CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

SiR-ROUND

Anyway, sorry voor de snelle foute conclusie. Kabel ziet er goed uit. Hoe klinkt ie?

vincent909

Ik moet eerst eerlijk bekennen dat ik nog nooit echte (nordost, kimber enz.) kabels heb gehad :-[.
Begonnen met 2X6mm van de rol, daarna de 3 utp variant, welke al stukken beter klonk dan de standaard koperkabel, en nu deze kabels.
Ik vind ze heerlijk klinken, maar zou ze wel eens willen vergelijken met Kimber 8TC.
Als ze op hetzelfde niveau spelen heb je toch al 300 euro uitgespaard.

vincent909

Om een (heel) oud topic weer eens leven in te blazen  ;D.
Heb nu eidelijk een keer een echte speakerkabel geprobeerd ipv mijn "twisted pair" kabel.
Van een medeforummer recent W&M LS-01 overgenomen, zeer gewaardeerde kabel met veel tevreden luisteraars.
Hierdoor weet ik dan ook eindelijk dat ik destijds niet voor Jan L#L uren lang aan het vlechten ben geweest.
Mijn zelfgemaakte kabels klinken in mijn oren beter O0.
Meer stereobeeld en meer attack is wat mij opvalt. Nu ben ik iemand die van snelheid en attack houd in het geluid "geen boom maar tack" (tja, hoe beschrijf je bepaalde dingen ;)).
Mijn antwoord op de vraag "UTP als speakerkabel ?".......... Volmondig JA!

scanspeakman

Helemaal mee eens. Tot op heden gebruik ik ook UTP. Al gebruik ik het alleen voor hoog en mid. voor het laag gebruik ik ook al van dat speciaal voor audio ontworpen kabel, namelijk van dat 2x2.5mm^2 solid core kabel dat je gebruikt voor tuinverlichting (YMV-KAS kabel van de bouwmarkt).

Ik weet niet wat ik irritanter vond om mee te werken.....UTP of YMV-KAS. Die laatste kabel heeft namelijk een uitermate fijne afscherming die niet zozeer voor het tegenhouden van stoorsignalen is bedoeld maar meer ter bescherming dat je de stroomdraden niet kan raken als je met een tuinspade per ongeluk de kabel raakt. Erg scherp en ga dus ook bij voorbaat zeker uit van een paar lekkere sneden in je hand en vingers. Maar je krijgt wel een uitermate strak basje als eindresultaat.

Scanspeakman 

coolinnl

Dus je stuurt signaal door de mantel Scanspeakman ? Er zitten toch 2 aders in de kabel?

Zelf heb ik ook Cat5 in gebruik maar dan slechts een of twee paartjes.

Mvg,

Collin

Citaat van: scanspeakman op november 23, 2008, 00:55:42
Helemaal mee eens. Tot op heden gebruik ik ook UTP. Al gebruik ik het alleen voor hoog en mid. voor het laag gebruik ik ook al van dat speciaal voor audio ontworpen kabel, namelijk van dat 2x2.5mm^2 solid core kabel dat je gebruikt voor tuinverlichting (YMV-KAS kabel van de bouwmarkt).

Ik weet niet wat ik irritanter vond om mee te werken.....UTP of YMV-KAS. Die laatste kabel heeft namelijk een uitermate fijne afscherming die niet zozeer voor het tegenhouden van stoorsignalen is bedoeld maar meer ter bescherming dat je de stroomdraden niet kan raken als je met een tuinspade per ongeluk de kabel raakt. Erg scherp en ga dus ook bij voorbaat zeker uit van een paar lekkere sneden in je hand en vingers. Maar je krijgt wel een uitermate strak basje als eindresultaat.

Scanspeakman 

scanspeakman

Citaat van: coolinnl op november 24, 2008, 09:16:53
Dus je stuurt signaal door de mantel Scanspeakman ? Er zitten toch 2 aders in de kabel?

Nee, mantel van de YMV-KAS kabel gebruik ik niet, evenmin als de alu folie in de UTP/STP kabel. Signaal door de mantel sturen hou ik niet zo van. Interlink daarom ook semi-gebalanceerd gemaakt. Tzt wil ik over op geheel gebalanceerde verbindingen.

Scanspeakman