Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Peerless Monster en 28 gasten bekijken dit topic.

Markus2

Citaat van: HuubF op maart 27, 2018, 15:58:17
'Alles horen wat er op de opname staat' kan nog steeds absoluut verschrikkelijk klinken.

Kan zeker, maar daar waar een onbehandelde akoestiek die omstandigheden verzacht is als een kansberekening maken op de jackpot. IMHO dan.
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Citaat van: HuubF op maart 27, 2018, 17:03:43
Ik denk dat een set die jazz, hardrock, klassiek, blues en pop meeslepend kan weergeven met voldoende en enigszins gecontroleerd hoog, laag, plaatsing en resolutie al aardig realistisch klinkt.

Welke (rand)voorwaarden stel je aan zulks en heb je mogelijk expliciete voorbeelden, vrij naar je eigen inzicht?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

DofN

Citaat van: Markus2 op maart 27, 2018, 13:02:46
Ik verwacht, dat als we de set naar Huub's voorkeurklank zouden laten weergeven, de afbeelding daaronder te lijden heeft.

Waarom?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: HuubF op maart 27, 2018, 17:03:43
Ik denk dat een set die jazz, hardrock, klassiek, blues en pop meeslepend kan weergeven met voldoende en enigszins gecontroleerd hoog, laag, plaatsing en resolutie al aardig realistisch klinkt.

Het woordje meeslepend is hier alles bepalend. Zit sowieso niet in de set of in de opname. Hoe graag men dat ook wil geloven.

Daarbij: enigszins gecontroleerd hoog, laag, plaatsing en resolutie. Als het allemaal enigszins is dan weet ik voldoende. Not my cup of thee.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

cccp

Citaat van: HuubF op maart 27, 2018, 14:19:57
Dus als ik met apparatuur in de weer ben wil ik kleuring!!
Dan kun je beter een equalizer aanschaffen. Dat is goedkoper en je kunt dan gericht kleuren. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat apparaten (versterkers, dacs, cd-spelers) wel kleuren. Integendeel zelfs.

addesmo

Equalizer is de dsp van de seventies! Nooit aan begonnen en ook niet aan de dsp. Equalizer was nog gericht op menselijke besluit terwijl dsp van de computer uitgaat. Wat de cijfers zeggen telt!
Niet voor mij ;D

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: cccp op maart 27, 2018, 18:54:23
... Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat apparaten (versterkers, dacs, cd-spelers) wel kleuren. Integendeel zelfs.

Wat doen die dan?

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Markus2

Citaat van: doorofnight op maart 27, 2018, 17:59:53
Waarom?

Omdat ik geneigd ben te vermoeden, dat zijn voorkeuren enigszins van doen hebben met een aanzet (of aanzetten) ergens in de frequentieband en óók een mate van reflecties/verstrooiing.
Beide zaken doen naar mijn idee afbreuk aan "beeldvorming" (uitgaande van een optimum).

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Citaat van: addesmo op maart 27, 2018, 19:37:45
Equalizer is de dsp van de seventies! Nooit aan begonnen en ook niet aan de dsp. Equalizer was nog gericht op menselijke besluit terwijl dsp van de computer uitgaat. Wat de cijfers zeggen telt!
Niet voor mij ;D

Een DSP laat zich wel overrulen als men dat nodig acht. Althans die ik zag boden daar oneindig veel mogelijkheden in.
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: cccp op maart 27, 2018, 18:54:23
Dan kun je beter een equalizer aanschaffen. Dat is goedkoper en je kunt dan gericht kleuren. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat apparaten (versterkers, dacs, cd-spelers) wel kleuren. Integendeel zelfs.

Zeau die zin is ff maximaal uit zijn context gehaald zeg!  :clapping: 
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: chansig op maart 27, 2018, 15:39:19
Ik denk het niet ik weet het.  :D

Met daarbij natuurlijk nog steeds de beperkingen van de ruimte en de speakers. Dus nogmaals: Ik hoor nu niet de waarheid, maar zeker wel de overtuiging dat ik daar aardig mee op weg ben. En het klopt...in een gesprek gaat dat die overtuiging niet verdwijnen. En dat is dan maar zo.

Daarom vroeg ik gisteren aan Scrut of hij de vraag (hoor je alles wat er op de opname staat) zou stellen als hij zeker wist dat akoestiek/set geen beperkende factor meer zouden zijn. Daarmee vroeg ik teveel...

Gr. Hans

"De processen vanaf het kapsel tot aan het beluisteren vanaf d(je)e sweetspot is een glijdende schaal........
En die zit hem niet 'alleen' in het staartje. ;)"
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.


Staaled

Citaat van: addesmo op maart 27, 2018, 19:37:45
Equalizer is de dsp van de seventies! Nooit aan begonnen en ook niet aan de dsp. Equalizer was nog gericht op menselijke besluit terwijl dsp van de computer uitgaat. Wat de cijfers zeggen telt!
Niet voor mij ;D
Ik heb redelijk wat ervaring met auto-DSP maar ik moet de eerste nog tegenkomen die feilloos werkt en geen menselijke interventie benodigd om tot een optimaal resultaat te komen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

op eigen verzoek verwijderd.

Hmmmm...

Ik laat ARC gewoon zijn ding doen. Zou niet weten wat er beter kan..?

DofN

Citaat van: Markus2 op maart 27, 2018, 20:53:24
Omdat ik geneigd ben te vermoeden, dat zijn voorkeuren enigszins van doen hebben met een aanzet (of aanzetten) ergens in de frequentieband en óók een mate van reflecties/verstrooiing.
Beide zaken doen naar mijn idee afbreuk aan "beeldvorming" (uitgaande van een optimum).

Ja inderdaad, ik denk eigenlijk ook wel dat het zo zou kunnen gaan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Citaat van: Baardmannetje op maart 28, 2018, 09:40:18
Hmmmm...

Ik laat ARC gewoon zijn ding doen. Zou niet weten wat er beter kan..?


ARC heb ik nu juist geen ervaring mee. :D

Maar denk enkel maar aan de keuze voor het te corrigeren gebied of de targetcurve.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

op eigen verzoek verwijderd.

Ah zo!

Dan doe ik inderdaad ook wel handmatig ingrijpen.

:smile:

Staaled

En voor die tijd heb je natuurlijk al je weergevers een mooi plekje toebedeeld...........en niet te vergeten jezelf. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HuubF

Zo, weer even bij de les graag! Het feit dat ik Roon niet meer kan gebruiken vind ik erg vervelend. USB naar Spdif omzetters leveren tussen Mac Mini en NAC272 geen goed geluid op. Dus maar weer de Audiophilia Nervosa aangegrepen om een Chord Qutest te bestellen. Dat kan op den duur de hele zaak weer overhoop halen maar je leeft maar 1 keer. Het is WAF-technisch ook een onzichtbaar doosje. No guts no glory!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik heb zojuist mijn dekbed maar snel neergelegd.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

Citaat van: HuubF op maart 28, 2018, 16:50:45
Zo, weer even bij de les graag! Het feit dat ik Roon niet meer kan gebruiken vind ik erg vervelend. USB naar Spdif omzetters leveren tussen Mac Mini en NAC272 geen goed geluid op. Dus maar weer de Audiophilia Nervosa aangegrepen om een Chord Qutest te bestellen. Dat kan op den duur de hele zaak weer overhoop halen maar je leeft maar 1 keer. Het is WAF-technisch ook een onzichtbaar doosje. No guts no glory!

Ken je de Mutec MC-3+ USB ? Daar heb  ik een tijdje geleden naar zitten luisteren terwijl het in alle mogelijke combinaties werd ingezet ... en eigenlijk in iedere toepassing was het een succes ! Voor mij absoluut een verrassing dit apparaatje. Niet mooi, niet goedkoop, maar wel zeer funktioneel ... echter dit alles is natuurlijk weer subjectief ... dus ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

HuubF

Citaat van: solitaire op maart 28, 2018, 18:58:26
Ken je de Mutec MC-3+ USB ? Daar heb  ik een tijdje geleden naar zitten luisteren terwijl het in alle mogelijke combinaties werd ingezet ... en eigenlijk in iedere toepassing was het een succes ! Voor mij absoluut een verrassing dit apparaatje. Niet mooi, niet goedkoop, maar wel zeer funktioneel ... echter dit alles is natuurlijk weer subjectief ... dus ...

Inderdaad interessant apparaat om nog eens te proberen. Heeft zo te zien spdif uitgang dus kan tussen Mac Mini en NAC272.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)