CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

bartje010

Citaat van: SiR-ROUND op april 24, 2006, 12:23:07
Hee! Het topic is CAT 5 als speakerkabel.

Je speelt vals...

I'm sorry  ;D maar eigenlijk wou ik zeggen dat het een voorproefje was op de nog te bouwen speakerkabels  ;) Wat een werk zeg dat vlechten..... Maar ze zijn nu af  ;D alleen (eventjes) solderen nog  ;D O0
Systeem:
Kenwood KRF-V7060D, Infinity Reference 31 MK2, JBL Digital 12, Mit Terminator 3, Harman Kardon DVD 22.

SiR-ROUND

En dan inspelen natuurlijk...

bartje010

ze worden momenteel ingespeeld... Heb wel het vermoeden dat de test goed geslaagd is, ze zijn net een slagje helderder dan de digitale uitgang van de speler (harman kardon dvd 22, ben aan het sparen voor de Denon 1920).. Was wel een heel gedoe dat solderen van de draadjes, dat zou echt nog een punt van verbetering kunnen worden! Voor de volgende custom made kabel dus....

Nou dat was het wel weer, op naar de Cat5 speaker kabels!
Systeem:
Kenwood KRF-V7060D, Infinity Reference 31 MK2, JBL Digital 12, Mit Terminator 3, Harman Kardon DVD 22.

SiR-ROUND

Markske

Hoi, dit ist mijn eerste berichtje, ik wil ten eerste jullie bedanken voor de vele tips die op forum naar voren kwamen. Na de conclusies van ten eerste sir-surround, ga ik eens proberen met utp een aantal kabels te twisten voor mijn center. Moet wel lukken zo langs de 2 wentel trappen bij ons in huis. (Ze moet uiteindelijk zo'n 10meter worden O0) Alleen is mij niet duidelijk hoeveel adertjes overeen komen met een 2,5mm2 koperdraad. Zou het genoeg zijn om 3 utp kabels te gebruiken zodat er 12 aders voor - en 12 aders voor de + zijn?

Er is alleen nog een probleem: ik wil mijn subwoofer gaan verplaatsen op een afstand van zo'n 10 meter van mijn versterker. Gezien die kabels verschrikkelijk duur zijn en ik maar een arme elektrostudent ben ::), wil ik zo'n kabel zelf maken. Is het dan verstandig om het zelfdeconcept van utp twisten aan te houden? Het lijkt mij dan dat de kabel goed afgeschermd is, gezien het om een signaalkabel gaat en de hogefrequenties die op lange kabels veel effect kunnen hebben. (actieve sub) Of toch maar coax gebruiken, alleen weet ik niet welke impedantie, 50 of 75 ohm??

Het grootste deel van de pagina's van dit forum heb ik doorgelezen. Het kan dus zijn dat deze vragen misschien eerder gesteld zijn, maar ik deze gemist heb.

Groeten,

Mark

Rudo

Wanneer je de kabels niet in elkaar gaat vlechten, scheelt je dat heel veel werk. En ook zere vingers.
Als je de verschillende cat5 kabels bij elkaar bindt, b.v. om de 30 cm met tie-raps, heb je ook een mooie kabel.
Ik verwacht geen verschil met een gevlochten versie.
Ik verwacht wél verschil wanneer je meer strengen gebruikt; meer = beter.
Ikzelf gebruik 9 strengen cat5 en die kabel klinkt werkelijk heel goed.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Raphie

hmmmm afscherming / instraling / interferentie, dat is juist het hele principe van het vlechten zoals ik het begrepen heb. Maar goed er zijn wel meer speciale resultaten behaald door de wetten van de natuur te tarten.
JBL PRX Power!

Rudo

De 4 paren in een cat5 kabel zijn al flink getwist.
Door meer kabels samen te voegen heeft het vlechten geen extra's.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Raphie

da's ook weer zo ;)

Maaeuh ff wat anders als CAT5 zo geschikt was als speakerkabel waarom hebben generenomeerde fabrikanten hier dan nog geen audiofiele versie van op de markt gebracht? beetje techflex erover en je hebt een super dikke kabel voor nagenoeg geen kosten?!?
JBL PRX Power!

SiR-ROUND

CiteerEr is alleen nog een probleem: ik wil mijn subwoofer gaan verplaatsen op een afstand van zo'n 10 meter van mijn versterker.

Neem gewoon een goede coax...

wvlot

Ik heb ooit wel eens speakerkabels gezien die een hardere koperkern hadden en een zachtere.
De uitleg hierachter was dat hoge tonen eerder aan de andere kant van de kabel waren dan lagetonen. En met de harde en zachte werd dit verschil opgeheven. Aldus de fabrikant/verkoper.

Alleen was deze kabel toe schrikbarend duur, en ik toendertijd daar geen geld voor had ::), heb ik dit nooit kunnen testen of testresultaten van gehoord. Zou dat een beetje op dezelfde principe's berusten?

SiR-ROUND

Klein beetje. Zachte kern is meestal gewoon een meeraderige kern oftwel soepele draad. Hoge tonen zouden volgens het skineffect willen reizen, dus aan de buitenkant van een geleider. Hoe meer geleiders hoe meer oppervlak. Daar is Litze kabel ook op berust.

De vraag is of de hoge tonen die wij horen dit effect wel benutten?

Ejorne

Is dit soort gevlochten kabel te vergelijken met de Canare speakerkabel?

Ik sta op het punt om zo'n 60 a 70 meter Canare te kopen
Maar als deze gevlochten utp-kabel vergelijkbaar is, dan ga ik daar wel voor.

(ik kan namelijk wel erg goedkoop aan deze kabel komen, dan zou ik 3x70 meter aan utp kabel nodig hebben. Of eigenlijk iets meer natuurlijk, de lengte wordt wel wat ingekort door dat getwist... Maar dit is voor mij in ieder geval veel goedkoper dan de Canare kabel...)

The Foundation

Citaat van: J.C. SUP3RSTAR op maart 23, 2006, 13:36:44
Heb onlangs ook m'n vingers blauw gevlochten.
Heb ook mijn versterker bijna vern**kt omdat er nog 1 paar getwist tussenzat die is gaan storen (op de min kant zat 1 plus draadje.)
Ben ook erg tevreden over het nieuwe geluid.
Een directere bass, en een sprankelender hoog.
Vooral high hats, basgitaren en pianostukken gaan errug lekker klinken.
In bepaalde films is de bas zo allejezus snel dat je er soms van schrikt.

Zoals hierboven al is besproken weet ik ook niet of de cat5 kabel dichter of verder van de originele sound af ligt.
Ik vind het iig wel mooier klinken op de meeste dvd's en cd's. And that's what it is all about, coz beauty is in the ear of the beholder(s)

Ik heb niet zo'n hele dure audiofiele set.
En ik vind vlechten ook leuker dan een paar avondjes breien of GTST kijken.

Mijn setje:
Denon AVR-2805
Yamaha dvd-s557 (met een aantal DIY tweaks uit dit forum.)
Infinity Beta 50 (2x)
Infinity Beta CS250 (center)
Visonik E352 (2x rearspeakers bookshelf formaat)
Apollo speakerstands (voor de visoniks)

P.s. Hiervoor gebruikte ik Monstercable speakerkabel (8,- p/m.)

tip , eerst ff uitmeten of uittesten op kortsluitingen

ps , dat vlechtwerk  is toch niet zoveel werk?
ik snap niet dat jullie vingers altijd kapot zijn of pijn hebben

Del member

Citaat van: Ejorne op juli 23, 2006, 23:31:55
Is dit soort gevlochten kabel te vergelijken met de Canare speakerkabel?

Ik sta op het punt om zo'n 60 a 70 meter Canare te kopen
Maar als deze gevlochten utp-kabel vergelijkbaar is, dan ga ik daar wel voor.

(ik kan namelijk wel erg goedkoop aan deze kabel komen, dan zou ik 3x70 meter aan utp kabel nodig hebben. Of eigenlijk iets meer natuurlijk, de lengte wordt wel wat ingekort door dat getwist... Maar dit is voor mij in ieder geval veel goedkoper dan de Canare kabel...)

We hebben ooit in een workshop Kimber 8TC vergeleken met ineen gevlochten DIY STP kabel (dit is zelfs nog beter dan gewone UTP gezien shielded). Op alle vlakken was de 8TC toch wel beter dan de DIY kabel. Als ik goed herinner was Erwin er toen bij (Erwin Claus - een kennis en eigenaar van een vrij deftige set met o.a. een Lex MC8).

Wil je low-cost veel kabel ga dan voor een gevlochten CAT5. Wil je toch wat meer ga dan evt voor een Twisted Pair Designs Foundation speakerkabel. Deze kost 10 EUR / meter en kan makkelijk mee met Kimber 8TC die een veelvoud kost.

Ik post dit als ex-dealer - heb geen commerciele belangen meer met dit merk maar gezien de schitterende prijs/kwaliteit heb 40m zelf afgenomen van deze kabel voor mijn surrounds.

SiR-ROUND

Citeerps , dat vlechtwerk  is toch niet zoveel werk?
ik snap niet dat jullie vingers altijd kapot zijn of pijn hebben

Zelf al geprobeerd? Dan ligt het waarschijnlijk aan onze afwashandjes...

;D

dmeerpa

Citaat van: SiR-ROUND op juli 24, 2006, 08:29:46
Zelf al geprobeerd? Dan ligt het waarschijnlijk aan onze afwashandjes...

;D

Ja en ik had er ook geen last van  ;D was wel maar 3x2m70.
Alhoewel ik geen last had van de vingers wel van de kabels die overal in de weg laggen tijdens het vlechten.
70 meter aan één stuk zou wel een ander verhaal zijn. Dat zou ik eigenlijk niet zien zitten. Moet je gek voor zijn.  >:D
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Ejorne

Citaat van: ub4b op juli 24, 2006, 00:26:58
We hebben ooit in een workshop Kimber 8TC vergeleken met ineen gevlochten DIY STP kabel

Is dat Kimber 8TC vergelijkbaar met Canare dan?
Ik ben van plan om Canare 4S8 te kopen, dit past nog net in mijn budget. (ca 2,15 p/m)
UTP kabel kan ik zo gratis meenemen, hoewel.... dik 200 meter wordt misschien lastig. Maar het kost me dan hooguit een paar euro...

Citaat van: dmeerpa op juli 24, 2006, 17:31:04
70 meter aan één stuk zou wel een ander verhaal zijn. Dat zou ik eigenlijk niet zien zitten. Moet je gek voor zijn.  >:D

Haha, nee niet aan 1 stuk.
Ik heb zo ongeveer 2x 17m, 2x 12m, 2x 5m en 1x 3m nodig.

Volgens mij heb ik 4 man nodig om lekker te kunnen vlechten.
1 man vlecht en de andere drie zorgen dat de nog te vlechten kabel niet in de knoop raakt.
Ze moeten dan achter mij gaan staan en dan telkens elk met een klosje kabel om- en langs elkaar heen lopen, gelijk met mijn vlechtbeweging... Volgens mij ben je dan binnen no-time klaar...

O0

Wimpie007

Ik heb de mijne in de tuin gevlochten, gaf een beetje het idee van een touwspring-koord over en weer zwaaien.
Volgens m'n schatting heb ik 127m utp verwerkt in mijn HT (telkens 3 kabels bijeen gevlochten).  Het klinkt nog steeds wel lekker, maar waarschijnlijk wordt het ook een van de eerste upgrades.  Zoals gezegd geeft het wel een aardig geluid voor z'n prijs, maar zijn er veel betere alternatieven :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

SiR-ROUND

CiteerUTP kabel kan ik zo gratis meenemen

Dat heet stelen van de baas...

;D

Del member

't Is best wel gek, volgens het 'Home Theater Hacks' boek van O'REILLY zou cat5 dan toch beter zijn de 8TC

http://safari.oreilly.com/0596007043/htheaterhks-CHP-11?

CiteerThis all started back in 1995 when I read a letter published in Speaker-Builder extolling the virtues of using Category ("CAT") 5 network cable as high-end speaker cable. I bought a 1,000-foot spool and spent more than a year tinkering around with different configurations to best optimize the use of this cable for high-end audio. After countless hours (and many blisters on my fingers), I found this construction to be the most ideal. In direct side-by-side comparisons I found this cable to be sonically better than the very best in high-end cables, such as Audioquest Midnight and Straightwire Maestros, and even equal to or better in some areas than the Kimber 8TC.

Best wel een deftig boek met veel tips. Sommige dingen daar geloven ze echt wel niet in zoals het inspelen van kabels.

SiR-ROUND

Citeerecht wel niet

Wat is het nou? Wel of niet?

;D

Del member

Citaat van: SiR-ROUND op juli 25, 2006, 08:10:31
Wat is het nou? Wel of niet?

;D

Ze geloven NIET in inspelen van kabels.
Ze geloven dat een CAT-5 beter klinkt dan 8TC

Ik geloof niet in inspelen van kabels, ik hoor gewoon het verschil. Heb ooit eens interconnects een week op de tuner laten inspelen en dit gaf een verschil met daarnaast een niet ingespeelde kabel.

Uit eigen test was de 8TC beter dan de CAT-5, gezien er zoveel soorten CAT-5 zijn zal het resultaat wellicht verschillen van kabel tot kabel.

dmeerpa

Citaat van: ub4b op juli 25, 2006, 10:45:54
Ze geloven NIET in inspelen van kabels.
Ze geloven dat een CAT-5 beter klinkt dan 8TC

Ik geloof niet in inspelen van kabels, ik hoor gewoon het verschil. Heb ooit eens interconnects een week op de tuner laten inspelen en dit gaf een verschil met daarnaast een niet ingespeelde kabel.

Uit eigen test was de 8TC beter dan de CAT-5, gezien er zoveel soorten CAT-5 zijn zal het resultaat wellicht verschillen van kabel tot kabel.

Zou het niet zo zijn dat een kabel ook moet matchen met receiver en speaker. Net zoals speakers moeten matchen met de receiver.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Deleted member

Citaat van: dmeerpa op juli 25, 2006, 12:16:48
Zou het niet zo zijn dat een kabel ook moet matchen met receiver en speaker. Net zoals speakers moeten matchen met de receiver.

Juist!

Overigens is de 8TC van Kimber in mijn ogen maar een gewone kabel uit de middenmoot hoor. Hierin wordt ik gesterkt door wat reviews die ik er ooit over heb gelezen. De kabel wordt o.a. door Stereoplay als analytisch omschreven, niet neutraal en krijgt "slechts" 6 punten. Maar goed, als je met het goedkope CAT5 leuke prestaties haalt is dat super natuurlijk!  :)