Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Thanatos en 28 gasten bekijken dit topic.

myself

Als je dan toch naar zulke investeringen/apparaten kijkt, zou je ook zeker een DCS streamer-d/a converter kunnen overwegen. Diverse keren gehoord en waanzinnig goed. Die ring-dac gaat verder waar andere dacs ophouden

Er staat bijv een 2e hands dcs rossini van 20K, nu voor minder dan 13K te koop.....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Fred Mulder

Citaat van: HuubF op oktober 24, 2019, 13:57:17
Op veler verzoek hierbij mijn ideale set...

Streamer: Naim ND 555/555 PS DR

Superieure streamer met losse voeding. Geweldige reviews. Heeft ingebouwde dac, dat scheelt weer. Kan Roon aan dus dat kan ik gewoon blijven gebruiken.

De nieuwprijs is met 24.500 nu nog een beetje hoog maar tweedehands over een jaar of 10 misschien te betalen.

Heb ik hem al gehoord? Nee, wel de klasse eronder (NDX2) en zelf heb ik de NAC272 gehad. En dat klinkt geweldig.

Meen ik het serieus? Dat wel, maar ik wacht wel tot de NDX2 tweedehands te betalen is. Over een jaar of 2.

Voorversterker: Naim NAC 552 Met losse voeding

Naim voorversterkers zijn geweldig maar die losse voeding moet er wel bij. Ook dit apparaat kost rond de 25.000. Nog even doorsparen maar.

Heb ik hem al gehoord? Bij demo's heb ik wel de NAC252 een paar keer gehoord, geen idee wat hij in de totale geluidsbeleving deed.

Meen ik het serieus? Niet echt, Naim voorversterkers zat. De NAC282 is af en toe tweedehands te krijgen voor rond de 2000 euro met voeding. Dat is voor mij wel het maximale bedrag.

Eindversterker: Naim NAP500 dr

Superieure eindversterker met een whopping 2x140 watt. Kost 25.000 euro.

Heb ik hem al gehoord? Nee ik heb zelf wel de NAP250dr gehad en die was geweldig. Moest eruit wegens bezuinigingen. Enfin, die NAP500dr Is ongetwijfeld weer beterder.

Meen ik het serieus? Niet echt. De 250dr is goed genoeg en is over een paar jaar weer wat goedkoper tweedehands.

Bekabeling: Naim Super Lumina

Beetje een hoofdpijndossier die kabels voor Naim. Als je geen Naim kabels neemt hoor je vaak meer resolutie en de standaard Naim kabels klinken lekker maar minder gedetailleerd. Omdat dit een super-set moet worden dus toch maar aan de duurdere Naim kabels. Gaat me veel geld kosten want 2e hands niet te krijgen. Zeg 10.000 euro voor 2 interlinks en een set speakerkabels.

Heb ik dat al gehoord? Nee ik heb veel geëxperimenteerd met kabels in Naim setups en heb alleen geconstateerd dat het veel uitmaakt maar je uiteindelijk weer terugkeert naar de standaard kabeltjes. Met meer beleving maar minder resolutie dus.

Meen ik het serieus? Met pijn in het hart: ja. Het herinnert me er tevens aan dat ik opgehouden ben met Naim om me dit soort ellende te besparen.

Speakers: Focal Scala Utopia lll

Naim en Focal hebben dezelfde moeder dus dit zou moeten passen. Ik zag een prijs van 25.000 dus ook dat past mooi bij de andere apparaten.

Heb ik dat al gehoord? Zelf wel Focal in huis gehad maar was daar niet overenthousiast over. Wel vorig jaar Focal Kanta 2's gehoord in een mid-range Naim setup en dat klonk schitterend. De Utopia's zijn 2 Focal klasses beter/duurder.

Meen ik dat serieus? Nee want ze zijn veel te groot in onze huiskamer. De Kanta 2 is op het randje maar die zien er zo mooi uit dat ik eventuele problemen voor lief neem. Je kunt ze nu al voor 5000 per paar krijgen dus over een jaar of 2 kunnen ze van mij zijn. Liefst geel.

Al met al zit ik alweer aan 115.000 euro maar dan heb je ook wat. De gestripte 2de-hands variant ga ik ook niet onder de 20.000 houden, voornamelijk door de kabels.

Maar ja, het is dan ook een droomset.  :wub:

Leuk om je droom set te lezen, een hele tijd geleden heb ik een volledige 500 serie van Naim mogen beluisteren icm Kharma speakers, dat klonk heel erg goed. Je zult dan de nodige ruimte nodig hebben om eea te kunnen plaatsen. Als je nu 1 onderdeel zou kunnen vervangen naar 'droom' niveau, wat zou dat zijn?

HuubF

Citaat van: Fred Mulder op oktober 24, 2019, 19:03:19
Leuk om je droom set te lezen, een hele tijd geleden heb ik een volledige 500 serie van Naim mogen beluisteren icm Kharma speakers, dat klonk heel erg goed. Je zult dan de nodige ruimte nodig hebben om eea te kunnen plaatsen. Als je nu 1 onderdeel zou kunnen vervangen naar 'droom' niveau, wat zou dat zijn?

Omdat tot op heden de speakers netjes weergeven wat je er in stopt, zou ik dan eerst de streamer vervangen. Liefst met de vervanger van de Naim NAC272, wat een geweldig apparaat is maar te beperkt. Er is helaas nog niet bekend of Naim daar mee gaat komen.

Dus dan maar de NDX2 met een losse voorversterker, misschien de NAC282.

Maar eerst moet ik een tijdje met pensioen zijn. Misschien gaat al ons geld op aan verre reizen...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Huub,met alle respect,jij komt ooit weer bij Naim uit.
Noem het oude liefde,maar t gaat zeker gebeuren, vraag mij nu ook echt af,ben je wel "echt"tevreden met jou huidige set?
Jazeker zal t antwoord zijn🤔
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Citaat van: Carrol op oktober 24, 2019, 21:22:01
Huub,met alle respect,jij komt ooit weer bij Naim uit.
Noem het oude liefde,maar t gaat zeker gebeuren, vraag mij nu ook echt af,ben je wel "echt"tevreden met jou huidige set?
Jazeker zal t antwoord zijn🤔

Jazeker! Bedenk dat ik hiervoor een tamelijk goede set had waarop ik wilde bezuinigen ivm mijn pensioen. Ik verkocht alles en nam daar een Naim V1 en Elac Narvis actieve speakers voor in de plaats. Dat klonk op zich goed maar toen ik een demo van de Cinehome speakers had gehad besefte ik dat het met een iets groter budget veel beter kon. De Mytek Brooklyn dac+ was weer een flinke verbetering t.o.v. De Naim V1.

Dus nu heb ik een niet-te-dure set die pensioenklaar is met alle aspecten die ik in de loop van de afgelopen 48 jaar als fijn heb ervaren: power, muzikaliteit, details, vaart. Aan alle kanten configureerbaar. Goed voor klassiek, pop en jazz. Als je het in een optimale akoestiek zou neerzetten zou het zo maar een topset kunnen zijn.

Die droomset heb ik opgepend voor mezelf om te beoordelen waar ik heen zou willen. De conclusie is echter dat het veel te veel geld zou gaan kosten. En de rode vlekken mbt de benodigde investering in kabels kwamen weer opzetten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Fred Mulder

Citaat van: HuubF op oktober 24, 2019, 20:45:34
Omdat tot op heden de speakers netjes weergeven wat je er in stopt, zou ik dan eerst de streamer vervangen. Liefst met de vervanger van de Naim NAC272, een geweldig apparaat is maar te beperkt. Er is helaas nog niet bekend of Naim daar mee gaat komen.

Dus dan maar de NDX2 met een losse voorversterker, misschien de NAC282.

Maar eerst moet ik een tijdje met pensioen zijn. Misschien gaat al ons geld op aan verre reizen...
Gelukkig is de opvolger van de NAC272 er nog niet, wel zo rustig :-) Persoonlijk vind ik Naim ook goed en pakkend klinken, al gaat wel vaak kriebelen om iets met voedingen of andere onderdelen te doen.

Als je werkt met digitale bronnen kun je evt kijken naar de nieuwe Sonnet Morpheus DAC/pre, het is een ander karakter dan Naim (zal eerder op signatuur van Metrum lijken, aangezien Cees Ruijtenberg de drijvende kracht is). Mogelijk net onder 500 serie qua niveau (ze zijn nog niet in het wild gezien, dus nog gissen*), voor no nonsense prijs (circa 3000-3500). Maar ja, dan mis je nog een streamer/endpoint.. puzzelen, het kan wellicht een interessant alternatief zijn en waarschijnlijk een klasse beter dan de Brooklyn, maar geen Naim haha!!

* de Morpheus is nu waarschijnlijk het beste te vergelijken met de Metrum Adagio DAC/pre (ook ontwerp van Cees R). Deze kost 7000 en laat zich meten met DAC's in nog hogere prijsklassen (op Youtube staat een vergelijking met 3-5 andere top DAC's, met 'OCD hifi guy' als reviewer of zoiets. De Adagio kreeg predikaat 'best analogue sound' mee dacht ik).

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op oktober 24, 2019, 21:15:06
Vinden we niet gezellig.  :wub:

Dus als jullie op reis gaan dan hebben jullie nergens een moment voor jezelf?

:blink:

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op oktober 25, 2019, 06:58:56
Dus als jullie op reis gaan dan hebben jullie nergens een moment voor jezelf?

:blink:

Jawel, het is alleen ongelofelijk asociaal om langdurig met een noise-en-relatie cancelling hoofdtelefoon op te zitten.

Vind ik.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

Citaat van: Xander32 op oktober 25, 2019, 07:54:05
... fluisterde vrouwlief jou in 😏

Nee hoor! In de loop der jaren hebben we het hifi-aspect van onze relatie zó fijngeslepen dat de muziek gewoon aan mag. Als ik maar niet teveel klassiek draai. Ik weet precies welke muziek zij mooi vindt en voor mij nog net kan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Na een nacht slapen heb ik bedacht dat ik NIET weer aan de losse (Naim-) componenten ga. Die @$%& kabels zijn een showstopper.

Dus... Hoe moet een droomset er dan uitzien??

Wat wel een overweging zou kunnen zijn is een Dutch & Dutch 8C of de Kii. Tot nu toe moest ik daar niet aan denken maar ALS ze Roon kunnen hebben en voldoen aan mijn ideaal van een blijvend muzikale OF waarheidsgetrouwe weergave zou dat een enorme besparing betekenen. Met de Dutch & Dutch is er bovendien geen subwoofer nodig.

De Dutch & Dutch 8C zou dan mijn sympatie hebben. Maar kan de software over een jaar of 2, als ik er aan toe ben en voldoende heb gespaard, Roon aan? Volgens de reviews die ik tot nu toe heb gezien werkt het nu in ieder geval nog niet 100%.

Als mijn grootste angst, gebrek aan muzikaliteit, op den duur bewaarheid wordt kan ik er altijd nog een Naim streamer voorzetten op de analoge inputs. Daarbij puttend uit mijn versverworven inzicht dat digitale processing prima is, zolang je het binnen 1 apparaat houdt. Oppikken van digitalia van Internet en een digitale verbinding tussen apparaten zijn kennelijk lastig te nemen hordes. Met een analoge verbinding blijft zelfs het klankkarakter van de bron behouden.

Maar nu ben ik nog lang niet uit-geëxperimenteerd met de huidige set-up. De komende week zit mijn eega op Terschelling dus dat biedt mogelijkheden. Ik heb eindelijk spikes onder de stands (klinkt toch anders, preciezer), de settings van de Mytek heb ik nog niet allemaal geprobeerd, de Cinemaxen hebben ook nog wat (zo'n 54.761.638) instelmogelijkheden en ik ga nog een rondje schuiven doen. Het kan zo maar zijn dat ik eigenlijk al mijn droomset in huis heb.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Volgens mij heb jij niet zo veel zin in die verre reisjes..?

;D

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op oktober 25, 2019, 12:03:14
Volgens mij heb jij niet zo veel zin in die verre reisjes..?

;D

Nee alsjeblieft. Weekje alleen is ook leuk. Pas na een dag of 3 beginnen we elkaar een beetje te missen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Fijn, dan is de eindbestemming van de karavaan in ieder geval nog lang niet in zicht.

:music:


Contour

Hallo Huub,

Naast jouw zorgen over muzikaliteit, mijn ervaringen met de D&D is ook dat er weinig tot geen diepte in het beeld zit. Mocht je daar veel waarde aan hechten, mogelijk dat niet de beste keuze.

Gr. Walter

HuubF

Citaat van: Contour op oktober 25, 2019, 12:30:00
Hallo Huub,

Naast jouw zorgen over muzikaliteit, mijn ervaringen met de D&D is ook dat er weinig tot geen diepte in het beeld zit. Mocht je daar veel waarde aan hechten, mogelijk dat niet de beste keuze.

Gr. Walter

Heb jij ze in huis dan?  :o
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Fred Mulder

Citaat van: HuubF op oktober 25, 2019, 11:41:58
Na een nacht slapen heb ik bedacht dat ik NIET weer aan de losse (Naim-) componenten ga. Die @$%& kabels zijn een showstopper.

Dus... Hoe moet een droomset er dan uitzien??

Wat wel een overweging zou kunnen zijn is een Dutch & Dutch 8C of de Kii. Tot nu toe moest ik daar niet aan denken maar ALS ze Roon kunnen hebben en voldoen aan mijn ideaal van een blijvend muzikale OF waarheidsgetrouwe weergave zou dat een enorme besparing betekenen. Met de Dutch & Dutch is er bovendien geen subwoofer nodig.

De Dutch & Dutch 8C zou dan mijn sympatie hebben. Maar kan de software over een jaar of 2, als ik er aan toe ben en voldoende heb gespaard, Roon aan? Volgens de reviews die ik tot nu toe heb gezien werkt het nu in ieder geval nog niet 100%.

Over 2 jaar als Roon endpoint? Misschien wel.. 2 jaar geleden werd aangekondigd dat het er 'binnenkort' aankomt (Ik was ook gecharmeerd van de 8c's maar mede hierdoor niet voor gekozen).

frank2

Heb deze week De&D beluisterd, mooi geluid, maar een beetje gepolijst en weinig beleving, wel mooi geluid.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

J o e p

Citaat van: HuubF op oktober 24, 2019, 13:57:17
Op veler verzoek hierbij mijn ideale set...

Speakers: Focal Scala Utopia lll

Naim en Focal hebben dezelfde moeder dus dit zou moeten passen. Ik zag een prijs van 25.000 dus ook dat past mooi bij de andere apparaten.


Heb hetzelfde ervaren met de Classé Sigma 2200i versterker en de Bowers & Wilkins 804 D2.
Ze hebben dezelfde moeder en dat past! Heb dan ook gehoord dat beide prototypen bij elkaar zijn getest door de desbetreffende fabrieken. Je hebt dus wel de zekerheid dat het een match is. :)
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Focal Chora 826.

HuubF

Citaat van: frank2 op oktober 25, 2019, 13:14:41
Heb deze week De&D beluisterd, mooi geluid, maar een beetje gepolijst en weinig beleving, wel mooi geluid.

Hoe werden ze aangestuurd?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op oktober 25, 2019, 11:41:58
Tot nu toe moest ik daar niet aan denken maar ALS ze Roon kunnen hebben en voldoen aan mijn ideaal van een blijvend muzikale OF waarheidsgetrouwe weergave zou dat een enorme besparing betekenen.

Beiden, tegelijkertijd, is niet mogelijk in jouw beleving/ervaring ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

 :eh:
Citaat van: HuubF op oktober 25, 2019, 13:58:47
Hoe werden ze aangestuurd?

Eerst digitaal maar ook analoog via VV van arcam 550. Qua beleving maakte dat niet veel uit.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren