CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

Del member

Citaat van: Antoine op juli 25, 2006, 12:45:18
Juist!

Overigens is de 8TC van Kimber in mijn ogen maar een gewone kabel uit de middenmoot hoor. Hierin wordt ik gesterkt door wat reviews die ik er ooit over heb gelezen. De kabel wordt o.a. door Stereoplay als analytisch omschreven, niet neutraal en krijgt "slechts" 6 punten. Maar goed, als je met het goedkope CAT5 leuke prestaties haalt is dat super natuurlijk!  :)

Ik ga even erg hard zijn, maar de Kimber 8TC is prijs/kwaliteit een barslechte kabel. Gewoon omdat ik het ding heb kunnen vergelijken met de Twisted Pair Designs Foundation (10 EUR / meter, Kimber tussen de 40 en 60 EUR / meter). Er waren toen nog andere kritische oortjes bij (waaronder de hoofdredacteur van audio forum).

Kimber oogt natuurlijk fancy terwijl de foundation er doodsaai uitziet, maar de natuurlijkheid van de TPD kabel is een stuk beter en looks zijn misleidend. Vandaard geen Kimber meer ... Kimber is een beetje de B&W van de kabels - duur voor wat het is maar omwille van de marketing en naambekendheid verkoopt het toch goed.

R

Ik vind de 8TC ook wat overpriced, zeker weten. Als je de prijs ernaast legt, is de kabel idd niet zo heel goed. Los daarvan klinkt ie best oke. Er is echter veel en veel mooier spul.

The Foundation

Citaat van: dmeerpa op juli 25, 2006, 12:16:48
Zou het niet zo zijn dat een kabel ook moet matchen met receiver en speaker. Net zoals speakers moeten matchen met de receiver.

ik vind dat de kabels en versterker moet matchen bij mijn portefuille O0

dmeerpa

Citaat van: The Foundation op juli 29, 2006, 17:26:45
ik vind dat de kabels en versterker moet matchen bij mijn portefuille O0

De CAT 5 matched met elke portefuille  8)
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

bennyclaes

een mogelijke test:
het signaal aan de versterker, en het signaal na de kabel 180graden uit phase draaien.
normaal zou het verschil nul moeten zijn.
dus elk hoor of meetbaar verschil is het verlies van de kabel.
en hoe minder men meet of hoort, hoe beter
ik hoop dat ik het juist en begrijpelijk uitleg.
ik heb ooit een cassette gekregen van fm-acoustics, waar ze de resultaten van zo'n test op lieten horen.
hun kabel kwam er natuurlijk het beste uit, alleen is hun kabel onbetaalbaar.
ik ben altijd van de overtuiging geweest:
hoe minder weerstand , hoe beter.
hoe korter de kabel, hoe beter.
hoe dikker de kabel, hoe beter.
en de rest is verkoperspraat.
dat is niet alleen mijn mening , maar ook mijn ervaring.
biwiring of triwiring heeft dan weeral wel nut.
mvg
benny

Wimpie007

Ik heb als tussenoplossing nu ook m'n stereo-set bekabeld met een Cat5e STP DIY kabel.
Deze keer heb ik ervoor gekozen om die bi-wire/bi-amped af te werken.
Het klinkt goed, maar ik denk dat ik uiteindelijk toch voor een andere kabel ga opteren...
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

dmeerpa

Citaat van: bennyclaes op augustus  5, 2006, 17:25:12
hoe minder weerstand , hoe beter.
hoe korter de kabel, hoe beter.
hoe dikker de kabel, hoe beter.
en de rest is verkoperspraat.
dat is niet alleen mijn mening , maar ook mijn ervaring.
biwiring of triwiring heeft dan weeral wel nut.

Uiteindelijk komen uw opmerking altijd op hetzelfde uit; Minder weerstand...

hoe korter de kabel, hoe minder weerstand
hoe dikker de kabel, hoe minder weerstand
biwiring of triwiring, betekend meer kabels, dus dikkere kabel, dus minder weerstand

De rest is verkoperspraat, niet mee eens, de soort geleider kan een grotere of kleinere weerstand hebben, daarom is zilver zo vaak gebruikt in de duurdere kabels.

En als de isolatie niet goed is zal de luidspreker draad zeker ongewenste storingen opvangen, en daar gaat het hier vooral, om de gevlochten kabel probeerd een deel van de ongewenste storingen tegen te houden.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+

meendering

Ik heb het topic doorgelezen en ben zeer verrast.
Denk dat ik zelf binnenkort ook maar eens ga vlechten.
Ik vraag me af of de versterker zn vermogen wel kwijt kan door al die seperate dunne geleiders?

Iedereen nog steeds tevreden over het behaalde resultaat?

bennyclaes

nog iets belangrijk, heb ik gelezen.
de kabels van de versterker naar de cross is meer beinvloedbaar dan deze van de cross naar de speakers, dus:
haal de cross uit de kasten , plaats deze zo kort mogelijk bij de versterker, en dan 6mm naar elke speaker
grtz
benny

Gerritv_be

Gebruik al enige tijd cat5 kabel. Wel de FTP versie in volgende configuratie.
Voor plus en min een apart gevlochten kabel. Dit zijn 3FTP kabels waarvan alle geleiders bij elkaar worden genomen per speaker terminal. Dus 6FTP kabels per speaker.

HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

dmeerpa

Citaat van: Gerritv_be op augustus  6, 2006, 22:19:46
Gebruik al enige tijd cat5 kabel. Wel de FTP versie in volgende configuratie.
Voor plus en min een apart gevlochten kabel. Dit zijn 3FTP kabels waarvan alle geleiders bij elkaar worden genomen per speaker terminal. Dus 6FTP kabels per speaker.

Maar ik merk dat je de plus en min kabels niet onderling gevlochten hebt, ik meen juist begrepen te hebben dat dit nodig was om allerlei negative effecten te voorkomen.
Zoals jij het nu doet heb je een meeraderige draad gemaakt, enkel is deze voor elke draad gevlochten.

Ik denk dat je beter 6 FTP kabels had gevlochten, en dan opsplitsen in + en -

Gerritv_be

Citaat van: dmeerpa op augustus  6, 2006, 22:59:22
Maar ik merk dat je de plus en min kabels niet onderling gevlochten hebt, ik meen juist begrepen te hebben dat dit nodig was om allerlei negative effecten te voorkomen.
Zoals jij het nu doet heb je een meeraderige draad gemaakt, enkel is deze voor elke draad gevlochten.

Ik denk dat je beter 6 FTP kabels had gevlochten, en dan opsplitsen in + en -
Dat had ik in het begin ook gedaan, zelfs in verschillende configuraties. 3FTP voor hoog en 3FTP voor laag dan 2FTP voor hoog en 4 voor het laag.Telkens opgesplitst. Het laag was toch niet dat vergeleken met de kimber 4TC die ik als referentie gebruikte. Uiteindelijk na het lezen van een of ander verhaal dat het getwist toch niet zo goed is voor het laag gewoon eens alles bijeen. Het laag had idd wat meer fundament, zoals de kimber 4TC.
HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

dmeerpa

Citaat van: Gerritv_be op augustus  6, 2006, 23:16:29
Dat had ik in het begin ook gedaan, zelfs in verschillende configuraties. 3FTP voor hoog en 3FTP voor laag dan 2FTP voor hoog en 4 voor het laag.Telkens opgesplitst. Het laag was toch niet dat vergeleken met de kimber 4TC die ik als referentie gebruikte. Uiteindelijk na het lezen van een of ander verhaal dat het getwist toch niet zo goed is voor het laag gewoon eens alles bijeen. Het laag had idd wat meer fundament, zoals de kimber 4TC.

Kan ik eens proberen, ik gebruik bi-wire. Ik zou de twisted versie kunnen gebruiken voor het hoog, en dat een niet getwiste kabel voor het laag...
Deze kabel is toch niet zo duur om eens te testen  ;)

Den Tas

Ik heb dit ook eens geprobeerd omdat er zoveel goede comentaar op was, maar ik merk geen verbetering :-\.
Ik heb dit vergeleken met een gewone simpele kabel van Canare met 4 aders(1,27mm2 per ader).
Het geluid nu met de CAT5 kabel is misschien niet echt slechter, maar een verbetering kan ik het zeker ook niet noemen.

Mijn conclusie is: gebruik CAT5 kabel waar hij voor dient(netwerken), en speakerkabels voor luidsprekers ;).
Dit is natuurlijk mijn conclusie en iedereen doet wat hij zelf wil hiermee(als het tss je oren beter klingt is het natuurlijk ook een verbetering ;D)
----------------------------------------------------------------------------------------------------

dmeerpa

Citaat van: Davy.P op augustus 27, 2006, 13:02:29
Ik heb dit vergeleken met een gewone simpele kabel van Canare met 4 aders(1,27mm2 per ader).
Het geluid nu met de CAT5 kabel is misschien niet echt slechter, maar een verbetering kan ik het zeker ook niet noemen.

Je zegt het zelf de CAT5 kabel is misschien niet echt slechter, maar durf je ook zeggen hoeveel duurder de Canare was. Ik denk dat ik voor 4 meter Canare , zeker 3 x 4meter CAT5 heb (en dan spreek ik al van 3 gevlochten kabels). Dus niet echt slechter maar kost misschien 25% van wat de canare kost.

Den Tas

Citaat van: dmeerpa op augustus 27, 2006, 16:38:03
Je zegt het zelf de CAT5 kabel is misschien niet echt slechter, maar durf je ook zeggen hoeveel duurder de Canare was. Ik denk dat ik voor 4 meter Canare , zeker 3 x 4meter CAT5 heb (en dan spreek ik al van 3 gevlochten kabels). Dus niet echt slechter maar kost misschien 25% van wat de canare kost.

Echt slechter is het niet nee.
Maar die speakerkabel van canare is ook niets speciaal, dat is gewone simpele kabel van 1,50€ de meter ongeveer(dus helemaal niets speciaal).
De CAT 5 kabel zal zeker wel goedkoper zijn, de prijs weet ik niet juist.
Ik had +/- 20 meter gekregen van iemand die een rol van 100 meter had gekocht, en dat is wat hij over had.
Maar misschien waren mijn verwachtingen er te hoog over, en ben ik zo erin teleurgesteld. :-\
Ik had een op zijn minst iets verbetering verwacht, en dat was niet zo.
Maar als je een goedkope kabel wilt is dit misschien wel goed.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

dmeerpa

Citaat van: Davy.P op augustus 27, 2006, 16:57:51
Echt slechter is het niet nee.
Maar die speakerkabel van canare is ook niets speciaal, dat is gewone simpele kabel van 1,50€ de meter ongeveer(dus helemaal niets speciaal).
De CAT 5 kabel zal zeker wel goedkoper zijn, de prijs weet ik niet juist.
Ik had +/- 20 meter gekregen van iemand die een rol van 100 meter had gekocht, en dat is wat hij over had.
Maar misschien waren mijn verwachtingen er te hoog over, en ben ik zo erin teleurgesteld. :-\
Ik had een op zijn minst iets verbetering verwacht, en dat was niet zo.
Maar als je een goedkope kabel wilt is dit misschien wel goed.

Nu ik heb het al eerder gemeld, het moet ook matchen met speakers en receiver. Ik ik heb wel het gevoeld dat de Marantz Receiver en de Wharfedale speakers zich goed voelen met de CAT kabeL.

rwijnhov

Heb mezelf er vandaag ook maar eens aangewaagd. Heb nu 3 utp kabels met elkaar gevlochten tot 1 kabel. daarna heb ik alle witte halve kleuren bij elkaar gedaan en alle volle kleuren bij elkaar gedaan en zo plus en min gemaakt. En dit zo aangesloten op mijn amp plus speakers. Heb ik deze kabel nu trouwens op de juiste wijze gemaakt? Ik moet zeggen dat ik nu al een flinke verbetering hoor in mijn geluid. Had hiervoor cheapo kabels. Ik weet dus alleen niet of ikhet wel helemaal juist gedaan heb. Ik heb deze kabels nu voor mijn center en twee fronts gemaakt. Mijn geluidsbeeld is nu een stuk helderder geworden. Het geluid is wat sprankelender.

Wimpie007

Hoe je de kleuren samenneemt is een persoonlijke keuze, maar door enerzijds kleur en anderzijds gestreept te bundelen krijg je normaal gezien het beste effect :)
Goed om te horen dat er voor jou ook verbetering in zit!
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

rwijnhov

mijn geluid is helderder en opener dus ja ik ben tevreden is een goede update van mijn oude kabels hoor nu ook pas dat je dts neo niet moet gebruiken voor muziek  :-X klinkt beroerd. Terwijl dat met mijn oude kabels nog redelijk klonk, hoor ik nu echt dat het gewoon niet klinkt.

vincent909

Ben ook maar even helemaal losgegaan met UTP.
Gebruikte (naar dikke tevredenheid) al een tijdje de 3 kabel variant, maar wilde wat meer diameter.
Er zit per kabel dik 70 meter utp in en heeft 72 aders per pool.
Het geheel is netjes afgewerkt met kous en banana's.
Tijdvretend geintje (uurtje of 25) maar klinkt geweldig.

Eerst alle kabel gestript, en zonder mantel de 3 kabel variant gemaakt.

Vervolgens 6 van deze bosjes bij elkaar.

Het ergste, uittwisten en strippen.

Netjes afwerken en aansluiten.

SiR-ROUND

Sorry dat ik het moet zeggen, maar volgens mij mis je de essentie van twisted pair...

Wat jij hebt gedaan is puur vlechten van een bosje geleiders, terwijl de bedoeling is dat de + uit de ene van het paar gehaald wordt en de - uit de andere van het paar.

Ejorne

Citaat van: SiR-ROUND op februari  3, 2007, 14:14:57
Sorry dat ik het moet zeggen, maar volgens mij mis je de essentie van twisted pair...

Maar het is wel mooi afgewerkt...

Als nou die 6 bosjes bij elkaar niet gewoon bij elkaar genomen waren maar in elkaar gevlochten waren dan had je enigszins het effect weer terug gehad... Maar idd de plus in elkaar vlechten en afzonderlijk de min in elkaar vlechten resulteert mijns inziens enkel in een langere kabel... En langere kabels zijn nou niet direct een verbetering, lijkt me...

Maar... we weten natuurlijk niet hoe de untwisted kabeleinden die getripped zijn weer bij  elkaar genomen zijn... Als hij nu al de gekleurde bij alkaar genomen heeft en voor de min alle witte (of gestreept gekleurde) dan is wel degelijk een twisted pair(s) ontstaan toch ??

En dat heeft hij mijns inziens ook gedaan, want je kunt anders nooit meer zien welk draardje bij welk gevlochten set kabels behoord. Dus ik denk dat het wel goed in elkaar zit nader inziens....

SiR-ROUND

vincent909

Citaat van: Ejorne op februari  3, 2007, 15:14:53
Maar... we weten natuurlijk niet hoe de untwisted kabeleinden die getripped zijn weer bij  elkaar genomen zijn... Als hij nu al de gekleurde bij alkaar genomen heeft en voor de min alle witte (of gestreept gekleurde) dan is wel degelijk een twisted pair(s) ontstaan toch ??

Vanzelfsprekend alle witte als min en alle kleuren als plus genomen ;).

Citaat van: Ejorne op februari  3, 2007, 15:14:53
Als nou die 6 bosjes bij elkaar niet gewoon bij elkaar genomen waren maar in elkaar gevlochten waren

Dit was wel de bedoeling, maar dit resulteerde in een kabel zo dik als m'n onderarm.
Was ook niet echt buigzaam meer dan, meer plank dan kabel.