Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Dirc en 32 gasten bekijken dit topic.

frank2

Citaat van: twani op januari  5, 2021, 08:31:57
De Focal is vast een goede speaker maar als hij nu blij is met Dynaudio staat de Kanta met één avond al weer buiten op de stoep.

Onvergelijkbaar. Als je de één fijn vindt ga je de ander nooit wat vinden.

Ik heb bij Arjan dure Dynaudios beluisterd type weet ik niet had 2 tweeters en 2 bassmid woofer klonk best goed, toch viel mij op dat bij dynaudio het "lijkt" alsof het voornamelijk bass en hoge tonen de overhand hebben vooral als je dat afzet tegen Focal waar meer klankkleur is in het mid. Arjan heeft de dynaudio ook ingeruild voor Focal evo en die klonken lekkerder, er is meer beleving.

Huub moet zeker weten dat hij dynaudio wil houden voor hij met het overprised Naim aan de gang gaat.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

addesmo

Citaat van: brt op januari  5, 2021, 11:31:17
Huub,

ik denk dat van een Prima Luna uit de hogere klasse wel blij kan worden. Heb die laatst gehoord en was er erg over te spreken en matcht ook mooi met Dynaudio schat ik zo in. Ook de suggestie van een single ended met 845 buizen zou jou wel eens enorm kunnen aanspreken. Je hebt dan wel de vloeiendheid maar ook de ballen.

Gewoon rustig de 2e hands markt in de gaten houden, dan kom je vanzelf wat moois tegen.

Ik speel nu zelf met een Line Magnetic 219ia en dat is gewoon groots.
Er staat nu een nieuwe Line Magnetic 518IA op Marktplaats voor slechts 2350,- die ook de 845 als eindbuizen heeft.
Deze amp heeft een ronkende review gehad in de Stereophile.

Ik verwacht dat je daarmee een aanzienlijke sprong in je geluid gaat maken en wellicht kun je (gezien de waarde van je huidige versterkers) de upgrade zelfs met gesloten beurs doen...

Verkijk je niet op het aantal watt (2x22), de mijne heeft 2 x 24 en komt zelden boven de halve watt op mijn Focal Sopra speakers. De voeding schijnt bij buizenversterkers daarin nogal belangrijk te zijn, en dat zit bij de Line Magnetics wel goed.
Geheel mijn gedachte. 845 buizen. Jij hebt er twee toch? Kan Huub er mooi een van je overnemen😉

vanzomereng

Citaat van: brt op januari  5, 2021, 11:31:17
Huub,

ik denk dat van een Prima Luna uit de hogere klasse wel blij kan worden. Heb die laatst gehoord en was er erg over te spreken en matcht ook mooi met Dynaudio schat ik zo in. Ook de suggestie van een single ended met 845 buizen zou jou wel eens enorm kunnen aanspreken. Je hebt dan wel de vloeiendheid maar ook de ballen.

Gewoon rustig de 2e hands markt in de gaten houden, dan kom je vanzelf wat moois tegen.

Ik speel nu zelf met een Line Magnetic 219ia en dat is gewoon groots.
Er staat nu een nieuwe Line Magnetic 518IA op Marktplaats voor slechts 2350,- die ook de 845 als eindbuizen heeft.
Deze amp heeft een ronkende review gehad in de Stereophile.

Ik verwacht dat je daarmee een aanzienlijke sprong in je geluid gaat maken en wellicht kun je (gezien de waarde van je huidige versterkers) de upgrade zelfs met gesloten beurs doen...

Verkijk je niet op het aantal watt (2x22), de mijne heeft 2 x 24 en komt zelden boven de halve watt op mijn Focal Sopra speakers. De voeding schijnt bij buizenversterkers daarin nogal belangrijk te zijn, en dat zit bij de Line Magnetics wel goed.

Vraag me af of dit kan (wellicht mischien ook wel)   de Sopra's hebben een rendement van 89db de Contours 85db.
Wat je wellicht afleest op de VU-meter, dat je normaliter niet boven de 0,5Watt komt, zijn m.i.z. niet echt de piekbelastingen die je afleest.
Dan zou ik eerder opteren voor een zwaarde Prima Luna.     

Ik zou sowieso aanbevelen, dit soort exercities eerst kosteloos thuis zelf eerst te proberen, zeker met die kritische oortjes van HUUBF
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Koen K

Citaat van: VANZOMERENG op januari  5, 2021, 11:59:04
Wat je wellicht afleest op de VU-meter, dat je normaliter niet boven de 0,5Watt komt, zijn m.i.z. niet echt de piekbelastingen die je afleest.

Ja, het benodigde piekvermogen is toch al gauw enkele tientallen keren het RMS-vermogen (zie hier). Maar dat haalt vrijwel geen enkele versterker.

CitaatWhen I play the Talking Heads cut, my CLIO sound measurement system shows a peak sound level of 100 dB SPL in the room, and an average of around 95 dB. Judging from the oscilloscope connected to the amp outputs, the average amplifier output power appears to be about 17 watts. The ratio of peak power to RMS power was 40:1, 40:1 and 30:1 for the Talking Heads, Diana Krall, and Shostakovich cuts respectively. Therefore, for 17 watt RMS, the peak power demands are on the order of 700 Watts.

brt

Citaat van: addesmo op januari  5, 2021, 11:58:00
Geheel mijn gedachte. 845 buizen. Jij hebt er twee toch? Kan Huub er mooi een van je overnemen😉

Haha, nóg wel, maar zeer waarschijnlijk morgen nog maar 1.
Maar er staat ook een Mastersound 845 op MP. Alleen lees ik daar weer over dat het erg neutraal klinkt, bijna SS achtig. Tja, om daar dan weer een buizenversterker voor te nemen...

@Vanzomereng: klopt de mijne zijn 89db. Ik ken ook andere LM219 gebruikers die met speakers van 84db spelen, daar gaat de VU meter flink uit zijn bol, maar stond het ook wel erg hard hoor. De 219 heeft reserves zat en dat verwacht ik van elke betere 845 amp.
Ik heb de hybride Pathos die jij adviseerde ook ooit gehoord, ik vond het maar saai en lang niet zo open en vloeiend als een single ended tube amp. Denk dat het ook geen goede match is op de Dynaudio's.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

twani

Citaat van: frank2 op januari  5, 2021, 11:54:32
Ik heb bij Arjan dure Dynaudios beluisterd type weet ik niet had 2 tweeters en 2 bassmid woofer klonk best goed, toch viel mij op dat bij dynaudio het "lijkt" alsof het voornamelijk bass en hoge tonen de overhand hebben vooral als je dat afzet tegen Focal waar meer klankkleur is in het mid. Arjan heeft de dynaudio ook ingeruild voor Focal evo en die klonken lekkerder, er is meer beleving.

Huub moet zeker weten dat hij dynaudio wil houden voor hij met het overprised Naim aan de gang gaat.

Dat is dan toch per gehoor en mens verschillend.  Ik ervaar het bij deze twee merken precies contra :)

Een dyn met twee tweeters? 

Die valt zeker niet in de prijsklasse die ík voor speakers over heb. :tounge2:


Bij mij is het best wel vaak dat hoe duurder de speakers zijn des te groter de teleurstelling en onrust is.

Tóó much info....

Ik heb nog even de HECO Direkt luidsprekers gehad een paar jaar terug.

Retesnel, heel veel info en detail maar ik kon er niet langer dan een kwartier  naar luisteren.....


HuubF

Citaat van: twani op januari  5, 2021, 13:24:40
Dat is dan toch per gehoor en mens verschillend.  Ik ervaar het bij deze twee merken precies contra :)

Een dyn met twee tweeters? 

Die valt zeker niet in de prijsklasse die ík voor speakers over heb. :tounge2:

Bij mij is het best wel vaak dat hoe duurder de speakers zijn de groter de teleurstelling en onrust is.

Tóó much info....

Ik vind de Contour 20i ook voldoende beleving hebben. En ze reageren prima op veranderingen, dus ideaal.

De Confidence is misschien wel een beetje te high-enderig. Met desastreuze gevolgen als je eens een ander versterkertje wil proberen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)


Kwabbernoot

Citaat van: twani op januari  5, 2021, 13:24:40
Dat is dan toch per gehoor en mens verschillend.  Ik ervaar het bij deze twee merken precies contra :)

Een dyn met twee tweeters? 

Die valt zeker niet in de prijsklasse die ík voor speakers over heb. :tounge2:


Bij mij is het best wel vaak dat hoe duurder de speakers zijn de groter de teleurstelling en onrust is.

Tóó much info....

Ik heb nog even de HECO Direkt luidsprekers gehad een paar jaar terug.

Retesnel, heel veel info en detail maar ik kon er niet langer dan een kwartier  naar luisteren.....

Dat is ook de mindset. Hoe duurder het spul, hoe meer je gaat concentreren op wat er niet goed gaat. Alles wat er wel goed gaat (en dat is waarschijnlijk heel veel), gaat dan langs je heen. Dat is ook vrij logisch: als het duur is mag je ook verwachten dat het goed is.
Gewoon genieten van alles wat er wel goed gaat en proberen de rest aan je voorbij te laten gaan. Werkt prima, op elk niveau.

Groeten...

NAF

Citaat van: twani op januari  5, 2021, 13:24:40

Bij mij is het best wel vaak dat hoe duurder de speakers zijn des te groter de teleurstelling en onrust is.

Ja maar, ja maar...

Als je duurdere speakers neemt moet je natuurlijk ook een veel duurdere versterker nemen om het verschil te kunnen horen  ;)

New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

HuubF

Citaat van: brt op januari  5, 2021, 11:31:17
Huub,

ik denk dat van een Prima Luna uit de hogere klasse wel blij kan worden. Heb die laatst gehoord en was er erg over te spreken en matcht ook mooi met Dynaudio schat ik zo in. Ook de suggestie van een single ended met 845 buizen zou jou wel eens enorm kunnen aanspreken. Je hebt dan wel de vloeiendheid maar ook de ballen.

Gewoon rustig de 2e hands markt in de gaten houden, dan kom je vanzelf wat moois tegen.

Ik speel nu zelf met een Line Magnetic 219ia en dat is gewoon groots.
Er staat nu een nieuwe Line Magnetic 518IA op Marktplaats voor slechts 2350,- die ook de 845 als eindbuizen heeft.
Deze amp heeft een ronkende review gehad in de Stereophile.

Ik verwacht dat je daarmee een aanzienlijke sprong in je geluid gaat maken en wellicht kun je (gezien de waarde van je huidige versterkers) de upgrade zelfs met gesloten beurs doen...

Verkijk je niet op het aantal watt (2x22), de mijne heeft 2 x 24 en komt zelden boven de halve watt op mijn Focal Sopra speakers. De voeding schijnt bij buizenversterkers daarin nogal belangrijk te zijn, en dat zit bij de Line Magnetics wel goed.

Wow dat ziet er aantrekkelijk uit. Die 805 zou dan het best passen, in een review werd zelfs de Contour 20 genoemd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op januari  5, 2021, 14:00:08
Wow dat ziet er aantrekkelijk uit. Die 805 zou dan het best passen, in een review werd zelfs de Countour 20 genoemd.

Gezien je omzichtigheid met de PL en tube rolling......
Dit werkt met spanningen tussen de 900 en 1000 volt dc....

Anyways...Heb ik nog wat gemist? Nog nieuws onder de zon....... ::)


   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op januari  5, 2021, 14:04:28
Gezien je omzichtigheid met de PL en tube rolling......
Dit werkt met spanningen tussen de 900 en 1000 volt dc....

Anyways...Heb ik nog wat gemist? Nog nieuws onder de zon....... ::)

Scary ... maar wat vind jij van die versterker?

Het nieuws is dat ik me verzoend heb met de Roksan. Prima geluidje.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op januari  5, 2021, 14:00:08
Wow dat ziet er aantrekkelijk uit. Die 805 zou dan het best passen, in een review werd zelfs de Contour 20 genoemd.

De naam is genoemd, ja ...... :D :D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Kan iemand me uitleggen wat gehoormatig het verschil is agv die 845 buizen??
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op januari  5, 2021, 14:06:41
Scary ... maar wat vind jij van die versterker?

Het nieuws is dat ik me verzoend heb met de Roksan. Prima geluidje.
Weet je, Huub.
Een 211 of 845 heeft eigenschappen die fraai zijn. Al zeker gezien de zwaai die ze kunnen maken....Maar de 845 word, zoals ook de 300B of 2A3, vaak single ended gebruikt.
Single ended is zeer afhankelijk van de aangeboden luidspreker impedantie en schildert daar dan ook vrolijk op los met een rijkdom aan harmonische.
Anderzijds is de uitgangstrafo mede verantwoordelijk voor de uiteindelijk haalbare kwaliteit. ::) En dat voor een paar centen....... :notify:
Mede een reden je veel 845 in het meer betaalbare cicuit ziet is dat deze door zijn lage plate imp. makkelijker is voor het ontwerp van de UGT. :notify:


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

vanzomereng

Citaat van: HuubF op januari  5, 2021, 14:00:08
Wow dat ziet er aantrekkelijk uit. Die 805 zou dan het best passen, in een review werd zelfs de Contour 20 genoemd.

Laat je niet meer misleiden door reviews,  de Prima Lina is ook op dergelijke wijze (vanuit een internet review)
in je bezit gekomen en heeft je ook nog niet voor 100% kunnen overtuigen, zeker niet nadat je vreemd ben gegaan met je Roksan.

Een ezel stoot zich geen 2x aan een steen !

Voldoe je tijd beter door vaker mijn digitale Gerrit's Muziekcafe te bezoeken i.p.v. die kl#t# reviews   ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

NAF

Volgens mij zitten de 845 en de 805 buizen beiden binnen dezelfde familie van zendbuizen.

Hoe de buizen vervolgens klinken wordt meer bepaald door de implementatie van de buis en de kwaliteit van de transformatoren dan door de buis zelf.
En vooral deze kwaliteit van de transformatoren bepaald de prijs van de uiteindelijke versterker.

Ook voor deze versterker geldt beluisteren op jouw speakers en liefst in de eigen luisterruimte en zelf een oordeel vormen.

Zover ik weet heb jij ook nog geen 845 buis op de Dynaudio's gehoord dus zou een beschrijving van het klankmatige verschil tussen de 845 en de 805 jou ook niet echt verder helpen.

Als jij de mogelijkheid hebt gewoon de Dynaudio's eens op een grote buis gaan beluisteren en kijken of het sowieso jouw cup of tea is.

New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op januari  5, 2021, 14:24:52
Laat je niet meer misleiden door reviews,  de Prima Lina is ook op dergelijke wijze (vanuit een internet review)
in je bezit gekomen en heeft je ook nog niet voor 100% kunnen overtuigen, zeker niet nadat je vreemd ben gegaan met je Roksan.

Een ezel stoot zich geen 2x aan een steen !

Voldoe je tijd beter door vaker mijn digitale Gerrit's Muziekcafe te bezoeken i.p.v. die kl#t# reviews   ;)

Hoho, de Roksan staat hier niet omdat ik twijfelde aan de Primaluna! Het is een toevalletje (maar stiekum toch een soort dubbelcheck). Ik ben pas gaan twijfelen toen het geluid van de Roksan ontzettend opknapte toen ik hem aan de Audioquest Niagara had gehangen. En daar heb ik nog steeds geen zwakheden in kunnen ontdekken.

Weet je wat het met die buizen is? De KT120 is erg populair omdat hij het meest als hifi klinkt. En dat maakt de Primaluna een gewoon goede versterker. Maar dat is de Roksan ook. De andere buizen die ik heb klinken veel buiziger, charmant, maar kunnen juist daarom nooit op tegen de KT120.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op januari  5, 2021, 14:36:17
Hoho, de Roksan staat hier niet omdat ik twijfelde aan de Primaluna! Het is een toevalletje (maar stiekum toch een soort dubbelcheck). Ik ben pas gaan twijfelen toen het geluid van de Roksan ontzettend opknapte toen ik hem aan de Audioquest Niagara had gehangen. En daar heb ik nog steeds geen zwakheden in kunnen ontdekken.

Weet je wat het met die buizen is? De KT120 is erg populair omdat hij het meest als hifi klinkt. En dat maakt de Primaluna een gewoon goede versterker. Maar dat is de Roksan ook. De andere buizen die ik heb klinken veel buiziger, charmant, maar kunnen juist daarom nooit op tegen de KT120.

Dat is in jouw beleving van dit alles ......... ;D
Denk dat solid state toch echt een wijs besluit voor je zou zijn, Huub.
Minder mogelijkheden....minder gevaarlijk ook. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op januari  5, 2021, 14:52:04
Dat is in jouw beleving van dit alles ......... ;D
Denk dat solid state toch echt een wijs besluit voor je zou zijn, Huub.
Minder mogelijkheden....minder gevaarlijk ook. ;)

Gaan we dreigen?  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo


katwax

Citaat van: HuubF op januari  4, 2021, 23:14:35
En koop jij eens een fatsoenlijke streamer.  ;D
Als ik morgen een streamer in mijn set hoor die het beter doet dan mijn huidige dan koop ik die, echter tot nu toe nog niet meegemaakt. Je kan je dan afvragen waarom niet, mijn oren, de set of nog geen goede streamer getest? :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543