CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

SiR-ROUND

CiteerJe moet er in geloven, dan zal het wel beter klinken

De hele audiofiele wereld in een notedop, chapeau Toine!

;D

dmeerpa

Citaat van: SiR-ROUND op maart 20, 2006, 07:57:39

;D
Sorry niet mee eens....Als de vrouw en de kinderen binnen komen en zeggen de hun CD plots anders klinkt zonder te weten dat ik de nonmae audio kabel heb vervangen door CAT-5 dan moet er tich iets zijn. Ik ben akkoord dat andere tweaks soms het gedacht alleen al is.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

wh-vanderpost

Citaat van: dmeerpa op maart 20, 2006, 16:31:56
Sorry niet mee eens....Als de vrouw en de kinderen binnen komen en zeggen de hun CD plots anders klinkt zonder te weten dat ik de nonmae audio kabel heb vervangen door CAT-5 dan moet er tich iets zijn. Ik ben akkoord dat andere tweaks soms het gedacht alleen al is.
Ze willen je gewoon niet teleurstellen, na die dagen werk die je gehad hebt om die kabel in elkaar te zetten ;)

;D ;D
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

beunky

Anders is niet per sé beter ;)
En de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik bijzonder slechte ervaringen met CAT-5 kabel heb als ls-kabel... :(
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Niet actief

Als kabels werkelijk het bovenstaande kunnen doen, dan was er echt iets heel erg fout met de oude kabels, of anders met de aansluitingen. Iedereen weet toch dat kabels nooit de eigenschappen kunnen hebben die normaliter alleen bij apparatuur hoort (klankbepalende eigenschappen). Zelf hoor ik in elk geval en in het gunstigste geval slechts subtiele verschillen bij kabelvergelijkingen.
Het maakt ook niet uit, want ik geloof tegelijk ook dat datgene wat je tegen jezelf zegt dat je hoort, ook daadwerkelijk hoort. Het gaat er dan ook om of je die verbetering over drie maanden ook nog als zodanig hoort....  ;)

Toine.

Niet actief

Citaat van: SiR-ROUND op maart 20, 2006, 07:57:39
;D

Hmmm, nou ja, de hele 'mystieke' audiowereld in een notendop, dat wel!
Waar anders dan rondom kabels kun je zoveel ondoordringbare webjes spinnen van oncontroleerbare verhalen? (Oh, ik weet het al: rondom netsnoeren zou het kunnen en het gebeurt ook!.....).

Zou het toeval zijn, dat mensen die het hardst vallen voor het imaginaire en aan sektarisme grenzende geloof in bepaalde audiodogma's ook vaak degenen zijn die niets meer met het geloof (van de kerk) te maken willen hebben, of zeg ik nu iets doms?  ;)
Moest maar gaan slapen, sorry.
Toine.

SiR-ROUND

Nou... Ik ben zo heiden als wat, maar dat compenseer ik niet door in fairydust te geloven...

;D

Movievault

En ik ben zo gelovig als kweet niet wat :)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

SiR-ROUND

Hoe offtopic kan je gaan?

Van CAT5 naar geloof...

;D

mluyben

Ik heb ondertussen deze CAT5 kabels ook gemaakt en ze even aan een van de luidsprekers aangesloten.
Ten eerste ik geloof niet erg in geluidsverschillen tussen kabels, enige wat ik me voor kan stellen is dat de Capacitieve werking van sommige kabels iets doen met het geluid.
Vreemde hierbij is dat veel dure kabels ook een 'hogere' capaciteit hebben dan goedkopere versies.
UTP kabel heeft ook een 'hoge' Capaciteit.
Ik heb aan 1 van de luidsprekers de CAT5 aangehangen en aan de ander mijn standaard 4mm kabel.
Ik kan inderdaad verschil horen, ik heb alleen de kabels er nog niet lang genoeg aan gehangen om te bepalen of het een verbetering of een verslechtering is.
De kabel lag door de kamer dus die is er ondertussen weer af en gewoon de stadaard er weer aan die weg is gewerkt in de plinten.
Wat opviel is dat het mid en hoog anders klinken, dit kan ook het gevolg zijn van een mindere bas maar die leek mij volgens mij nog gewoon aanwezig.
Ik ga ze zeker nog eens langer eraan hangen om te bepalen og het een verbetering is of niet.

Ik begrijp uit jullie bovenstaande opmerkingen dat jullie dit een onzin project vinden.
Ik heb ondertussen wel gemerkt dat sommige kleine dingen zoals een zeer kleine MKP1837 [0.01 micro] parrallel aan een grotere MKP(+) echt een hoorbaar verschil geeft en verbetering, dus waarom zou een CAT5/6 kabel niet beter kunnen klinken als een standaard kabel?

SiR-ROUND

My bevalt de cat5 in ieder geval beter dan de flinke koperen kabels die er eerst tussen zaten. Momenteel heb ik niks aangesloten en daarvoor zaten ze zelf met 4 aderige microfoonkabel aan de versterker. ;D

Even over het bovenstaande... Hoe kun je het geluid goed bepalen als je niet naar het hele stereobeeld op twee speakers luistert?

Niet actief

Citaat van: mluyben op maart 21, 2006, 10:49:24
Ik begrijp uit jullie bovenstaande opmerkingen dat jullie dit een onzin project vinden.
Ik heb ondertussen wel gemerkt dat sommige kleine dingen zoals een zeer kleine MKP1837 [0.01 micro] parrallel aan een grotere MKP(+) echt een hoorbaar verschil geeft en verbetering, dus waarom zou een CAT5/6 kabel niet beter kunnen klinken als een standaard kabel?

Dat alles over "onzin" heeft niemand nog gezegd hoor -- ik in elk geval niet. Kritische kanttekeningen zijn nog niet hetzelfde als alles tot onzin verklaren.

Over jouw voorbeeld: een bypasscondensator in serie met de luidspreker is volgens mij wel even iets anders dan een luidsprekerkabel. Het eerste is namelijk werkelijk een klankbepalend component; het laatste is dat alleen maar volgens de verhalen van de commercie en ongetwijfeld ook in de waarneming van mensen die nog nooit met eigen oren hoorden hoe een echte upgrade klinkt.

mluyben

Citaat van: SiR-ROUND op maart 21, 2006, 14:27:12
Even over het bovenstaande... Hoe kun je het geluid goed bepalen als je niet naar het hele stereobeeld op twee speakers luistert?
Dat heb ik dus ook nog niet goed gedaan, vandaar mijn opmerking dat ik hier zeker eerst verder mee wil experimenteren.
Het viel alleen wel meteen op dat het geluid uit de aangepaste luidspreker anders klinkt, dus door UTP veranderd in ieder geval iets.
Citaat van: ThingMan op maart 21, 2006, 15:45:09
Over jouw voorbeeld: een bypasscondensator in serie met de luidspreker is volgens mij wel even iets anders dan een luidsprekerkabel. Het eerste is namelijk werkelijk een klankbepalend component
Maar een capacitieve luidspreker kabel is een 'condensator' parrallel aan de units? Waarom zou die dan niet een of ander effect uithalen met het geluid.
Doet een notch filter ook..en daar kun je ook de verschillen horen tussen een bi-polaire elco en een MKP bv.

En je hebt gelijk om kritische kanttekeningen te zetten, niet alles hoeft als een waarheid aangenomen te worden..
Ik kan me alleen ook voorstellen dat degene die dure kabels hebben aangeschaft flink balen als UTP kabels inderdaad een vergelijkbaar resultaat geven en daardoor UTP het liefst onderuit halen.

Ik ben toch van plan er zelf eerst eens naar te gaan luisteren voordat ik besluit dat het beter of slechter is en dan nog zal het een persoonlijke mening zijn denk ik.
Ik hoop dat het iets is anders is het werk voor jan met de korte achternaam geweest.. ;D

Niet actief

Citaat van: mluyben op maart 21, 2006, 16:30:29
Het viel alleen wel meteen op dat het geluid uit de aangepaste luidspreker anders klinkt, dus door UTP veranderd in ieder geval iets.Maar een capacitieve luidspreker kabel is een 'condensator' parrallel aan de units? Waarom zou die dan niet een of ander effect uithalen met het geluid.

Als een kabel werkelijk het bovenstaande doet -- en sommige doen dat inderdaad op een hoorbare manier -- dan kun je moeilijk spreken van een goede kabel. Immers, hij tast hoorbaar de originele klankbalans aan, in het gunstigste geval, en hij tast in het ongunstigste geval nog veel meer aspecten van de weergave aan.
Ik heb altijd geleerd en ben het daar ook mee eens, dat je bij het toevoegen van nieuwe secundaire componenten (kabels, links, connectors) allereerst op de neutraliteit behoort te letten en dat indien het geluid er klankmatig anders van wordt je heel wantrouwig moet worden. Je hoort dan namelijk kleuring die voortaan altijd door je muziek heen hoorbaar zal zijn en de vraag is of je dat wel moet willen.
Als een versterker of geluidsbron daarentegen het geluid 'verandert' is dat normaal, althans, we kopen zulke produkten vanwege de klankmatige match die ze in de keten teweegbrengen. Een kabel of link koop je juist opdat ie de klankmatige match NIET verandert, lijkt mij.
Maar het is een interessante en eeuwige discussie; ik bedoel er verder niks mee en weet ook heel goed hoe allerlei experimenten mij op het verkeerde been kunnen zetten. Maar die truc met de kabel is allang geleden ontzenuwd, dacht ik.....  ;)

En je hebt gelijk om kritische kanttekeningen te zetten, niet alles hoeft als een waarheid aangenomen te worden..
Ik kan me alleen ook voorstellen dat degene die dure kabels hebben aangeschaft flink balen als UTP kabels inderdaad een vergelijkbaar resultaat geven en daardoor UTP het liefst onderuit halen.
Dat komt natuurlijk ook voor, maar dan moet je ook ruiterlijk kunnen toegeven dat het omgekeerde vaker voortkomt: iemand heeft weken zitten freubelen op een kabel en kan dan simpelweg toch niet gaan zeggen van zijn eigen werk dat het frut is? Wie is 'groot' genoeg om dat meteen te kunnen? Ik ken iemand die jarenlang heeft geluisterd naar een UPT-kabel en consequent weigerde om ook maar bij wijze van experiment een andere kabel aan te sluiten. Tot voor kort. En dat was een ontnuchtering voor die persoon, maar na vijf jaar met die kabel te hebben gespeeld was het ineens niet meer zo erg om 'm af te schrijven en in te ruilen voor iets neutralers.

Denk je trouwens echt dat iemand die in staat is om 3000 euro voor luidsprekerbekabeling neer te leggen zich echt druk maakt om forumbezoekers die avond aan avond aan hun UTP-tjes werken? Ik geloof er zelf niks van, merk er in elk geval niks van, laat ik het zo zeggen dan. De meeste audiofielen hebben niets met dit of andere forums te maken -- weten niet eens echt van het bestaan ervan en hebben totaal geen interesse in wat ze toch vooral "geneuzel" noemen van lui die voor een dubbeltje op de eerste rang willen en denken te kunnen zitten (wij, forumbezoekers dus).
De 'minachting' betreft dus niet zozeer het gebruik van UTP-kabels of het idee dat een ScanSpeak revelator in een zelfbouwkastje net zo goed klinkt als diezelfde unit in een uitontwikkeld ontwerp. Het gaat er meer om dat men niet begrijpt waarom zelfbouwers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en tijdens dat proces alle objectiviteit over hun eigendom overboord gooien en duidelijk luisteren naar produkten die vaker wel dan niet inferieur zijn en ernstige vormen van kleuring introduceren.

Ik ben toch van plan er zelf eerst eens naar te gaan luisteren voordat ik besluit dat het beter of slechter is en dan nog zal het een persoonlijke mening zijn denk ik.
Ik hoop dat het iets is anders is het werk voor jan met de korte achternaam geweest.. ;D
Het is mij in elk geval nooit gelukt om een toereikend midden en hoog te onttrekken aan een set met UTP-kabel. Als de rest van je set voldoende resolutie heeft, blijkt zo'n kabel uiteindelijk vrij korrelig te zijn in het hoge middengebied en het hoog. Niet open, za'k maar zeggen.
Maar toch succes!
Overigens, als je net iets meer geld investeert (150 euro) koop je bijvoorbeeld de goedkoopste Nordost -- de Flatline gold luidsprekerkabel. Hoewel ook dit geen volkomen neutrale kabel is, heeft ie toch echt niets van de korreligheid of beperkingen in het hoog. Ik heb er in elk geval al m'n Siltechs voor in de vuilnisbak geflikkerd destijds.  :D
Toine.

SiR-ROUND

Het is mooi dat je zo wel duidelijk verschil hebt gehoord in de kabels. Maar het is natuurlijk meer dan 1 speaker.

In mijn geval vond ik de CAT 5 veel mooier klinken. Ik heb gewoon de standaard versie gemaakt en het kost idd wat moeite, maar ook weer niet zo veel dat je er super van zult balen mocht het niet bevallen.

Als de tijd rijp is voor het opnieuw bedraden in mijn HT dan zullen de vingertjes ervan langs krijgen. Ik wil de kabels dan dubbel uitgevoerd maken (dus 6 CAT 5's per speakerkabel). En dat geheel maal 7 a 8. Aiaiaia...

En dat je er zelf naar moet luisteren van te voren is een ding wat vast staat. Het gaat niet altijd om de waarheid of wat dan ook, het gaat om wat je zelf vooral mooi vind. Niemands oren zijn hetzelfde. Een vlakke respons is theoretisch leuk, maar lijkt me zelden tot nooit wenselijk wil je lekker kunnen luisteren.

SiR-ROUND

Ik was te lui om eerst je reply te lezen Toine, toch maar even achteraf gedaan.

Dat korrelige zal ik wel eerst vergelijken idd voordat ik mn handjes kapotvlecht aan al die meters.

En zo goedkoop is tig meter Cat 5 ook weer niet en zeker niet met de manuren erbij.

150 euro, is toch niet per meter ofwel?

;D

Niet actief

Citaat van: SiR-ROUND op maart 21, 2006, 17:06:14
Ik was te lui om eerst je reply te lezen Toine, toch maar even achteraf gedaan.
Dat korrelige zal ik wel eerst vergelijken idd voordat ik mn handjes kapotvlecht aan al die meters.
En zo goedkoop is tig meter Cat 5 ook weer niet en zeker niet met de manuren erbij.
;D

Als je de manuren moet rekenen wordt het natuurlijk heel duur, maar dat moet je sowieso beter nooit doen met zelfbouw....
De prijs is voor 2 x 1,5 meter dacht ik.
Ik ga dat even voor je navragen; iemand heeft onlangs die kabel nog gekocht.
Toine.

mluyben

Citaat van: ThingMan op maart 21, 2006, 16:57:54
Als een kabel werkelijk het bovenstaande doet -- en sommige doen dat inderdaad op een hoorbare manier -- dan kun je moeilijk spreken van een goede kabel. Immers, hij tast hoorbaar de originele klankbalans aan, in het gunstigste geval, en hij tast in het ongunstigste geval nog veel meer aspecten van de weergave aan.
Daar ben ik het mee eens, alleen weet ik niet wie nu het 'echte' geluid weergeeft, mijn standaard 4mm of de UTP kabel, snap je mijn dilemma.
Vandaar dat ik ga voor wat ik het lekkerst vind klinken.
Het werk aan de UTP kabel zal me eerlijk gezegd een worst wezen als deze slechter is, dat is dan gewoon pech.
Citaat van: ThingMan op maart 21, 2006, 16:57:54
Denk je trouwens echt dat iemand die in staat is om 3000 euro voor luidsprekerbekabeling neer te leggen zich echt druk maakt om forumbezoekers die avond aan avond aan hun UTP-tjes werken? Ik geloof er zelf niks van, merk er in elk geval niks van, laat ik het zo zeggen dan. De meeste audiofielen hebben niets met dit of andere forums te maken -- weten niet eens echt van het bestaan ervan en hebben totaal geen interesse in wat ze toch vooral "geneuzel" noemen van lui die voor een dubbeltje op de eerste rang willen en denken te kunnen zitten (wij, forumbezoekers dus).
De 'minachting' betreft dus niet zozeer het gebruik van UTP-kabels of het idee dat een ScanSpeak revelator in een zelfbouwkastje net zo goed klinkt als diezelfde unit in een uitontwikkeld ontwerp. Het gaat er meer om dat men niet begrijpt waarom zelfbouwers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en tijdens dat proces alle objectiviteit over hun eigendom overboord gooien en duidelijk luisteren naar produkten die vaker wel dan niet inferieur zijn en ernstige vormen van kleuring introduceren.
Inderdaad, zo iemand zal nooit aan UTP kabel beginnen. Alleen mijn budget is niet zo groot dat ik 3000 euro aan kabels mag/wil/kan aanschaffen.
Dus voor mij kan het interesant zijn om eens zoiets als dit uit te proberen, het kost me de kop niet.
Voor mij is het zelfbouwen op meerdere manier een hobbie. Ik vind het zelf-bouwen gewoon erg leuk om te doen, dit geeft mij een leuke voldoening en als het dan ook nog leuk klinkt in mijn bij lange na niet perfecte opstelling in de huiskamer waar de kids met hun speelgoed langs mijn speakers crossen, dan ben ik heel tevreden.
In de prijs klasse waar ik in bouw is het heel goed mogelijk om een beter of vergelijkend resultaat te halen als commerciele ontwerpen [recentste project koste 1500 euro].
Ook mijn set kan veel beter maar voor mij is dit zeer goed om aan te horen, dus als iemand vind dat hij voor 3000 euro kabels moet aanschaffen moet hij dat zeker doen. Ik ga er liever een jaartje of 2,3 benzine voor mijn Corvette voor halen.. ;)

We zijn het eigenlijk dus toch wel eens  :)

150 euro voor 3 meter, hmmmm  Misschien nog net te doen, ik moet 6 meter hebben.

Niet actief

Citaat van: mluyben op maart 21, 2006, 20:20:47
We zijn het eigenlijk dus toch wel eens  :)
150 euro voor 3 meter, hmmmm  Misschien nog net te doen, ik moet 6 meter hebben.

Natuurlijk zijn we het eens mluyben!
Experimenteren is en blijft een boeiend onderdeel van de hobby en bovendien de bron van innovatie en nieuwe ideeën.....
(.....zei hij, 10 jaar en 42 paar zelfbouwluidsprekers verder.)  ;)

Ik hield in mijn argumenten te weinig rekening met het feit dat een UTP-kabel best wel als een match kan worden ervaren in heel wat audiosets, waarvoor in elk geval sorry.

Toine.

SiR-ROUND

Ai... 3 lullige metertjes? Ik zit strax aan minstens 6 per speaker!!!

;D

Niet actief

Citaat van: SiR-ROUND op maart 21, 2006, 17:06:14

Ik heb het nagevraagd -- de Flatline Gold is netjes afgemonteerd 145 euro voor 2x2 meter. Een koopje.
Verlengen kost 14 euro per halve meter -- een set van 2x4m kost afgemonteerd 201 euro.

In bi-wire versie kan het ook: 245 euro voor 2x2 meter en verlengen 28 euro per 50cm. En 2x4m kost 357 euro.

Moet je eens mee aankomen voor een zgn. "high-end kabel"  ;D

En ik vergiste me: er is nog een goedkopere luidsprekerkabel van Nordost, maar die ken ik verder helemaal niet -- die kost 148 euro voor 2x4m single in elk geval.

Hetzelfde verhaal gaat wat mij betreft op voor hun goedkoopste interlink -- Black Knight. Voor een set van 60cm betaal je 79 euro en wat mij betreft speelde ie m'n Siltechs zodanig weg dat niet eens teleurgesteld was dat ik zoveel geld in de s...nt had gegooid, want leren doet nu eenmaal pijn! Maar goed, ik heb wel het plezier gehad om jarenlang te geloven dat ik "de beste koabel in de werelt" had.....
Toine.

SiR-ROUND

Wow, toch een behoorlijk bedrag....

J.C. SUP3RSTAR

Heb onlangs ook m'n vingers blauw gevlochten.
Heb ook mijn versterker bijna vern**kt omdat er nog 1 paar getwist tussenzat die is gaan storen (op de min kant zat 1 plus draadje.)
Ben ook erg tevreden over het nieuwe geluid.
Een directere bass, en een sprankelender hoog.
Vooral high hats, basgitaren en pianostukken gaan errug lekker klinken.
In bepaalde films is de bas zo allejezus snel dat je er soms van schrikt.

Zoals hierboven al is besproken weet ik ook niet of de cat5 kabel dichter of verder van de originele sound af ligt.
Ik vind het iig wel mooier klinken op de meeste dvd's en cd's. And that's what it is all about, coz beauty is in the ear of the beholder(s)

Ik heb niet zo'n hele dure audiofiele set.
En ik vind vlechten ook leuker dan een paar avondjes breien of GTST kijken.

Mijn setje:
Denon AVR-2805
Yamaha dvd-s557 (met een aantal DIY tweaks uit dit forum.)
Infinity Beta 50 (2x)
Infinity Beta CS250 (center)
Visonik E352 (2x rearspeakers bookshelf formaat)
Apollo speakerstands (voor de visoniks)

P.s. Hiervoor gebruikte ik Monstercable speakerkabel (8,- p/m.)

bartje010

Ik ben een interlink aan het vlechten van 5 aders van een Cat6 kabel... Strakjes even naar mediamarkt tulpstekkers kopen en dan hopen dat ik verschil hoor.... >:D
Systeem:
Kenwood KRF-V7060D, Infinity Reference 31 MK2, JBL Digital 12, Mit Terminator 3, Harman Kardon DVD 22.

SiR-ROUND

Hee! Het topic is CAT 5 als speakerkabel.

Je speelt vals...