JBL LSR305 ELITE Club

Gestart door Tjeb, december 20, 2017, 06:41:47

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Dirc

Mijn versterker leeft momenteel op het randje van sterven (schiet nogal eens in protectie). Wanneer die het begeeft is het weer tijd om serieus rond te kijken.
Het moet natuurlijk wel een upgrade blijven. En blijf ik dan bij stereo of wordt het wederom 5.1........
Dat zal dan in een ander topic vervolgd worden.

Ralf67

Je kan de JBL lsr305 toch ook direct op een bron aansluiten, zoals een streamer of laptop.

Werkt op zich prima.

Dirc

Klopt, maar dan moet die ook wat inputs hebben zoals de eerder genoemde Yamaha.

Ralf67

Ga helaas na een week deze club alweer verlaten.

De JBL 305 is voor in de kleinere ruimte perfect.
De zolder waar ik ze wilde gebruiken is ruim 25 m2, en hier winnen de KRK het duidelijk met SPL en
zuiver blijven spelen.

Dus de JBL de deur uit en de Rokit 6 G2 blijven voorlopig.

Een optie is de grotere JBL LSR308.

Contour

Opvallend dat veel mensen na een tijdje de 305 toch weer weg doen, veel bang for the buck, maar blijkbaar toch niet zo volwassen als de duurdere luidsprekers...?

Groetjes Walter

Sjaudio

Nouja, ik heb nu een paar Dynaudio BM5A Mk3's staan en neig toch terug naar de JBL's. Zo goed zijn ze...

Stemweergave en ruimtelijkheid in het mid is echt van hoge klasse. Ik vind alleen het maximale volume zonder dat het een beetje begint te stressen wat lager dan bijvoorbeeld de Dynaudio's. En in het laag komen ze wat tekort.

Maar voor de prijs van 2 Dynaudio's koop je een nieuwe SVS SB-1000 met een set JBL's, die SVS kan dan ook nog het laag van de jbl's ontlasten.

Dus enerzijds klopt het wat je zegt, ze missen de compleetheid en gemak van duurdere speakers, maar ze hebben ook hun sterke punten.

Contour

Doet me een beetje denken aan de Boston A26 'hype' van jaren terug. Velen zijn verbaast voor zo weinig geld zo'n goede speaker te kunnen kopen. Eigenlijk moet je datzelfde effect in een hogere prijsklasse hebben. Geen idee of de.duurdere jbl's dat geven.

Gr. Walter

oud_account_1

Citaat van: Sjaudio op april 29, 2018, 12:42:32
Nouja, ik heb nu een paar Dynaudio BM5A Mk3's staan en neig toch terug naar de JBL's. Zo goed zijn ze...

Stemweergave en ruimtelijkheid in het mid is echt van hoge klasse. Ik vind alleen het maximale volume zonder dat het een beetje begint te stressen wat lager dan bijvoorbeeld de Dynaudio's. En in het laag komen ze wat tekort.

Maar voor de prijs van 2 Dynaudio's koop je een nieuwe SVS SB-1000 met een set JBL's, die SVS kan dan ook nog het laag van de jbl's ontlasten.

Dus enerzijds klopt het wat je zegt, ze missen de compleetheid en gemak van duurdere speakers, maar ze hebben ook hun sterke punten.
Ik heb de 305's nog niet gehoord, maar heb met de 308's ongeveer dezelfde ervaring.
In die serie van JBL is er ook een sub, die je kan doorlussen naar de 305/308's.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Sjaudio

Ik heb ondertussen besloten de Dynaudio's terug te sturen en heb weer een setje Jbl's terug gekocht. [emoji16]

Timvg

Citaat van: Contour op april 29, 2018, 12:54:09
Doet me een beetje denken aan de Boston A26 'hype' van jaren terug. Velen zijn verbaast voor zo weinig geld zo'n goede speaker te kunnen kopen. Eigenlijk moet je datzelfde effect in een hogere prijsklasse hebben. Geen idee of de.duurdere jbl's dat geven.

Gr. Walter

Voor mij alleszins wel. De doelstelling is hetzelfde (accurate weergave), maar dan betere bouwkwaliteit, betere drivers ..

Timvg

Citaat van: Sjaudio op april 29, 2018, 13:45:16
Ik heb ondertussen besloten de Dynaudio's terug te sturen en heb weer een setje Jbl's terug gekocht. [emoji16]

Upgrade nu toch gewoon naar de 705  ;)

Ralf67

Zijn dat toevallig lsr305 in het wit  :D

Klinken zeer mooi, maar tijd voor iets anders.

Sjaudio

Citaat van: Ralf67 op april 29, 2018, 14:08:06
Zijn dat toevallig lsr305 in het wit  :D

Klinken zeer mooi, maar tijd voor iets anders.

[emoji16]

Timvg

Dat andere Harman merk hé Ralf, Revel.

Ralf67

Revel is niet actief, dus weer versterking nodig.

Sjaudio

#290
Zo, ze zijn weer terug, alleen nu in het wit [emoji16]

Stands ook meteen geupgrade. Kabels nog even wegwerken en nog een gesloten subwoofer met uitgangen vinden...


Ralf67

Klinkt wit nu echt anders dan zwart, of moet ik dat niet zo zwart wit zien ?

Sjaudio

Citaat van: Ralf67 op mei  2, 2018, 13:47:00
Klinkt wit nu echt anders dan zwart, of moet ik dat niet zo zwart wit zien ?

[emoji16]

mijkie

De zwarte zullen wel iets donkerder klinken verwacht ik
* Focal Alpha 50 * under construction *

Dirc

Je moet natuurlijk realistisch blijven. Een speaker van 100 euro kan prima klinken en in het geval van de JBL is geen geen twijfel mogelijk als je alternatief een bose 321 set of 5.1 surround set van 300 euro is.
Twijfel je tussen de JBL en een flinke prijsklasse hoger (dus 2k+ ofzo) dan zou ik zeker goed gaan luisteren. De afweging is ook of het je het geld waard is. Mijn Ushers zoals eerder gezegd klonken uiteraard beter maar die waren 2e hands €2500+. Om daar alles uit te halen in mijn ruimte zou ik nog moeten investeren in een betere (stereo) versterker, DSP, wellicht sub en dan hopen dat ik ze optimaal krijg. Die keuze heb ik niet gemaakt. Nu de JBL, 2 standaards eronder en als het 'wat minder' klinkt dan denk ik gewoon: tja, deze waren 200 euro dus niet zoo zeuren.

En uiteraard, zoals ik ook al zei, blijft het toch kriebelen (niet zo extreem als bij Sjaudio, die is gewoon chronisch en extreembesmet met het HT virus >:D) en op termijn, wat wellicht na een verhuizing is, komt er vast weer in de ultieme situatie een stereo versterker voor fronts, 5.1 versterker voor surround en een complete 5.1 set.

Dat zou dan bij voorkeur ook in een huis zijn waar ik weet waar de vloerverwarmingsbuizen liggen zodat de bekabeling door de kruipruimte gaat  :tongue2:

Sjaudio

Ik heb hier speakers gehad staan van die prijsklasse die voor mij persoonlijk niet zo mooi klonken als de JBL's.

Je kan geen enkele prijsklasse of vergelijk in die zin over 1 kam scheren. Uiteindelijk gaat het allemaal om smaak. Dat de JBL's hier van alles weg spelen zegt ook weinig over de kwaliteit van zowel de JBL's als de andere luidsprekers, meer over mijn smaak en hoe ze presteren in mijn ruimte.

Elke luidspreker heeft sterke en minder goede punten, die van €2500 net zo goed. Die Ushers waar jij op doelt houden het hier bijvoorbeeld geen week uit.

Naar prijzen kijken ben ik al heel lang klaar mee. Zolang het binnen mijn budget valt koop en/of probeer ik van alles, maar als het zich niet vertaald in een mooiere klank voor mij persoonlijk dan gaat het ook weer net zo snel de deur uit. Ik moet er zelf naar luisteren, dus wat anderen ervan zeggen of denken, daar geef ik zoiezo niks om.

Noem het chronisch, noem het een virus, noem het hobby.... iedereen zijn ding. [emoji16]

Dirc

Maar zeg eerlijk, welke speaker houdt het bij jou wel lang uit?
Ik heb ook diversen gehad. Dali, Usher, Audium, JBL. Eigenlijk allemaal voor langere tijd (op de JBL na die staan er net), meerdere jaren zelfs.

De Dali had destijds een hele mooie 5.1 set (losse elementen). De backs zagen er op zich nog aardig uit aan de muur. I.c.m. mijn Denon versterker klonk het laag veel te rommelig. Dus overgestapt naar Marantz. Dat klonk prima.
Een Sub erbij genomen. Rel Stadium 3 en ook een BK gehad. In mijn huis destijds was het laag ook al moeilijk af te stellen maar al met al was ik meer dan tevreden.

Tot ik in het noorden moest zijn en eens bij een forumgenoot ging luisteren naar zijn Ushers. Meteen verkocht. Ushers gekocht met de Dali rears, huidige Sub en Dali center. De Dali center later ook bijgewerkt naar Usher.
Hier lang met plezier naar geluisterd.

Toen ging ik verhuizen naar een kleiner huis waar de Ushers onmogelijk pastte. Dus moest de hele boel verkocht worden en kwamen de Audium's. Die stonden zeker hun mannetje en hebben 2-3 jaar staan spelen.

In mijn huidige woning dacht ik weer te upgraden naar Ushers maar dat bleek de ruimte niet heel leuk te vinden. Ik wilde niet oneindig gaan zoeken op dit moment omdat ik weet dat wij over een paar jaar verhuizen en dat mijn versterker niet heel lang meer leeft (springt soms in protectie).

Dus voor het geld dat de Audiums mij opleverde heb ik nu de JBL's. Prima voor dit moment.
Maar als ik elders woon, en de ruimte laat het toe dan komt er toch zeker weer Usher of JBL bij voorkeur in 5.1 met een goede 2.0 / 2.1 voor muziek.

Dus eigenlijk ben ik altijd tevreden geweest over mijn keuze alleen waren de omstandigheden de factor waardoor ik wisselde (op ugrades na natuurlijk).

De dali rear hing er zo bij:

Sjaudio

Citaat van: Dirc op mei  3, 2018, 02:39:59
Maar zeg eerlijk, welke speaker houdt het bij jou wel lang uit?

Je zegt het alsof het een must is om iets lange tijd te laten staan. Ik kies ervoor om af en toe te wisselen, omdat ik het leuk vind, niet omdat ik het anders niet uit houdt.

Zoals ik al zei, ieder zijn ding...

pameijer

Ik denk dat actieve speakers, mits goed ontworpen, in dezelfde prijsklasse altijd superieur zijn aan passieve speakers. Met actief zit je beter met je filtering, je versterking en de drivers zijn optimaal op elkaar afgestemd en zo zijn er nog wel een aantal redenen. Ik heb zelf actieve AVI's, 1 van de eerste merken die speakers met voor- en eindversterking op de markt bracht, inclusief een DAC. Het verbaast me eigenlijk dat de doorbraak van actief nog zo lang duurt. Het enige nadeel is dat je speakers ook een stroomsnoer hebben.

Ben wel nieuwsgierig naar de JBL's, hoe zouden deze zich verhouden tot de Yamaha HS5?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

oud_account_1

Citaat van: pameijer op mei  3, 2018, 08:50:25
Ik denk dat actieve speakers, mits goed ontworpen, in dezelfde prijsklasse altijd superieur zijn aan passieve speakers.
Juist in de prijsklasse v/d 305's zou ik dat niet verwachten, vanwege de extra kosten van de ingebouwde versterker etc.
Maar, blijkbaar is er zelfs dan nog geld te verdienen  ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values