Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

P_j_V en 7 gasten bekijken dit topic.

Mao

Gebruik zelf een Lumin U2 maar streamer. Voordat ik tot die keuze overging had ik een Node streamer. Heb van mijn dealer een Eversolo streamer mee gekregen weet type niet meer maar was 2 jaar geleden van hun het "vlaggenschip". Nauwelijks verschil te merken met de Node. Dus no go voor mij. Toen de Lumin U2 meegekregen en dat was in vergelijk met de Node een wereld van verschil. De gebruikte DAC is een DAC2 van McIntosh. Na enige tijd niet de coax maar de USB aansluiting gebruikt en dat was net even beter dan de coax verbinding. En voordeel is dat met de USB aansluiting communiceert de Dac met Roon. Roon stopt als de versterker wordt uitgeschakeld. Alles van Roon staat op een NAS en via net werk naar de Lumin. Ik gebruik alleen Roon als bron.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

RCD

Citaat van: Dura op juni 25, 2026, 10:41:26Dat er hoorbare verschillen zijn tussen streamers die uitsluitend als digitaal transport worden gebruikt wil ik wel geloven, maar zou er ook een sterke relatie met de prijs zijn? Zelf zou ik het denk ik simpel houden, een goed bekendstaand apparaat met software waar ik mee uit de voeten kan. Die Primare zou zeker op mijn shortlist terechtkomen.
Dat is ook moeilijk te voorspellen.
Wat mijn ervaring is dat voedingen software veel doen.
Maar bijv ook de usb uitgang doet veel ben nu aan de derde usb kaart van Jcat en telkens is er een verbetering te horen.
Die kaarten zijn duur, moet dat ook weet ik niet.
Maar het is natuurlijk hoe duurder hoe kleiner de markt.
Dus waar veel research ingestoken is word duur terwijl het qua onderdelen niet hoeft te zijn.

Rob

WillyP

De Primare vind ik ook interessant, maar Sopper geeft aan dat de combinatie met Qobuz bij hem niet stabiel was. Dat is dan weer minder.

HuubF

Het grootste mysterie voor mij is dat iedereen hier in een eigen werkelijkheid leeft. En niemand heeft 100% gelijk, en mensen die een te afwijkende mening hebben laten zich nauwelijks overtuigen. Een beetje zoals het echte leven (dat wat er gebeurt als je even niet met hifi bezig bent).

Het meest bezopen voorbeeld daarvan is die Amerikaan op ASR die een Chord M Scaler bij een vriend hoorde. De vriend sarde hem door het verschil zonder en met te laten horen en de Amerikaan hoorde een groot verschil. Vervolgens beschuldigde hij Rob Watts ervan dat hij een toonregeling in de M Scaler had ingebouwd. Ik dacht dat hij een grapje maakte maar hij was doodserieus.

Tsja en als je dan in een blinde test geen verschillen hoort moeten al die rare bedrijfjes die de beste streamer denken te maken de boel wel bewust flessen.

Mijn persoonlijke hifi-werkelijkheid ziet er bijzonder overzichtelijk uit: iets bevalt me of niet. Ik kijk heus met een schuin oog naar metingen en probeer kaf van koren te scheiden maar verder luister ik alleen maar. Kost wat maar hobbymatig optimaal.

Voor mij zijn Topping en Eversolo voorbeelden van merken die een slaatje proberen te slaan uit zowel de meet-nerds als de upgrade-nerds. Win-win. Ik heb te doen met de mensen die met de allereerste Topping of Eversolo zitten en daar tientallen nieuwe versies van hebben zien verschijnen. Als ze geloofden dat die eerste versie al perfect was moeten ze wel concluderen dat het bedrijf de kluit belazert. Maar vermoedelijk proberen ze om de zoveel tijd van de oudere versie af te komen en kopen ze een verse.

Ik hang meer naar bedrijven die ooit iets geweldigs hebben ontworpen en de prikkel om steeds met iets nieuws te komen kunnen onderdrukken. Kwaliteit komt uiteindelijk bovendrijven.
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

brt

Citaat van: Richi op juni 25, 2026, 10:27:19Daarentegen heeft @Tabcam een uitgebreide vergelijking gedaan tussen diverse streamers die exact gematched waren qua volume, en wij hoorden toen geen verschillen meer. Dat was een WiiM Ultra, mijn T8 en een Rivo Plus (geloof ik). Er waren verschillen in eerste instantie, maar na volume matching hoorden wij ze niet meer. ???

Misschien is zijn set niet goed genoeg om die verschillen te horen? :hehe:  >:D  :angel:

Het vermoeden / de conclusie was later toch dat de MiniDSP alles re-clockt waardoor de verschillen nihil waren?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Richi

Citaat van: brt op juni 25, 2026, 11:44:25Het vermoeden / de conclusie was later toch dat de MiniDSP alles re-clockt waardoor de verschillen nihil waren?
Oh ja, dat was ook zo. :blush:
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

HuubF

De UltraRendu draait nu een tijdje en ik moet zeggen dat ik aan de sound een beetje gewend ben. Hij is oneindig veel beter dan de SMSL N100.

(Vroeg iemand zich af of er ook slechte streamers worden gemaakt? Het antwoord is de SMSL N100).

In het begin vond ik het geluid een beetje vaag en het laag boemsde een beetje. Maar toen ik vanochtend beneden kwam zag ik dat de grilles van de KH420's er nog voor zaten; met vaderdag zat het hier vol met kleinkinderen en de KH420's zijn een magneet voor priemende vingertjes. Dus de (voor een bedrijf als Neumann) onbegrijpelijk gammel geconstrueerde grilles verwijderd en dat scheelde behoorlijk. De klankkleur is wat donkerder dan de Volumio maar in het laag dondert het (dus?) wat meer. Lekker wel en zeker niet behelpen.

Na wat gefoefel met instellingen lijkt het gelukkig nu ook wel mee te vallen met de dropouts. Ik weet niet 100% zeker of ik dit ook met de Volumio heb geprobeerd; ik geef de apparaten bij een formaatwisseling 9 seconden te tijd om aan elkaar te snuffelen. Dat is ook irritant trouwens maar het lijkt wel te helpen.

Edit... toch dropout helaas dus het werkt niet.

Nou ja, het is te warm om me zorgen te maken. Ik heb geen verlies geleden met de koop en verkoop van de Volumio en ik durf hem natuurlijk niet nog een keer aan te schaffen. De UltraRendu is goed genoeg om te blijven totdat de 2go er ooit een keer is.

Volgende week weten we of we ons droomappartement mogen kopen, dan gaat alles weer veranderen. In ieder geval kunnen de Neumanns dan niet meer.

Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

HuubF

Citaat van: brt op juni 25, 2026, 11:44:25Het vermoeden / de conclusie was later toch dat de MiniDSP alles re-clockt waardoor de verschillen nihil waren?

Ja en de MiniDSP maakt er vervolgens een zooitje van.  :clapping:

RZeemering

Ga je ook niet proberen of de Neumann's werken in het eventuele nieuwe appartement?
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Mao

Toen ik nog een kleine jongen was zp pak weg 50/60 jaar geleden en ik mij met muziek etc. begon te bemoeien heb ik van ooms etc. 1 ding geleerd en naar mijn mening geldt die nog steeds.

Hoe minder apparaten tussen bron en luidspreker hoe beter het klinkt.
Maar ook allerlei devices in de keten zoals bijvoorbeeld dsp. Tekort kommingen in het geluid kan je niet ongestraft oplossen met allerlei bedenksels wat de "Experts van de Industrie" lopen te bedenken. Die hebben maar 1 doel geld verdienen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

RCD

Maar met minidsp ertussen ga je de verschillen waarschijnlijk niet waarnemen.
Hetzelfde geld voor de Hypex plateamp.

Rob

morca

Citaat van: Mao op juni 25, 2026, 14:03:59Toen ik nog een kleine jongen was zp pak weg 50/60 jaar geleden en ik mij met muziek etc. begon te bemoeien heb ik van ooms etc. 1 ding geleerd en naar mijn mening geldt die nog steeds.

Hoe minder apparaten tussen bron en luidspreker hoe beter het klinkt.
Maar ook allerlei devices in de keten zoals bijvoorbeeld dsp. Tekort kommingen in het geluid kan je niet ongestraft oplossen met allerlei bedenksels wat de "Experts van de Industrie" lopen te bedenken. Die hebben maar 1 doel geld verdienen.

Ik heb een maat die vond dat ook.
Maar sinds hij hoort hoe ik mijn set finetune.
Met 2 apparaten die als vloeken in de kerk worden gezien in de audio wereld.

Begint hij zijn mening bij te stellen.

HuubF

Citaat van: RZeemering op juni 25, 2026, 13:30:37Ga je ook niet proberen of de Neumann's werken in het eventuele nieuwe appartement?

Nee zeker niet. De buren zouden niet blij zijn met ons.

LD001

Citaat van: HuubF op juni 25, 2026, 11:29:18Ik hang meer naar bedrijven die ooit iets geweldigs hebben ontworpen en de prikkel om steeds met iets nieuws te komen kunnen onderdrukken. Kwaliteit komt uiteindelijk bovendrijven.

Het kan aan mij liggen maar ik heb het idee dat je het zelf wat lastig vindt om de prikkel om iets nieuws te proberen te onderdrukken:)

AudioLaan

Citaat van: LD001 op juni 25, 2026, 18:59:16Het kan aan mij liggen maar ik heb het idee dat je het zelf wat lastig vindt om de prikkel om iets nieuws te proberen te onderdrukken:)

Dat zou best eens kunnen. (Loekie) probeer een paar ATC's voor het geval je uitgeloot wordt voor je nieuwe appartement Huub. :) Paar schattige actieve scm20 ofzo. Ik ben komend weekend in Leiden, dus gooi ze zo bij je naar binnen.:) (loekie, einde reclamespot, sorry..)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Leeuwarden

Citaat van: HuubF op juni 25, 2026, 11:29:18Ik hang meer naar bedrijven die ooit iets geweldigs hebben ontworpen en de prikkel om steeds met iets nieuws te komen kunnen onderdrukken. Kwaliteit komt uiteindelijk bovendrijven.

Wij van WC-Eend adviseren in dit geval een setje Diapason Astera.

kappa9

Citaat van: AudioLaan op juni 25, 2026, 20:19:22Dat zou best eens kunnen. (Loekie) probeer een paar ATC's voor het geval je uitgeloot wordt voor je nieuwe appartement Huub. :) Paar schattige actieve scm20 ofzo. Ik ben komend weekend in Leiden, dus gooi ze zo bij je naar binnen.:) (loekie, einde reclamespot, sorry..)
Zouden die niet te weinig laag hebben voor Huub? Aangezien zijn voorliefde voor het laag vd Neumanns
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

addesmo

Citaat van: kappa9 op juni 25, 2026, 20:31:24Zouden die niet te weinig laag hebben voor Huub? Aangezien zijn voorliefde voor het laag vd Neumanns
Zonder stands zijn ze een stuk lager  ;)

kappa9

Als ik Huub was zou ik doorsparen en gelijk een setje Genelec 8380A's aanschaffen
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

AudioLaan

Citaat van: kappa9 op juni 25, 2026, 20:31:24Zouden die niet te weinig laag hebben voor Huub? Aangezien zijn voorliefde voor het laag vd Neumanns

Ja, ik denk dat ze wat minder grommen dan de Neumann. De impact van wat ze wel doen is dan weer geweldig. En dan hebben we mid en hoog nog.. Anyway, ik zou het leuk vinden om te weten wat Huub ervan vindt.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

AudioLaan

roeleken

Genelec's.....  ideaal om af te mixen. Maar echt gezellig klinken ze niet
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

brt

Citaat van: RCD op juni 25, 2026, 14:07:55Maar met minidsp ertussen ga je de verschillen waarschijnlijk niet waarnemen.
Hetzelfde geld voor de Hypex plateamp.

Rob

Dat was idd het punt, Tabcam speelt met een mini-dsp die alles re-clockt, zo begreep ik. Dat werd als verklaring gegeven voor waarom er geen verschillen waren tussen de streamers bij Tabcam.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

brt

Citaat van: HuubF op juni 25, 2026, 12:16:28Ja en de MiniDSP maakt er vervolgens een zooitje van.  :clapping:

Ik snap je reactie niet, Huub. Hoe moet ik deze interpreteren?

Dura

Citaat van: HuubF op juni 25, 2026, 15:02:50Nee zeker niet. De buren zouden niet blij zijn met ons.

Verstandig, die bas (ik heb hem gehoord) kan echt niet in een appartementencomplex. Knijpen kan misschien nog, niets onder de 40-50 hz doorlaten maar of dit soort kasten dan nog zinvol zijn...?
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.