M&K Sound topic - On the Origins of (Home) Theatre Sound

Gestart door CinéHome, oktober 29, 2017, 06:33:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CinéHome

Citaat van: morca op juni 14, 2021, 08:51:23
Geen roommode
De oude sub deed dit:

Denk dat deze meting 2 subs betreft. En dan zie je toch dat er onder de 30Hz wat fluctuatie is - mogelijk deels opgevangen door de 2e sub.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

mel

Citaat van: MichelDW op juni 14, 2021, 09:35:04
Denk dat deze meting 2 subs betreft. En dan zie je toch dat er onder de 30Hz wat fluctuatie is - mogelijk deels opgevangen door de 2e sub.

Idd, twee subs
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Staaled

Citaat van: chansig op juni 13, 2021, 16:52:33
Hoe dan ?Ik heb werkelijk geen idee...maar mijn gedachte is dat een sub/speaker iets kan weergeven. Dat iets kan niet beinvloed worden door buitenaf. Dus in het iets wat hij kan weergeven.

Mogelijk een compleet verkeere gedachte...

Als het om plaatsing gaat is het volgens mij ook simpelweg een kwestie van schuiven, meten, luisteren en dan een x aantal keer. Ik zou gaan voor de meest zuivere bas. Dus degene zonder pieken en dalen.

Gr. Hans

Indien je de sub niet als systeem ziet maar als driver in een hoorn/pijp , namelijk de ruimte, wordt het mogelijk duidelijker.
De sub heeft uiteraard vaste specificaties (vaak wel met meerdere settings) echter de ruimte varieert en daarmee ook de weergave.

Sub speelt dus niet dieper, de sub klinkt dieper. :) ( en klinken is dan sub+ruimte)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Staaled op juni 14, 2021, 11:16:44
Indien je de sub niet als systeem ziet maar als driver in een hoorn/pijp , namelijk de ruimte, wordt het mogelijk duidelijker.
De sub heeft uiteraard vaste specificaties (vaak wel met meerdere settings) echter de ruimte varieert en daarmee ook de weergave.

Sub speelt dus niet dieper, de sub klinkt dieper. :) ( en klinken is dan sub+ruimte)
Accoord
Maar hoe diep hij speelt is nog steeds per sub verschillend.


morca

Ik lees trouwens dat mensen zeggen dat dit maar 1 sub is.
Het zijn 2 drivers in 1
Mk claimt ook dat als een 18 inch samenwerkt.
Dus dat gaat niet op imo.


Nog puntje
Ik heb hier 12 inch gehad enkel.
13 inch double.
En 13 inch triple.

Alle 3 systemen meten tot 16 Hz in dezelfde ruimte.
Een kleine sub kan ook laag meten.
Alleen de voelbare output is minder.

Dirk

Citaat van: morca op juni 14, 2021, 12:14:35
Ik lees trouwens dat mensen zeggen dat dit maar 1 sub is.
Het zijn 2 drivers in 1
Mk claimt ook dat als een 18 inch samenwerkt.
Dus dat gaat niet op imo.

wat gaat niet op?
het is en blijft één sub hé, hoeveel drivers je er ook in verwerkt.
die 2 samen hebben (mogelijk) een gecombineerde output equivalent aan één 18", maar da's imo vooral commercieel ge***...belangrijker is (zoals al vaker aangehaald) de kwaliteit vh laag, meer dan de kwantiteit  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

CinéHome

... en de mogelijkheid om een roommode te counteren lukt natuurlijk niet door 2 drivers op 1 plek te zetten.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo

Maar allemaal leuk dat meten, maar hoe klinkt het? Mis je iets?

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Citaat van: Teejoo op juni 14, 2021, 12:57:21
Maar allemaal leuk dat meten, maar hoe klinkt het? Mis je iets?

Hij mist de dikke dreunen van een svs.  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

morca

Citaat van: Dirk op juni 14, 2021, 12:20:40
wat gaat niet op?
het is en blijft één sub hé, hoeveel drivers je er ook in verwerkt.
die 2 samen hebben (mogelijk) een gecombineerde output equivalent aan één 18", maar da's imo vooral commercieel ge***...belangrijker is (zoals al vaker aangehaald) de kwaliteit vh laag, meer dan de kwantiteit  ;)
Ik bedoel dat hij voldoende druk zou moeten geven.
Gezien het bijna een 18 inch oppervlakte is.
De kwaliteit is het belangrijkste idd.
Een goede sub doet beide imo Dirk.

Dat bedoel ik aan te geven.
Deze mist dus overduidelijk power in infrasoon.
En dat voor zoveel geld....

Citaat van: reza op juni 14, 2021, 13:09:55
Hij mist de dikke dreunen van een svs.  :D
Een JL doet dat ook. Alleen veel strakker als de Svs.

buckler

Beetje onzin om gelijk dat product af te schrijven en over te veel geld te beginnen...
Ik heb er dan twee staan en met 1 kon hij je al de kamer uit dreunen.
Moet aan zijn kamer liggen.
Hij stond bij mij eerst ook op een andere/verkeerde plaats en toen was ik ook wat teleurgesteld, de dag erna hem in mijn oude vertrouwde subwoofer plaats gezet en ik had meer dan genoeg output en hij ging laag genoeg.
Nu zelfs een tweede erbij en het is nu echt ronduit geweldig.
Dus om nu gelijk dat ding af te schrijven hier gaat mij een beetje te ver, sterker nog ik vind het de beste sub die ik ooit gehad heb.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek


Littletycoon

Citaat van: buckler op juni 14, 2021, 15:11:49
Beetje onzin om gelijk dat product af te schrijven en over te veel geld te beginnen...
Ik heb er dan twee staan en met 1 kon hij je al de kamer uit dreunen.
Moet aan zijn kamer liggen.
Hij stond bij mij eerst ook op een andere/verkeerde plaats en toen was ik ook wat teleurgesteld, de dag erna hem in mijn oude vertrouwde subwoofer plaats gezet en ik had meer dan genoeg output en hij ging laag genoeg.
Nu zelfs een tweede erbij en het is nu echt ronduit geweldig.
Dus om nu gelijk dat ding af te schrijven hier gaat mij een beetje te ver, sterker nog ik vind het de beste sub die ik ooit gehad heb.
Dat ligt eraan hoeveel je er hebt gehad  >:D. Vind de mijne ook de beste, is helaas slechtst de 2e ooit!

buckler

Citaat van: Littletycoon op juni 14, 2021, 16:37:03
Dat ligt eraan hoeveel je er hebt gehad  >:D. Vind de mijne ook de beste, is helaas slechtst de 2e ooit!

Ook nog wat zinnigs te zeggen verder?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

Citaat van: morca op juni 14, 2021, 16:23:14
Dan gaat er bij inmeten iets verkeerd
Of die settings waar garmtz een plaatje van post.

Dat denk ik ook Marco, of zijn kamer.
Al valt dat mee denk ik want zo heel slecht loopt de curve toch niet? .. en tot 17hz lijkt mij ook niet slecht.
Een dip ja, dat is jammer. En hij mist gewoon wat output denk ik.
Maargoed wij speculeren nu wat maar alleen hij zelf kan aangeven hoe goed of hoe slecht het is.
En wat er mist.
Zelf vind ik de x12 (of X10 of de DXD-12012 etc etc) een must voor bij de MK speakers want zijn sterkte liggen in de ondersteuning en output in ook de hogere hertzen. Stephan zijn eigen subs doen dat nog hoger zelfs, dacht tot 400hz?

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

mel

Misschien even iets duidelijk stellen.

Wat muziek betreft :
Deze X12 klinkt een stuk, nee een enorm stuk beter met muziek dan mijn 2 SVS 13 Ultras. Zonder discussie ! Vele malen warmer, strakker en zoooo mooi geïntegreerd met de andere MK speakers.
Kortom een hele stap vooruit, en dit is nog maar 1 X12

Film:
Ik heb gezegd dat ik de ' slam ' miste in bepaalde filmfragmenten.
Deze fragmenten heb ik nog maar 1 maal getest met de sub op 1 bepaalde plek. Ik ben er dan ook van overtuigd dat na grondig inregelen en de juiste plek gevonden te hebben dat hier nog een stuk verbetering te behalen is.
En weer: ik heb het vergelijk gemaakt met 2 SVS 13 ultras , lijkt me geen eerlijk vergelijk.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

maximus79

Maar BEQ heeft weinig zin met deze sub alleen Mel.

Ik heb een sub van Stephan welke volgens mijn gebaseerd is op de x12. Deze loopt nog sneller af  dan jouw x12. Maar inderdaad de output daarboven is des te beter. Alleen heb ik er nog een Rythmik en een hoverboss naast om het laag nadat de 2x12 stopt op te pakken.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

mel

Citaat van: maximus79 op juni 14, 2021, 18:51:26
Maar BEQ heeft weinig zin met deze sub alleen Mel.

Ik heb een sub van Stephan welke volgens mijn gebaseerd is op de x12. Deze loopt nog sneller af  dan jouw x12. Maar inderdaad de output daarboven is des te beter. Alleen heb ik er nog een Rythmik en een hoverboss naast om het laag nadat de 2x12 stopt op te pakken.

Maar het zal niet bij deze ene blijven denk ik 😊
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Littletycoon

Citaat van: buckler op juni 14, 2021, 17:41:48
Ook nog wat zinnigs te zeggen verder?
Ja, dat het allemaal verdacht veel op graag gewenste m&k verheerlijking doet denken. In werkelijkheid heeft iedere sub zijn pros en cons, gewoon ppu al vanuit design.  Misschien doet de x12 het op slam laag gewoon iets minder dan een svs maar op nauwkeurigheid/snelheid weer beter.

buckler

Citaat van: Littletycoon op juni 14, 2021, 19:14:32
Ja, dat het allemaal verdacht veel op graag gewenste m&k verheerlijking doet denken.

Simpel toch... lees het dan niet als je er zo over denkt. Opgelost
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

maximus79

Citaat van: mel op juni 14, 2021, 19:07:12
Maar het zal niet bij deze ene blijven denk ik [emoji4]
Maar dan moet je niet nog een x12 halen, dan zal je niet dieper gaan.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

CinéHome

Citaat van: Littletycoon op juni 14, 2021, 19:14:32
Misschien doet de x12 het op slam laag gewoon iets minder dan een svs maar op nauwkeurigheid/snelheid weer beter.
Het 'slam' laag zit net niet onder de 30Hz maar eerder boven de 50. Net daar waar subs met meer diepgang niet goed presteren.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

buckler

Ze gaan echt diep zat, snap ff niet waarom iedereen denkt dat ze niet diep gaan.
De X12 gaat ook dieper dan Stephan zijn 2 X 12'' pp maar die zijn dan meer gebouwd op het mee spelen in de hogere hertzen. Is echt een heel andere sub, de een is niet beter dan de ander maar ze zijn gewoon verschillend.
In Engeland spelen er genoeg met 4 maal een X12 en die gaan gewoon heel laag is mij uit meerdere hoeken verteld.
Ik weet bv ook van Rich (een grote MK inbouwer in de UK) dat ze laatst een klant hadden die 4 keer een X12 had in iedere hoek van zijn ruimte en hij had er een 16 Ultra bij voor het LFE maar na maanden luisteren toch besloten de Ultra weg te doen. Het resultaat was dat de vier X12 subs beter speelde zonder de Ultra erbij. Hun zeggen ook dat je beter meerdere gelijke (X12 , 12012) subs kan gebruiken dan te mixen met een andere erbij.
Pascal doet dit bv ook met zijn vier DXD-12012 subs. Ik zelf kwam ook tot die conclusie bij mij thuis.
Waarom dat is? Geen idee maar het klopte wel.
Garmt vertelde mij dit ook overgens en dat is ook geen pannekoek.
Moet eerlijk zeggen dat mijn 18'' Dayton iets dieper ging ja maar heel veel dieper ook niet hoor (maar die stond waarschijnlijk ook niet op de juiste positie denk ik).
De X12 is een apart werkende sub dat klopt maar hij laat de MK speakers dan ook zoveel beter klinken en daar kom je pas achter als je er (twee) heb staan en je hoort ze samen spelen.
Dat het niet de meest luchtverplaatsende sub is is misschien ook waar maar waar vergelijken we hem dan mee? De X12 geeft je zoveel meer dan alleen bruut geweld en het is meer een geintergreede sub als ik er een label op moet plakken.
Maargoed ieder zijn ding en ieder zijn smaak natuurlijk.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek