JBL LSR305 ELITE Club

Gestart door Tjeb, december 20, 2017, 06:41:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Siddartha

#325
Citaat van: Contour op mei 19, 2018, 10:43:08
Het is gewoon een dikke bass boost bij 60 Hz, zet je die aan tijdens het afmixen, krijg je dus relatief weinig laag in de opname. Op een normale hifi set klinkt het dan ruk, maar in de club met de zware subwoofers klinkt het wel goed.

Gr. Walter

Als er mensen zijn die op deze manier mixen kunnen ze beter stoppen.

Lijkt me eerder een manier om in een studio, waar het laag minder is door staande golven, enigszins op een neutrale curve uit te komen
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Timvg

..Of om bepaald clienteel even tevreden te stellen  :)

Siddartha

Ja, dat je een bepaalde klankkleur mixt is prima, maar dat doe je dmv dat je wéét welke frequenties je moet cutten of boosten en niet met een knopje op je monitoren.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Contour

Wat extra bass is toch prima voor alle wannabee DJ's die thuis op hun kamertje deze JBLs hebben staan.

Gr. Walter

Timvg

Ik bedoelde eerder om een bepaald clienteel even in de studio te laten luisteren zonder dat ze de correct gebalanceerde mix gaan afbreken.

chansig

Citaat van: Contour op mei 20, 2018, 15:19:47
Wat extra bass is toch prima voor alle wannabee DJ's die thuis op hun kamertje deze JBLs hebben staan.

Gr. Walter

Onderschat het teveel aan laag niet wat door vele audiofielen als goed,natuurlijk, in balans etc bestempeld wordt.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

Citaat van: Timvg op mei 20, 2018, 15:20:32
Ik bedoelde eerder om een bepaald clienteel even in de studio te laten luisteren zonder dat ze de correct gebalanceerde mix gaan afbreken.

ah zo, ja dat zou kunnen indd
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Dirc

#332
Ik twijfel trouwens om de JBL's van de stands af te halen. Als ik ze namelijk op het meubel zet op de auralex mopads zoals Sjors ze ooit had staan heb ik veel meer ruimte over voor een sub naast het meubel.

Timvg

Citaat van: Dirc op mei 21, 2018, 09:11:41
Ik twijfel trouwens om de JBL's van de stands af te halen. Als ik ze namelijk op het meubel zet op de auralex mopads zoals Sjors ze ooit had staan heb ik veel meer ruimte over voor een sub naast het meubel.

Of.. 2 subs - en de JBL's erop.

Dirc

Dat zou kunnen maar dan zijnde subs laag of de jbl's op palen te hoog. Dus zou automatisch andere stands betekenen.

Het idee is zo slecht nog niet....

Dirc

#335
JBL doet het zelf ook met zijn PT800 en PS1400:



En een begeleidende quote van het engelse forum:
CitaatI attached a pic of the P series stacks 4DHD mentioned. In the "stacked" configuration the 14" sub is ran from 130Hz on down which is high, but ok due to the front firing arrangement of the sub and proper alignment of the drivers. I would think a down-firing sub would still be best to use a lower crossover. If you are using smaller satellites that rely upon your subs for bass, then there is a nice advantage with music having everything located in the same position up front. You can use a higher crossover frequency as localization is no longer a problem and benefit from similar room behavior impacting all drivers.

On the downside, up front L/R positioning is usually not the best location for the strongest sub response. So your LFE performance may take a hit.

If your subs are solidly built and anchored, the vibration to anything setting on top of them should be low enough to be of no concern for damage... I would say if they are "dead" enough to not cause light items on them to "dance" then you are probably safe. But it is best to have some method of joining to prevent your sats from vibrating off.

If your sub is light/resonant enough that items light items on top of it will dance then you should work on the enclosures. Add weight, braces, spikes, or some combination of them all.

Also, take care to protect the finish on top of your subs. Some softer finishes are vulnerable to setting/marking if an object of any weight is placed on it for a long time... even if it is a generally friendly item like a rubber foot.

Bouw je zo niet gewoon een zuil na? Waar je dan wel een zuil met een 10" / 12" moet hebben.

Sjaudio

Ik ben benieuwd bij welke subwoofer je gaat uitkomen. Ik ken er maar weinig met high pass uitgangen. Zeker als je er 2 wilt plaatsen kan dat een prijzig grapje worden.

Die lsr310s is niet heel geweldig getest door gebruikers. Voor dat geld heb je ook een mooie BK XLS200 mk2 bijvoorbeeld, stukken beter alleen dus geen high pass. Of je moet al een aparte x-over kopen.

Dirc

De x-over zit volgens mij al in mijn Marantz als ik me niet vergis. Alleen vraag ik me af of deze het ook doet bij de pre-outs.

Dirc

Volgens mij dien ik ze dan op small te zetten.

Dirc

Even in dit topic ervan uitgaande dat ik de JBL's voorlopig aan hou. Ze hebben dus duidelijk support nodig onder de 80HZ van een sub. Of 2 natuurlijk.
Ik heb dan 2 opties:
1. Ik schaf een sub aan en zet die ergens in een hoek, met uiteraard een DSP of antimode wat dan nodig is.
2. Ik schaf 2 subs aan en zet ze onder mijn fronts. Met andere woorden de fronts op andere stands. De subs moeten dan wel erg stabiel zijn en niet staan te trillen op de pootjes. Ook moet ik dan beide op een antimode of DSP gooien.

De opmerking die ik zojuist ook al plaatste: Zo bouw je dus een zuil na met een 10" of 12" mits deze in gesloten kamer zit?
Dus een optie 3 zou nog kunnen zijn: een zuil met een ingebouwde 10"of 12" met dan natuurlijk ook correcte meetwaarden. Die zullen wel aan de prijs zijn  :angel:

Sjaudio

Dat is alleen voor de luidspreker klemmen denk ik. Voor de ingebouwde eindtrap. Maar ik kan ernaast zitten.

Dirc

Citaat van: Sjaudio op mei 21, 2018, 13:01:25
Dat is alleen voor de luidspreker klemmen denk ik. Voor de ingebouwde eindtrap. Maar ik kan ernaast zitten.

Ik probeer het ook te vinden. Anders zou nog kunnen:
Marantz => miniDSP => Fronts + Subs. Zit je wel aan de duurdere miniDSP inderdaad.

Sjaudio

#342
Een van de weinige subwoofers in een nog redelijke prijsklasse (nieuw), is de SVS SB-1000 voor €549, deze heeft fixed uitgangen op 80hz. Ga je er 2 plaatsen is het toch alweer een serieus bedrag.

Anderzijds, er zijn weinig alternatieven om zonder mini-dsp de JBL te ontlasten in het laag. Deze laatste is echter zoiezo nooit overbodig natuurlijk, ook niet icm. een SVS.

Dirc

Behalve dus als de marantz het ontlasten al doet. Dan is het puur 1 of 2 subs aanschaffen nieuw 2ehands of door iemand laten bouwen.

Sjaudio

Ben bang dat de pre-outs altijd full-range zijn.

chansig

Gewoon zelf wat maken. Als ik het kan, dan kan jij het beter. Plaatjes op maat laten zagen. Niet te groot maken zeg 40x40x40. Mooie unit erin, even op MP kijken of je wat kan scoren. Een crown versterker erbij kopen en dan heb je geinig voor weinig.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#346
https://www.zelfbouwcase.nl

Erg goede ervaringen mee.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjaudio

Citaat van: chansig op mei 21, 2018, 14:18:14
Gewoon zelf wat maken. Als ik het kan, dan kan jij het beter. Plaatjes op maat laten zagen. Niet te groot maken zeg 40x40x40. Mooie unit erin, even op MP kijken of je wat kan scoren. Een crown versterker erbij kopen en dan heb je geinig voor weinig.

Gr. Hans

Hoe ga je in dat geval de JBL ontlasten in het laag? De JBL moet een actief signaal ontvangen met een high pass. Zover ik weet kan dat met een crown bijvoorbeeld niet. Dan moet er alsnog een mini-dsp tussen.

chansig

PureBand™ Crossover System
The PureBand™ Crossover System in the XLS Series adds an enormous amount of flexibility and performance to any system. With this system, the crossover frequency is completely variable allowing the choice of any crossover point between 50Hz and 3kHz on 1/12 octave centers. The use of 4th order Linkwitz-Riley filters provides steep slopes for a seamless transition between high and low drivers. And with four crossover modes to choose from providing the ultimate in flexibility, all of your system needs are covered:

Crossover Mode (CH1=LPF, CH2=HPF) – When chosen, this mode enables a LowPass Filter on Channel 1 and a HighPass Filter on Channel 2 at the frequency chosen.
LowPass Mode (CH1=LPF, CH2=LPF) – When chosen, this mode enables a LowPass Filter on both Channel 1 and Channel 1 at the frequency chosen.
HighPass Mode (CH1=HPF, CH2=HPF) – When chosen, this mode enables a HighPass Filter on both Channel 1 and Channel 2 at the frequency chosen.
Bridge Mode (LPF or HPF) – When the amplifier is put into Bridge-Mono, you are still able to use the crossover system and employ either a LowPass Filter or HighPass Filter at the frequency chosen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjaudio

Dat had ik al begrepen maar is alleen van toepassing wanneer luidsprekers passief worden aangesloten op de Crown. Of ik begrijp het verkeerd.