worden.

Heb zelf een vintage enhancer en een Edison staan die bij mij aan het eind van de mix heel subtiel gebruikt worden en dat is echt subliem maar veel edm gebruikers trappen ze helemaal op hun staart. En dat is verschrikkelijk.

Je hebt bv ook bepaalde artiesten die nu compressors op vol vermogen als aux send gebruiken dus als effect. Dat is op zich wel interessant.

Maar om een live instrument op te nemen is eigenlijk altijd wel compressie nodig. Vandaar dat bijna alle moderne tafels wel een compressor per kanaal hebben.

Zal verder ophouden over opname technieken sorry ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Wat voor Edison en vintage enhancer?

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:39:44
@vanzomering
Nagenoeg elk instrument heeft bij OPNAME compressor gebruik. Het ligt er alleen aan hoeveel.

Ik heb echt een pesthekel aan compressors die teveel gebruikt worden.

Heb zelf een vintage enhancer en een Edison staan die bij mij aan het eind van de mix heel subtiel gebruikt worden en dat is echt subliem maar veel edm gebruikers trappen ze helemaal op hun staart. En dat is verschrikkelijk.

Je hebt bv ook bepaalde artiesten die nu compressors op vol vermogen als aux send gebruiken dus als effect. Dat is op zich wel interessant.

Maar om een live instrument op te nemen is eigenlijk altijd wel compressie nodig. Vandaar dat bijna alle moderne tafels wel een compressor per kanaal hebben.

Zal verder ophouden over opname technieken sorry ;)
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Edison is een oude Behringer
Volledige versie van de 3100
Uit de tijd dat ze nog dingen kopieerde en kwaliteit leverde. Daarna werd het minder. En nu zijn ze het nieuwe mackie. Gewoon goed voor het geld. Maar de Edison is subliem mits subtiel gebruikt.

De enhancer is een 6500 versie
Geeft sub Bas en hoog gecombineerd met een gate en exciter.

Beide heel subtiel gebruikt is een mix die veel meer spreiding geeft en zonder te "Boomen" body en adem krijgt.

Gebruik je ze teveel is het klote
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

scrutinizer

Citaat van: kermy op januari 17, 2021, 10:29:41
Als we het over instrumenten hebben en hoe deze in een of onze eigen ruimte klinken, dan komt de volgende uitspraak bij mij boven, "verwacht niet dat het instrument beter klinkt via een installatie, dan datzelfde instrument live in diezelfde ruimte". Ik weet niet meer van wie of waar ik hem ooit gelezen heb, maar ik denk wel dat de spijker ermee op de kop geslagen word.


Met vriendelijke groet,

Kermy
We hebben dit om als voorbeeld te nemen gedaan met een bassist (kam mic en wat ambiant ) deze geplaatst tussen de luidsprekers en de monitoring via dit zelfde systeem.
De plaatsing en formaat van afbeelding liet iets te wensen over maar het grootste verschil zat hem, gezien wij mensen zijn met meerdere organen, het zien van de performance..
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:47:42
Edison is een oude Behringer
Volledige versie van de 3100
Uit de tijd dat ze nog dingen kopieerde en kwaliteit leverde. Daarna werd het minder. En nu zijn ze het nieuwe mackie. Gewoon goed voor het geld. Maar de Edison is subliem mits subtiel gebruikt.

De enhancer is een 6500 versie
Geeft sub Bas en hoog gecombineerd met een gate en exciter.

Beide heel subtiel gebruikt is een mix die veel meer spreiding geeft en zonder te "Boomen" body en adem krijgt.

Gebruik je ze teveel is het klote
Dat zet je toch niet op een mixbus man....... Maar goed, ik wel meer vreemde zaken hier  :D
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Bassist ?
Ik neem aan een contra bas ?

Want een normale bas maakt zijn geluid via de pickups en amper acoustisch.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:51:13
Bassist ?
Ik neem aan een contra bas ?

Want een normale bas maakt zijn geluid via de pickups en amper acoustisch.
Is ook een bassist. Toch.
Jep  Gary Peacock
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

J.A.F._Doorhof

@raphie
Als jij nu gewoon jouw ding doet
Dan doe ik die van mij ok ?

Het is het als fotograferen
Ik maak met mijn telefoon betere opnames dan jij met een pro camera ;)

En ik vind dit mooi klinken en daar gaat het om
Ga jij lekker naar grafiekjes kijken
Ieder zijn ding
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:52:31
@raphie
Als jij nu gewoon jouw ding doet
Dan doe ik die van mij ok ?

Het is het als fotograferen
Ik maak met mijn telefoon betere opnames dan jij met een pro camera ;)

En ik vind dit mooi klinken en daar gaat het om
Ga jij lekker naar grafiekjes kijken
Ieder zijn ding
Frank je wilde wat beweren, want je wist het zo goed, ik vraag je alleen om te delen? Ik heb niks met fotografie, pretendeer ik ook niet te hebben? heb ook geen pro spul? dus deze sneer snap ik ook niet?
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

@scrutiner
De reden dat ik het zeg

De plek van de pickup geeft het geluid
Een brug pickup is bv veel meer actief in het hoog dan een nek pickup.

Als je echt wil vergelijken moet je eigenlijk gewoon een room mic plaatsen maar dan nog is het enorm moeilijk om dat zo te doen. Ik zou het niet kunnen in ieder geval want elke microfoon of pickup en plaatsing bepalen het geluid enorm

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:52:31
@raphie
Als jij nu gewoon jouw ding doet
Dan doe ik die van mij ok ?

Het is het als fotograferen
Ik maak met mijn telefoon betere opnames dan jij met een pro camera ;)

En ik vind dit mooi klinken en daar gaat het om
Ga jij lekker naar grafiekjes kijken
Ieder zijn ding

Ik sta er wel om bekend dat ik Raphie wel eens verdedig. Dat het hele forum over mij heen valt als ik stel dat er van 2 kanten dingen worden gezegd. De onschuld zelfde...
Ik ben ook de persoon die Raphie diverse malen een ban heeft gegeven.
En er ook wel wat van vind.
Ook nu kan ik het niet laten. Waarom de sneer? Dit mag dan wel?
Of beiden niet, of beiden wel.
Overigens kan ik prima tegen deze taal, kan nog wel, maar dan aan beide kanten accepteren.



Dan even met een kwinkslag verder :)

En als we je stelling dan even misbruiken. Dat Raphie betere muziek maakt dan jij? En dat hij zijn foto met zijn iPhone mooier vind dan die prof. van jou? :D




Als grap bedoeld Frank, maar snap de hint heren.
Beiden kappen, kindertjes zijn jullie, beiden ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

@raphie
Je hebt een hele andere instelling dan ik.
Is geen sneer

Ik hou van vintage Gear die kleuren
Jij wilt zo neutraal mogelijk
Ieder zijn ding
Dus wat ik op mijn masterstrip zet is mijn ding
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:54:56
@scrutiner
De reden dat ik het zeg

De plek van de pickup geeft het geluid
Een brug pickup is bv veel meer actief in het hoog dan een nek pickup.

Als je echt wil vergelijken moet je eigenlijk gewoon een room mic plaatsen maar dan nog is het enorm moeilijk om dat zo te doen. Ik zou het niet kunnen in ieder geval want elke microfoon of pickup en plaatsing bepalen het geluid enorm
Studio technicus is een vak op zich, proximity, type mic idd, plaatsing van versterkers etc.

leuk filmpje van een kennis van mij die wel weet wat hij doet.  https://youtu.be/pBQ9r6QF7RE  goed opletten Frank, NEXT LEVEL.
JBL PRX Power!

blue-eyes

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:56:30
@raphie
Je hebt een hele andere instelling dan ik.
Is geen sneer


Net zo goed als anderen dat ook van eigen opmerkingen vinden Frank dat het niet kwetsend is.... Jij vind dit niet zo, dan is het niet zo?
Raphie geeft aan dat wel zo te vinden. Ik geloof oprecht dat je dat niet zo bedoeld. Maar met geschreven woord is het NIET wat jij hebt bedoeld, maar wat de andere LEEST.


Wederom eenzijdig. Kijk eens naar je zelf Frank......



Ik was net relaxed, maar ben nu even fel. Kerel, kom op.

Ik vind jullie toffe kerels. Maar man, wat zijn jullie beiden zeikers. De ene gaat te ver door, de andere kan niets verkeerds doen, anderen zijn fout. Kom op zeg.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

@be
Lees even mijn laatste post
Het was geen sneer
Maar het is wat je creatief gebruikt en hoe. 

De meeste creatieve drum sound is bv ontstaan door een verkeerd gebruikte talkback microfoon die snachts omgebouwd is om die feed te kunnen opnemen.

Dus daar was niets duurs of goeds aan maar het leverde iets unieks. Dit was Peter Gabriel trouwens (Collins op drums) en later is Phil Collins daar mee doorgegaan en kreeg je het in the air tonight geluid.

Daar doelde ik op
Ik gebruik inderdaad 2 hele goedkope vintage units op mijn masterstrip maar ze doen wat ik wil en wat past bij mijn workflow en sound.

Geef ik diezelfde aan iemand die ze anders gebruikt kan het best klote klinken.

Vandaar het voorbeeld van de fotografie
Muziek en foto/video is emotie en niet een analytische weergave van een curve.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

addesmo

Tja, dit was een paar dagen geleden nog een leuk topic( vind ik) ;)
Huub kom er maar weer in....... ;D

J.A.F._Doorhof

Ik zal inderdaad stoppen
Dacht dat het leuk was om ook vanaf de andere kant wat te lezen en leren.

Maar wil niet de boel verstoren
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Precies mijn punt Frank. JIJ vindt het geen sneer. De ontvanger wel.....
En dan is je opmerking dus prima? Denk daar eens over na.

En wat ik al zei, ik ken je goed genoeg, je bedoelt het echt niet zo, dat weet ik 1000% zeker ;)
Maar ik maak het nu even zwart wit.
Veel discussie op dit forum heeft daar ook meet te maken.

Dat we niet doorhebben wat we schrijven, dat iemand anders dan wel eens anders kan lezen etc.



Maar goed, ik ben een topic aan het vervuilen.
Verder met jullie expertise, ik ben slechts een lezer en genieter van de muziek :)


Leuk topic, ik blijf lezen :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

chansig

Waar is Han als je hem nodig hebt. Die man kan (ook) heeeeel veel vertellen over opname, mastering en wat dan al niet meer.

En wat mij betreft heeft dan Han de oudste piemel dusssss. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.