CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

Jean Pierre

Die kerel van tnt audio doet het ook gewoon zo. Volgens mij maakt dit neit bijzonder veel uit!

Rudo

Beste lieden.

Niet zo moeilijk doen over soort van vlechten en al dan niet met isolatie.
Gewoon bouwen en genieten! Eerst horen, dan geloven.
Het resultaat is echt (gehoormatig) heel mooi!
Zie ook wat foto's op mijn site, wanneer je nog twijfels hebt.

Rudo
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

The Foundation

Citaat van: wh-vanderpost op oktober  1, 2004, 08:26:37
Maar zoals ik op de foto kan zien, vlechten jullie de kabels met isolatie en al in mekaar. De kerel van VH AUDIO haalt eerst de kabel uit elkaar (tot hij dunne draadjes in paren overheeft) en vlecht die vervolgens in elkaar... is dat niet dé methode om zo'n kabel te maken?

vlechten is wel makkelijker met de witte isolatie er nog aan.

michiel

Nou, ik was die cheapo kabels die ik tot nu gebruikte helemaal zat. Dus heb ik net ff een stukje kabel in elkaar gedraait. 4 stukken van 3 meter, per twee in elkaar gedraait, en die twee weer in elkaar gedraait. Ik moet straks nog ff strippen en krimpkousjes er aan zetten. Ik ben erg benieuwd moet ik zeggen.

SiR-ROUND

michiel

Ik heb er nog niet echt veel naar kunnen luisteren, druk weekend achter de rus en nu weer aan de studie.

Maar uiteraard was het een zeer grote verbetering vergleken met de oude kabel (dat kabeltje stelde echt geen reet voor, slechter kon echt niet).
De punten die beter waren, en welke vrijwel direct opvielen zijn: mid/hoog is minder schel. Waar bijvoorbeeld een electrische gitaar schel begon te klinken en het geluid een tikkie onaangenaam werd blijft het nu gewoon mooi en zuiver. Niet alleen bij gitaar, maar vooral ook bij piano en percussie.

Naast deze verandering moet er nog een hele hoop gebeuren in mijn set, de kabel zal maar een zeer kliene verandering zijn vergleken met de nodige up grades die ik nog heb te gaan. Laat ik het kort zeggen, voordat ik deze opstelling klaar heb moet werkelijk alles op nieuw gebouwd.aangeschaft worden. Cd speler, voor/eind versterkers, alle speakers op nieuw bouwen met uitzondering van e sub mits deze bevalt.
Het kabeltje was gewoon een leuk en leerzaam tussendoortje!

Voordeeltje van deze kabel is dat er telkens 2 aders zijn die elkaar onder een hoek van bijna 90 graden kreuzen. En ik geloof dat dat het geen is wat je wilt bereiken met het vlechten(??).

Een nadeel, de kabel is vrij zwaar en stijf. Ik heb de kabel direct op de unit aan gesloten en ik moet de kabel ondersteunen om te zorgen dat deze niet van de unit valt.

Misshcien kan ik eind van de week nog een fototje schieten voor de liefhebber.   

michiel

Hier een fototje van mijn kabeltje. Je ziet dat het niet echt super netjes is 'gevlochten'. Maar het werkt wel!! ;D

Jean Pierre

dat lijkt bijna wel scoobie doo vlechten 8-)?

michiel

Citaat van: Jean Pierre op oktober 17, 2004, 19:24:21
dat lijkt bijna wel scoobie doo vlechten 8-)?

scoobie wattes?!?  ::)

;D ;D ;D ;D ;D

Jean Pierre

van die touwtjes waar kleine kinderen mee vlechten en op kauwen. Waar toen gif in bleek te zitten..

LocoJ

Citaat van: michiel op oktober 18, 2004, 00:00:00
scoobie wattes?!?  ::)

;D ;D ;D ;D ;D

Die tijd van posten heb je goed uitgekiend!!  ;D

Had er nog niet eerder van gehoord, maar na het lezen van de hele topic (oef... ;)) ben ik toch ook wel erg nieuwsgierig geworden. Ga denk maar eens aan de slag. Ik zal echter ook betere speakers moeten hebben maar ja  ::)  Kan niet alles hebben he  :D  :-\
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Jean Pierre

kzal zo nog even mn 2de utp kabeltje afmaken! En dan morgen boxen luisteren, maken en eind vd week genieten hoop ik :D

Abel_Dekkers

Hoi,

Jullie kunnen wel bij de kapperszaak op de zaterdag een vlechtuurtje gaan houden  O0 .

Ik heb er ook wel oren naar, maar waar zou je de kabels kunnenbestellen? (ik weet niet of dit al vermeld staat, maar ben nu op het werk, nog geen tijd gehad om de 16 pagina`s door te lezen,vandaar)

Groetjes,

Abel
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

Oracle

Bij de gemiddelde computerzaak kunnen ze wel rollen van 100 meter leveren. Heb even snel gechecked, en dat kost rond de 35,-, maar kan misschien nog goedkoper...

Groet,
Mark

wh-vanderpost

Citaat van: Abel_Dekkers op oktober 22, 2004, 15:57:27
Hoi,

Jullie kunnen wel bij de kapperszaak op de zaterdag een vlechtuurtje gaan houden  O0 .

Ik heb er ook wel oren naar, maar waar zou je de kabels kunnenbestellen? (ik weet niet of dit al vermeld staat, maar ben nu op het werk, nog geen tijd gehad om de 16 pagina`s door te lezen,vandaar)

Groetjes,

Abel
Als je het goedkoop wil hebben is het het makkelijkste om ze via je werk te bestellen. Even overleggen of je bijvoorbeeld vakantiedagen of overuren kan inwisselen. Ze hebben namelijk de mogelijkheid om bij de groothandels te bestellen en daar heb je een doos van 304/500/1000 meter. Zo'n 300 meter doos kost rond de 100 euro als je Belden kabel neemt (link).
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Abel_Dekkers

misschien domme vraag, maar waar haal je krimkousen voor aan het einde?

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

Oracle

Dat haal je bij een electronica-zaak (bv. Okaphone in Groningen). Is alleen niet echt goedkoop...

Groet,
Mark

wh-vanderpost

Citaat van: Mark Lemmens op oktober 22, 2004, 18:35:36
Dat haal je bij een electronica-zaak (bv. Okaphone in Groningen). Is alleen niet echt goedkoop...

Groet,
Mark
Of je bestelt het mee met de kabel via je werk  ;D ;D ;D voor nop... haha, I love my boss  ;)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Jean Pierre

Ik heb even gehoord op kleine tv speakers om mn kabel te testen.. Het geluid was duidelijk "strakker" en veel mooier zo heb ik het in ieder geval bevonden, hiervoor zat er een dunne dropveter aan. Ik heb om mijn zelfbouw speakers(scirocco) nog niet andere kabels gehad maar ik vind dat het super klinkt!

Abel_Dekkers

Maar er gaan naar de speaker 3 cat kabels.......... hoe verdeel je die in + en - ?

En ff offtopic: wie heeft er ooit bedacht om netwerkkabel te gaan gebruiken als speakerssnoer? :D

Gr,
Abel

Jean Pierre

je hebt : gekleurden en wit met een klein kleurtje die ga je scheiden alle kleuren bij elkaar, en alle halven bij elkaar en dan heb je plus en min :x

Abel_Dekkers

Wat maakt deze kabel zo speciaal dan? vraag ik me af.......dat het een best geluid geeft geloof ik. Zit t geheim van de smit in het feit dat de kabel gevlochten is dus?

Jean Pierre

Ik heb het trouwens met 6 kabels gedaan maar goed.. Als ik het goed heb schijnt het dat vlechten zo goed te zijn iets met magnetische velden ofzo verder zou ik ut ook niet weten  ^-^  :P

Oracle

Ik kan nu 2 verschillende typen krijgen: solid core en stranded utp kabel... De site van TNT-Audio rept over solid core maar die is wel stugger, dus lastiger te vlechten...

Wat zou beter zijn?

De solid core kan ik krijgen aan € 23.90 en de stranded € 27.00 per 100 meter, overigens...

Update: heb maar een rol solid core gekocht, o.m. naar aanleiding van een aantal posts op andere sites.. Ben benieuwd! :)

Groet,
Mark

LocoJ

Citaat van: Mark Lemmens op oktober 26, 2004, 09:26:08
De solid core kan ik krijgen aan € 23.90 en de stranded € 27.00 per 100 meter, overigens...

Update: heb maar een rol solid core gekocht, o.m. naar aanleiding van een aantal posts op andere sites.. Ben benieuwd! :)

Groet,
Mark

En? Al iets gehoord  ;)  Waar heb je trouwens die kabel gekocht? Via je werk of ergens in een winkel?

Als je nog niet klaar bent...succes met vlechten en strippen en pijne handen,... ;D ;D
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0