Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste jaren!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

HuubF

Citaat van: vergeerr72 op juli 22, 2026, 10:12:42Dat liep via een binnenhuisarchitect toch?

De binnenhuisarchitect is even naar de AH om boodschappen te doen.

Lastig, die kleur. Wit met die zwarte accenten is wel mooi maar een beetje braaf. Zwart heeft dan dus geen accenten en is wat streng. Ik denk dat de grijze het mooist zijn: nog wel net die zwarte accenten, een beetje industrieel, serieus, passend bij 72-jarigen die toch ook een beetje grijs zijn.
Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

HuubF

Zojuist terug van een bijzondere luistersessie met de Kii Seven. Ik had een enorme lijst nummers op een briefje gezet (die we allemaal hebben gedraaid), mijn vrouw luisterde ook mee, de koffie was uitstekend en de kerels bij Studio #1 ken ik goed en zijn ontzettend leuk.

De luistersessie kende 2 duidelijk van elkaar te onderscheiden fases.

De speakers zijn niet veel groter dan de Hedd 05's en stonden stijf tegen de achterwand. Dat moet voor het optimale cardioide effect en dat werkt spectaculair goed. Het laag is strak en diep en het midden en hoog zijn perfect te volgen en is niet scherp. De speakers zitten alleen aan een stroomkabel en worden bediend met een app, heel minimalistisch en gebruiksvriendelijk.

De eerste nummers waren wat rustiger met een niet al te grote bezetting en dat ging erg goed. Ongelofelijk wat een hoop geluid er uit die kleine speakertjes komt. Massive Attack ging ook nog goed: trage nummers met veel laag. Maar na een half uurtje wilde ik wat pittiger nummers horen met wat meer orkestraal geweld. En vlak nadat we eigenlijk al hadden besloten de kleintjes onder de arm mee te nemen viel het doek... een beetje. Want La Perla van Rosalie klinkt echt alleen geweldig als de stukken met orkest vlammen en No One Knows van QotSA is echt alleen meeslepend als het laag bijna uit de bocht vliegt. Het begon ook een beetje op te vallen dat het midden en hoog niet kan tippen aan wat de Chord Dave zonder en met M Scaler levert. Dat is natuurlijk te ondervangen door die apparaten met XLR aan te sluiten maar dat was nou net niet de bedoeling: het moest perfect maar ook (relatief) goedkoop.

Na ze te hebben bedankt voor de moeite gingen we een beetje teleurgesteld weer naar huis. Mijn eega naar een lunchafspraak en ik om dit stukje te tikken. Dit gaat 'm niet worden, het verschil met een veel grotere speaker en de meest perfecte aansturing op aarde is te groot. De techniek gaat heus wel vooruit maar je kunt de natuurwetten niet voor een prikkie verslaan. Velen van jullie wisten dat al.  ;)

Misschien dan toch maar blijven bij de Chord Dave en de Hedd 05'jes (want die combi is echt goed) en dan in des hemels naam maar aangevuld met een subwoofertje. Dat is een mooie gestripte opstelling waarbij ik 14 mille heb teruggekregen van mijn investering en toch veel van het het goede wordt behouden. En dan over 2 jaar vlammen met iets groters. Dat wordt dan wel minimaal een Kii Three met goede streamer en dac. Iets begrotelijker.

Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

JoWa

Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

Spijkie

Idd goed dat je bent gaan luisteren en ik ben er ook wel benieuwd naar hoe zoiets klinkt.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Marco66

Is dit ook op een standje volume die je never nooit gaat halen in een appartement of al op lagere stand?
Woonkamer: Laiv Crescendo Verse & Chorus mono amps, T+A R10
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

HuubF

Citaat van: Marco66 op juli 22, 2026, 17:10:46Is dit ook op een standje volume die je never nooit gaat halen in een appartement of al op lagere stand?

We hebben allerlei volumes geprobeerd maar onze oren begeven het eerder dan die Kii Seven. Het is echt een opmerkelijk ding hoor maar ik ben enigszins verwend. Natuurlijk ging hier in huis ook niet alles goed; de minuscule Hedd 05'jes wezen me tenslotte op iets wezenlijks (speakers kunnen ook te groot zijn) maar de brille van de Chord Dave wil ik eigenlijk niet meer missen.

Contour

Ik blijf me erover verbazen, dat die verkopers niet horen dat met die plaatsing strak op de muur, een groot deel van de dieptewerking om de zeep helpt, een in mijn oren erg plat geluid, viel je dat ook op Huub? Of luister jij minder naar dat aspect.

DofN

Citaat van: mmuetst op juli 21, 2026, 23:00:00Maar die onrealistische reclame plaatjes hebben we in een ander topic toch behoorlijk onderuit gehaald  :D

Wat? Waar?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

HuubF

Citaat van: Contour op juli 22, 2026, 17:35:31Ik blijf me erover verbazen, dat die verkopers niet horen dat met die plaatsing strak op de muur, een groot deel van de dieptewerking om de zeep helpt, een in mijn oren erg plat geluid, viel je dat ook op Huub? Of luister jij minder naar dat aspect.

Die speakers moeten juist tegen de achtermuur staan, anders worden de lage tonen die naar achteren stralen niet uitgedoofd. De Kii Three is daarin flexibeler.

Contour

Dat vroeg ik niet Huub, ik vroeg of je een mooie dieptewerking gehoord heb...

Geerdie

Citaat van: HuubF op juli 22, 2026, 13:46:45Misschien dan toch maar blijven bij de Chord Dave en de Hedd 05'jes (want die combi is echt goed) en dan in des hemels naam maar aangevuld met een subwoofertje.

Of 2.

Twee kleinere zijn beter te integreren dan 1 joekel.
Anthem MRX 540 -Accuphase P4600 - Mytek Brooklyn Dac+- Eversolo DMP-A8 - Kef R7 front - Dali Rubicon 2 rear - Rel S812 - Audioquest - NordOst

Wat heb ik aan 400Watt als de eerste al niet deugt?

HuubF

Citaat van: Contour op juli 22, 2026, 18:42:46Dat vroeg ik niet Huub, ik vroeg of je een mooie dieptewerking gehoord heb...

Als je het hebt over verkopers die iets niet begrijpen leg ik het even uit. Dat zou mal zijn, een speaker die by design tegen de muur moet staan en daarmee nooit ruimtelijk zou kunnen klinken.

Dus ik ervoer voldoende ruimtelijkheid met tegelijk onbegrijpelijk diep en strak laag. De tijd was wel wat kort dus of er ook specifiek voldoende diepte in zat weet ik niet.

HuubF

Citaat van: Geerdie op juli 22, 2026, 19:07:32Of 2.

Twee kleinere zijn beter te integreren dan 1 joekel.

De reden waarom ik een hekel aan subwoofers heb tekent zich af.

RCD

Citaat van: HuubF op juli 22, 2026, 13:46:45En dan over 2 jaar vlammen met iets groters. Dat wordt dan wel minimaal een Kii Three met goede streamer en dac.
Hoi Huub,

Een DAC heb je niet nodig bij dit soort speakers, die zit er al in.
Maar zoals ik voorspel gaat ook deze het voor jou niet worden.

Citaat van: HuubF op juli 22, 2026, 18:39:46Die speakers moeten juist tegen de achtermuur staan, anders worden de lage tonen die naar achteren stralen niet uitgedoofd. De Kii Three is daarin flexibeler.

Dat klopt niet.
Omdat de speaker een cardioid afstraling heeft (geen output aan de achterkant) kun je hem dicht tegen de muur zetten zonder problemen.
Speakers tegen de muur geven nu eenmaal een minder stereobeeld en dat geld ook voor de Kii7.
Hieronder een plaatje wat het verduidelijkt, waarbij 0 de afstraling aan de voorkant van de speaker is.

Rob
4a70d226f1d83f3d9de4ee14b76cc1f3.webp.jpeg

Contour

Volgens mij zetten ze hem zo strak op de wand om het laag maximaal te boosten. Ik vind hem te plat klinken, het kan erger, maar goed is de diepte van het podium zeker niet. Mazzel voor Kii dat maar een beperkte groep luisteraars hier echt op let, voor de meeste is het klank, dynamiek en het laag.

Geerdie

Citaat van: HuubF op juli 22, 2026, 19:12:50De reden waarom ik een hekel aan subwoofers heb tekent zich af.

Ok.
Duidelijk :laugh:
Anthem MRX 540 -Accuphase P4600 - Mytek Brooklyn Dac+- Eversolo DMP-A8 - Kef R7 front - Dali Rubicon 2 rear - Rel S812 - Audioquest - NordOst

Wat heb ik aan 400Watt als de eerste al niet deugt?

HuubF

Citaat van: Geerdie op juli 22, 2026, 19:21:17Ok.
Duidelijk :laugh:

Is niet lelijk bedoeld hoor.  :wub:

Ik denk aan een Hedd of Adam sub met dubbel xlr in vanuit de voorversterker. Met xlr uit naar de speakers en in te stellen frequentieovergang.

DofN

Citaat van: RCD op juli 22, 2026, 19:13:13Speakers tegen de muur geven nu eenmaal een minder stereobeeld en dat geld ook voor de Kii7.

Het plaatje verklaart echter niet je stelling dat het stereobeeld minder wordt. Of wel? Dan graag uitleg.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Bel Canto

Mooi beschreven luisterervaring.

Optie: linn 119 exact?
Linn Akurate DSM3 - Audio Note Isis xlr - Bel Canto Rf 600M - Duelund 12GA - Audio Note AN/E HE SPE

RCD

Citaat van: DofN op juli 22, 2026, 19:40:39Het plaatje verklaart echter niet je stelling dat het stereobeeld minder wordt. Of wel? Dan graag uitleg.
Nee, het plaatje laat het afstraal gedrag zien van het laag.
Een normale speaker straalt in het laag rond om af tot aan de baffle step frequentie.
Omdat er bij een cardioid aan de achterkant geen energie zit kun je hem dicht tegen de muur plaatsen.

Rob

HuubF

Citaat van: Contour op juli 22, 2026, 19:15:13Volgens mij zetten ze hem zo strak op de wand om het laag maximaal te boosten. Ik vind hem te plat klinken, het kan erger, maar goed is de diepte van het podium zeker niet. Mazzel voor Kii dat maar een beperkte groep luisteraars hier echt op let, voor de meeste is het klank, dynamiek en het laag.

Nee zo zijn ze ontworpen. Er zitten rondom woofers die het weerkaatste basgeluid doven. Met de Kii Three is dat flexibeler omdat daar meer woofers in zitten en de timing instelbaar is. Die mogen dus meer naar voren staan.

HuubF

Citaat van: RCD op juli 22, 2026, 19:13:13Hoi Huub,

Een DAC heb je niet nodig bij dit soort speakers, die zit er al in.
Maar zoals ik voorspel gaat ook deze het voor jou niet worden.

Dat klopt niet.
Omdat de speaker een cardioid afstraling heeft (geen output aan de achterkant) kun je hem dicht tegen de muur zetten zonder problemen.
Speakers tegen de muur geven nu eenmaal een minder stereobeeld en dat geld ook voor de Kii7.
Hieronder een plaatje wat het verduidelijkt, waarbij 0 de afstraling aan de voorkant van de speaker is.

Rob
4a70d226f1d83f3d9de4ee14b76cc1f3.webp.jpeg

Maar ze zijn cardioide omdat de speakers dat zelf regelen. En omdat de Kii Seven een budgetmodel is kan dat maar op 1 manier: tegen de wand. Dan gaat het uitdoven precies goed.

RZeemering

Zijn die dingen ook niet ontworpen voor in studio's? Daar is diepte niet of nauwelijks van belang.
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Rien59

Atoll sda 200 signature
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.
XTZ 10.12 edge subwoofer

HuubF

Citaat van: Rien59 op juli 22, 2026, 21:09:35En de D&D ook afgevallen?!

De 6C is volgens mij nog niet gemakkelijk leverbaar.