Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Carrol en 31 gasten bekijken dit topic.

Staaled

Gelijk maar ff perfecte akoestiek behandelen.
Die bestaat inderdaad dus NIET.

Je kan wel spreken over geschikte of optimale akoestiek.
Die verschilt per toepassing.
Klassiek onversterkt stelt in grote ruimtes andere eisen dan pop/rock/dance.
En hoe groot is klassiek dan ? Of wat voor? Groot orkest? Opera ?
Kamermuziek  ;) , dus quartet quintet etc, verzuipt dan weer in zo een grote galmbak.
Koor of orgel juist in een enorme galm. Preken al helemaal.  :D
Folk hoor je graag klein ipv via arrays op Pinkpop. :tounge2:

Kleine ruimtes. (Opname)studio , HT, stereo , meetruimte etc. etc .
Ze moeten om optimaal te functioneren allemaal aan andere eisen voldoen.
Prut. :coffee:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kwabbernoot

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 16:15:35
Klopt bij Hans staan de speakers straal verkeerd, een reflex type speaker heeft een achterwand nodig, een gesloten systeem niet.

Ik doe ook even een Markus2-tje: Maakt het daarbij nog uit aan welke kant die baspoort zich bevindt?

Groeten...

chansig

 :D

@Staaled: Iemand schreef/zei me ooit...als je de galm van de opname ruimte hoort tijdens muziek....dan ben je lekker bezig. Nu heeft niet iedere opname die galm...maar ze zijn er wel.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 16:15:35
Klopt bij Hans staan de speakers straal verkeerd, een reflex type speaker heeft een achterwand nodig, een gesloten systeem niet.

Hoe gaat het trouwens met je + 20dB rond de hoeveel Hz was het ook al weer ? Oww...nee. met je nieuwe speakers die beter, nieuwer, dieper, strakker gaan heb je er geen last van.

Laatste kan natuurlijk... :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Citaat van: Kwabbernoot op februari 26, 2018, 16:21:34
Ik doe ook even een Markus2-tje: Maakt het daarbij nog uit aan welke kant die baspoort zich bevindt?

Groeten...

Kan men met een bass reflex systeem een andere invloed van het laag ervaren bij verscheidene afstanden tot de achterwand? Zo ja, hoe komt dat?

Wat is de invloed van een achterwand bij een gesloten systeem?

BB&G:



Waarom staat deze set tegen de achterwand?


Citaat van: chansig op februari 26, 2018, 16:55:00
Hoe gaat het trouwens met je + 20dB rond de hoeveel Hz was het ook al weer ? Oww...nee. met je nieuwe speakers die beter, nieuwer, dieper, strakker gaan heb je er geen last van.

Laatste kan natuurlijk... :D

Gr. Hans

Getreiter op een forum......mooi man!


chansig

Dat is de Dutch & Dutch 8c......de rest zoek jezelf maar uit.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 16:15:35
Klopt bij Hans staan de speakers straal verkeerd, een reflex type speaker heeft een achterwand nodig, een gesloten systeem niet.

Hoe kom je aan deze kennis?

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

addesmo


op eigen verzoek verwijderd.


frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Markus2

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 17:39:19
Zie de autoriteit op audiogebied: BB &G de foto

Dat ken jij eraan toe, ik niet. Overigens in het geheel geen waardeoordeel.

Maar ik begrijp goed dat de door jou gebruikte woorden hierover, bij monde van hun zo gebracht wordt? Of ligt dat toch iets genuanceerder?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Sirius666

Citaat van: chansig op februari 26, 2018, 17:11:09
Dat is de Dutch & Dutch 8c......de rest zoek jezelf maar uit.

Gr. Hans

Klopt. Staat er ergens dat het jouw set is?

Markus2

Citaat van: Sirius666 op februari 26, 2018, 17:00:20
Kan men met een bass reflex systeem een andere invloed van het laag ervaren bij verscheidene afstanden tot de achterwand? Zo ja, hoe komt dat?

Wat is de invloed van een achterwand bij een gesloten systeem?

Ja en bij een gesloten systeem eigenlijk identiek bij mijn weten (?), echter zonder de bijkomende problemen van een BR-poort. Het specifieke ben ik niet bij machte uitgekauwd te duiden, hooguit in open vorm te discussiëren.
Citaat
BB&G:



Waarom staat deze set tegen de achterwand?
Mogelijk om te laten horen dat dit systeem dicht tegen de wand geplaatst goed weet te presteren?
Citaat

Getreiter op een forum......mooi man!
Mja, ik snap je (denk ik). Maar, dat is het pas als men het zich zodanig laat aanleunen.

:)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 17:39:19
Zie de autoriteit op audiogebied: BB &G de foto

Die zijn ten eerste geen autoriteit maar een kundige winkelier. En ten tweede... zal je hen verkeerd begrepen hebben , ik kan mij niet voorstellen dat zij gezegd hebben dat wat jij beweert...

op eigen verzoek verwijderd.

#369
Citaat van: Sirius666 op februari 26, 2018, 17:45:12
Klopt. Staat er ergens dat het jouw set is?

Mocht 'ie willen. Frank trouwens ook want, dan zou hij ook eens gelijk hebben...

;D

frank2

Natuurlijk ligt het genuanceerder dan ik net schreef. Maar wat algemene kennis zou prettig zijn, bass reflex het woord zegt het al,  is bedoeld om in meer of mindere mate dmv Reflexpoort tegen de achterwand te reflecteren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Sirius666

Citaat van: Baardmannetje op februari 26, 2018, 17:52:04
Mocht 'ie willen. Frank trouwens ook want, dan zou hij ook eens gelijk hebben...

;D

Doe nog maar niet aan het begin van de week :D

Markus2

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 17:55:41
Natuurlijk ligt het genuanceerder dan ik net schreef. Maar wat algemene kennis zou prettig zijn, bass reflex het woord zegt het al,  is bedoeld om in meer of mindere mate dmv Reflexpoort tegen de achterwand te reflecteren.

Ik denk, met mijn zeer beperkte kennis, dat jij de jouwe even moet verrijken op dit vlak.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: frank2 op februari 26, 2018, 17:55:41
Natuurlijk ligt het genuanceerder dan ik net schreef. Maar wat algemene kennis zou prettig zijn, bass reflex het woord zegt het al,  is bedoeld om in meer of mindere mate dmv Reflexpoort tegen de achterwand te reflecteren.

Nee, Frank.

Echt niet. Je set is af, ga die overgebleven tijd nu eens spenderen aan je kennis bijspijkeren. Nu wormvormig aanhangsel je maar wat...

Markus2

Onderstaande geldt niet voor BR systemen

[Citaat]

To determine if a "bass absorber" is capable of absorbing at its sated frequency of resonance and beyond one must look at a unit of measure termed a Sabin. A Sabin was named after a famous and well respected engineer called Walter Sabin. A Sabin is a unit of sound absorption. Think of one square foot of an open window as having a Sabin value of one. An open window regardless of size is a perfect absorber because once sound passes through it does not return. It is gone forever, unless of course you live in Manhattan where your neighbor's building is 6″ from yours.

[\Citaat]

?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1