Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: CinéHome op mei  2, 2026, 22:40:13Heb het er alleen wat lastig mee dat andere forumgenoten bij het lezen van dit alles nu denken dat een actief gefilterd systeem zoals het mijne het signaal zou corrumperen zodanig dat het slechter klinkt tov een puur analoog systeem als de Neumanns.

Denk dat dat wel meevalt. Misschien forumgenoten die het niet gehoord hebben, maar ik heb zelf meerdere actieve speakers thuis beluisterd vorig jaar en dat had allemaal een dubbele conversie, komend vanaf mijn streaming vv. Je verstand zegt idd: dat is niet helemaal optimaal, maar als je gewoon onbevooroordeeld luistert is het andere koek.

Atlas heb ik toen gevraagd: wat klinkt beter: een digitaal signaal op de i8 of een vv ervoor? Hij gaf aan dat sommigen het een en anderen het ander prefereerden, maar dat het ene vooral niet beter is dan het ander.
In de pro wereld zijn ze daar sowieso wat pragmatischter in voor mijn gevoel.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Dura

Citaat van: morca op mei  2, 2026, 17:47:20Mag allebei.
Wat jouw voorkeur heeft.

Ho stop, beetje aan anderen denken heren, ik zou heel graag meelezen.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

HuubF

De hand in eigen boezem stekend:

Ik ben ook in de afgelopen jaren een customer from hell geworden. Voor mijn gevoel sta ik met mijn hobby aan de rand van de afgrond. Het gehoor doet het nog prima maar het leven loopt onwillekeurig naar zijn eindje. Nog geen dodelijke ziektes maar alles kraakt en piept. Na een uurtje tennissen slaap ik alleen met wat paracetamolletjes.

Dus ik heb haast en onderzoek toch de paar opties die er nog zijn, want hobby. En als je dan al wat substantieels hebt staan en het gevoel hebt dat het eigenlijk toch een keer afgelopen moet zijn krijg je dit.

Ik heb medelijden met mijn leveranciers. Vooral The Hifi Studio Number One in Leiden waar ik veel heb gekocht maar waarvan ik de laatste jaren alleen demo's in huis heb gehad (o.a. de Chord Dave waarna ik hem 2e hands 5000 euro goedkoper elders kocht) en nu CineHome, de maker van de Challengers, die echt zijn best doet en me serieus in verleiding heeft gebracht.

Nederig excuus. Moge de vele tienduizenden guldens en euro's die ik overal in de Benelux achtergelaten heb mijn aflaat zijn. :worship:
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

Spijkie

Je sponsort toch mooi de economie , geen excuses nodig lijkt me. Als iedereen braaf is en niet lastig wordt t saai.

Als je veel streamt en nog een stap wil maken wat makkelijk is en relatief betaalbaar: een betere switch mits die in de kast past.

Verder volg ik je topic met veel plezier.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Kurt

Citaat van: CinéHome op mei  2, 2026, 21:49:17In theorie houdt dat allemaal steek.
Maar onder de streep telt enkel de praktijk.
De theorie (weer) niet zo vlotjes naast je neerleggen. Heb je resolutieverlies of niet? Het antwoord is "ja". Als gevolg heb je kwaliteitsverlies. En dan mag je in de praktijk nog zoveel strepen trekken, als je wil, maar je blijft verlies hebben.

Tabcam

Citaat van: CinéHome op mei  2, 2026, 22:40:13Zo zuur zijn de druiven niet hoor.
Heb het er alleen wat lastig mee dat andere forumgenoten bij het lezen van dit alles nu denken dat een actief gefilterd systeem zoals het mijne het signaal zou corrumperen zodanig dat het slechter klinkt tov een puur analoog systeem als de Neumanns.

Terwijl de Neumanns die ik heb gehoord heel erg mi-fi zijn en mijn set met een dac van 1/10de de prijs hier bij mij (en heus ook bij jou) echt wel als hifi klinkt. (de Mscaler nog buiten beschouwing gelaten)

Dat mag voor jou dan als zuur klinken (dat is ook de reden dat ik het nog niet eerder schreef) maar is wel mijn realiteit.

Ik denk als forumgenoot nu nog veel meer. Je noemt vrij goed metende Neumann KH420's MiFi?? Ik wil nog geloven dat de ruimte flink meespeelt maar ze moeten wel een gebalanceerd redelijk gedetailleerd geluid geven.

Ik was er niet bij dus zal me van waarde-oordelen over de Challengers onthouden maar in mijn ervaring is actief eenvoudig meer dan OK te laten klinken maar niet zo eenvoudig echt goed te laten klinken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

CinéHome

Citaat van: Kurt op mei  3, 2026, 08:57:00De theorie (weer) niet zo vlotjes naast je neerleggen. Heb je resolutieverlies of niet? Het antwoord is "ja". Als gevolg heb je kwaliteitsverlies. En dan mag je in de praktijk nog zoveel strepen trekken, als je wil, maar je blijft verlies hebben.
Vreemd dan dat bij de Neumanns de zangeres leek in de coulissen te staan zingen terwijl de drummer op je schoot zat.
Dat bedoel ik met onder de streep. Maar dat was -eerlijkheidshalve- voor dat de magie van de Mscaler alles zoveel analoger zou maken. Want die kwam pas een dag later binnen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Kurt

Ik verondestel dat in jouw speakers en die Neumanns ook verschillede drivers zitten? Zegt ook niet alles, maar toch wel dat een vergelijk niet zo evident is. Denk ik?

CinéHome

Citaat van: Kurt op mei  3, 2026, 09:52:43Ik verondestel dat in jouw speakers en die Neumanns ook verschillede drivers zitten? Zegt ook niet alles, maar toch wel dat een vergelijk niet zo evident is. Denk ik?
Ik mag hopen van wel. Anders zou het gewoon analoog actief/passief versus digitaal actief/actief vergelijken zijn. Wetende dat de tweeter en midrange die ik gebruik in commerciële ontwerpen zitten die +€20.000 moeten kosten (passief), mag ik hopen dat er ook een kwaliteitsverschil in zit. Al vind ik dat soort prijzen redelijk absurd hoor, zeker gezien mijn set maar de helft kost van de Neumanns die €10.000 zijn.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

RCD

Citaat van: CinéHome op mei  2, 2026, 22:40:13Heb het er alleen wat lastig mee dat andere forumgenoten bij het lezen van dit alles nu denken dat een actief gefilterd systeem zoals het mijne het signaal zou corrumperen zodanig dat het slechter klinkt tov een puur analoog systeem als de Neumanns.

Maar dat is in dit geval natuurlijk wel zo.
Wat niet wil zeggen dat het beter kan klinken als de Neumans, maar dat is natuurlijk weer suggestief.
Maar ik ben er van overtuigt dat een analoog actief systeem met jou set beter klinkt.

Rob

Rob

CinéHome

Citaat van: RCD op mei  3, 2026, 11:28:50Maar dat is in dit geval natuurlijk wel zo.
Wat niet wil zeggen dat het beter kan klinken als de Neumans, maar dat is natuurlijk weer suggestief.
Maar ik ben er van overtuigt dat een analoog actief systeem met jou set beter klinkt.

Rob
Dat kan best. Maar het wordt dan 1 duurder en 2 minder praktisch aanpasbaar in elke ruimte.

RCD

Citaat van: CinéHome op mei  3, 2026, 12:12:54Dat kan best. Maar het wordt dan 1 duurder en 2 minder praktisch aanpasbaar in elke ruimte.
Waarom word het dan duurder?
Hoezo is dat niet aan te passen?
Alle Roon gebruikers en ook vele andere streaming apparatuur kunnen aanpassingen gedaan worden.

Rob

CinéHome

Kan je dan het laag vertragen tov mid/hoog?
En wanneer je dsp gebruikt in Roon gaat de kwaliteit van je signaal ook minder worden. Dus dan heb je dat weer.

Tabcam

First order all pass filters kunnen als delay worden gebruikt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

CinéHome

RCD

Citaat van: CinéHome op mei  3, 2026, 13:04:03Kan je dan het laag vertragen tov mid/hoog?
En wanneer je dsp gebruikt in Roon gaat de kwaliteit van je signaal ook minder worden. Dus dan heb je dat weer.
Bij alle DSP gaat de kwaliteit achteruit.
Zelfs met passieve filtering kun je drivers uitlijnen, en zonder allpass filters.
En je kunt er in het design al rekening mee houden.
Maar dan moet je weten wat je doet.
Omdat de meeste dat niet weten gebruiken ze plate amps met DSP omdat het veel makkelijker is.

Rob

RCD

Citaat van: CinéHome op mei  3, 2026, 13:29:582m?
Bedoel je 2meter of 2ms (70cm)
Maar beide is belachelijk in een speaker.

Rob

CinéHome

Citaat van: RCD op mei  3, 2026, 15:11:58Bedoel je 2meter of 2ms (70cm)
Maar beide is belachelijk in een speaker.

Rob
Lijkt me niet belachelijk in deze onderling verschillende situatie...

CinéHome

Citaat van: RCD op mei  3, 2026, 15:10:20En je kunt er in het design al rekening mee houden.
Maar dan moet je weten wat je doet.
Omdat de meeste dat niet weten gebruiken ze plate amps met DSP omdat het veel makkelijker is.

Rob
Er kan ook een andere reden zijn waarom ze het niet willen aanleren. Omdat het actief filteren en multi-amp versterken ook z'n voordelen heeft.

DofN

Citaat van: RCD op mei  3, 2026, 15:10:20Bij alle DSP gaat de kwaliteit achteruit.

Dat is een veel te makkelijke en ongenuanceerde conclusie. Het hangt af van je LS, je bronnen en vooral van je luisterruimte. In de meeste luisterruimtes waar ik ben geweest was het met DSP veel beter. In enkele perfect akoestische ruimtes was DSP niet nodig.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

RCD

Citaat van: CinéHome op mei  3, 2026, 15:25:43Lijkt me niet belachelijk in deze onderling verschillende situatie...
Ik weet niet welke frequentie je filters maar ook in het linkse voorbeeld heb je geen 2ms nodig.

Citaat van: CinéHome op mei  3, 2026, 15:27:48Er kan ook een andere reden zijn waarom ze het niet willen aanleren. Omdat het actief filteren en multi-amp versterken ook z'n voordelen heeft.
Maar dat zeg ik ook nergens.
Daar ben ik het mee eens.
Gebruik het in mijn eigen set ook.

Citaat van: DofN op mei  3, 2026, 15:37:36Dat is een veel te makkelijke en ongenuanceerde conclusie. Het hangt af van je LS, je bronnen en vooral van je luisterruimte. In de meeste luisterruimtes waar ik ben geweest was het met DSP veel beter. In enkele perfect akoestische ruimtes was DSP niet nodig.
Dit is een andere discussie.
Als het eind resultaat beter is als de tekortkoming die het brengt ben ik dat helemaal met je eens.

Rob

morca

Citaat van: Tabcam op mei  3, 2026, 13:24:45First order all pass filters kunnen als delay worden gebruikt.
Kan dat alleen passief of ook actief gebouwd worden?

Tabcam

Citaat van: CinéHome op mei  3, 2026, 13:29:582m?
Dat is veel :P. Het kost 20-50 opamp stages omdat te doen dus vrij 'duur' maar kan wel. Denk wel dat je met zoveel stages weer andere problemen krijgt.

Citaat van: morca op mei  3, 2026, 17:15:03Kan dat alleen passief of ook actief gebouwd worden?
Beide maar zulke grote vertragingen zijn wel ingewikkelder.

morca

Citaat van: Tabcam op mei  3, 2026, 17:31:34Dat is veel :P. Het kost 20-50 opamp stages omdat te doen dus vrij 'duur' maar kan wel. Denk wel dat je met zoveel stages weer andere problemen krijgt.
Beide maar zulke grote vertragingen zijn wel ingewikkelder.
Wat noem je groot.

Tabcam