CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

MrPink

Loon naar werken, SiR! Gefeliciteerd! :)

Groetjes,
Oscar

SiR-ROUND

Thanx...

CiteerEen onafhankelijke test echter lijkt me niet geheel overbodig aangezien het toch je kindjes zijn geworden en wie wil daar nu iets slechts over kwijt

Hehehehe... Daar ben ik zelf dus ook bang voor...

Ik ben nog niet zo heel lang een "believer" qua kabels...

Krunk, de shootout moet zeker gebeuren, op andere apparatuur...

Ik moet zeggen dat de A/B vergelijking me niet veel deed, maar gewoon aandachtig luisteren en ontleden des te meer tov wat ik gewend was...

Ik ben benieuwd naar de CAT6 versie, ik ga ff researchen wat dat betreft...

Ah, wat leuks gevonden in verscheidene kleuren...

Geen FTP dus... Moet dan goed gaan is volgens de specs beter...

Ik ga zelf ook nog wel even een dikkere kabel proberen, de BI-WIRE dus maar dan samengepakt...

Cine, ik probeer in de nabije toekomst een afspraak te regelen...

SiR-ROUND

Ah inmiddels is er al CAT7, maar wat ik zie is dat de paren afzonderlijk zijn afgeschermd bij deze, dus FTP...

CAT&

Hmmm, geen overspraak meer tussen de paren... Maar of dat nut heeft?

Alle +/- aders dragen in principer dezelfde informatie...

J.A.F._Doorhof

Eichmann heeft nu in de nieuwe bekabelingen lose kabels tussen de Plus en min liggen, en ik weet niet of het daar door komt, maar die nieuwe bekabeling klinkt fantastisch.

Ziet er als het ware zo uit als bijgeleverd plaatje. Je zou dit kunnen emuleren met CAT kabel lijkt me.

MvrGr.
Frank

[attachment deleted by admin]
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Hmmm, ik snap het plaatje dan niet helemaal vanwge de kleuren...

Een loze geleider is dan gebruikt om magnetische overdracht tegen te gaan lijkt me...

Maar hoe vertaal jij dat naar CAT5?

J.A.F._Doorhof

Het principe zou je kunnen emuleren door bepaalde aders WEL te gebruiken en bepaalde aders niet. Dus + loos, -, loos, +, loos, -, loos etc.

Maar aangezien je ze twist zou dat elkaar weer kunnen opheffen, het was zo maar een suggestie die ik er bij doe. Weet niet of het voor speakerkabel ook zo kan werken.

Het is inderdaad gedaan tegen EMF storingen, of zoals het officieel heet:
CiteerKeith Eichmann began work on Part 2 of his cable theory in late 2001, and we are now in the process of manufacturing new cables, which incorporate the full Eichmann cable theory.  Part 2 involves a unique Electro-magnetic Field (EMF) control system designed to reduce EMF interaction between the signal carrying conductors.

The result is a fabulous sounding cable system that will compete with the best in the world – at an affordable price.  Please note: now in round jacket format.

Proposed date for release of the new interconnects (2 models) is June/July 2002.  Samples available late May.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Ik denk dat het twisten hetzelfde effect zal hebben, dat is er ook om EMI tegen te gaan tussen de verschillende geleiders...

Maar het kan dus simpeler...

De + en de - moeten niet parallel lopen... Dus twee losse kabels met afscherming, oftewel coaxen zou goed moeten zijn ware het niet dat je dan weer te weinig oppervlak hebt voor het hoog... Dan kom je dus toch weer aan die Ubyte van TNT, de versie met de twee kruislingse coaxen...

J.A.F._Doorhof

Ik denk inderdaad dat het simpeler als twisten kan. Eichmann zal waarschijnlijk in Augustus met nieuwe bekabelingen voor speakers komen als aanvulling op de six serie. Er is nu nog niets van bekend, maar ik denk dat die dezelfde techniek als de 6 en 4 zal gaan gebruiken.

Ben wel benieuwd hoe dat er uit gaat zien en luisteren.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Nog iets interessants gevonden:

Hier

en hier...

Spacebass

Staande ovatie!!!!

Ik ben heel benieuwd hoe het klinkt.
zal het eens op de center uit proberen.

(Hoef er maar een uit te proberen ;D)

J.A.F._Doorhof

Inderdaad een paar goede links en reden tot discussie waarschijnlijk.

Plaats de calculator even onder intressante links aub.

Wat ik me wel afvraag is, als je de kabels op deze manier maakt, zou er dan geen onderling verschil tussen de kabels kunnen optreden ?

Volgens de één niet, want een paar windingen maakt geen verschil, maar er zijn ook mensen die beweren dat de kabels EXACT gelijk moeten zijn voor elke speaker ?

MvrGr.
Frank
Custom installer

Spacebass

Waaronder ik ;D

Maar gewoon om het verschil horen tussen een kabel van 400 Euro en wat zal het zijn 15 euro?

Klinkt het op de center dan beter, dan ga ik uit breiden.

Insider

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 31, 2002, 11:18:45En nee, het klinkt niet beter dan Eichmann, of MIT, maar als start is het een zeer goed alternatief.

MvrGr.
Frank

Uit goede bron heb ik vernomen dat FTP kabel in mekaar gevlecht betere resultaten geeft dan v.b. de Kimber 8TC, een heel hoogwaardige en ook vrij dure kabel die op hetzelfde principe gebaseerd is als CAT5.

Vanwege kleine oplages, heel veel verschillende soorten kabels van een fabrikant en nog tal van andere redenen is de lucht welke in commerciële kabels verwerkt zit van een zodanige kwaliteit dat de kaabel wel heel duur moet zijn :P

J.A.F._Doorhof

Op zich voor veel merken waar, maar ook voor veel merken NIET waar.

Eichmann, is daarop denk ik een goede uitzondering, net als MIT. Van deze 2 merken heb ik zelf veel getest (en Eichmann hebben we zelf in het assortiment opgenomen), en beide geven een goede waarde voor het geld.

En duur hoeft het zeker niet te zijn.
Een Eichmann bekabeling voor speakers kost je rond de € 13,00 per meter. Ik ben zeker in voor een test met Eichmann vs Cat5 kabel.

Luchtverkopers is natuurlijk een hele leuke uitspraak, MAAR je doet daar ook heel veel aanbieders te kort mee. Onlangs was hier nog een hele discussie gaande over het gebruik van netsnoeren, en de conclusie moet gewoon keihard zijn, dat er verschil te horen is....... Tja, da's geen luchtverkopen.

Maar waar ik je wel gelijk in moet geven is dat er erg veel merken op de markt zijn die ZWAAR overpriced of underperformers zijn.

MvrGr.
Frank
Custom installer

ub4b

Citaat van: eduard op juni  9, 2002, 16:12:20Heeft iemand het al op deze mannier geprobeerd :)

Ja, met gevolg dat ik

1) al mijn reserve cat5 eraan verknipt heb
2) er blaren en kapotte vingers aan heb overgehouden
3) het ontmantelen van de 4 individuele paren toch geen vingervriendelijke activiteit is

Dus voorlopig hou ik het bij een commerciele versie van CAT5.

SiR-ROUND

Ik denk eerlijk gezegd dat die manier ook niet de moeite loont... Met meer CAT5 gewoon nog in het velletje behaal je waarschijnlijk hetzelfde resultaat, maar dan met minder letsel...

Wat jekunt doen is de kabel die ik gemaakt heb verdrievoudigen en nogmaals gaan vlechten...

Wordt volgens mij dan ook wel ultrakewl!!!

En onhandelbaar...

:-\

PM

Nou.. ik heb mijn eerste stukje ook gevlochten... maar had helaas niet genoeg CAT5 liggen voor beide speakers...
Ik heb de boel wel aangesloten mar nog niet de tijd gehad om er rustig naar te luisteren..
Groeten, Peter

SiR-ROUND

Ai... Kan je dan wel weer dezelfde kabel krijgen?

PM

Vast niet... ik begin dan wel opnieuw met een nieuwe CAT-5 kabel.. duurt toch maar een uurtje...
Groeten, Peter

SiR-ROUND

Dan ben je sneller dan ik...

;D

Ik heb er twee avondjes op m'n gemakkie over gedaan(niet non-stop dus)...

Vlechten is zo gebeurd, maar het strippen en twisten duurt wat langer...

Ik ben benieuwd hoe je het vind klinken...

garmtz

Ik vind uitspraken als "beter dan Kimber 8TC" e.d. altijd wat gevaarlijk. Vaak zijn gebruikers erg enthousiast over een bepaalde verandering en zien dit dan als verbetering. Bovendien heeft iedere kabel een filterende werking. Als jouw speakers bijvoorbeeld scherp klinken, zal een wat in het hoog aftoppende kabel vaak erg mooi klinken en vice versa met dof klinkende speakers.

Moeilijk, moeilijk...

Het kiezen wordt echter een stuk makkelijker als je naar muziek gaat luisteren, dus niet naar de klank. Welke kabel geeft je meer kippevel/opwinding/ontroering etc.? Dat zijn de echte verbeteringen wat mij betreft... Ook films zijn uiteraard bruikbaar om te testen, maar pure goed opgenomen muziek vind ik persoonlijk meer blootleggen.

Gewoon even een overweging tussendoor... :)

SiR-ROUND

Je hebt gelijk Garmt...

Ik heb vandaag weer even een hoop CD's van stal gehaald en nu waardeer ik goede produktie nog meer...

Er zitten gewoon tegenvallende opnames tussen, die je als nummer wel okay vindt...

CD's die al mooi klonken klinken nu nog beter, maar inderdaad naar wat ik als beter beschouw...

Ik zeg alleen maar dat de CAT5 beter klinkt dan mijn de no-name 4mm koper... Das voor mij de conclusie...

Over andere merken en combi's durf ik geen uitspraak te doen... Ik merk dat de JBL's een stuk strakker zijn geworden qua bass, maar misschien kappen ze het laag wel af op andere speakers en misschien net zo belangrijk andere ruimtes...

Spacebass

Garmtz, je haalt de letters van mijn toetsenbord!!  ;D

J.A.F._Doorhof

Hi,

En welkom op ons forum.
Goede informatie voor onze Cat5 knutselaars, en houdt ons natuurlijk op de hoogte.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Interessant Jack...

Het was mij niet opgevallen dat er twist verschil in zat...

Wel tussen de twee soorten maar niet binnen 1 kabel...?

Looptijdverschillen zullen wel miniem zijn neem ik aan in zo'n kort stukje, maar hell...

Ik dacht eerst ook dat ik geen verschil kon horen in speakertouw...

::)