Nieuwe Sony 4K projectors Q3-2017.

Gestart door scoc, augustus 28, 2017, 20:40:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

donaldk

Citaat van: Rob_Dingen op september 21, 2017, 20:15:40
Hoi,

Jullie praten allemaal over contrast maar dat is nog maar de helft van wat je waarneemt.
Iedereen vergeet hier ansi contrast wat in mijn ogen zeker zo belangrijk is.
Ik heb namelijk liever een projector met native 1:10.000 on off contrast en 1:1.000 ansi contrast dan 1:100.000 on off contrast en 1:500 ansi contrast.
Namelijk met een hoge ansi is het in beeld contrast zeer hoog.
Als de ansi waarde laag is zullen koplampen bijv niet zo scherp zijn omdat de omgeving ook oplicht.

Rob

Alleen waar vind je een 1000:1 ANSI contrast projector met een 10000:1 on-off contrast. Zeker geen laser versie. Met een Xenon zijn er experimenten geweest waarin de on-off tot 9000:1 reikte.

Voor de 150K:1 on-off projectoren geldt dan weer dat ze geen ANSI van 500:1 halen.

donaldk

Even dzeze nieuwe post van Darinp van AVS kopieren met zijn simpele uitleg va contrats in relatie tot reflectielicht en externe lichtbron. Is inderdaad eenvoudiger verwoord dan eerdere uiteenzettingen. Darin zat dacht ik ook in de SID werkgroup die contrastmeting behandelde. Hij heeft tevergeefs een gevecht gevoerd tegen SMPTE, juist om aan te tonen dat on-off ook in lichtere ruimtes van belang is.

Citaat
CitaatOriginally Posted by J`eremySt 
shining a flashlight on a DVLED or projector screen can cut black level in half. It will not double white level or luminace, or even raise it by 25% so that math doesnt add up.
Reflections and other light sources have completely different math. I've tried explaining this to some people who are supposed to be experts about contrast ratio in the industry and they still had trouble understanding it (while some others didn't seem to have any trouble understanding it), but I'll try to explain here. I'll simplify though.

Pick any percentage of reflections you want and the on/off CR will stay the same if the only source of light is the display (I'm not counting light spewing out the vents from projectors and hitting white walls before hitting the screen).

Say you have a super reflective room that reflects 20% of the light back and off a reflective surface. The full white image will go up by 20% and the full black image will go up by 20%. Since 1.2x/1.2y we still get the same on/off CR, which is x/y.

Add a constant light source and things are completely different. Instead of affecting white and black by the same ratio this other light source overwhelms the black level, but not the white level. So, turn lights on and the system on/off CR goes down significantly from the display's on/off CR.

ANSI CR is another matter. Here there is a 4x4 checkerboard of white and black. Both room reflections and other light sources will affect the black more than the white, so both issues make ANSI CR go down.

With just room reflections as the problem the white in the ANSI CR checkerboards will affect the black. One of the nice things about on/off CR is that the white only affects the white and the black only affects the black.

If you want to know about average images which are neither as extreme as the ANSI CR test or the on/off CR test then you can gain some knowledge of the black pedestal (before dynamic dimming) from the on/off CR test and the amount of washout from the ANSI CR test. Simplifying again, if you have an image that is only 1/4th as bright as the ANSI CR test then the washout from the bright parts of the image to the dark parts should be about 1/4th of what it is for the ANSI CR test.

--Darin

Rob_Dingen

Hoi Donald,

Mijn projector SIM2  HT5000e haalt 7500:1 on off en 1000:1 ansi.
Is wel geen 10.000:1 maar het was maar een voorbeeld.
En ik prefereer mijn projector boven projectoren die een betere on off contrast hebben.

Rob

riwi

Ik denk niet dat de vw760 die 1000:1 ansi zal halen.
Volgens mij wordt het ansi contrast bepaald door de panelen en het lichtpad maar niet zo zeer door gebruik van een lamp of laser als bron. En volgens mij worden in de vw260/vw360 en vw760 dezelfde panelen gebruikt als in de vw550. Dus ik verwacht ook een soortgelijk ansi contrast in de vw760.
Bij de demo stond de vw760 in een beter verduisterde ruimte en speelde op een iets groter scherm dan de vw260/vw360. De vw760 oogde echter veel dynamischer dan de 2 kleinere broers. Die dynamische look is wat uit een hoger ansi contrast komt meestal.

kermit

Ik ben ook benieuwd naar de throw ratio en het zoom bereik van deze projector. Afstand projector tot scherm is 3.65m. Scherm is 225cm breed. Werner heb je nog info hierover?

riwi

Hier staan de specs en de folders :
https://www.sony.co.uk/pro/product/projectors-homecinema/vpl-vw760es/features/#features

Zoom ratio is 1.38 - 2.83 dat is voor alle vw-x60 projectoren gelijk. Het shift bereik van Sony is wel kleiner dan bij JVC. 85% vertikaal. Dat betekent dat de projector max 35% van de schermhoogte boven het doek (16x9) kan hangen.

kermit

Citaat van: riwi op september 22, 2017, 13:05:22
Hier staan de specs en de folders :
https://www.sony.co.uk/pro/product/projectors-homecinema/vpl-vw760es/features/#features

Zoom ratio is 1.38 - 2.83 dat is voor alle vw-x60 projectoren gelijk. Het shift bereik van Sony is wel kleiner dan bij JVC. 85% vertikaal. Dat betekent dat de projector max 35% van de schermhoogte boven het doek (16x9) kan hangen.
Thanks. ;) Hopelijk moet het lukken. Ga het eerst helemaal uitmeten.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: riwi op september 22, 2017, 11:58:56
Ik denk niet dat de vw760 die 1000:1 ansi zal halen.
Volgens mij wordt het ansi contrast bepaald door de panelen en het lichtpad maar niet zo zeer door gebruik van een lamp of laser als bron. En volgens mij worden in de vw260/vw360 en vw760 dezelfde panelen gebruikt als in de vw550. Dus ik verwacht ook een SOORTGELIJK ansi contrast in de vw760.
Bij de demo stond de vw760 in een beter verduisterde ruimte en speelde op een iets groter scherm dan de vw260/vw360. De vw760 oogde echter veel dynamischer dan de 2 kleinere broers. Die dynamische look is wat uit een HOGER ansi contrast komt meestal.

Ik ben nu wel een beetje in de war gebracht  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

riwi

Citaat van: Erik van Voorst op september 22, 2017, 14:35:45
Ik ben nu wel een beetje in de war gebracht  ;D

Ik neem aan dat Rob metingen wil zien :)
Uit mijn theoretische beredenering zou volgen dat Ansi contrast tov een vw550 niet verbeterd zou zijn.
Uit mijn persoonlijke waarneming vond ik de vw760 toch wel erg mooi en dynamisch :)

Ik geloof wel in meten en theorie maar ik vind persoonlijke waarneming nog belangrijker.
Net als met audio als men zegt : er kan geen verschil zijn want .. bla bla. Als ik verschil hoor dan is het er ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

#234
Okay, duidelijk zo sta ik er ook in.

Het is gewoon meestal zo dat de duurdere modellen net weer wat extra geven...zou vreemd zijn als Sony dat niet deed.

Wat dan overblijft is...hoe belangrijk is dat beetje voor de consument.

Ik hoorde dat "mijn" VPL VW260-ES mogelijk wat vertraagd is...dus zal wel geen serienummer 00002 hebben  ;D

Trouwens wel opmerkelijk dat Frank (en andere leveranciers) niet actief bezig zijn op hun/dit HTforum met deze nieuwe Sony 4K projectoren, lijkt mij een gemiste kans, juist nu het voor velen weer wat leuker begint te worden.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

home@the movies

CitaatTrouwens wel opmerkelijk dat Frank (en andere leveranciers) niet actief bezig zijn op hun/dit HTforum met deze nieuwe Sony 4K projectoren, lijkt mij een gemiste kans, juist nu het voor velen weer wat leuker begint te worden.

Wat bedoel je met niet actief bezig zijn? we hebben ze net voorgesteld, de toestellen zijn amper een tweetal weken geleden voor het eerst op IFA gepresenteerd.
Binnen een paar dagen post ik de reviews en metingen van de 360 en de 260, ik denk dat er nog geen dealers de toestellen al hebben gekregen om te reviewen dus redelijk logisch dat er verder nog niets te lezen val hier hé.

ppeter

Het is bewonderenswaardig hoe de heren van Cinedream, de tijd en energie stoppen om ons te kunnen informeren over de nieuwste toestellen. Ze slagen er zelfs in om voor de forumleden/geïnteresseerden, zeer mooie en waardevolle demo-avonden/weelends te organiseren.
En dit om ons te onderdompelen in de nieuwste toestellen en technologieën, met een meer dan uitgebreide info/advies van Werner. Alvast bedankt heren, en doe zo verder! 👍🆙🎥

En dan mag je nu onze EpsonTW9300 kalibreren Werner, zodat we zo snel mogelijk terug kunnen genieten van onze beamer. 😎
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Erik van Voorst (in memoriam)

#237

Werner ik bedoelde dit uiteraard buiten jou natuurlijk datt lijkt mij voor de hand liggend.
Juist door jouw inzet lijkt het alsof het vuur bij anderen een beetje gedoofd is.

Waar ANDERE leveranciers vroeger al beursverslagjes neerpende en vol enthousiasme op de toestellen al reageerden blijft het nu wat still....thats all Werner.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

MaxxMark

Het is volgens mij niet dat anderen laat zijn, maar dat Werner/Cinedream gewoon retesnel is. Super tof natuurlijk en in de huidige tijd willen we informatie het liefst gisteren al. En aan die wens weet Werner/Cinedream prima te voldoen.

Ik denk overigens (en dat blijkt ook uit de verslagjes) dat een grondige review op dit moment gewoonweg nog niet mogelijk is. Units moeten een goede calibratie krijgen en er moet voldoende tijd mee doorgebracht zijn om een goede onderbouwd verslag te maken. En met die paar units die nu rondzwerven zal dat nog niet heel goed kunnen.

Ook uit de andere verslagjes (zoals in de duitse filmpjes eerder genoemd) blijkt wel dat van een 100% in-depth review nog niet echt sprake is (maar dat pretendeert volgens mij ook niemand te hebben).

Kortom; kudo's voor Werner et all voor de steady stream of new information :) ik lees al een maand met plezier deze thread steeds weer voor de kleine beetjes nieuwe informatie en ervaringen!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Rob_Dingen

Hoi Riwi,

Ik hoef op zich geen metingen te zien.
Het gaat er om hoe ze hier reageren op specificaties.
Je hebt veel parameters nodig om van papier zaken te kunnen beoordelen.
Waar ik het gedeeltelijk mee eens bent maar niet helemaal is de vergelijk met audio.
Met beeld zijn er standaarden die we in audio niet hebben en die kun je dus tegenwoordig goed afstellen.
Dus hetgeen wat jij aan een projector constateert kun je dus ook terug meten.
Dus als je specs ziet met hoge native contrast waarden en een hoge ANSI contrast weet je dat het met low level materiaal wel goed zit.
Dat geld ook voor kleur.
Dit geld niet voor de elektronica.
Dat moet je gewoon per projector bekijken.

Rob

Kjelt

Let wel dit waren allemaal prototypes dus geen productiemodellen.
In het verleden is het daar wel eens fout gegaan dat de demo projectoren die in flightcases de hele wereld over gestuurd worden mindere of andere specs hadden dan de uiteindelijke productiemodellen. Het geeft wel een goede eerste impressie.
Ik denk dat het dan van dealers verstandig is om met hun eindoordeel en metingen te wachten tot deze uitgekomen zijn. Ik zie dit dus als sneak preview.

papaleo

Volgens mij was alleen de vw760 niet het productie/eind model,en de 260/360 wel...(kan het mis hebben?!)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

760 komt hier ook te staan.
Ik geloof daar wel in voor die prijs.

Over Ansi vs on/off.
Dit is al jaren lang een strijd tussen mensen. Mijn opinie is heel simpel.

Boven een bepaalde full on full off contrast ratio staat Ansi contrast met STIP op nummer 1.
Full on full OFF is natuurlijk fantastisch voor de getallen maar feitelijk zegt het heel weinig in het echte film kijken, ANSI contrast is een veel betere toongever hier voor.

Iris is een leuke toevoeging. Maar komt op de laatste plaats.
Daarnaast is de iris implementatie enorm belangrijk, een iris die in de buurt komt van het menselijk oog is mooi, maar een iris die als een lode deur open en dicht gaat is enorm irritant (pulserend beeld).

Als je gaat kijken naar wat commercieel interessant is, is dat natuurlijk de iris waarde, feitelijk kun je oneindig op 1 krijgen als je op een bepaalde stand gewoon de iris helemaal dicht gooit, niet echt realistisch want dat zal gedurende een film nooit gebeuren, we hebben in het verleden wel BELACHELIJKE contrast waardes gemeten van projectoren die in de film midden grijs als zwart hadden, maar als je ze 10 seconden op een volledig zwart beeld liet staan dan knalde de iris helemaal dicht,..... tja dan kom je daar wel inderdaad.

ANSI contrast maakt het mogelijk om een donkere landweg te hebben waar als de auto op je afkomt je nog steeds detail in het zwart kan zien maar ook je ogen moet knijpen voor de heldere, scherp afgetekende koplampen.
Dit is de ultieme test voor een HT projector, tekenfilms zien er altijd goed uit bv.

Wat mensen vergeten is dat onze ogen ENORM makkelijk te bedotten zijn.
Ga in een pikdonkere ruimte zitten en bekijk een projector met goed blacklevel en de ga daarna naar buiten en bij binnenkomst staat een unit met veel minder blacklevel te spelen, in de eerste paar minuten zal die 2e projector beter lijken.

Ga maar eens zitten in een pikdonkere ruimte.
Eerst zie je niets, daarna zie je ineens alles vaag en dan beter.
Onze eigen irissen gaan open.
Vandaar dat het ook in een HT opstelling vaak niet eens ideaal is om alles echt perfect zwart te maken, rond het scherm raden we het vaak wel aan, maar vanuit je oog hoeken mag best een witte/lichte muur zijn, die dwingt je irissen toch enigsins te sluiten en KAN de contrast ervaring hoger maken, dit is feitelijk ANSI contrast wat je in werking ziet.

Bij veel reviews word er ENORM veel aandacht gegeven aan full on full off met iris, bij ons was vaak de grap, full on is met lamp op hoog en contrast maximaal, full off is 10 minuten na uitschakelen van de projector.
Er zijn gelukkig steeds meer reviews die ook het paneel zelf meten, en een klein aantal die ook serieus ANSI contrast meten.

Soms komen daardoor projectoren er veel minder uit dan je zou denken als je ze ziet spelen.
Onlangs nog een unit gemeten met een hoge ANSI waarde maar een lagere full on full off native paneel (dus zonder iris), toch was in de film de ervaring een ERG contrast rijk beeld, tot het beeld erg donker werd, toen zag je goed dat het zwart gewoon niet goed zwart is.

Er is (zoals Rob ook al zei) een ENORME verscheidenheid aan waardes die bepalen hoe een unit eruit ziet, en die hangen ook nog eens allemaal aan elkaar, dus je kan onmogelijk zeggen bij die en die waardes is het goed. Maar die ANSI waarde.... die is vaak wel een zeer goede indicator.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

#243
Citaat van: Rob_Dingen op september 22, 2017, 11:21:44
Hoi Donald,

Mijn projector SIM2  HT5000e haalt 7500:1 on off en 1000:1 ansi.
Is wel geen 10.000:1 maar het was maar een voorbeeld.
En ik prefereer mijn projector boven projectoren die een betere on off contrast hebben.

Rob

Inderdaad probleem met de 5000 en de Lumis was dat ze daarna niet meer dat niveau hebben weten te halen/verbeteren, zelfs niet bij Sim2 zelf, volgens een CEDIA bezoeker op AVS die ik meen Domenico sprak over hoe goed zijn Lumis nog was tegenover de Sony 5000 en ja we kunnen daaarop niet verbeteren was de parafrase.

Met de .67" XPR DMD gaat hoog contrast ook niet lukken, native contrast van de chip laat dan weinig ruimte met zijn hitteplafond van 5000 lumens, dan word dat een dimme projector.

Ik gaf ook een voorbeeld van een 9000:1 Barco 4K DCi Xenon, daarna wel standaard teruggeschroeft naar 6000:1. Xenon, want extra tweakpunt werkt niet bij RGB laser, dan gaat het licht terug en maakt de laser alles stuk:-(. ANSI ook rond de duizend dat kun je nog een beetje tweaken in de lens werd mij verteld. En ja dat is mooi. Ik ben ook een DLP liefhebber. Al zeg ik geen nee als er een Sony 5000 verloting komt op HTforum, LOL.  Een JVC ook niet hoor, hoeft niet eens de native 8K projector te zijn, of een Epson, het is altijd beter dan ik heb.

Rob heb jij een goede demo gezien van de Sim2 Duo? Ik heb alleen een demo gezien met Joe Kane in de ISE demoroom en die viel erg tegen. Iemand anders, een LCoS liefhebber, die het ook had gezien, was wel zeeeeer te spreken over de introductie in Londen, die voorstelling was dus wel goed. Misschien weer een kans op ISE 2018?


Inderdaad Frank je besprak tot de UHD60 eigenlijk al jaren geen Optoma's meer, nam ze ook niet op in standaard assortiment. Vanwege de niet mechanische iris. Dynamic black viel in de op een na laatste Optoma zo tegen dat je hem uitzette en 1000:1 on-off overhield, iris afhankelijk contrast. Met de UHD 60 (65 moet inmiddels ook hier leverbaar zijn?), was on-off en zelfs ansi niet goed en toch vond je het een goed plaatje. Om een recent voorbeeld te noemen.

Over infinite contrast bij uitzetten laser, dat zagen we bij de Christie GS serie, kreeg een software en specsheet update van 1200:1 naar infinite, maar ja alleen op volledig zwart scherm. Moesten we zien als alternatief voor shuttercontrol. Dus enkel interessant voor rental & staging applicaties.

ANSI contrast, of andere vorm van intra image contrast als goede indicator, tja eigenlijk hebben enkel (relatief) dure projectoren een hoog ansi-contrast, dus die presteren gewoon beter.


donaldk


Erik van Voorst (in memoriam)

Het is dus net als audio...niet kopen van de (gebrekkige) specs maar ZELF beoordelen.

(Zegt de man die blind de 260 heeft gekocht...maar dat lijkt mij dan ook een nobrainer...EN HIJ IS ONDERWEG GUYS !!!!!)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Aan de 260 kun je je geen buil vallen, prachtige projector voor het geld.

Rob_Dingen

Hi Donald,

Ik heb de sim duo niet gezien maar verwacht dat het toch wel een mooie projector is.
Ben zelf ook een enorme DLP liefhebber alleen al om het ansi contrast.
Maar helaas komt er op dat gebied niet echt iets nieuws in 4K wat mijn huidige projector sim ht5000e verbeterd en nog enig zins betaalbaar is.
Dus maak ik ook maar de overstap naar Sony.

Rob

evilniek

Citaat van: Kjelt op september 23, 2017, 15:11:06
Aan de 260 kun je je geen buil vallen, prachtige projector voor het geld.

Ja, volgens mij is dit de prijsdoorbraak van 4K projectors, waarop veel mensen hebben gewacht.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

MLCinema

Inmiddels ook een topic op avs. Gaaf al die exposure!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |